تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820892547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منتقد سینما: زیاده‌گویی یکی از مهم‌ترین آفت‌های سریال‌های تلویزیونی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منتقد سینما:
زیاده‌گویی یکی از مهم‌ترین آفت‌های سریال‌های تلویزیونی است
منتقد سینما معتقد است: زیاده‌گویی یکی از مهم‌ترین آفت‌های سریال‌های تلویزیونی است.

خبرگزاری فارس: زیاده‌گویی یکی از مهم‌ترین آفت‌های سریال‌های تلویزیونی است



به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حمیدرضا کاظمی‌پور، منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون پیرامون سریال شهرزاد، این اثر را ملودرامی عاشقانه دانسته که البته در آن به اتفاقات دهۀ 30 تاریخ معاصر ایران نیز پرداخته شده و سعی بر آن بوده است تا با روایتی عاشقانه لحظات پرآشوب و التهاب آن برهه از تاریخ معاصر ایران نیز به تصویر کشیده شود، گفت: نویسندگان این مجموعه در خلال روایت اصلی قصۀ عاشقانۀ «شهرزاد» به تحولات آن روزهای این سرزمین پرداخته که این، خود نیازمند ایجاد خُرد قصه‌هایی است که در کنار روایت «شهرزاد» قرار گرفته و درام اصلی مجموعه را شکل می‌دهند. مجموعۀ «شهرزاد» حاصل یک کار تیمی خوب و حساب شده است

وی با اشاره به اینکه آن چه بیش از هر چیز مجموعۀ «شهرزاد» را تا این اندازه در فضای عمومی جامعه مورد توجه خود قرار داده است، یک کار تیمی خوب و حساب شده است که مجموعه را به عنوان اثری خوش ساخت و با رنگ و لعاب مناسب از آب در می‌آورد، افزود: نمود این امر را می‌توان در بازی خوب بازیگران آن، به ویژه بازی هوشمندانۀ علی نصیریان، پدر خواندۀ این مجموعه دید.

کاظمی‌پور بحث پیرامون محتوا و سناریوی اثر در شرایط فعلی را، گرچه نقدهایی به آن وارد می‌داند، به ویژه در ایجاد صحنه‌های کلیشه‌ای، مانند راپورت دادن و لو دادن فرار «شهرزاد» توسط شاگرد خیاط خانه به دلیل فقر، نابسامانی خانوادگی، اعتیاد پدر، اجارۀ عقب افتاده، و صاحب خانه‌ای که طبق سنت مرسوم در سر راه طلب اجارۀ عقب افتاده را می‌کند و مواردی از این دست را مواردی قابل بحث و گفتگو دانسته و ادامه داد: طرح این مباحث را تا پایان یافتن مجموعه جایز نمی‌دانم و امیدوارم مجالی حاصل شود تا در قسمت پایانی مجموعه به بحث صحیح‌تر نسبت به محتوای اثر بپردازم. یکدستی لازم در جنس دیالوگ‌های مجموعۀ «شهرزاد» وجود ندارد

این منتقد در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: آن چه را که با دیدن چند قسمت از این مجموعه می‌توان در این مقال به آن دست یافت، عدم یکدستی لازم در جنس دیالوگ‌های مجموعۀ «شهرزاد» است.

وی دیالوگ‌های کاراکترها در این مجموعه را دیالوگ‌های قابل قبول دانسته و تصریح کرد: دیالوگ‌های شخصیت‌های «شهرزاد» اگرچه نسبت به سریال‌هایی از این دست، شاید قابل قبول باشد، اما هنوز نیز در برخی از موارد، از یکدستی چندانی برخوردار نیست؛ به گونه‌ای که در پاره‌ای موارد، بسیار قدرتمند و اصطلاحاً دهان چرخان و در مواردی دیگر، کاملاً سطحی و بی‌مایه ظاهر می‌شود که این ناهمگونی در جنس دیالوگ‌ها، اگر چه شاید برای مخاطب عام مجموعه چندان مشهود نباشد، اما در هر حال، نیاز به یک پختگی و یکدستی بیشتری می‌بود تا بر روایت نسبتاً خوب این اثر بیافزاید.

انتخاب خوب زوایای دوربین و میزانسن‌های درست مخاطب را با فضای تاریخی اثر همراه می‌سازد

کاظمی‌پور فضاسازی خوب اثر، چه به لحاظ طراحی فضا، صحنه، لباس و ... را از دیگر نکات قابل قبولی در مجموعۀ «شهرزاد» دانسته که می‌توان به شایستگی از آن یاد کرد و اظهار داشت: اگر چه در لحظاتی شاید فضای طراحی‌ها، ما را با جنس تصنع دکورسازی برای صحنه‌ها روبرو می‌کند، امّا با انتخاب خوب زوایای دوربین و میزانسن‌های درست بازیگران در قاب تصویر، این نقص چندان به ذوق نمی‌زند و انصافاً مخاطب را با حال و فضای تاریخی اثر همراه می‌سازد.

وی یادآور شد: باید به این نکته نیز توجه داشت که حسن فتحی، با ساخت مجموعه‌هایی چون «پهلوانان نمی‌میرند» ، «شب دهم» و «مدار صفر درجه» و ... در رسیدن به این فضا مشق‌های نسبتاً خوبی را انجام داده است که اصولاً باید در این مجموعه شاهد نواقص کمتری از این دست باشیم.

ضرب آهنگ «شهرزاد»، کمتر با زیاده‌گویی‌ها و حاشیه‌هایی که هیچ کمکی به پیشبرد داستان مجموعه نمی‌کند، روبه‌رو است

این منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون، ریتم مجموعۀ «شهرزاد» را با توجه به سریالی بودن آن، ریتمی دانسته که می‌توان گفت نسبتاً قابل قبول از آب در آمده است و گفت: ضرب آهنگ سریال، کمتر با زیاده‌گویی‌ها و حاشیه‌هایی که هیچ کمکی به پیشبرد داستان مجموعه نمی‌کند، روبرو است و این یکی از حسن‌های قابل تأمل این مجموعه است؛ چیزی که متأسّفانه یکی از بزرگترین آفت‌های ساخت سریال‌های تلویزیونی در این سرزمین است.

باید به تمام عوامل تولید مجموعۀ «شهرزاد» ادای احترام کرد

کاظمی‌پور، استقبال خوب مخاطب از این مجموعه، آن هم در شبکۀ نمایش خانگی را در هر حال نکته‌ای بسیار قابل تأمل دانسته که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و افزود: در پایان و جدای از تمام نقل‌ها و نقدها، توجه به این نکته را ضروری می‌دانم که در این گستردگی فضاهای رسانه‌ای و انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ماهواره‌ای این که این اثر توانسته مخاطب خود را پیدا کند و با خود همراه کند، جای آن دارد که به کلیۀ عوامل این مجموعه ادای احترام کرد و شاید پرداختن به این موضوع در این گفتگو توسط اینجانب و ترغیب به دیدن قسمت‌هایی از این مجموعه، زمزمه‌هایی بود که از استقبال عمومی آن در فضای عمومی جامعه به گوش می‌رسید.

وی در پایان اظهار داشت: حتی اگر معتقد باشم که این اثر، هنوز نتوانسته باشد همچون سریال «میوۀ ممنوعه» یا حتی «مدار صفر درجه» از آثار قبلی «حسن فتحی» به آن پختگی و نگاه نو و خلاقانه در ساختار و مضمون رسیده باشد، اما مجموعۀ «شهرزاد» را اثری خوش ساخت و قابل دفاع می‌دانم.

گفتنی است، حمیدرضا کاظمی‌پور متولد 1356 فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما و مدرس سینما و تئاتر است و در حوزه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری آثار متعددی را از خود به جای گذاشته است.

94/10/27 - 14:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن