تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816791034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنجان امروز، نیازمند بردباری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


زنجان امروز، نیازمند بردباری استان‌ها > زنجان - روزنامه همشهری زنجان نوشت :از محل کارت خارج می‌شوی. آنقدر خستگی در جانت تنیده که می‌خواهی فقط و فقط از شلوغی شهر خلاصی پیدا کنی اما پا که به خیابان می‌گذاری، داد و بیدادها شروع می‌شود. زن و شوهری سر هم فریاد می‌کشند و اختلاف دارند. بی‌توجه می‌گذری و باخود می‌گویی مرا چه به زندگی خصوصی دیگران. مسیرت را که ادامه می‌دهی با جماعتی رو به رو می‌شوی که در گوشه‌ای از خیابان ایستاده‌اند و نظاره دعوای دو شهروند هستند.

دیدن چنین صحنه‌هایی روحت را آزار می‌دهد و دلت می‌خواهد با اولین تاکسی عبوری خودت را هر چه سریع‌تر به خانه برسانی. اما این آخرین سکانس نیست و گویا این تنش‌ها پایانی ندارد. راننده ای با همکار خود برای بردن مسافر خارج از نوبت درگیر شده است. در تاکسی می‌نشینی. با این‌که هوا سرد است و سوز شدیدی دارد اما انگار دمای بدنت از مشاهده چنین صحنه‌هایی بالا می‌رود و کمی دکمه پالتو را باز می‌کنی تا فروکش کند. به مقصد که می‌رسی کوچه‌های تنگ و خلوت را تند و تند طی می‌کنی تا در پناه خانه آرام بگیری و برای ساعتی دور از شهر و همه تنش‌های آن باشی.
این روزها تنش‌ها و فشارهای زندگی موجب شده تا بیشتر مردم زود از کوره در بروند و با کوچک‌ترین بهانه ای پرخاشگری کنند. آمارها نشان می‌دهد که زنجانی‌ها در رده چهاردهم استان‌ها از لحاظ پرخاشگری قرار دارند. ریشه در کودکی «محمدرضا یارقلی» جامعه شناس زنجانی پرخاشگری را رفتاری می‌داند که شخص دنبال صدمه زدن به خود یا دیگران است. وی در مورد دلایل پرخاشگری می‌گوید: برخی از افراد به طور ژنتیکی پرخاشگر هستند و از صبر و حوصله کافی در امور برخوردار نیستند.
یارقلی با تأكید بر اینكه بسیاری از این رفتارها ریشه در كودكی اشخاص دارد،می‌افزاید: این قبیل رفتارها باید از کودکی در افراد شناسایی شود تا قابل کنترل و بهبود باشد.
این جامعه شناس یکی از مهم‌ترین دلایل پرخاشگری در کودکان را تعارض در رفتار پدر ومادر می‌داند و معتقد است کودک به دلیل نداشتن تشخیص در رفتار، وقتی در تعارض قرار می‌گیرد به دلیل علاقه مساوی به پدر و مادر از خود عکس العمل پرخاشگرانه نشان می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: اگر والدین در مقابل رفتارهای پرخاشگرانه کودک تن به خواسته هایش بدهند به طور خودکار به او آموزش داده‌اند که می‌تواند با عصبانیت و داد و بیداد به هر خواسته‌ای دست یابد. حفظ آرامش یارقلی جامعه را به گروهی که دارای فضای آرامی است تشبیه می‌کند و با تاکید بر این‌که افراد در فضای آرام می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند می‌افزاید: هر فرد به تنهایی در ایجاد آرامش در جامعه نقش دارد. رفتارهای پرخاشگرانه به ویژه در گروه‌های اجتماعی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود را برای اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز از بین می‌برد، گرچه حضور چنین افرادی و ادامه روندشان به مرور موجب طرد آنها از اجتماع خواهد شد و پیامدهای منفی در انتظارشان است. در واقع آرامش لازمه شکوفایی و رشد جامعه است. ناکامی در دستیابی به خواسته‌ها این جامعه‌شناس اصلی‌ترین دلیل وجود پرخاشگری در بزرگسالان را ناکامی فرد در دستیابی به خواسته‌هایش می‌داند. همچنین تعارضات اجتماعی یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند موجب عکس العمل پرخاشگرانه توسط شخص شود. وی در این خصوص اظهار می‌کند: تکوین در فرایند جامعه‌پذیری شکل می‌گیرد. اگر شخصی در تعارض با رفتارهای اجتماعی قرار گرفت مجبور به کناره‌گیری و یا حذف خود است که این موضوع باعث بروز پرخاشگری‌های جدی‌تر می‌شود.
«فولاد آسا» یکی از روان‌شناسان زنجانی در گفت وگو با خبرنگار همشهری معتقد است، پرخاشگری واکنشی به عدم دریافت پاسخ به کنش‌های یک شخص در گذشته به خصوص ناکامی در رسیدن به خواسته‌هایش است.
وی تأمین نشدن نیازهای جسمانی و روانی را که در مکان و زمان خاص بروز دهد یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز پرخاشگری می‌داند و اظهار می‌كند: پرخاشگری موضوعی است که می‌تواند در شخصی برخاسته از هر زمینه‌ای باشد و در این مورد باید مجموعه علت‌ها را بررسی کرد.
آسا، ناکامی در رسیدن به خواسته‌های شخصی را به 2 دسته کلی تقسیم می‌کند: نوع نخست دسترسی نداشتن به نیازهای واقعی و اساسی افراد واقعی مانند خوراک، پوشاک و مسکن است. نوع دوم، تأمین نیازهایی است که کاذب هستند و برخاسته از جهل افراد و نداشتن شناخت از شرایط اجتماعی آنان است.
اگر این توانایی دانستن در وی به‌ وجود آید هیچ‌گاه شخص را از کامیابی دور نمی‌کند تا دچار پرخاشگری کاذب شود.
این روان‌شناس در مورد انفعالات روانی در زمان پرخاش می‌گوید: پرخاشگری واکنش غریزی انسان مثل تمام موجودات در برابر دست نیافتن به خواسته‌هاست. حتی ممکن است این پرخاش برخاسته از ترس و یا ضعف به دلیل نبود امنیت باشد.
در زمان پرخاشگری هیچ کسی نمی‌تواند رفتاری برخاسته از منطق داشته باشد. به قولی که در ضرب المثل‌ها می‌گویند خون جلو چشمانش را گرفته است. بستری برای جرم و جنایت «سلمان ولی‌زاده» مدیر گروه حقوق و قضای دانشگاه آزاد زنجان هم در خصوص چگونگی پرخاش در جامعه این‌گونه توضیح می‌دهد: در علم حقوق از پرخاشگری گاهی به عنوان جنون آنی یاد می‌شود، چرا که آنقدر هیجان در آن لحظه بالاست که شخص شعور و منطق خود را از دست می‌دهد و دست به عملی می‌زند که آن را در حالت عادی انجام نمی‌دهد، زیرا قدرت تفکر خود را از دست داده است.
استاد دانشکده حقوق زنجان می‌افزاید: در این حالت برای این‌که شخص از موقعیت بحرانی خارج شود دست به اعمالی می‌زند که غالبا از نوع مجرمانه تلقی می‌شود.
ولی‌زاده ادامه می‌دهد: بسیاری از اعمالی که برخاسته از پرخاشگری است دارای تبعات منفی و گاه جبران ناپذیر است، زیرا بیشترین اعمال مجرمانه بر اثر پرخاشگری از نوع ضرب و جرح است که ممکن است به قتل نیز منتهی شود. از نظر حقوق اسلامی به دلیل برابری قصاص با جرم شخص قاتل باید قصاص شود، چراکه هرکسی مرتکب جرمی شده است باید تاوان عمل خود را پس دهد و بسیاری از مصائب را تحمل کند، درحالی که همه این مصائب نشأت گرفته از یک پرخاشگری ساده بود. آمار
با بررسی آمار سازمان پزشکی قانونی استان، زنجان در 8 ماه امسال در 6762 نزاع رخ داده که از این مقدار 1835 نفر مربوط به زنان و 4927 نفر نیز مربوط به مردان بوده است. به عبارت دیگر زنجان چهاردهمین استان از نظر تعداد درگیری است که با توجه به سهم 1/35 درصدی این استان از جمعیت کشور آمار نگران کننده‌ای است که باید مسئولان در این زمینه بهوش باشند.  

کلید واژه ها: استان زنجان - نزاع خیابانی - زنجان -




سه شنبه 29 دی 1394 - 13:48:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن