تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820087963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام بلند یک روستای فارس برای ثبت در یونسکو | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: تاریخ خبر : 1394/10/19-به گزارش ایرنا، نامگذاری خیابان اصلی روستای لایزنگان داراب به نام کتاب که به خاطر داشتن بزرگترین دشت گل محمدی دیم و ارگانیک جهان معروف است، نخستین گام این روستا به عنوان یک روستای دوستدار کتاب برای ثبت در یونسکو بود.
گام بعد افتتاح کتابخانه شهید اسلامی نسب در روستای گردشگری لایزنگان بود که 10 هزار کتاب این کتابخانه در کمپین اهدای کتابی که چندی پیش در لایزنگان برپا شد از طرف مردم این روستا اهدا شد و تجهیزات آن نیز با حمایت هفت میلیون تومانی لایزنگانی ها تهیه شده است.
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. کسبه این روستا از بقالی و آرایشگاه گرفته تا خبازی و مخابرات در گوشه ای از مغازه خود کتابخانه کوچکی راه انداخته اند تا مردمی که در صف می مانند بتوانند دقایقی کتاب بخوانند، کاری که حاج اکبر اعتمادی در دهه پنجاه از خیاطی کوچک خود آغاز کرد و حالا نسل چهارم و پنجم، پا جا پای پیر دوست داشتنی روستای خود گذاشته اند.
امری که نشان داد نام «دره فرزانگان» برازنده این روستا است روستایی که پرونده کاملی را برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو تکمیل کرده است.
فعالیت های کم نظیر دهیاری و شورای اسلامی روستای لایزنگان موج بزرگی در سایر روستاهای شهرستان داراب به راه انداخته است در حالی که در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان دهیاران پنج روستا آمادگی خود را برای اهدای ساختمان و راه اندازی کتابخانه اعلام کردند.
فرماندار و رئیس انجمن کتنابخانه های عمومی داراب نیز در آیین افتتاح کتابخانه شهید اسلامی نسب این شهرستان گفت: اعتباری بالغ بر 120 میلیون تومانی از محل ماده 180 به تکمیل کتابخانه شماره دو داراب اختصاص داده شده که مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید هرچه سریعتر تکلیف پیمانکار این پروژه را مشخص کنند تا مردم بعد از هفت سال انتظار صاحب کتابخانه بزرگ شوند.
عبدالرضا قاسم پور با بیان اینکه گاهی مطالعه یک کتاب سرنوشت یک انسان را تغییر می دهد افزود: افتتاح کتابخانه در زادگاه سردار شهید اسلامی نسب نشان دهنده ادامه داشتن راه شهدا در عرصه علم و فرهنگ است.
وی بیان کرد: بدون شک رونق لایزنگان و عدم مهاجرت از این روستا به خاطر روحیه فرهنگی و کتابدوست این مردم است که تمام جذابیت های یک شهر بزرگ را برای مردم به وجود آورده است.
فرماندارداراب توجه به کتابخانه ها را از اولویت های دولت تدبیر و امید دانست و اظهارداشت: تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، چهار کتابخانه در داراب وجود داشت که در همین دو سال سه کتابخانه افتتاح شده و راه اندازی چهار کتابخانه دیگر در دست اقدام است.
قاسمپور اضافه کرد: همه شهرداری های داراب باید بدون کم و کاست سهم نیم درصدی کتابخانه ها را پرداخت کنند در غیر این صورت اعتبارات شهرستانی آن ها تخصیص پیدا نخواهد کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس هم در این آیین گفت: خود را مدیون سردار شهید اسلامی نسب می دانم و نامگذاری یک کتابخانه به نام ایشان، آرزوی دیرینه و همیشگی ام بود که به همت مردم بزرگ لایزنکان در زادگاه این شهید والا مقام محقق شد.
سید محمدامین جعفری حسینی با بیان اینکه کار مردم لایزنگان در حمایت از کتاب و کتابخوانی کم نظیر است افزود: پرونده فعالیت های فرهنگی این روستا در قالب پرونده ای به سازمان جهانی یونسکو ارسال می شود تا نامی برازنده مردم «دره فرزانگان» به عنوان روستای دوستدار کتاب در جهان نیز ثبت شود.
وی بیان کرد: نامگذاری خیابان اصلی و تنها خیابان یک روستا به نام کتاب موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت و این نشان دهنده درایت و فرزانگی مردم، اعضای شورای روستا و دهیار لایزنگان است.
جعفری حسینی اظهارداشت: در حالی که مهاجرت از روستاها بیداد می کند در حدود نیم قرن نه تنها از جمعیت این روستا کاسته نشده است بلکه روز به روز بر تعداد مردمی که در روستا زندگی می کنند افزوده شده و این به خاطر دمیده شدن روح فرهنگ در کالبد این روستا است.
وی با شاره به اقدام حاج اکبر اعتمادی از جانبازان قطع نخاعی لایزنگان برای راه اندازی کتابخانه در خیاطی خود اضافه کرد: این اقدام فرهنگی در 50 سال پیش اکنون چراغ راه جوانان شده است و در واقع این شهر فقط کتابخانه شهید اسلامی نسب را ندارد بلکه هر مغازه یک کتابخانه کوچک است که مردم لحظه ای از فرزانگی دور نمانند.
مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس ادامه داد: روزگاری مردم ایران در شب نشینی ها خود گلستان، دیوان حافظ، شاهنامه و مرزبان نامه می خواندند در حالی که این روزها دقایق در کنار هم بودن به واتس اپ بازی و حرف های بیهودة منتشر شده در فضای مجازی می گذرد.
او عدم توجه به مقوله کتاب در میان برخی مدیران و مسئولین را هشداری جدی برای جامعه دانست و عنوان داشت: مسئولان باید خود را با منویات مقام معظم رهبری هماهنگ کنند و بر اساس فرمایشات ایشان به موضوع مهم فرهنگ و کتاب توجه بیشتری داشته باشند.
جعفری حسینی گفت: امروزه گرانی کتاب بهانه ای سرسام آور و تکراری برای کتاب نخواندن است و کاش می شد از میزان خرید فست فود و پیتزای مردم در حتی خانواده های متوسط به پایین جامعه آماری به دست می آمد تا همه بدانند که کتاب ارزان ترین و ارزنده ترین و در حال غریب ترین محصول است.
در سفر سه روزه مدیرکل وکارشناسان کتابخانه های عمومی فارس به داراب ساختمان در نظر گرفته شده برای کتابخانه شهر فدامی از طرف شورای اسلامی این شهر، ساختمانی در روستای بانوج که توسط دهیاری به کتابخانه اختصاص داده شده است، کتابخانه فرهنگ فورگ، کتابخانه شهد برفی روستای فتح المبین، پروژه کتابخانه شماره دو شهر داراب، کتابخانه فرهنگیان داراب و ظرفیت های چند روستای داراب برای راه اندازی کتابخانه بازدید و مورد ارزیابی قرار گرفت.
داراب در 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
گام بلند یک روستای فارس برای ثبت در یونسکو

گام بلند یک روستای فارس برای ثبت در یونسکو

گام بلند یک روستای فارس برای ثبت در یونسکو






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن