تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816330987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ در رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: آرمان، آفتاب یزد، ابتکار، اعتماد، افکار، اطلاعات، ایران، تفاهم، جام جم، جوان، جمهوری اسلامی، حمایت، خراسان، راه مردم، حمایت، روزان، رویش ملت، سیاست روز، شرق، شهروند، قانون، قدس، کیهان، مردم سالاری، وطن امروز و همشهری روزنامه هایی هستند که روزانه به آن ها پرداخته و سعی می کنیم گلچینی از بهترین های آنها را در یک سبد فرهنگی به خدمت شما عرضه کنیم.گروه فرهنگی-  امروزه رسانه ای نیست که فعالیت داشته باشد و به مقولات فرهنگی توجهی نکند. چه اینکه فرهنگ و رسانه دو روی یک سکه بوده و اصلاً نمی توان دم از کار رسانه ای زد ولی مقولات فرهنگی را نادیده گرفت. در این شرایط، یکی از مهمترین رسانه هایی که از قدیم الایام و به طور مدام، موضوعات فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است، روزنامه ها بودند. تا جایی که بعید است تا امروز روزنامه منتشر شده باشد که هیچ بهره ای از فرهنگ نبرده باشد. به گزارش  بولتن نیوز ،  در روزگار ما نیز روزنامه های موجود با گرایشات سیاسی و فکری گوناگون، دست به این کار زده و در قالب های مختلف، به مسائل فرهنگی می پردازند. اما نکته اینجاست که این همه تولیدات فرهنگی منتشر شده در روزنامه ها برای دیده شدن پا به این جهان گذاشته اند. به عبارت دیگر، مطلبی که دیده نشود گویی اصلاً تولید نشده است. اما آیا با حجم انبوه سایت ها و مجلات و روزنامه ها و رسانه های مختلف دیگری که وجود دارد، می توان به همه آن ها پرداخت و مطالب شان را از نظر گذراند؟ جواب معلوم است … *** آرمان/استعفای شهاب حسینی پذیرفته نیست محمد حیدری دبیر و فریدون جیرانی عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر ۳۴ در برنامه «سینمای ایران» درباره این دوره از جشنواره، حواشی به وجود آمده و آثار انتخاب شده صحبت کردند. برنامه «سینمای ایران» پنجشنبه شب ۱۷ دی ماه با حضور محمد حیدری دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و فریدون جیرانی عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر با اجرای علیرضا شجاع نوری از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفت. محمد حیدری در ابتدای این برنامه با اشاره به پیشینه تئاتری و حضورش در سینما اشاره کرد: من فضای سینما و تئاتر را خیلی دور از هم نمی بینم. سینما مجموعه ای از تصاویر در کنار یکدیگر است، در تئاتر هم خلاقیت بازیگر و کارگردان را می توان روی صحنه دید که همان دوباره در سینما به تصویر کشیده می شود. با این حال علاقه مند بودم ورودم به سینما با یک اثر هنری باشد و نه در جایگاه یک مدیر اما در ادامه با حضور حجت ا... ایوبی در جایگاه مدیریت سینمایی کشور به سینما آمدم. حضور من در مدیریت سینما تازمانی که اهالی سینما بخواهند ادامه خواهد داشت و اگر قرار باشد نباشم، سراغ فیلمسازی می روم. دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همچنین تاکید کرد: جشنواره طی سال هایی که برگزار شده، فراز و نشیب زیادی داشته و باید توجه داشته باشیم که تولیدات سینمای ایران در این سال ها به لحاظ کمی افزایش پیدا کرده است. این روزها جشنوراه به اذعان خیلی از رسانه ها، حاشیه های زیادی را دارد. این حاشیه از نحوه کار هیات انتخاب که اسامی آنها اعلام نشد تا تغییر زمان برگزاری نشست ها وجود داشته است. دلیل اعلام نشدن اسامی اعضای هیات انتخاب به این بود که گفت وگوهایی صورت نگیرد و به نظرم زحمت یک ساله فیلمساز به دلیل فضایی که ممکن است به وجود بیاید، از بین نرود. حیدری با اشاره به استعفای شهاب حسینی از مشاوری دبیر جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: گاهی از برخی کلمات برداشت های دیگری می شود. من در نشست خبری اعلام کردم که «آشغال های دوست داشتنی» معضل شده است و منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارائه می شود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دلگیری پیدا کرده اند، عذرخواهی می کنم. این فیلم در دوره های قبلی جشنواره ارائه شده بود و نتوانسته بود پروانه نمایش بگیرد از این رو نمی توانست در جشنواره باشد. درباره استعفای آقای حسینی باید بگویم که وی استعفای خودشان را به مطبوعات ارائه دادند و این استعفا از نظر ما پذیرفته نیست. شهاب حسینی به هر حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره برای هنرمندان است. اکران فیلم ها از ساعت ۱۴ دبیر جشنوراه فیلم فجر درباره نقش بستن تصویر مرحوم خسرو شکیبایی روی پوستر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: هدف اصلی جشنواره امسال این بود که سیمرغ های اصلی خود هنرمندان هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم از تصویر هنرمندان در طراحی پوستر امسال استفاده کنیم و قطعا خسرو شکیبایی از جمله سینماگرانی است که در ذهن همه باقی مانده است. وی درباره طراحی این پوستر و حاشیه های ایجاد شده ادامه داد: مجید برزگر ایده را در ابتدا داد و در ادامه مجید برزگر با بزرگهمر حسین پور برای نقاشی تصویری که امیر عابدی در سالیان گذشته از خسرو شکیبایی ثبت کرده بود صحبت کرد و در نهایت پوستر جشنواره خلق شد. معتقدم پوستر جشنواره مجموعه ای از همکاری آقای برزگر، آقای عابدی و آقای حسین پور است. اما ایده اصلی متعلق به مجید برزگر بوده است. حیدری در ادامه به عدم حضور فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر در بخش سودای سیمرغ اشاره و عنوان کرد: طبق آیین نامه جشنواره فیلم هایی که قبل از جشنواره در جای دیگری نمایش داده شده باشند، نمی توانند در بخش سودای سیمرغ باشند. اما در «هنر و تجربه» شرایط فرق می کند و ما تابع قوانین گروه هنر و تجربه هستیم و فیلم هایی که ممکن است قبلا در رویدادهای دیگری به نمایش در آمده باشند می توانند در این بخش به رقابت با دیگر آثار بپردازند. وی همچنین درباره برج میلاد کاخ جشنواره و مدیریت آن گفت: بهروز غریب پور افتخار دادند که پذیرفتند در کنار ما و جشنواره باشند و با انرژی و انگیزه بالایی وارد شدند. ما در جشنواره گذرگاه سیمرغ و نگاهی به همه دوره های قبلی جشنواره خواهیم داشت؛ هنرمندان از فرش ایرانی عبور خواهند کرد و در این گذرگاه اتفاق های خوبی خواهد افتاد. ما قصد داریم برنامه ها را دقیق تر پیش ببریم، سخت گیری در تخصیص کارت ها پیش گرفته شد و تلاش کردیم بخشی از مشکلات موجود در ادوار مختلف را رفع کنیم. در زمان اکران فیلم ها هم تغییراتی دادیم و نمایش فیلم ها از ساعت ۱۴ ظهر به بعد خواهد بود و نشست های مطبوعاتی آثار، صبح روز بعد برگزار می شود. دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: ۱۴ سینما و ۲۷ سالن سینما نمایش دهنده آثار جشنواره برای مردم خواهند بود. هنرمندان به سالن ها می روند البته ما کاخ مردمی را پردیس سینمایی ملت انتخاب کرده ایم که برای سازندگان آثار فرش قرمز پخش می شود و هنرمندان در کنار مردم می بینند. وی در ادامه با بیان اینکه دو فیلم نگاه نو سودای سیمرغ را جمعه اعلام می کنیم، اظهار کرد: اختتامیه جشنواره فیلم فجر را در برج میلاد و افتتاحیه این رویداد را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد. افتتاحیه ۱۱ بهمن خواهد بود. در کاخ جشنواره نیز میزبان اهالی رسانه، سازندگان آثار و هنرمندان و منتقدان، مسئولان و مدیران فرهنگی نهادها و سازمان ها خواهیم بود. جدا از فضای ممیزی فیلم ها را دیدیم در ادامه برنامه فریدون جبرانی درباره حضورش در هیات انتخاب گفت: با حضور در این بخش به شناخت بیشتری به دوستانی که در هیات انتخاب بودند رسیدم و برای من کلاس درسی بود تا از نوع نگاه دوستان به فیلم ها استفاده کنم. در یک فضای بسیار صمیمی فیلم ها را دیدیم و برخی فیلم ها را کامل ندیدیم. فیلم میرکریمی را ۸۵ دقیقه و حاتمی کیا را ۸۰ دقیقه و «سیانور» را نزدیک به ۷۰ دقیقه و نسخه ۷۵ دقیقه ای «خانه یحیی» را دیدیم. نسخه ۳۰ دقیقه ای فیلم «هیهات» و ۴۰ دقیقه از فیلم «اروند» را دیدیم و درباره این دو اثر آخر نظری ندادیم. عضو هیات انتخاب جشنواره گفت: برخی ها به خاطر دشمنی با خانه سینما بر سر فیلم «دختر» میرکریمی جنجال کردند. کسانی که نمایندگان کمیته دولتی بودند هیچ وقت نظر اصلاحی به ما ندادند و جدا از فضای ممیزی فیلم ها را دیدیم. دوستانی که از ممیزی آمده بودند نسبت به ما بازتر فیلم ها نگاه کردند و حتی دبیر هم نظری نداد که این نکته مهم است. از دیدن فیلم های نگاه نو ترسیدم فریدون جیرانی ادامه داد: تلخی فیلم های امسال از نگاه اجتماعی فیلمسازان می آید نه نگاه سیاسی. از دیدن فیلم های نگاه نو ترسیدم و نسل چهارم و پنجم دارند از نسل های گذشته جلو می زنند و نسل های قبل تر باید دوباره به سینمای شان نگاه کنند چون نسل چهارم و پنجم با سینما و جامعه روز همگام تر پیش می رود. آرمان/لطفی نابغه ای برای همه دوران بود تعدادی از هنرمندان و مدیران عرصه های مختلف فرهنگ و هنر در سالروز تولد زنده یاد استاد محمدرضا لطفی نوازنده و آهنگساز فقید موسیقی ایرانی در فرهنگسرای نیاوران تهران گردهم آمدند. به گزارش مهر، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در ابتدای این مراسم که پنجشنبه ۱۷ دی ماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، گفت: قبل از هر چیز لازم است ابراز تاسف خود را از اتفاقات اخیر باغ مزار زنده یاد محمدرضا لطفی اعلام کنم وبگویم که استاد لطفی برای سرزمین ما کمتر از قله دماوند نیست. ای کاش چشمان خود را بشوییم و جور دیگری به این فضا نگاه کنیم. به هر ترتیب استاد محمدرضا لطفی شخصیتی والا و تاثیرگذاری است که وقتی بسیاری از هنرمندان از ایران خارج شدند، او به ایران بازگشت تا رسالت خود را انجام دهد. لطفی با دروغ ساز نمی زد مجید کیانی نوازنده سنتور هم در این مراسم گفت: وقتی ساز می زنیم، آوازی می خوانیم یا آهنگ می سازیم یعنی می خواهیم احساسات خود را به مخاطب نشان دهیم و اگر بخواهیم ساز زدن و خواندنمان را به مخاطب تحمیل کنیم روش خوبی انتخاب نکرده ایم. این موضوع نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید بیشتر از اینها به آن توجه کنیم. البته برخی از مواقع فقط ما کار خودمان را می پذیریم و دیگران را نفی می کنیم و این مانع پیشرفت هنر است. وی تاکید کرد: محمدرضا لطفی هیچ وقت تلاش نکرد ساز یا آهنگش را تحمیل کند. او با صداقت تمام ساز می زد و آهنگ می ساخت. لطفی هنرمندی بود که هم موسیقی زمان خود را می شناخت و هم از پیشینه آن اگاه بود، ضمن اینکه اطلاعات کاملی از انواع موسیقی ها از جمله نواحی و کلاسیک داشت. نسل جدید لطفی را بهتر شناخت معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این برنامه با تقدیر از مقام هنری استاد محمدرضا لطفی توضیح داد: ما هر میزانی از محمدرضا لطفی سخن بگوییم بازهم کم گفته ایم. من خاطرات زیادی از استاد لطفی دارم و در زمانی که به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزرات ارشاد فعالیت می کردم با او ارتباط زیادی داشتم. ضمن اینکه در ماه های آخر حیات این هنرمند یعنی زمانی که در بیمارستان بستری بود به اتاق وزیر ارشاد برای ملاقات به آنجا رفتیم که در این اثنا ۴۵ دقیقه ای هم با هم صحبت کردیم. مرادخانی گفت: زنده یاد لطفی در آن گفت وگو به نکات زیبایی اشاره کرد و گفت «من برای خودم تفکری داشتم و به اصل بسیاری از مسائل تردید داشتم اما آنجا بود که خودم را پیدا کردم و خودم را در وجود او دیدم و هیچ شدم و از هیچ به همه چیز رسیدم». به هر ترتیب من معتقدم نسل جدید ما لطفی را بهتر شناخت و هر چه می گذرد ما بیشتر کمبود او را حس می کنیم. به امید روزی که افرادی مثل لطفی را در سپهر موسیقی کشورمان داشته باشیم. ارشد طهماسبی نوازنده پیشکسوت تار هم با اشاره به حضور قابل توجه مردم در سالگرد تولد ۶۹ سالگی استاد محمدرضا لطفی گفت: وقتی جمعیت پرشمار امشب را دیدم، یاد یک کنسرت با محمدرضا لطفی افتادم. در دورانی که اجازه کنسرت دادن نداشتیم و فقط مجامع خصوصی و نیمه خصوصی اجرا داشتیم، شبی هم در انجمن زرتشتیان کنسرت داشتیم. من برای این اجرا هیجان بسیاری داشتم به همین خاطر پیش او رفتم و گفتم که من خیلی هیجان دارم. او گفت «به صدای قلب من گوش بده» من سرم را روی قلبش گذاشتم و هنوز هم صدای آن که تند و به شدت می تپید، در ذهنم هست. این موضوع را گفتم زیرا معتقدم ما باید یاد بگیریم که برای مخاطبمان ارزش قائل باشیم. لطفی با تمام بزرگی اش برای مخاطب ارزش قائل بود برای هر اجرا هیجان داشت و در هر اجرا جوری روی صحنه می رفت که انگار کنسرت آخرش بود. خاطره صادقی از لطفی و علیزاده قطب الدین صادقی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر نیز در این مراسم با اشاره به این نکته که تفاوت های او با محمدرضا لطفی زیاد است، تصریح کرد: متاسفانه روزگار غدار ما را از هم جدا کرد. من هم امروز نیامدم تا این از تفاوت ها و شباهت هایم با محمدرضا لطفی حرف بزنم اما می خواهم به این نکته اشاره کنم که ما نسلی آرمان خواه بودیم که همواره دنبال مبانی نظری بود و محمدرضا لطفی از آن دسته هنرمندانی است که فقط یک نوازنده و آهنگساز عادی نبود. او اهل کتاب و شعر بود که من خوب یادم هست وقتی در خانه اش جلسات جامعه شناسی و فلسفه برگزار می شود من بسیاری از بزرگان را در آن جا می دیدم. لطفی یک نوازنده ساده نبود و همواره به دنبال فرهنگی می گشت که در عموم جامعه گسترش پیدا کند، او از نسل آرمان خواهی بود که هیچگاه از فضای اجتماعی دور نبود و همواره روح اجتماعی بودن را همراه با روح طغیان گر شاعرانه اش به موسیقی اضافه می کرد. در او سرکشی عجیبی وجود داشت که در موسیقی و نوع ساز زدنش تبلور پیدا می کرد. او هنرمندی بود که موسیقی تخدیری را تکان داد و به آن شوری تازه بخشید. وی با اشاره به روحیه معلم محور زنده یاد لطفی به ذکر خاطره ای از وی پرداخت و گفت: یادم هست که در یکی از باغ های اطراف سنندج نشسته بودیم و صحبت می کردیم و تصمیم گرفتیم که به تهران سفر کنیم و هنر بخوانیم. لطفی در آن زمان سپاه دانش بود و هنوز ناشناخته بود. ساعت ۷ صبح به تهران رسیدم و به منزل لطفی رسیدیم. دیدم که او به همراه یک جوان مشغول ساز زدن است. ما خسته بودیم و کمی استراحت کردیم. ساعت ۱۰ بلند شدم و دیدم که این دو هنوز در حال ساز زدن هستند. به آنها گفتم صبحانه می خورید؟ گفتند بله. صبحانه را مهیا کردم و خانه را ترک کردم. ساعت ۴ دوباره بازگشتم و دیدم که این دو همچنان مشغول ساز زدن هستند. از آنها پرسیدم ناهار می خورید؟ گفتند بله! با هم ناهار خوردیم. دوباره از منزل خارج شدم و غروب برگشتم. دیدم که هنوز اینها در حال ساز زدن هستند و تا ۱۱ شب هم ادامه دادند. از او پرسیدم: محمدرضا خسته نمی شوی؟ گفت: نظام آموزشی ما خیانت کرده است و ما عقب افتاده ایم. باید این عقب ماندگی را جبران کنیم. در ادامه از او پرسیدم جوانی که با تو ساز می زد، که بود؟ او هم گفت حسین علیزاده یکی از بچه های کلاس ماست. افتخار دوستی با حسین علیزاده را از همان زمان دارم. لطفی نابغه ای برای همه دوران علی اکبر شکارچی نوازنده پیشکسوت کمانچه هم در بخش پایانی این مراسم گفت: کمتر از هفتاد سال پیش هیچگاه کسی فکر نمی کرد که محمدرضا لطفی به چنین نابغه ای تبدیل شود او هنرمندی بود که تمام زندگی خود را برای موسیقی و آموزش گذاشت. آرمان/ژرژ هاشم زاده: «در سکوت» اثرآبرومندی است کارگردان فیلم «در سکوت» درباره راه نیافتن فیلمش به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را ارائه کرد. ژرژ هاشم زاده در گفت وگو با مهر با اشاره به فیلم خود با عنوان «در سکوت» که از حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازماند، گفت: برای پذیرفته نشدن این فیلم هیچ دلیلی به من بیان نشد و من در نهایت می پذیرم که این سلیقه هیات انتخاب بوده است. وی با اشاره به کیفیت متن و فیلمنامه این اثر و بازیگرانی که در آن حضور دارند، اظهار کرد: طبیعتا فیلمنامه این اثر از ویژگی هایی برخوردار بوده است که افرادی چون فاطمه معتمدآریا و سعید پورصمیمی تصمیم گرفته اند در آن به ایفای نقش بپردازند و سعی من هم این بود که فیلمی آبرومند و باکیفیت بسازم. کارگردان فیلم «در سکوت» افزود: گرچه حضور فیلمم در جشنواره فجر اهمیت داشت اما روزی که این فیلم را می ساختم اصلا به بود و نبودش در جشنواره فجر فکر نمی کردم. شاید این فیلم برای هیات انتخاب جذاب نبوده یا در مقایسه با دیگر آثار معیارهای لازم را نداشته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: آقای پورصمیمی بعد از چهار سال در یک فیلم سینمایی بازی کرد و زمانی که من فیلمنامه را به وی دادم تا بررسی کند از نظر او فیلمنامه جذاب و مناسبی بود، همچنین فکر می کنم ویشکا آسایش یکی از بهترین بازی های خود را در این فیلم داشت. این کارگردان درباره نسخه ای که به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه داده بود، توضیح داد: من فیلم را به صورت کامل به دبیرخانه تحویل دادم که البته فاقد موسیقی و صداگذاری بود و اصلاح رنگ نشده بود. اتفاقا این درس عبرتی شد که دیگر فیلم کامل نشده به جشنواره تحویل ندهم. هاشم زاده در پایان و درباره فعالیت های جدیدش گفت: اکنون مشغول بررسی چند فیلمنامه هستم تا یکی از آنها را برای تولید انتخاب کنم. فاطمه معتمد آریا، سعید پورصمیمی، ویشکا آسایش، سوگل خلیق، احترام برومند، پانته آ پناهی ها، علیرضا کمالی نژاد، محمدرضا غفاری، حمیدرضا نیک دل، احسان بیات فر، علی قاسمی، هستی قاسم پور، بهاره علیشاهی، پری آرام، پگاه حسینی، فرزانه سلحشور، رامتین هوشمند و حسین پناهی از بازیگران این فیلم هستند. عوامل تولید «در سکوت» عبارتند از: نویسندگان فیلمنامه: ژرژ هاشم زاده، مهدی شیرزاد، مشاور کارگردان: مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: همایون پایور. ابتکار/آغاز بخش صحنه ای سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با نکوداشت «داوود فتحعلی بیگی»؛ پرواز سیمرغ نمایش بر فراز البرز گروه ادب و هنر- هنرمندان استان های سراسر کشور همیشه نقشی غیرقابل انکار در هنر این سرزمین و ایجاد جریان های هنری داشته اند. سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری در این دوره همزمان با تهران در شش استان کشور برگزار می شود. بر همین اساس بخش صحنه ای جشنواره سی و چهارم از روز شنبه 19 دی ماه در شهر کرج، استان البرز آغاز و در ادامه در استان های بوشهر، یزد، فارس، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی برگزار و اول بهمن ماه به تهران خواهد رسید. نامگذاری سالن اصلی تئاتر شهر البرز به نام داوود فتحعلی بیگی ابراهیم شریفی دبیر جشنواره فجر استان البرز با ارائه توضیحاتی در مورد برگزاری این جشنواره در استان البرز گفت:جشنواره فجر استانی از 19 دی ماه کار خود را در استان البرز آغاز می کند و بعد از آن در سایر استان ها برگزار و نهایتا به تهران می رسد. شریفی با بیان دقیق جزئیات برگزاری جشنواره سی و چهارم فجر در استان البرز خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه شنبه 19 دی ماه با برپایی نمایشگاه عکس، نمایشگاه تخصصی کتاب و نام گذاری سالن اصلی تئاترشهر به نام استاد داوود فتحعلی بیگی آغاز می شود. او افزود: طی این روزها، هر روز میزبان دو نمایش خواهیم بود که هر کدام از این آثار دو اجرا خواهند داشت. افتتاح نمایش ها با اجرای تئاتر خیابانی علی نوریان خواهد بود. بعد از آن نمایش "صبح بخیر" به کارگردانی سیروس همتی از تهران در سالن اصلی تئاترشهر کرج و "دانه کفترهام نذری است" به کارگردانی کاوه مهدوی از تهران در پلاتو حیاط مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد البرز به صحنه می روند. یکشنبه 20 دی ماه، نمایش "یک قبیله تنهایی" به کارگردانی امین فرهی از خراسان شمالی در پلاتو حیاط مهر اداره ارشاد فرهنگ البرز و "عزازیل" به کارگردانی محمد شاکری از خراسان شمالی در مجموعه تئاترشهر کرج اجرا خواهند شد. همچنین جشنواره روز دوشنبه 21 دی ماه میزبان نمایش های "مشترک مورد نظر" به کارگردانی کامران شهلایی از کرمانشاه و "نوبت یعنی بعدی" به کارگردانی مرتضی شاه کرم از تهران در مجموعه تئاترشهر خواهد بود. سه شنبه 22 دی ماه نیز نمایش "رام کردن زن سرکش" به کارگردانی افشین سخایی فر از البرز به عنوان آخرین اجرای جشنواره در سالن استاد سیروس صابر به صحنه می رود. مراسم اختتامیه نیز ساعت 18 در همین سالن برپا خواهد شد. این مقام مسئول با تاکید بر آمادگی استان البرز در برگزاری جشنواره تئاترفجر خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی نهادها چون استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش و... تمام توان خود را به کار بسته اند تا این رویداد هنری به بهترین نحو ممکن برگزار شود. امید است بتوانیم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم. برنامه فجر استانی در 6 استان کشور حسن رونده یکی از کارشناسان امور استان های مرکز هنرهای نمایشی با اعلام برنامه های استان های حاضر در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: جشنواره های استانی به زودی در استان های البرز، بوشهر، یزد، فارس، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی برگزار می شود و استان البرز نخستین برگزار کننده جشنواره خواهد بود. او بیان کرد: استان بوشهر دومین استان میزبان جشنواره است. این استان جشنواره خود را از 22 تا 26 دی ماه برپا خواهد کرد. در این مدت نمایش های "رابینسون کروزوئه" از استان تبریز، "دانه کفترهام نذریه" از تهران، "هفت خوان هملت" از اصفهان، "متاستاز" از تهران و "سرگیجه" از تهران اجرا خواهند داشت. علاوه بر این آثار برگزیده استان نیز به صحنه خواهند رفت. کارشناسان امور استان های مرکز هنرهای نمایشی با معرفی سومین استان برگزار کننده خاطرنشان کرد: یزد سومین استان برگزارکننده این رویداد هنری طی روزهای 24 تا 27 دی ماه خواهد بود. در این استان نمایش های "نوبت بعدی"، "سرگیجه"، "متاستاز" و "رابینسون کروزوئه" به صحنه می روند. تعدادی از نمایش های منتخب استان در جشنواره ها مانند "کی گفت آری، کی گفت نه" کار مهران محمودزاده از استان هرمزگان، "ده هزار و یک شب" کار مهرداد علی پور از استان کهکیلویه و بویر احمد هم در این استان اجرا خواهند داشت. او افزود: 25 تا 28 دی ماه استان فارس میزبانی جشنواره را عهده دار خواهد بود. نمایش های "رابینسون کروزو"، "متاستاز"، "دانه کفترهام نذریه" در این استان به صحنه خواهند رفت. همچنین نمایش "کروکودیل" به کارگردانی رامین ریاضی از آذربایجان شرقی، "روز دربی، شب که شد" به کارگردانی مرتضی تقی زاده از شهریار تهران، "کسوف" به کارگردانی روح الله کیخواه شهری از استان سیستان و بلوچستان به عنوان آثار برگزیده استانی در فارس اجرا می شوند. رونده با بیان اینکه 25 دی ماه میزبانی استان آذربایجان شرقی از جشنواره تئاترفجر آغاز می شود اظهار کرد: این جشنواره از 25 تا 29 دی ماه برپا می شود و نمایش های "رعنا" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، "سلطان مار" از جمهوری آذربایجان به کارگردانی خیرالله تقیانی پور، نمایش "رابینسون کروزوئه"، "تنها راه ممکن" کار عباس عطارپور از استان قزوین، "ندآ" به کارگردانی محمد قاسمی از استان همدان نیز در این جشنواره اجرا خواهند شد. او با اشاره به آخرین استان برگزارکننده بیان کرد: خراسان رضوی از 26 تا 29 دی ماه برگزارکننده فجر استانی خواهد بود. در طی این مدت نمایش های "صبح به خیر فرمانده" کار سیروس همتی، "رعنا" کار علیرضا کوشک جلالی، "نوبت یعنی بعدی" کار مرتضی شاه کرم، "سلطان مار" به کارگردانی خیرالله تقیانی پور اجرا خواهند شد. همچنین نمایش های "غریبه ای از دریا" کار رضا پور تراب زاده از استان گلستان، "مالیخولیا" کار علی اکبر حق پناه از مازندران نیز اجرا می شوند. او خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه برگزاری نمایشگاه عکس تئاتر و کتاب مجله نمایش در تمامی استان ها و برنامه های اجرایی ویژه آنها خواهد بود. رونده تاکید کرد: با توجه به اینکه در سال تئاتر قرار داریم، تمام بخش ها و مسئولان برگزار کننده جشنواره تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا تمام رویدادها به بهترین نحو شکل بگیرد. 15 نمایش در بخش میهمان جشنواره تئاتر فجر پانزده نمایش برای حضور در بخش «میهمان» سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شدند. به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد: با نظر و دعوت سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر، تعداد 15 اثر نمایشی برای حضور در بخش میهمان جشنواره انتخاب شدند. گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حاکیست: اسامی نمایش های شرکت کننده در بخش میهمان جشنواره (به ترتیب حروف الفبا) به این شرح است: 1- گروه تئاتر "آران" با نمایش " اپرای مولوی " نوشته و کار بهروز غریب پور 2- گروه تئاتر "آیین " با نمایش " اروند خون " نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی کوروش زارعی 3- گروه تئاتر "کوانتوم " با نمایش " اودیسه" نوشته امین طبا طبایی و کارگردانی آرش دادگر 4- گروه تئاتر "حرکت " نمایش " بازار عاشقان " نوشته محمد ابراهیمیان و کارگردانی هادی مرزبان 5- گروه تئاتر" شایا " با نمایش " ترور " نوشته و کارگردانی حمیدرضا نعیمی 6- گروه تئاتر "پوشه " با نمایش " تکه های سنگین سرب " نوشته و کارگردانی ایوب آقاخانی 7- گروه تئاتر" دی " با نمایش "خاطرات و کابوسهای یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی " نوشته و کارگردانی علی رفیعی 8- گروه تئاتر" معاصر " با نمایش " در خواب دیگران " نوشته و کارگردانی نادر برهانی مرند 9- گروه تئاتر" پرچین" با نمایش "دعوت به دو نمایش همراه " نوشته و کارگردانی محمد رحمانیان 10- گروه تئاتر "استوویداتو" با نمایش " دیوان شرقی - غربی" نوشته و کارگردا نی محسن حسینی 11- گروه تئاتر" پاپتی ها " با نمایش " سال ثانیه " نوشته نشمینه نوروزی و کارگردانی حمید پور آذری 12- گروه تئاتر "یرما" با نمایش " شب آوازهایش ها را می خواند" نوشته یون فوسه و کارگردانی رضا گوران 13- گروه تئاتر " مانی " با نمایش "صبح به خیر " نوشته و کارگردانی سیروس همتی 14 - گروه تئاتر" ما " با نمایش " من شاه ریچارد بودم " نوشته کیوان سررشته و کارگردانی محمد عاقبتی 15- گروه تئاتر "بازی " با نمایش " وضعیت صفر " نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی اجراهای صحنه ای و خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از روز اول بهمن ماه در تهران آغاز می شود. ابتکار/کمپین اینستاگرامی بازیگران علیه انتشار تصاویر خصوصی بازیگران سینما و تلویزیون با به اشتراک گذاشتن متنی از مردم خواستند به کمپین «وارد حریم خصوصی دیگران نمی شوم» بپیوندند. به گزارش خبرآنلاین، در متن این کمپین اینستاگرامی آمده:« من با ارسال و اشتراک این عکس پیمان می بندم، تحت هیچ عنوان، به به شوخی و نه به جدی، وارد حریم خصوصی دیگران نمی شوم و به انتشار «تهوع آور» عکس های زندگی خصوصی دیگران نمی پردازم چون به خوبی آگاه شده ام انتشار یک عکس ممکن است زندگی یک نفر را نابود کند و یک خانواده را متلاشی کند.»در ادامه این متن برای نمونه از کسانی نام برده شده که با انتشار عکس های خصوصی شان دردسرهای جدی متحمل شده اند. هادی کاظمی، لیلا اوتادی، بیژن بنفشه خواه، داریوش فرضایی، ماه چهره خلیلی، زیبا بروفه، برزو ارجمند، مریم امیرجلالی، سارا خوینی ها، الهام پاوه نژاد، زهرا اویسی، نهال دشتی، از جمله بازیگرانی هستند که به این کمپین پیوسته اند. در حال حاضر سوشا مکانی، فوتبالیست، به دلیل انتشار عکس های خصوصی اش در فضای مجازی در زندان به سر می برد، با انتقال او به زندان موضوع حریم خصوصی چهره ها و عواقب ناشی از خدشه دار شدن این حریم خصوصی به موضوع مورد بحث کاربران فضای مجازی بدل شده است. ابتکار/چهار جایزه هندی به سینمای ایران رسید سه فیلم ایرانی «شیار ۱۴۳»، «فصل فراموشی فریبا» و «تا آمدن احمد» چهار جایزه هشتمین جشنواره «جیپور» هند را دریافت کردند. به گزارش مهر، سه فیلم ایرانی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار، «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی و «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی برنده چهار جایزه از هشتمین جشنواره «جیپور» هند شدند. ساره بیات در این جشنواره جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و فیلم «تا آمدن احمد» دو تندیس رز زرد برای بهترین کارگردانی و رز سبز را برای بهترین فیلم در بخش جنگ و صلح دریافت کرد. فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمد حسین قاسمی ساخته شده و تا کنون در جشنواره های متعدد در عرصه بین الملل شرکت کرده است. در این فیلم بازیگرانی از جمله مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی و... به ایفای نقش می پردازند. این فیلم یک تندیس در بخش بهترین فیلم زنانه دریافت کرد. فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» به تهیه کنندگی پروانه مرزبان و کارگردانی صادق صادق دقیقی ساخته شده است. ونوس حسن کاملی و پرهام دلدار بازیگران این فیلم و مهدی اکبری مشاور تهیه و تولید این فیلم هستند. «فصل فراموشی فریبا» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رافعی و به نویسندگی علی اصغری ساخته شده است. ساره بیات، امین زندگانی و شهین تسلیمی از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند که در سال ۹۲ تولید شده است. جشنواره «جیپور» از دوم تا ششم ژانویه در موزه سینمایی این شهر برگزار شد و فیلم «فصل فراموشی فریبا» پنجم ژانویه در سالن اصلی جشنواره به نمایش درآمد. اعتماد/معرفی برگزیدگان جشنواره عمار همزمان با اختتامیه ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ضمن تقدیر از خانواده های مدافعان حرم، برگزیدگان این جشنواره در بخش های مختلف اعلام شد. هیات داوران در بخش فیلم های داستانی کوتاه با اهدای لوح افتخار به فیلم «پستوی خالی» اثر داوود جلیلی به دو فیلم «تشویق» به کارگردانی مهدی امینی و «هوادار» به کارگردانی علی دلکاری دو فانوس متعلق به این بخش را اهدا کردند. لوح افتخار فیلمنامه بخش فیلم نیمه بلند به محمود عرفانی برای فیلم «نامه های سنگی» و لوح افتخار بازیگری زن به سوگل طهماسبی برای بازی در فیلم «هنگامه» اهدا شد. امیر داسارگر، کارگردان فیلم «هنگامه» فانوس طلایی این بخش و حسین ریگی برای فیلم «جاده مرزی» جایزه ویژه این بخش را دریافت کرد. در بخش فیلم های داستانی بلند، هیات داوران، لوح افتخار جشنواره را به دو فیلم «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و «خاکستر و برف» به کارگردانی روح الله سهرابی اهدا کرد. شیده یوسفی لوح افتخار بهترین بازیگری زن را برای بازی در فیلم «فرزانه» گرفت و مهدی محمدی نویسنده و کارگردان این فیلم نیز لوح افتخار فیلمنامه نویسی بخش فیلم داستانی بلند را به خود اختصاص داد. فانوس بهترین فیلم داستانی بلند به پروانه مرزبان، تهیه کننده فیلم «تا آمدن احمد» اهدا شد. همچنین هیات داوران فانوس ویژه این جشنواره را به فرج الله سلحشور به خاطر تلاش برای پرورش نیروهای انقلابی تقدیم کرد. هیات داوران در بخش مستند با موضوع جبهه فرهنگی، لوح افتخار این بخش را به دو اثر «مسیر هشت میلیمتری» به کارگردانی محمد صفا و «از ساقه تا صدر» به کارگردانی امیر مهریزدان اهدا کرد. در بخش مستند با موضوع «اقتصاد مقاومتی» لوح افتخار این بخش را به مستند «حرکت و برکت» به کارگردانی قدرت باقری اهدا کرد. فانوس طلایی این بخش نیز به دو اثر «عروس وامنان» به کارگردانی فاطمه مرزبان و «نزدیک تر از نیویورک» به کارگردانی علیرضا بوالی رسید. در بخش مستند با موضوع «بیداری اسلامی و جهانی» لوح افتخار این بخش را به اثر «ردپای فرشته» به کارگردانی ناصر نادری اهدا کرد. فانوس طلایی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در بخش مستند با موضوع بیداری اسلامی و جهانی به فیلم «تنها میان طالبان» به کارگردانی محسن اسلام زاده رسید. در بخش مستند با موضوع «ایران و امریکا» لوح افتخار به سه اثر «نان و هسته ای» به کارگردانی حسین مطلبی، «۴۴۴روز» به کارگردانی ایمان گودرزی و«ماجراهای هکتور و سه کله پوک» به کارگردانی سیدمحسن موسوی رسید و فانوس این بخش به سه اثر «نسل سوم» به کارگردانی محمد رخشانی صابر، «عدالت امریکایی» به کارگردانی علی شیرزادیان و «شطرنج با گرگ ها» به کارگردانی علیرضا بوالی اهدا شد. در بخش مستند با موضوع «دفاع مقدس و مدافعین حرم» لوح افتخار به دو مستند «معلم» به کارگردانی محسن اردستانی رستمی و «روایت نصر» به کارگردانی حجت الاسلام ساسان فلاح فر اختصاص یافت. فانوس طلایی نیز به اثر «ایرانی های مرتد» به کارگردانی حمید عبدالله زاده رسید. در بخش مستند با موضوع «جنگ نرم» لوح افتخار به مستند «زن بودن، به روایت طاهره لباف» به کارگردانی مصطفی رسولی تبار اهدا شد و فانوس طلایی این بخش را مستند «بدون مرز» به کارگردانی مجید عزیزی به خود اختصاص داد. در بخش مستند با موضوع «تاریخ سیاسی» لوح افتخار جشنواره به دو اثر «خاطرات خانه متروک» به کارگردانی مهدی فارسی و «فرزند سیا» به کارگردانی ایمان گودرزی اهدا شد. در بخش مستند با موضوع «فتنه ۸۸» فانوس این بخش به مستند «هشت هشت» به کارگردانی احسان جعفرپیشه اهدا شد. جایزه ویژه هیات داوران به مستند «برادران» به کارگردانی مهدی نقویان اختصاص یافت. هیات داوران در آخرین بخش مستند با موضوع «دفاع مقدس» بود، لوح افتخار را به دو اثر «بازگشت قهرمان» به کارگردانی حسین تهرانی و «آنا» به کارگردانی هادی حاجتمند و فانوس طلایی این بخش را به دو اثر «باباحاجی» به کارگردانی علیرضا باغشینی و «چشم جنگ» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و مهدی برجیان اهدا کرد. اعتماد/«آرمان سادگی» کامو باحضور نویسنده آلمانی اش در ایران رونمایی شد شاید مردم دوباره کامو بخوانند آرمان سادگی کتابی درباره آلبر کامو است که ایریس رادیش آن را نوشته است؛ کتابی پژوهشی و اتوبیوگرافیک که زندگی کامو، نویسنده فرانسوی را از ابتدای زندگی تا مرگ به تصویر می کشد. در این کتاب ریشه های شکل گیری اندیشه ها و داستان های او را می بینیم. نویسنده این کتاب سال ها سردبیری یکی از پر مخاطب ترین برنامه های ادبی تلویزیون آلمان را بر عهده داشته است ویکی از سرشناس ترین منتقدان حال حاضر آلمان است. رادیش این روزها برای رونمایی کتاب آرمان سادگی که مهشید میرمعزی آن را به فارسی برگردانده به ایران آمده است و عصر پنجشنبه ١٧ دی به نشر ثالث رفت تا در مراسم رونمایی کتابش به فارسی حضور داشته باشد. کتاب آرمان سادگی یکی از معدود زندگینامه های جذاب درباره کامو است که از سوی نشر ثالث منتشر شده و به گفته مترجم این اثر با رعایت قانون کپی رایت در کشورمان منتشر شده است. کامران فانی و احمد سمیعی گیلانی در این مراسم درباره کامو و این کتاب حرف زدند. کامران فانی گفت که وقتی دیده این کتاب سیصد صفحه است فکر کرده که بخش هایی از آن را انتخاب کرده و بخواند اما با خواندن صفحات ابتدایی شیفته جذابیت اثر شده و تمام آن را خوانده است. او همچنین گفت که کامو در ایران نویسنده خوش شانسی بوده است زیرا همه آثارش ترجمه شده بود اما در این کتابشناسی جای یک زندگینامه خوب خالی بود که حالا با کتاب خانم رادیش آن جای خالی پر شده است. احمد سمیعی گیلانی هم در مورد ارتباط کامو و سارتر و مواضع کامو در جنگ الجزایر حرف زد و گفت که این زندگینامه حاوی جزییات زیادی در مورد زندگی این نویسنده فرانسوی است. دراین نشست ارییس رادیش توضیح داد که چرا کامو را برای نوشتن زندگینامه ادبی انتخاب کرده است. او گفت که از جوانی آثار کامو را می خوانده و به او علاقه مند بود. هر چه می خواند علاقه اش به او بیشتر می شد، بر این اساس تصمیم گرفت که زندگینامه او را تالیف کند. او همچنین درباره تفکر انسانی کامو حرف زد و گفت به خاطر همین نگاه انسانی هنوز حرف های این نویسنده، جدید وقابل درک است. رادیش یادآور شد: «کامو از معاصرترین نویسندگان این روزگار است و با وجود گذشت نیم قرن از مرگ او همچنان در بین نسل جوان خواننده و طرفدار دارد.» مهشید میرمعزی: این کتاب از صفحه اول مرا درگیر کرد به نظرم کامو از آن دسته نویسندگانی است که از دیدگاه فلسفی و ادبی از زمان خودش جلوتر بوده است. من کامو را از خیلی سال پیش خوانده بودم و دوستش داشتم. وقتی این کتاب را از کتابفروشی برداشتم صفحه اولش مرا درگیر کرد و فکر کردم این کتابی است که باید بخوانم. البته این را بگویم کار ترجمه این اثر برایم سخت بود چرا که رفرنس ها را باید از ترجمه های ایرانی به همراه شماره صفحه، اسم مترجم و ناشر می دادم. خود رادیش می گفت که با نوشتن این کتاب می خواسته به جوانان انگیزه دهد که دوباره کامو بخوانند. من هم همین فکر را داشتم که مردم دوباره کامو بخوانند. اما چه شد که کپی رایت این اثر را گرفتم. همیشه تصورم این بوده که گرفتن کپی رایت کار درستی است اما هرگز تصور نمی کردم که رادیش بگوید در رونمایی کتابم در ایران حضور می یابد. به نظرم کپی رایت گرفتن باعث می شود که چهره بهتری از ما ایرانی ها به دنیا ارایه شود و بد نیست که نویسنده بداند که کارش در کشور دیگری ترجمه می شود. اعتماد/دبیر جشنواره فیلم فجر : ممکن است درصدی از آثار حاضر در جشنواره تلخ باشند! این روزها با نزدیک شدن به ایام برگزاری سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر بازار گفت وگو با دست اندرکاران این جشنواره، حاضران و غایبان جشنواره در رسانه های مختلف داغ است. این بار نیز تلویزیون در برنامه «سینمای ایران» گفت وگوی مفصلی با محمد حیدری، دبیر این دوره از جشنواره و فریدون جیرانی، عضو هیات انتخاب جشنواره داشت. البته این برنامه با اجرای علیرضا شجاع نوری از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفت و شجاع نوری نیز خود عضو هیات انتخاب این دوره از جشنواره است. به هر روی حضور دست اندرکاران جشنواره به عنوان مجری و مهمان در این برنامه این تصور را ایجاد می کند که بحث و گفت وگو با عوامل اجرایی جشنواره شاید خیلی نتواند چالشی و موثر باشد و بیشتر به مرور کلی برنامه ها بگذرد. همان گونه که در نخستین نشست خبری جشنواره با حضور اهالی رسانه مهم ترین حاشیه در میان سوال های پرسیده شده به فیلم «آشغال های دوست داشتنی» اختصاص داشت، مهم ترین بخش این گفت وگوی تلویزیونی هم در رابطه با همین فیلم بود. در آن نشست خبری دبیر جشنواره از این فیلم به عنوان معضل جشنواره یاد کرد که هر سال متقاضی حضور در جشنواره است و به دلیل اینکه دو سال پیش فرم شرکت در جشنواره را پر کرده امسال نمی تواند حضور داشته باشد. پس از انتشار این اخبار شهاب حسینی، مشاور هنری جشنواره و از بازیگران فیلم «آشغال های دوست داشتنی» به دلیل «نبود نگاهی نو و اندیشه ای تازه» و موضع گیری دبیر جشنواره نسبت به این فیلم با انتشار نامه ای سرگشاده از سمت خود استعفا داد. حیدری در بخشی از صحبت های خودش به این مساله اشاره و توضیحاتی پیرامون آن ارایه کرد. اعتماد/محمد حیدری: باید ظرفیت های انتقادی را بالا ببریم گاهی از برخی کلمات برداشت های دیگری می شود. من در نشست خبری اعلام کردم که «آشغال های دوست داشتنی» معضل شده است و منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارایه می شود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دلگیری پیدا کرده اند، عذرخواهی می کنم. درباره استعفای آقای حسینی باید بگویم که ایشان استعفای خودشان را به مطبوعات ارایه دادند و این استعفا از نظر ما پذیرفته نیست. شهاب حسینی به هر حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره برای هنرمندان است. نظر شخصی من درباره فیلم «آه ای عبدالحلیم» که آن را دیده ام، خیلی خوب است و من از مهتاب کرامتی که تهیه کننده این اثر هستند تشکر می کنم که با رعایت اصول حرفه ای، درباره اینکه این اثر برای سودای سیمرغ انتخاب نشد، صحبتی نکردند. ۶۶ فیلم در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو فرم پر کرده بودند، نسخه نهایی ۱۱ فیلم به دبیرخانه نرسید که از جمله این آثار می توان به فیلم های «فراری» علیرضا داوودنژاد و «نگار» به کارگردانی رامبد جوان اشاره کرد. مسعود کیمیایی نیز فرم جشنواره را پر کرده بود اما اصلا فیلم خود را کلید نزد. هدف اصلی جشنواره امسال این بود که سیمرغ های اصلی خود هنرمندان هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم از تصویر هنرمندان در طراحی پوستر امسال استفاده کنیم و قطعا خسرو شکیبایی از جمله سینماگرانی است که در ذهن همه باقی می ماند. ما به دنبال این هستیم تا زمانی که هنرمندان زنده هستند تبدیل به سیمرغ شوند و مورد پاسداشت قرار بگیرند. مجید برزگر ایده پوستر را در ابتدا مطرح کرد و در ادامه با بزرگهمر حسین پور برای نقاشی تصویری که امیر عابدی در سالیان گذشته از خسرو شکیبایی ثبت کرده بود صحبت کرد و در نهایت پوستر جشنواره خلق شد. معتقدم پوستر جشنواره مجموعه ای از همکاری برزگر، عابدی و حسین پور است. اما ایده اصلی متعلق به مجید برزگر بوده است. فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر در بخش سودای سیمرغ حضور ندارد. طبق آیین نامه جشنواره فیلم هایی که قبل از جشنواره در جای دیگری نمایش داده شده باشند، نمی توانند در بخش سودای سیمرغ باشند. اما در «هنر و تجربه» شرایط فرق می کند و ما تابع قوانین گروه هنر و تجربه هستیم و فیلم هایی که ممکن است قبلا در رویدادهای دیگری به نمایش در آمده باشند می توانند در این بخش به رقابت با دیگر آثار بپردازند. ما در اعلام فیلم های اولی اشتباه کردیم و چند روز دست نگه داشتیم، اما خبر فیلم ها توسط رسانه ای اعلام شد، به همین دلیل در شبی که اعضای هیات انتخاب درباره آثار بخش سیمرغ تصمیم گیری کردند نتایج را در ساعت ٢٣:٣٠ اعلام کردیم تا از هیجانی که ممکن است با حدس و گمان های برخی رسانه ها کاسته شود، جلوگیری کنیم. ممکن است درصدی از آثار حاضر در جشنواره تلخ باشند. آن چیزی که در فیلم های امسال می بینیم، همان واقعیتی است که در جامعه می بینیم و اغلب رویدادهایی که در قصه آثار رخ می دهد حقیقی است. معتقدم باید ظرفیت های انتقادی را بالا ببریم. نگاه سیاه نمایی که درباره آن زیاد صحبت می شود، در فیلم های جشنواره وجود نداشته بلکه نگاه واقعی در جامعه است. کار داوران جشنواره سخت خواهد بود، چون آثار متفاوتی در جشنواره داریم. بخش زیادی از این مهم به اعضای هیات داوری باز می گردد و وقتی جریان با این حساسیت پیش می رود، آنان نیز با حساسیت آثار را بررسی می کنند. اگر همه به جشنواره و برگزار کننده و داوران اعتماد داشته باشند، حتما اتفاق خوبی خواهد افتاد. اطلاعات/حمید سبزواری پدر شعر انقلاب در بیمارستان بستری شد حمید سبزواری شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شد. به گزارش مهر پسر حمید سبزواری، در گفتگو با مهر با اعلام این خبر عنوان کرد: پدرم از ۱۲روز قبل به دلیل خونریزی معده در بیمارستان بستری شده است و تحت مداوا قرار دارد. البته این بیماری یک ماهی است که ایشان را درگیر کرده است، اما به دلیل نداشتن نشانه های بیرونی، ما متوجه این مسئله نشده بودیم تا اینکه به دنبال ضعف شدید او را به دکتر و در نهایت بیمارستان منتقل کردیم. وی افزود: خوشبختانه حال عمومی استاد روبه بهبودی است، اما روند درمانی ادامه دارد و درباره زمان ترخیص وی از بیمارستان نمی توان نظری دارد. پسر شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی همچنین گفت: در مدت بستری بودن پدرم در بیمارستان، برخی از مسئولان و شاعران از وی عیادت کردند، منتها ما مسئله بیماری پدرم را تا امروز به صورت عمومی اطلاع رسانی نکرده بودیم. اطلاعات/دلنوشته وزیربهداشت درباره هدیه دانش آموزان شین آبادی تصویر نقاشی یکی از کودکان شین آبادی به پاس زحمات وزیر بهداشت برای درمان شان در مراسمی شب سه شنبه گذشته به او اهدا شد. این نقاشی با انگشتان سوخته یکی از بچه های شین آباد که پس از درمان �

[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن