واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: اصفهان-ذاکرنیوز- بانوی فیروزه کوب ایران، هنر را ابزار بیان احساسات؛ تبادل افکار، باورها، نگرش ها و ارزش ها توصیف می کند.زینب یزدانی بانوی هنرمند فیروزکوب کشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ذاکرنیوز در اصفهان اظهار داشت: صنایع دستی روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و در روزگاران کهن به عنوان صنعت تمام عیار عهد خویش حضور داشته است. وی که روزگار خوش جوانی را با رنگ های فیروزه ای جلا بخشیده است، هنر فیروزه کوبی را یکی از سفیران فرهنگی ملت ها می داند که هیچگاه از گزارش پیام خود دست نمی کشد. این بانوی هنرمند، هنر ایرانی را تجلیگاه بخش قابل ملاحظه ای از هنر و خلاقیت اقوامی دانست که با این صنایع سر و کار دارند. وی که در خانواده ای هنردوست پا به عرصه حیات گذاشته است؛ همچون سایر هنرمندان خطه هنر پرور ایران با تشویق خانواده بویژه پدر و مادر، هنر فیروزه کوبی را در محضر استادان بزرگی همچون استاد قربانی و استاد معزالدین فرا گرفته و بسرعت توانسته است تمام مراحل تهیه یک فرآورده ممتاز فیروزه کوبی را بخوبی آموخته و به تنهایی همه آن مراحل را انجام دهد . وی با توصیف معنوی سنگ فیروزه و ارزش های روحی آن بر انسان گفت: فیروزه علاوه بر آرامش روحی، عاملی است برای لذت بردن از زندگی و نماد آسمان و قدرت آسمانی و سبب محافظت در برابر خطرات و بلایاست. وی ادامه داد: فیروزه سنگی مقدس است و در روایت آمده است که اولین هدیه ای که جبرئیل از طرف خداوند متعال به رسول اکرم(ص) در غار حراء اهدا کرد، سنگ فیروزه بوده است. یزدانی گفت: سنگ فیروزه در زمان جنگ های صلیبی از طریق ترکیه به اروپا راه یافت، از این روست که انگلیسی زبانان به آن' Turquoise' می گویند. وی افزود: در ایران نیز تاریخچه استفاده از فیروزه به هزاران سال پیش بر می گردد ولی قدمت هنر فیروزه کوبی با بهره گیری از چسب مخصوص روی ظروف مختلف و به شکل امروزی به کمتر از یک قرن می رسد. وی اضافه کرد: امروزه فیروزه کوبی علاوه بر زیورآلات بر روی ظروف تزیینی مانند لیوان، شیرینی خوری، تُنگ، گلدان، آینه و ... انجام می گیرد. یزدانی گفت: ساخت آثار فیروزه کوب شامل دو مرحله کلی آماده سازی زیرساخت از فلزاتی مانند مس، برنج، نقره و برنز و فیروزه کوبی بر روی زیرساخت است. وی افزود: در هنر فیروزه کوبی، ابتدا نصب صحیح فیروزه بر روی زیرساخت موردنظر مهم است؛ به گونه ای که دارای قدرت کافی بوده و هنگام پرداخت قطعات فیروزه از آن جدا نشود. وی اضافه کرد: همچنین، هرچه ظرف فیروزه کوبی شده پرکارتر باشد و قطعات سنگ منظم تر در کنار یکدیگر نصب شده باشد و فاصله زیاد بین قطعات فیروزه دیده نشود، آن کار دارای ارزش هنری بیشتری است. وی به اهمیت فرایند ساب و سمباده در این هنر نیز اشاره کرد و گفت: برای داشتن ظروفی که دارای قوس های زیبا و انحناهای شکیل باشند، باید در عملیات ساب و سمباده، دقت لازم را به عمل آورد تا اثری خوش فرم و زیبا پدید آید. وی معدن نیشابور را مهمترین معدن فیروزه کشور، دانست و افزود: معدن نیشابور به دلیل داشتن انواع فیروزه شجری و عجمی، از ممتازترین و معروفترین معادن فیروزه جهان است. این بانوی هنرمند به تاثیر مستقیم کیفیت فیروزه در زیبایی و ماندگاری اثر فیروزه کوب اشاره کرد و گفت: همیشه در تهیه فیروزه های مورد نیاز خود کوشیده ام بطور مستقیم از معدن فیروزه نیشابور استفاده کنم و به این کار نیز اهتمام می ورزم. این بانوی هنرمند به سوابق کاری درخشان در ارائه آثار هنر فیروزه کوبی اش نیز اشاره کرد و حضور در نمایشگاه صنایع دستی نوروزی اصفهان در نوروز 1392، نمایشگاه سراسری صنایع دستی و جشنواره بین المللی اقوام ایرانی در گلستان، اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس(مهمترین رویداد بین المللی فرهنگی جمهوری اسلامی در سال 1393)، نمایشگاه جمعیت هلال احمر اصفهان،سرای صنایع دستی جشنواره اقوام ایرانی برج میلاد تهران، جشنواره برکت و شکرگزاری و نمایشگاه فرش و صنایع دستی را از مهمترین افتخارات دوران هنری اش برشمرد. وی همچنین علاقه وافر به تعلیم هنر فیروزه کوبی را یکی از اهداف مهمش در زندگی دانست و گفت: تعلیم دادن به جوانان یکی از فعالیت های هنری است که در حال حاضر در دو خاستگاه اصلی این هنر یعنی مشهد مقدس و اصفهان مشغول انجام آن هستم . یزدانی با اشاره به سهم بانوان در هنر فیروزه کوبی ایران گفت: بانوان هنرمند فقط فیروزه نشانی بر روی زیرساخت محصول مورد نظر را انجام می دهند اما من این هنر را بطور جدی و بعنوان یک کار تخصصی در سطح بالایی انتخاب کردم تا جایی که توانستم بعنوان اولین استاد بانوی هنر فیروزه کوبی ایران که تمام مراحل ساخت یک اثر فیروزه کوبی(اعم از تهیه سنگ فیروزه از معدن گرفته تا دانه بندی سنگ ها، فیروزه نشانی بر روی زیر ساخت، سمباده و ساب، ترمیم، چرخکاری و ...) را انجام دهم. وی که در راه هنر فیروزه کوبی ایران، اولین بانویی است که تمام مراحل این هنر را از ابتدا تا انتها به تنهایی انجام می دهد و در این راه نیز مشکلات زیادی را متحمل شده است،توکل بخدا،علاقه و پشتکار و حمایت خانواده و استادش(مجید معزالدین) را عامل موفقیتش می دادند، بطوری که اکنون تمام این مشکلات را پشت سر گذاشته و بر انجام صحیح تمام مراحل هنر فیروزه کوبی مسلط شده است. این بانوی هنرمند، تعلیمات استادانی همچون قربانی و شالمی از اساتید برجسته فیروزه کوبی ایران را چراغ راهش دانست و از زحمات این اساتید هنرمند برای اعتلای هنر فیروزه کوبی کشور قدردانی کرد. گ/6027/7141
یکشنبه ، ۲۰دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]