تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816199472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري انتخابات الكترونيك منتفي شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برگزاري انتخابات الكترونيك منتفي شد
كشمكش‌ها بر سر برگزاري انتخابات الكترونيك ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان سرانجام ديروز با حذف تمامي مواد مربوط به رأي‌گيري الكترونيك از قانون انتخابات، توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پايان يافت؛ حركتي كه به معناي منتفي شدن برگزاري الكترونيك انتخابات در اسفند‌ماه سال‌جاري است.
نویسنده : جعفر تکبیری 


كشمكش‌ها بر سر برگزاري انتخابات الكترونيك ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان سرانجام ديروز با حذف تمامي مواد مربوط به رأي‌گيري الكترونيك از قانون انتخابات، توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پايان يافت؛ حركتي كه به معناي منتفي شدن برگزاري الكترونيك انتخابات در اسفند‌ماه سال‌جاري است.
درست از ابتداي سال‌جاري و همزمان با شكل‌گيري مباحث انتخاباتي در جامعه سياسي كشور، زمزمه‌هاي برگزاري انتخابات الكترونيك نيز در كنار تمام شايعات شنيده مي‌شد؛ زمزمه‌اي كه سرانجام با اعلام رسمي وزارت كشور در خصوص برگزاري انتخابات الكترونيك در تمام مراكز استان‌ها و كلانشهرها به واقعيت پيوست؛ حركتي كه براساس برآورد وزارت كشور نياز به 400 ميليارد تومان اعتبار داشت و سرانجام به دليل مشكلات مالي دولت در تأمين هزينه‌ها، باعث شد وزارت كشور عطاي اين كار را به لقايش ببخشد و تصميم بگيرد كه انتخابات الكترونيك را در 9 كلانشهر برگزار كند.
اين روند باعث شد مكاتبات زيادي ميان وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات و شوراي نگهبان به عنوان ناظر انتخابات شكل بگيرد؛ مكاتباتي كه از يك‌سو وزارت كشور مي‌كوشيد اين دستگاه‌ها، زيرساخت‌ها و فرآيند برگزاري انتخابات الكترونيك را بدون عيب و نقص معرفي كند و در سوي ديگر نيز شوراي نگهبان به دنبال آن بود تا از طريق بررسي دقيق پيش نيازهاي برگزاري انتخابات الكترونيك، فرآيندي شفاف و سالم را براي اين موضوع ترسيم كند. اين رفت و برگشت‌ها ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان تا آنجا ادامه پيدا كرد كه وزارت كشور دستگاه‌ها و نرم‌افزارهاي مربوط به اين روند را در اختيار شوراي نگهبان قرار داد و اين شورا نيز ايرادات خود را به وزارت كشور منعكس مي‌كرد. اين موضوع تا آنجا ادامه پيدا كرد كه تنها كمتر از 44 روز مانده تا برگزاري انتخابات هيچ تصميمي براي برگزاري قطعي انتخابات الكترونيك در 9 حوزه مورد تأكيد وزارت كشور، وجود نداشته باشد.

 ‌ طرح وزارت كشور در بهارستان رد شد
تمامي اين وقايع در حالي بود كه روز گذشته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه مشغول رفع ايرادات شوراي نگهبان به طرح «اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي» بودند، تصميم گرفتند كه براي تامين نظر شوراي نگهبان مواد الحاقي 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11 و 12 اين قانون را كه مربوط به نحوه برگزاري انتخابات الكترونيك بود به طور كامل از قانون حذف كنند؛ اقدامي كه به معناي منتفي شدن برگزاري انتخابات الكترونيك در روز هفتم اسفند است. اين اقدام بهارستان‌نشين‌ها در حالي بود كه نمايندگان مجلس در جلسه علني 30 آذرماه سال‌جاري شرايط انتخابات الكترونيكي، نحوه شمارش آرا و نحوه برخورد با اختلالات انتخابات الكترونيكي را تعيين كردند. وكلاي ملت در آن جلسه ايرادات شوراي نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را رفع كردند و با الحاق چند ماده به اين طرح موافقت كردند. وكلاي ملت براي تأمين نظر شوراي نگهبان مصوب كردند در انتخابات الكترونيكي پس از ثبت‌نام رأي‌دهنده و بعد از تأييد نماينده هيئت نظارت، تعرفه رأي به‌ صورت كارت الكترونيكي مورد تأييد نماينده فرماندار و ناظر صادر و تحويل رأي‌دهنده مي‌شود. براساس تبصره اين ماده با توجه به انجام تمامي كنترل‌ها توسط سامانه و عدم‌ وجود تعرفه كاغذي و صدور تعرفه به‌صورت كارت الكترونيكي نياز به اخذ اثر انگشت از رأي‌دهنده در تعرفه نمي‌باشد و پرينت رأي الكترونيكي از صندوق در حكم برگه رأي مي‌باشد. براساس ديگر مصوبه مجلس، در انتخابات الكترونيكي پس از اعلام رسمي پايان رأي‌گيري شمارش آرا با دستور نماينده فرماندار و نماينده هيئت نظارت با امضاي الكترونيكي آنها توسط صندوق الكترونيكي انجام مي‌شود. بهارستان‌نشينان همچنين مصوب كردند پس از پايان انتخابات بلافاصله صورتجلسه الكترونيكي نتيجه انتخابات با امضاي الكترونيكي هيئت اجرايي مركز حوزه انتخابيه و هيئت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهيه مي‌شود و نسخه چاپي آن در پنج نسخه تهيه مي‌شود كه يك نسخه نزد هيئت حوزه انتخابيه مي‌ماند و بقيه براي هيئت نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت كشور(دو نسخه) و هيئت مركزي نظارت بر انتخابات ارسال مي‌شود. وكلاي ملت در مصوبه ديگري مقرر كردند پس از شمارش آراي صندوق الكترونيكي و صندوق ثبت با نظارت ناظران پلمب شده و همراه نسخه چاپي صورتجلسه الكترونيكي نتيجه انتخابات براي بخشداري و فرمانداري مركز حوزه انتخابيه ارسال مي‌شود.
براساس مصوبه مجلس، در صورت اختلال رأي‌گيري الكترونيكي در يك شعبه اخذ رأي يا يك صندوق با پيشنهاد رئيس شعبه و تصويب فرماندار و تأييد هيئت نظارت حوزه انتخابيه، انتخابات به‌صورت غيرالكترونيكي انجام مي‌شود. نمايندگان مجلس مصوب كردند در انتخابات الكترونيكي تمامي فرآيندهاي انتخابات شامل فرآيندهاي قبل از روز اخذ رأي، فرآيندهاي روز اخذ رأي و فرآيندهاي بعد از روز اخذ رأي از طريق سامانه جامع اتوماسيون انتخابات و به ‌صورت الكترونيك انجام مي‌شود.

 ‌ تاريخچه برگزاري انتخابات الكترونيك در ايران
اما نمايندگان مجلس ديروز در حالي برگزاري انتخابات الكترونيك را منتفي دانستند كه اين نخستين بار نيست كه موضوع برگزاري انتخابات الكترونيك در كشور مطرح شده است. پيش از اين موضوع، استفاده از تجهيزات الكترونيكي و رايانه‌اي براي برگزاري انتخابات در كشورمان براي نخستين بار در سال ۱۳۷۸ مطرح شد؛ زماني كه تلاش وزارت كشور وقت براي متقاعد كردن شوراي نگهبان نسبت به استفاده از تجهيزات الكترونيكي در انتخابات مجلس ششم، با به ميان كشاندن مباحث حقوقي و ساختاري كه شوراي نگهبان به آن اشاره كرده بود، بي‌نتيجه ماند. اگرچه اين پاياني بر موضوع انتخابات الكترونيك نبود و اين بحث در انتخابات دوره بعدي در سال ۱۳۸۰ در انتخابات رياست جمهوري و سپس انتخابات شوراهاي شهر و روستا، توسط وزارت كشور ايران مطرح شد. اين روند تا آنجا پيش رفت كه پيش از برگزاري انتخابات مجلس هفتم، نرم‌افزاري براي شمارش آرا تهيه و به شوراي نگهبان ارسال شد، اما باز هم شوراي نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات در كشور، اعلام كرد به دليل عدم اطمينان از كاركرد نرم‌افزار ارائه شده براي شمارش آرا، اين انتخابات هم به سنت گذشته و با حضور رأي‌دهندگان در پاي صندوق‌هاي رأي و شمارش به صورت دستي برگزار مي‌شود. حال در اين دور نيز موضوع اصلي كه شوراي نگهبان بر آن تأكيد ويژه‌اي دارد و باعث شد كه بهارستان‌نشين‌ها چنين تصميمي بگيرند، شفافيت موضوع و حصول اطمينان از ضريب ايمني و امنيت برگزاري چنين انتخاباتي است.

 ‌ پاشنه آشيل يك طرح
اما در اين ميان آن چيز كه به نظر مي‌رسد پاشنه آشيل طرح برگزاري انتخابات الكترونيك در 9 كلانشهر باشد و زمينه‌ساز رد اين موضوع توسط مجلس را فراهم آورد، موضوع شتاب‌زدگي وزارت كشور در اجراي چنين طرحي است. به گونه‌اي كه 27 مردادماه سال‌جاري بود كه در جريان بازديد وزير كشور از سازمان ثبت‌احوال، نمونه دستگاه‌ها و صندوق‌هاي الكترونيك اين نوع از انتخابات رونمايي شد و همين چند هفته گذشته بود كه نرم‌افزار اين انتخابات براي تأييد به شوراي نگهبان ارسال شد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد زمان كافي براي آموزش عمومي به رأي‌دهندگان، آموزش تخصصي به كاربران و ناظران و يافتن نقاط ضعف اين دستگاه‌ها نيز تا روز انتخابات هم وجود نداشته باشد. از سوي ديگر نكته مهم آن است كه تنها كمتر از چهار ماه مانده به انتخابات مهم اسفند، هنوز هيچ اطلاعي در خصوص نوع تأمين زيرساخت‌هاي فني اين دستگاه‌ها وجود ندارد. نكته ديگر هم آن است كه براساس برخي اخبار به دست آمده، صندوق‌هاي الكترونيكي كه وزارت كشور هم‌اكنون براي برگزاري انتخابات الكترونيكي روي آن تمركز كرده، همگي ساخت كشور چين هستند و با توجه به اهميت تأمين امنيتي اين صندوق‌ها و سابقه چيني‌ها در توليد اجناس بي‌كيفيت به نظر مي‌رسد استفاده از آنها در اين انتخابات چندان صحيح نيست.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن