تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806605796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بارزاني» به دنبال سايكس‌پيكوي اسرائيلي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «بارزاني» به دنبال سايكس‌پيكوي اسرائيلي
بايد توافق تازه‌اي براي تشكيل حكومت كردستان تدوين كرد/ در بحبوحه درگيري نيروهاي عراقي با تروريست‌هاي داعش و تلاش براي آزادسازي مناطق اشغال شده، رئيس اقليم كردستان بار ديگر ادعاهاي خود مبني بر استقلال كردستان را تكرار كرد.
نویسنده : روح‌الله صالحي 


در بحبوحه درگيري نيروهاي عراقي با تروريست‌هاي داعش و تلاش براي آزادسازي مناطق اشغال شده، رئيس اقليم كردستان بار ديگر ادعاهاي خود مبني بر استقلال كردستان را تكرار كرد. مسعود بارزاني با زير سؤال بردن مرزهاي سايكس- پيكو گفت كه تقسيم‌بندي‌هاي خاورميانه بايد تغيير كند و حكومت كردستان به‌ طور مستقل تشكيل شود. هفته گذشته وزير دادگستري اسرائيل پيشنهاد داده بود بايد دولت كردستان ما بين ايران و تركيه تشكيل شود.
 وضعيت سياسي و امنيتي كنوني عراق در پي يورش تروريست‌هاي داعش به اين كشور فرصت مناسبي در اختيار اقليم كردستان قرار داده است تا سهم خود از قدرت سياسي مركزي را افزايش داده و به سوداي استقلال خود جامه عمل بپوشاند. در شرايطي كه حملات داعش در عراق وضعيت نابساماني را ايجاد كرده و اين كشور نياز به وحدت داخلي دارد تا بتواند تروريست‌ها را نابود كند ولي مواضع و رويكردهاي استقلال‌طلبانه مقامات ارشد اقليم كردستان عراق يك پاي ديگر اخبار رسانه‌ها در رابطه با عراق مي‌باشد. مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان عراق و ديگر مقامات اين اقليم در يك‌سال گذشته با موج‌سواري روي اوضاع بي‌ثبات عراق براي رسيدن به اهداف خود بارها بحث استقلال كردستان از عراق را پيش كشيده‌اند. هرچند دولت مركزي عراق مخالفت خود را با اين اقدام كردها اعلام كرده ولي ادعاهاي رهبران اقليم كردستان همچنان ادامه دارد.
مسعود بارزاني روز شنبه در گفت‌وگو با روزنامه انگليسي گاردين گفت: «سران جهاني تأييد كنند كه توافق «سايكس-پيكو» شكست‌خورده است و بايد توافق تازه‌اي براي آسان كردن راه براي تشكيل حكومت كردستان تدوين شود. من فكر مي‌كنم [رهبران جهاني] درون خودشان به اين نتيجه رسيده‌اند. چه بگويند چه نگويند، واقعيت آن است اما ديپلمات‌ها محافظه‌كار هستند.»  سايكس-پيكو توافقي سري ميان انگليس و فرانسه بود كه در سال 1916 و در خلال جنگ جهاني اول و با رضايت روسيه براي تقسيم امپراتوري عثماني منعقد شد و مرزهاي سوريه، عراق، لبنان و فلسطين را مشخص و هريك از اين كشورها را به عنوان حوزه نفوذ فرانسه يا انگليس تعيين كرد.
بارزاني در اين گفت‌وگو تأكيد كرد: «جامعه جهاني پذيرفته است عراق و سوريه ديگر هرگز متحد نخواهند شد و به اثبات رسيده كه همزيستي اجباري در منطقه اشتباه است.» اظهارات استقلال‌طلبانه بارزاني در شرايطي است كه هفته گذشته حزب اتحاديه ميهني همكاري خود با حزب دموكرات كردستان (پارتي) به رهبري بارزاني را قطع كرد. محمد سنگاوي، عضو دفتر سياسي اتحاديه ميهني كردستان روز شنبه گفت كه تداوم رياست بارزاني بر اقليم كردستان غيرقانوني است و طبق قوانين اقليم و با توجه به پايان مدت قانوني رياستش، قانوناً رئيس اقليم كردستان نيست.
  
كردستان منبع تهديد نيست
بارزاني در ادامه گفت‌وگو به گاردين گفت كه منطقه كردستان منبع تهديد براي هيچ‌يك از همسايه‌ها نيست و تجربه 15 سال گذشته اثبات مي‌كند كه منطقه كردستان محل ثبات است. رئيس اقليم كردستان ادامه داد: «در حال حاضر عراق منفك شده است. ما مسئول آن نيستيم بلكه بهترين اقدامات لازم را براي حفظ اتحاد  به كار گرفتيم.» اين ادعاها درحالي است كه هفته گذشته آيلت شاكد، وزير دادگستري اسرائيل پيشنهاد داد بايد دولت كردستان مابين ايران و تركيه تشكيل شود. پيشتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز حمايت خود را از استقلال كردستان اعلام كرده بود. همچنين كنگره امريكا سال گذشته ميلادي طرحي را تصويب كرد كه بر اساس آن دولت امريكا مي‌تواند بدون اجازه دولت مركزي عراق كردها را به سلاح‌هاي پيشرفته مجهز كند. هرچند عراق مي‌گويد تحويل اين سلاح‌ها بايد با نظارت دولت مركزي صورت بگيرد، اما نكته‌اي كه در اين ميان برخي از تحليلگران مي‌گويند اين است كه دسترسي كردها به اين سلاح‌ها، آنها را به لحاظ تجهيزات جنگي برتر از دولت مركزي قرار مي‌دهد و همين موضوع مي‌تواند موجبات نگراني دولت عراق را فراهم كند.
  
بالابردن قدرت چانه‌زني
بارزاني در ادامه با ادعاي اينكه استقلال خواسته اصلي همه كردهاست، تأكيد كرد: «استقلال كه هسته مركزي نيات كرد‌ها براي دهه‌هاي متوالي بوده، اكنون از هر زمان ديگر قابل‌دسترس‌تر است.» مدت زماني است كه اقليم كردستان اقدامات تدريجي را براي دستيابي به استقلال كامل از عراق آغاز كرده بود كه با شرايط اين روزهاي عراق، به آن شدت و سرعت بيشتري بخشيده است. به باور ناظران، بارزاني و كردها، با وقوف بر شرايطي كه به دليل تنش با حكومت مركزي در آن قرار دارند و با برخورداري از حمايت‌هاي خارجي، تلاش مي‌كنند به هر ترتيب قدرت چانه‌زني خود را در آينده سياسي اين كشور بالا ببرند. از سوي ديگر، پيشمرگ‌هاي كرد كه از حمايت امريكا و نيروهاي ائتلاف ضدداعش برخوردار هستند، توانسته‌اند برخي شهرهاي عراق را از دست تكفيري‌هاي داعش آزاد كنند و كارشناسان بر اين باورند كردها با كنترل شهرهاي آزاد شده عراق سعي دارند مرزهاي اقليم كردستان را توسعه دهند.
  
با تركيه توافق نكرديم
بارزاني در ادامه با رد اين مسئله كه با تركيه بر سر موضوع استقلال كردستان توافق نكرده، تصريح كرد: «چه آن را بپذيرند و چه نپذيرند، ما اين مسئله را با تركيه مطرح نكرديم. من فكر نمي‌كنم مخالفت كنند. اين حق ملي ماست و براي رسيدن به حقمان به اجازه كسي نياز نداريم.» تركيه كه تا يك‌سال گذشته با استقلال كردستان عراق مخالفت مي‌كرد در ماه‌هاي اخير در مقابل اين موضع كردها سكوت اختيار كرده است كه برخي كارشناسان معتقدند توافقاتي بين رهبران اقليم و آنكارا بر سر استقلال كردها از عراق انجام شده است. اين درحالي است كه تركيه از هفت ماه گذشته حملات خود عليه كردهاي «پ ك ك» را شروع كرده كه ناظران بر اين باورند اين حملات با چراغ سبز بارزاني انجام شده است.
  
مالكي: روزنه‌هاي تقسيم عراق بسته شود
همزمان با اظهارات بارزاني، نوري مالكي، نخست‌وزير سابق عراق گفت كه بعد از شكست طرح سقوط بغداد اكنون نشانه‌هايي از تجزيه عراق ديده مي‌شود و بايد تمامي روزنه‌هاي تقسيم عراق بسته شود. به گزارش پايگاه خبري السومريه نيوز عراق، مالكي همچنين هشدار داد دشمن بعد از اينكه در ميدان نبرد شكست خورده ممكن است از سلاح طايفه‌گرايي در عراق استفاده كند. مالكي گفت: «نشانه‌هاي اين توطئه شامل ظهور علائمي براي تقسيم و تكه‌تكه كردن عراق است. ما بايد هرگونه روزنه‌اي در برابر طايفه‌گرايي كشنده و تقسيم عراق را ببنديم.»  
  
استقرار 2هزار نيروي امريكايي در عراق
پس از آنكه جان كري، وزير خارجه عراق روز جمعه گفت كه داعش در سال 2016 نابود خواهد شد، منابع ويژه خبري اعلام كردند طي روزهاي گذشته 2هزار نيروي امريكايي در سه پايگاه نظامي در عراق مستقر شده‌اند و اغلب آنها اكنون در پايگاه هوايي «عين الاسد» آماده‌اند. اين در حالي است كه دولت مركزي عراق بارها اعلام كرده است نيازي به نيروي نظامي خارجي ندارد و تنها از كمك مستشاران خارجي و تسليحات نظامي آنها استقبال مي‌كند. يك منبع آگاه نظامي عالي‌رتبه در پايگاه عين‌الاسد در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربي گفت: «اين نيروها قرار است به طور مستقل از نيروهاي عراقي در نبردها عليه داعش شركت كنند. اين چيزي است كه ما از فرماندهان نظامي امريكايي حاضر در پايگاه هوايي عين‌الاسد دريافتيم اما آنها در حال هماهنگ كردن به منظور مشاركت دادن بخشي از نيروهاي عراقي به انتخاب خود هستند.» باتوجه به شروع احتمالي عمليات آزادسازي موصل، مركز خلافت خودخوانده داعش، امريكايي‌ها سعي دارند با حضور در اين عمليات پيروزي در مقابل داعش را به نام خود ثبت كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن