تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816471015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراخوان/ حضور زنان در پیاده روی و زیارت اربعین؛ فرصت یا تهدید؟!


واضح آرشیو وب فارسی:مهرخانه: مسئولان انتظامات هم تدبیر دیگری اندیشیده بودند. در مسیرهای منتهی به حرمین، برخی جوانان انتظامات با طناب یا پارچه ای مسیر را به دو قسمت مردانه و زنانه تقسیم کرده بودند و نمی گذاشتند از "طریق نساء"، مردی حرکت کند و به این وسیله، مسیر عبور و مرور زنان را امن تر می کردند.زیارت اربعین یکی از مستحبات مؤکد دینی است که هر ساله به صورت پیاده روی برگزار شده و مشتاقان اباعبدالله حسین علیه السلام از سراسر جهان در آن شرکت می کنند. در این میان، زنان نیز به همراه خانواده های خود و یا به تنهایی در این سفر معنوی شرکت کرده و تجربه ها و برداشت های مختلفی از این سفر پربرکت دارند؛ سختی های مسیر، تجربه های معنوی ویژه، تعاملاتی که با سایر زنان از کشورهای مختلف داشتند، تجربه تعامل با زنان عراقی و مسایلشان، تجربه بودن در محیطی معنوی و پیراسته از مسایل و آسیب های خاص زنان، تجربه این مسافرت معنوی با همسر و فرزندانشان، همذات پنداری و همراهی با حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر زنان برزگ حادثه کربلا، رسالت خاص زنان در ابعاد دینی و اجتماعی و ... چندی پیش مهرخانه، با توجه به حضور پرشور زنان در مراسم پیاده روی اربعین در سال های اخیر، از علاقه مندان دعوت کرد تا این تجربیات خود را در قالب یادداشتی کوتاه بنویسند، که برخی از مطالب ارسالی، به مرور بر روی خروجی سایت قرار خواهد گرفت. (در همین زمینه: مردهای ایرانی بهترند یا عراقی؟!) (در همین زمینه: چرا در عراق زن های ایرانی روز اربعین برای زیارت بیرون نمی روند؟!) (در همین زمینه: کودکانی که می آیند برای آموختن، تمرین کردن، تکرارکردن) فاطمه نوشت: اصولاً با هر پدیده ای می توان از دو منظر مواجهه داشت. رویکرد اول مبتنی بر دیدگاه حل مسئله است و چاره اندیشی و تدبیر را وجه همت خود قرار می دهد و رویکرد دوم که به برخورد سلبی و حذفی و به عبارتی، پاک کردن صورت مسئله می پردازد. معمولاً عده بسیاری، رویکرد دوم را به جهت آسانی و ساده تربودن آن برمی گزینند و بدون توجه به الزامات و حکمت ها، حکم به اجرای آن می دهند. براساس این مقدمه مختصر، حضور زنان در پدیده ای معنوی و پیام رسان چون پیاده روی و زیارت اربعین امام حسین علیه السلام را می توان مورد بررسی قرار داد. روشن است که طی دو سال گذشته با توجه به افزایش زائران ایرانی و غیرایرانی، مسایل و مشکلات جدیدی جهت حضور زنان و کودکان به وجود آمده است و عده ای بنا به مصلحت هایی که قابل درک است، با زیارت زنان در این ایام مخالف اند، اما تبعات این رویکرد حذفی چیست؟ و اگر قرار باشد با رویکرد نخست به مسئله بنگریم، تدبیر چیست؟ جا دارد در پاسخ این پرسش تأمل شود که اساساً آیا پیاده روی دو روزه آقایان در مسیری فراهم و اَمن، فضیلتی محسوب می شود و پیامی دارد؟ اگر این حرکت را مردانه نماییم تا حدی که مبدل به یک کوه پیمایی یا ورزش پیاده روی شود، میزان تأثیرگذاری آن چقدر است؟ زیبایی پیام رسانیِ حماسه اربعین در آن جاست که همه حضور دارند. زن و مرد، پیر و جوان، عراقی و غیرعراقی، عرب و عجم، باسواد و بی سواد، شهری و روستایی، کوچک و یزرگ و ... با هر زیان و نژاد و رنگی که نشان گر امت واحده است؛ و اساساً این حضور کودکان، زنان، پیران و کم توانان با توان فیزیکی پایین تر و آسیب پذیری بالاتر، در مسیری نه چندان هموار است که پیاده روی را متفاوت و منحصر به فرد می کند. شاید بتوان از منظری این زیارت را با سفر حج با ابعاد فردی و اجتماعی و نقش سازنده آن، مشابه دانست. حج یک آیین عبادی واجب با مناسک دشوار و همراه با ازدحام و اختلاط است، اما خداوند متعال آن را بر زن و مرد مومن، در هر جای این کره خاکی و در همه زمان، واجب کرده و اتفاقاً آن را زمینه ای برای امتحان مردان و زنان و یادآور مناسک زنی انقلابی چون هاجر و پیامبری الهی چون ابراهیم قرار داده است. درست است که زیارت اربعین، یک واجب شرعی نیست، اما براساس تأکیدات بسیاری که در روایات و سیره اهل بین علیهم السلام بر زیارت ایاعبدالله علیه السلام از یک سو و زیارت اربعین به عنوان نشانه مؤمن، از سوی دیگر شده است، می توان استنباط کرد که چنین زیارتی از واجبات مؤکد در اسلام است؛ خصوصاً اگر از منظر مقدمه سازی ظهور بدان بنگریم. همان طور که مشخص است، مشارکت زنان عراقی در این حرکت حماسی بیش از مردان است؛ اول به این دلیل که اساساً عراقی ها معتقدند این مسیر، مسیر اسرای اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم - که همگی زن و کودک بودند- و عقیله بنی هاشم سلام الله علیها -قافله سالار- است و ما به جهت پاس داشت حرکت ایشان و بیعت مجدد با اباعبدالله علیه السلام و پاسخ گویی به ندای هل من ناصر او بعد از 1400 سال، همچنان این مسیر را چون رجعتی تاریخی می پیماییم. دوم این که بسیاری از مردان شان در حال حاضر در جبهه های جنگ حضور دارند، یا مشغول کسب و کار، یا برقراری امنیت اند و یا به خادمی زوار می پردازند و زنان این عرصه را خالی نمی گذارند. عراقی ها بر این باورند که حضور پررنگ جمعی، اعم از مرد و زن و کودک، در این مسیر لازم است و یکی از نتایج چنین حرکت همگانی ای، انتقال اهمیت و معنا و مفهوم آن از نسلی به نسل دیگر و بقای این سنت است. حرف بر سر آن نیست که پیاده روی، زنانه شود که این هم مضراتی دارد. نکته آن جاست که اگر قرار است به پیاده روی اربعین همچون زمینه ای برای بسترسازی ظهور حضرت ولیعصر علیه السلام بنگریم که به واقع چنین است، دیگر نباید حضور را زنانه و مردانه کنیم، بلکه باید به اجتماع حسینی و مهدوی توجه نماییم تا کودکان و زنان و مردان مان در این بستر، تربیت شوند و شمه ای از زیبایی و شکوه امت اسلامی و نه ملت اسلامی را بچشند و مخابره گر این عظمت و حماسه باشند. کسانی که از سال های گذشته، چنین زیارتی را تجربه کرده اند، به خوبی واقف اند که می توان با همه ملاحظاتی که وجود دارد، شرایط حضور فعالانه زنان را در چنین ایامی فراهم کرد و حمایت و حفاظت لازم را از آنان داشت. یک راه حل، همانی است که بیشتر کاروان های لبنانی حزب الله لبنان یا برخی اهالی ناصریه و کرکوک عراق در پیش می گیرند. در شرایط ازدحام، برخی مردان کاروان، طنابی به صورت حائل به دور زنان می کشند تا هم انسجام آن ها حفظ شود و پراکنده نشوند و هم از تداخل مردان در صفوف زنان جلوگیری به عمل آید. مداح و جلودارها در پیش روی کاروان شروع به حرکت می کنند و در پشت سر آن ها به شکلی بسیار منظم و با آرامش، زنان حرکت می نمایند. بدین صورت زنان هم می توانند بدون ایجاد مزاحمت تا حد امکان به حرم نزدیک شوند. مسئولان انتظامات هم تدبیر دیگری اندیشیده بودند. در مسیرهای منتهی به حرمین، برخی جوانان انتظامات با طناب یا پارچه ای مسیر را به دو قسمت مردانه و زنانه تقسیم کرده بودند و نمی گذاشتند از "طریق نساء"، مردی حرکت کند و به این وسیله، مسیر عبور و مرور زنان را امن تر می کردند. یک تدبیر هم همان است که بسیاری از زنان ایرانی که دقت نظر دارند، مورد توجه قرار می دهند. عدم خروج از محل اسکان در شب و روز اربعین و قرائت زیارت از همان جا یا از روی پشت بام ها و مسیرهای دور از حرم که ازدحام کمتری دارد. حضور در پیاده روی اربعین، یک حضور فیزیکی نیست؛ حضوری همراه با شور و شعور و حماسه و معنویت است و مادرانی که چنین حضوری را تجربه می کنند، می توانند فرزندان جان بر کف، حماسی و متخلق به اخلاق اسلانی، پرورش دهند و آن ها را برای عصر ظهور و جان فشانی در راه ولایت، آماده نمایند و ما نباید از این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری غافل شویم. چنان که در رهنمودها و سیره عملیِ امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت نقش زنان در تشویق همسران شان به جهاد و نیز در تربیت فرزندان انقلابی اشاره شده است و امام خمینی (ره) نه تنها هیچ گاه زنان را از حضور در عرصه های مختلف انقلاب، چه در دوران مبارزه با رژیم پهلوی و چه در دوران دفاع مقدس، منع نکرده بودند، بلکه بر اهمیت آن تأکید داشتند. روشن است که اگر همسری یا مادری، بینش و بصیرت لازم جهت حضور در عرصه های حماسی را نداشته باشد، نمی تواند در وقت ضرورت، بصیرانه عمل کند و مشوق همسر و فرزندانش باشد؛ چنان که برخی مادران با وجود خطرات اندک و احتمالی زیارت اربعین، از حضور فرزندان شان ممانعت به عمل می آورند و یا برخوردی منفعلانه دارند. مختصر آن که می توان به جای برخورد سلبی و حذفی با حضور زنان در حماسه اربعین، به نتایج مثبت این حضور فکر کرد و مدبرانه از پیامدهای منفی آن جلوگیری به عمل آورد و نگرشی فرصت محور را جایگزین نگرش تهدیدمحور ساخت.


یکشنبه ، ۲۰دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهرخانه]
[مشاهده در: www.mehrkhane.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن