واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: منتقد برجسته اتریشی که برای رونمایی از ترجمه کتابش «کامو، آرمان سادگی» به ایران آمده، درباره لغو ممنوعیت چاپ «نبرد من» در آلمان، گفت: هرگز به این کتاب دست هم نمی زنم!به گزارش ذاکرنیوز، کتابفروشی آینده در چهل و سومین جلسه پنجشنبه های خود این هفته میزبان «ایریس رادیش» منتقد برجسته آلمانی بود تا به همراه مهشید میرمعزی و دکتر سعید فیروزآبادی به بحث و بررسی کتاب «کامو، آرمان سادگی» بپردازند که مهشید میرمعزی آن را به فارسی ترجمه کرده و نشر ثالث نیز آن را به چاپ رسانده است. در ابتدای این برنامه علی دهباشی مدیرمسئول فصلنامه بخارا از طرف این مجله و کتابفروشی آینده به ایریس رادیش، مهشیدمیرمعزی، دکتر سعید فیروزآبادی و نیز وابسته فرهنگی سفارت آلمان، یوستوس کمپر و دیگر حاضران خیرمقدم گفت و با اشاره به شب های بخارا که دهمین سال خود را پشت سر می گذارد، اظهار امیدواری که این شب ها همچنان استمرار داشته باشد. سپس وابسته فرهنگی سفارت آلمان، یوستوس کمپر در سخنانی گفت: خانم رادیش از جمله ۱۰ منتقد ادبی برتر آلمان است و از سال ۹۰ با نشریه فرانفکورتر کارش را آغاز کرد و شناخته شد و از سال ۲۰۱۳ هم با روزنامه سایت همکاری می کند. خیلی خوشحالم که شما به عنوان کسانی که در زمینه فرهنگ فعالیت دارید با خانم رادیش در ایران آشنا بشوید و هفته پیش هم در نشر ثالث برنامه رونمایی از کتابی بود که خانم میرمعزی ترجمه کرده اند و این می تواند برای ادبیات دو کشور خیلی مفید باشد و از همه کسانی که به سفر ایشان کمک کردند، تشکر می کنم. سپس مهشید میرمعزی مترجم کتاب «کامو، آرمان سادگی» در سخنانی در معرفی ایریس رادیش گفت: ایریس رادیش، متولد دوم ژوئیه ۱۹۵۹ در برلین است. وی در رشته های زبان شناسی آلمانی، زبان شناسی رومانی و فلسفه در دانشگاه فرانکفورت ماین و تویینگن تحصیل کرد. رادیش در حال حاضر منتقد ادبی است. او در ۱۹۹۰، دبیر ادبی هفته نامه دی سایت شد و از ۲۰۱۳ مسئول پاورقی های این نشریه است. همچنین در کانال های مختلف تلویزیونی مجری است. رادیش در یک برنامۀ ادبی مشهور به نام «کوارتت ادبی» حضور می یافت که در آن کتاب ها و مباحث ادبی مطرح می شد. وی افزود: رادیش از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ از داوران جایزۀ اینگه بورک باخمن بود که از ۱۹۷۷ با عنوان «روزهای ادبیات آلمانی زبان» در کلاگن فورت به نویسندگان و شعرا اعطاء می شود، همچنین از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ رئیس هیئت داوران این جایزه بود. رادیش در سال ۲۰۰۸ از سوی مؤسسه زبان آلمانی، جایزه رسانه های گروهی را برای فرهنگ زبان به دست آورد. در سال ۲۰۰۹، وزیر فرهنگ فرانسه، عنوان «شوالیۀ هنر و ادبیات» را به رادیش اعطا کرد. از آثار دیگر رایش می توان از کتاب قرن، ۵۱ نویسندۀ پرآوازه آثار مورد علاقه خود را در قرن بیستم معرفی می کنند (۲۰۰۰) روح اروپا و وطن کوچک، هیچ کس زنده از این جا بیرون نمی آید (دو مقاله ۲۰۰۶) و مدرسه ای برای زنان، چگونه می توانیم خانواده را از نو کشف کنیم ( ۲۰۰۷) نام برد. پس از آن مهشید میرمعزی شرحی مختصر از کتاب «کامو، آرمان سادگی» ارائه کرد و گفت: رادیش که از منتقدان بسیار سرشناس ادبی است، به مناسبت صدمین سالروز تولد کامو، ما را همراه خود به سفری جذاب می برد. از بلکور، منطقۀ فقیرنشین الجزایر که کامو در آن جا کنار مادر خاموش خود بزرگ می شود تا پاریس خاکستری که تحت اشغال آلمانی ها، اخلاقیات این اگزیستانسیالیست جوان را به مبارزه می طلبد. سارتر که رقیب او و فردی مشهور است، کامو را که ضد فاشیسم، ضد کمونیسم و اروپایی است، با تحقیر «پسر خیابانی الجزایری» می خواند، کامویی که برای خود یک غریبه و روشن بین تر از همه است. ایریس رادیش با احساس همدردی و دلسوزی از مردی می گوید که تحت تأثیر چشم اندازهای دریای مدیترانه قرار داشته است. از تمام مبارزات زندگی او در مقام یک طرفدار حقوق زنان و طرز فکر متعهدش سخن می راند. پس از این توضیح، ایریس رادیش از هدف خود برای نگارش این کتاب سخن گفت که سخنان او را دکتر سعید فیروزآبادی به فارسی ترجمه کرد. رادیش گفت: بسیار خوشحالم که به این سفر آمده ام و خوشحالم که در این جمع حاضر شده ام تا بیشتر درباره این کتاب که در حقیقت به مناسبت صدمین سال تولد کامو انتشار یافت گفتگو کنیم. آلبر کامو از معدود نویسندگان بسیار بزرگی است که در سراسر جهان، خوانندگان خود را یافته است. زیرا صدای او تا امروز هم زنده و رها از هر گونه رسوب های ایدئولوژیکی و شرایط زمانی باقی مانده است. بسیار خوشحالم که این کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است. همچنین آرزو می کنم که ترجمه کتاب باعث شود این نویسنده بزرگ کلاسیک فرانسوی، از نو کشف گردد و خوانندگان جوان ایرانی هم او را نویسنده ای بدانند که احساس و شعور را کاملاً در کنار هم تحت تأثیر قرار می دهد. در ادامه محمود معتقدی شاعر و منتقد ادبی برداشت خود را از این کتاب بیان کرد و گفت: کتاب «کامو، آرمان سادگی» زندگینامه ای است که در چشم اندازی می توان بسیاری از سویه های تاریک / روشن زندگی و آثار آلبر کامو را به زیبایی و درستی مورد توجه قرار داد و نویسنده متن، خانم ایریس رادیش با طرح ۱۰ فصل بنیادین از هستی کامو به عنوان کلیدهای اساسی آثارش، فصل های کتابش را در این ۱۰ پرسش اساسی دستمایه جستجوهایی از دل گفته ها و نوشته های کامو به دست می دهد که هر کدام به جهت زمانی و مکانی، می تواند چشم انداز بخش هایی از خلاقیت و حوادث زندگی نویسنده را در گذرگاه زمان به تصویر بکشد. کلید واژه هایی همچون : دنیا، رنج، زمین، مادر، انسان ها، بیابان، شرف، تیره روزی، تابستان، دریا... بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. علی دهباشی از ایریس رادیش پرسید: «از آنجا که بین نگرش آلمانی ها و فرانسوی ها تفاوت زیادی وجود دارد، اگر بخواهید که از منظر ادبیات تطبیقی چه نویسنده ای را می توانید در آلمان با کامو مقایسه کنید؟» و رادیش پاسخ داد که «نیچه و تفکر او را می توانم با کامو قابل قیاس بدانم». پرسش بعدی درباره تأثیر هجوم اینترنت بر کتاب خوانی مردم آلمان بود که رادیش توضیح داد که از نظر کتابخوانی هیج تأثیری نگذاشته است. اگر ای بوک ها را در نظر بگیریم، هنوز ۹۵ درصد با کتاب کاغذی است و پنج درصد با ای بوک که تازه این ای بوک ها حتماٌ به صورت کاغذی هم موجوداند. اما گسترش اینترنت و فضای مجازی تأثیر زیادی بر نشریات هفتگی و روزنامه ها داشته است و چون تمام این روزنامه ها و نشریات دارای سایت هم هستند، روز به روز خواننده نسخه های کاغذی آنها کمتر می شود. درباره مهاجرت به اروپا و به ویژه آلمان و بحرانی که این روزها به وجود آمده است هم سوالی مطرح شد که رادیش پاسخ داد: در ابتدا اکثریت آلمانی ها با روی خوش با این مهاجران رو به رو شدند و اصلاً نهضتی بود با عنوان «نهضت خوش آمدگویی» چون این اکثریت معتقد بود که جان این پناهچویان در خطر است و باید به آنها پناه داد. اما بعد از حوادث شب سال نو در کلن همه چیز تغییر کرد و این حوادث بسیار روی افکار عمومی آلمانی ها تأثیر گذاشت و این اکثریت از دست رفت و حالا پنجاه، پنجاه شده است. سئوال بعدی درباره انتشار کتاب «نبرد من» آدلف هیتلر بود و اینکه آیا این مسآله به تقویت نئونازی ها نمی انجامد؟ که رادیش در پاسخ گفت: حقیقتی است که این کتاب پس از هفتاد سال به چاپ می رسد و طبعاً موجب خوشحالی نئونازی ها شده است اما باید گفت که این کتاب همیشه به صورت زیرزمینی در اختیار نئونازی ها بوده و حالا با افزودن حاشیه ها و تفسیرها و توضیح درباره واقعیت های تاریخی آن زمان منتشر شده و به منظور استفاده دانشجویان و پژوهشگران تاریخ بوده است. اما مطمئن باشید که من هیچ وقت به این کتاب دست هم نمی زنم.
جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]