واضح آرشیو وب فارسی:موسیقی ایرانی: «کارشناسان شوراى موسیقى -که بیشتر آنها مسئولین خانه ى موسیقى هستند- با اعطای درجه ى کیفى نازل به ارکستر موج نو، تلاش کردند تا مانع اجراى ارکستر در تالار وحدت شوند. زمانى که امضاى من پاى نامه ى انتقادى از خانه ى موسیقى درج شده بود، به اینکه در سایت شان، من و بیش از ١٠٠ هنرمند دیگر را «هنرجو» خوانده بودند، واکنشى نشان ندادم. اما برایم مایه تعجب بود که اجرای ارکسترى با حضور ٧٠ نوازنده ى شایسته که هرکدام از نقاط مختلف کشور، در تمرین ها حاضر شده اند و قابلیت هایشان را در کنسرت دیدید، در کنار من، محمد معتمدى و یک شوراى فنى که جزو نواندیش ترین هنرمندان امروز هستند، با این قضاوت مضحک قرار بود لغو شود! آن هم به خاطر کینه توزى کسانى که با عنوان «هنرمند» مثلاً قرار است پشتیبان موسیقى باشند. جالب است که سرپرست دفتر موسیقى، با علم بر دلیلِ غیرهنرىِ رأى منفىِ شوراى موسیقى -یا شاید بهتر است بگوییم مسئولین خانه موسیقى- با اعلام اینکه «اگر این ارکستر شأنیت اجرا در وحدت را ندارد، پس وحدت جاى چه کسانى است؟» مهر تأیید را بر اجراى ما زدند.» اینها را «علی قمصری» -آهنگساز و نوازنده- بعد از اجرای کنسرت اش در تالار وحدت گفت. او پیش از برگزاری برنامه اش نیز در گفت وگویی که برای رسانه ها فرستاده بود، به مشکلات پیش آمده برای کنسرت اش اشاره کرد. اما آیا مسئولان خانه ی موسیقی در شورای موسیقی تا چه اندازه نفوذ دارند و آیا می توانند مانع از اجرای یک برنامه در تالار وحدت یا هر سالن دیگری شوند؟ پاسخ «حمیدرضا نوربخش» -مدیرعامل خانه ی موسیقی- در این میان روشن است. او وجود هرگونه دخالت خانه ی موسیقی در مجوز برنامه ها و همچنین دیگر اتفاقاتی از این دست را رد می کند. «بهرام جمالی» -مدیرعامل بنیاد رودکی- نیز در گفت وگو با سایت «موسیقی ما» می گوید: «هر اثری که برای اجرا در تالار وحدت و رودکی ارجاع داده می شود، شورای فنی موسیقی، سرپرست، آهنگساز، رپرتوار و شعر آن را بررسی می کنند و بر اساس آن، نوعی درجه بندی کیفی روی آثار انجام می شود و کسانی که بتوانند درجه ی الف دریافت کنند، امکان اجرا در تالار وحدت را پیدا می کنند. در این میان، خانه ی موسیقی یا هیچ نهاد دیگری چنین حقی ندارد که در تصمیمات این شورا دخالت کند. دلیل آن هم کاملاً واضح است؛ چون اگر این اتفاق رخ دهد، نوعی مداخله ی کاری به حساب می آید و شورای موسیقی چنین حقی را برای هیچ کس قائل نیست.» مدیرعامل بنیاد رودکی البته به این مسأله هم اشاره می کند که اعضای شورای موسیقی هر کدام ممکن است جز فعالیت در این شورا، در نهادها یا اصناف دیگری نیز فعالیت داشته باشند؛ اما این مسأله را نمی توان به دخالت خانه موسیقی در تصمیمات این شورا نسبت داد. «علی قمصری» در نامه ی خود به این مسأله اشاره کرده بود که برخلاف تلاش های اعضای خانه ی موسیقی، سرپرست دفتر موسیقی شرایط اجرای این اثر را در تالار وحدت تهران فراهم کرده است. «فرزاد طالبی» -سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در این باره در گفت و گو با خبرنگار سایت موسیقی ما، چنین توضیح می دهد: «نقش خانه ی موسیقی در این موضوع مطلقاً صحیح نیست و نمی توان این گفته ها را مستند دانست. در واقع این استدلالی بدون منطق است. شورای موسیقی در برخی موارد قضاوتی دارد و مدیرکل هم تصمیمات خودش را می گیرد؛ ضمن آنکه اعضای این شورا همگی از طریق مدیرکل انتخاب شده اند. البته در برخی موارد ممکن است اعتراضاتی از طرف سرپرست گروه وجود داشته باشد و شورای موسیقی در این موارد، بار دیگر وظیفه ی خود می داند تا اجرا را بررسی کند.» او می گوید اجرای ارکستر موج نو در تالار وحدت تهران، با مشورت اعضای شورای موسیقی رخ داده است: «شورا نظری می دهد و ممکن است گروه اعتراض کند؛ در نتیجه دوباره شورا درخواست گروه را بررسی می کند. ماجرا به همین سادگی است و بنابراین من این فضاسازی ها را به هیچ عنوان نمی پسندم و امیدوارم هنرمندان عزیز نیز استدلال های خود را بر پایه ی منطق بیان کنند و به منحرف کردن مسیر صحیح بررسی های کارشناسی شورا دامن نزنند.» «فرزاد طالبی» همچنین به این مسأله اشاره دارد که اساتیدی که در شورای فنی مشغول فعالیت هستند، همگی از اساتید بزرگ موسیقی هستند و همکاری با آنها برای دفتر موسیقی باعث افتخار است: «اتهام زنی به هر کدام از این اساتید، موجب ضربه زدن به موسیقی کشور می شود و من تأکید می کنم که بررسی این اجرا هم مانند تمام اجراهای دیگر بوده و هیچ اتفاق خاصی در آن رخ نداده است.» «پویا سرایی» -آهنگساز و نوازنده ی سنتور که خود رهبری ارکستر موج نو را برعهده داشت- نیز در این باره به «موسیقی ما» گفت: «به هر حال این ارکستر، ارکستر جوانی است و شاید همین جوان بودن، در نظر شورای موسیقی تأثیر گذاشته تا درباره ی اجرای آن در تالار وحدت تصمیم بگیرند؛ شاید هم مسأله ی دیگری در میان بوده که من از آن اطلاعی ندارم. ضمن آنکه شورای موسیقی و خانه ی موسیقی اعضای مشترکی دارند؛ اما می توان این طور استدلال کرد که نمونه ی صوتی ای که در اختیار این افراد قرار گرفته، دلچسب نبوده است. به هر حال حالا خوشحال ام که برنامه در حد مناسبی برگزار شد و ارکستر شایستگی خودش را نشان داد.» منبع : موسیقی ما
جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موسیقی ایرانی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]