تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804462723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق اتمی ایران با غرب عربستان را بسیار آشفته کرده است/جنگ‌طلبی آل سعود تحت سلطنت ملک سلمان


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
توافق اتمی ایران با غرب عربستان را بسیار آشفته کرده است/جنگ‌طلبی آل سعود تحت سلطنت ملک سلمان
توافق اتمی ایران با غرب عربستان را بسیار آشفته کرده است/جنگ‌طلبی آل سعود تحت سلطنت ملک سلمان یک کارشناس برجسته آلمانی به سیاست افراط گرایانه آل سعود بخصوص درقبال شیعیان تحت سلطنت ملک سلمان اشاره کرده و تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران با غرب عربستان را فوق‌العاده ناآرام کرده است.


به گزارش فرهنگ نیوز، عربستان سعودی اخیرا با سیاست های افراط گریانه خود تحت سلطنت ملک سلمان از جمله اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعیان خشم و انتقاد بسیاری گروه ها و از جمله برخی سیاستمداران غربی را برانگیخته است.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که با توجه به این سیاست های افراط گرایانه آل سعود در منطقه، غرب چگونه باید واکنش نشان دهد.پروفسور "کریستین هاک"دانشمند علوم سیاسی آلمانی که از سال 2000 تا 2008 از اساتید علوم سیاسی در انستیتو علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه بُن بوده و بعد از بازنشستگی در حال حاضر در انجمن آلمانی برای سیاست خارجی، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، کمیته مطالعات آتلانتیک و چند مؤسسه معروف دیگر در آلمان فعالیت دارد.

افراط گرایی آل سعود در سیاست داخلی و خارجی تحت سلطنت ملک سلمان

این کارشناس برجسته آلمانی در پاسخ به این پرسش که آیا اعدام های جمعی اخیر عربستان از جمله اعدام شیخ نمر توسط آل سعود با توجه به اینکه این کشور خود حمایت کننده تروریست در منطقه است قابل توجیه است گفت: من این اعدام های جمعی را قابل توجیه نمی دانم اما اعلام می کنم که تحت رهبری جدید در ریاض از حدود یک سال پیش یک چرخش افراط گرایانه در زمینه سیاست داخلی و خارجی در این کشور ایجاد شده است. رویکرد میانه روی پادشاه قبلی عربستان که فوت کرده است کنار گذاشته شده است.

حمله بی امان ریاض علیه شیعیان

 به جای توافق با اقلیت شیعه حالا رهبری جدید به صورت بی امان علیه شیعیان حمله می کند. در زمینه سیاست خارجی نیز ریاض به رویکرد جنگ طلبانه و تجاوزکارانه مانند حمایت از رژیم یمن و تشدید مبارزه علیه دولت بشار اسد در سوریه روی آورده است.

سیاست های جنگ طلبانه و تجاوزگرانه آل سعود در منطقه

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه گفت: در بحرین نیز ریاض از رژیم سنی حاکم در این کشور به صورت بی رحمانه در مبارزه علیه اکثریت شیعه حمایت می کند.

وی در ادامه دلیل این تغییر رویکرد ریاض را همچنین جابجایی گسترده وزنه های قدرت سیاسی در مبارزات دو جبهه شیعه و سنی برای برتری در منطقه خلیج فارس عنوان کرده و گفت: موفقیت های سیاست خارجی پیوسته ایران در سوریه، همکاری های موثر و البته نه بدون مشکل تهران با مسکو در سوریه، شکست های ریاض در یمن و حمایت های موفقیت آمیز از حوثی های شیعه در یمن از طرف ایران حالت اضطرار و سختی عربستان را تشدید کرده و ادعای قدرت مذهبی و سیاسی ریاض را به نفع ایران سست کرده و به خطر می اندازد.

توافق اتمی ایران با غرب عربستان را فوق العاده ناآرام کرده است

این پروفسور برجسته آلمانی تصریح کرد که بخصوص توافق اتمی ایران با غرب ریاض را فوق العاده ناآرام کرده است و البته نشان می دهد که ایران از انزوای دیپلماتیک خود خارج شده و نزدیک‌ترین متحد ریاض یعنی آمریکا به نوبه خود بیشتر به ایران نزدیک شده و همزمان از منطقه خارج می شود.

تهران در تمام نقاط بحرانی منطقه موفق‌تر از ریاض عمل کرده است

وی در ادامه گفت: ریاض ناامیدانه به دنبال پر کردن این شکاف قدرت جدید در منطقه است البته تهران تقریبا در تمام نقاط بحران منطقه موفق تر عمل می کند.    

 پروفسور "هاک" در ادامه درباره اینکه غرب با توجه به شرایط حقوق بشر در ریاض باید مناسبات خود با این کشور را چگونه در پیش گیرد گفت: شرایط حقوق بشر در تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس تعریفی ندارد و ریاض تنها مورد در این راستا نیست، بلکه اعدام های جمعی در این کشور بخصوص تند و زننده است.

وی افزود: در آمریکا، اروپا و آلمان نظرات در این باره  بسیار هم متفاوت است. گروه های حقوق بشری با صراحت خواستار فاصله گرفتن بیشتر از ریاض هستند. در آلمان بحث ها در این باره داغ تر است. دولت آلمان و در اینجا دفتر صدر اعظم آلمان به دنبال راهکاری است که از تیرگی مناسبات سنتی خوب خود با ریاض جلوگیری به عمل آورد. صادرات تسلیحات و وابستگی آلمان به نفت این کشور نقش مهمی را در این راستا ایفا می کنند. وزارت امور خارجه آلمان و بخصوص شخص "اشتاین مایر" موضع انتقادی تری نسبت به این مسئله دارد. وی رفتار غیر مسئولانه در ریاض را بجا محکوم کرده و خواستار اعتدال بیشتر است. اشتاین مایر شخصا سال هاست که در تلاشی گسترده برای حل بحران ها در نقاط کانونی منطقه مانند سوریه ، یمن و جاهای دیگر تلاش می کند.

این پروفسور برجسته آلمانی در ادامه گفت: اشتاین مایر احساس می کند در تلاش هایش برای رفع اختلافات شیعه و سنی بین تهران و ریاض به وی خیانت شده است. البته سرودهای اشتاین مایر مبنی بر اینکه بدون همکاری این دو کشور هیچ صلح در سوریه و جاهای دیگر وجود نخواهد داشت گویا بر گوش هایی کر خوانده شده است.

آمریکایی ها و اروپایی ها از این مسئله ناراحت هستند که تعصب های مذهبی در خاورمیانه هر گونه رفع این اختلافات را غیر ممکن کرده و حالا هر دو قدرت بزرگ در منطقه را در آستانه یک جنگ قرار داده است.

عربستان هیچ مسئولیتی برای حل مسائل منطقه بر عهده نمی گیرد

باید به واقعیات این را اضافه کرد که این کشور عرب شیخ نشین ثروتمند نفتی هیچ مسئولیتی را برای برقراری صلح پایدار در منطقه و تلاش برای حل و فصل مسائل بر عهده نمی گیرد تا همچنین هجوم گسترده پناهندگان به اروپا متوقف شود.

انتقادهای پوتین به غرب کاملا بی مورد نیست

وی در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد که رهبری سعودی باید مورد انتقاد قرار گیرد اما نباید چهره و وجهه خود را از دست بدهد. تهران باید واکنش معقول و میانه رویی داشته باشد. یک ائتلاف واقع نگرایانه بین آمریکا، اروپا و روسیه ضرورت دارد. غرب باید در نهایت از این رویکرد فاصله بگیرد که با پوتین مانند یک جذامی رفتار کند.

غرب به مسکو نیاز دارد

پوتین تبدیل به یک سیاستمدار قدرتمند شده است که باید آن را جدی بگیریم. انتقادهای پوتین به غرب کاملا بی جا نیست. غرب به مسکو در اروپا در اوکراین و همچنین در خاورمیانه نیاز دارد.

نقش کلیدی آلمان در خاورمیانه به لطف همدلی های دیپلماتیکش همواره قدرتمند تر می شود. از روابط سنتی بسیار عالی با تهران باید در این راستا استفاده شود، مسکو نیز باید وارد کار شده و آمریکا نیز نادیده گرفته نشود؛ اگر چه این کار دشوار است چرا که آمریکا حالا از نظر سیاست داخلی کاملا درگیر مبارزات انتخاباتی است و به هر حال در یک روند توسعه انزوای نوی وخیم قرار دارد.

این پروفسور برجسته آلمانی همچنین تصریح کرد که آلمان باید صادرات تسلیحات خود به عربستان سعودی را مورد بازنگری قرار داده و البته نه کاملا کنار بگذارد. صادرات تسلیحات به نفع اقتصاد آلمان است اما تسلیحات برای مبارزه با شورشیان در عرصه سیاست داخلی یا مبارزه با اپوزیسیون نباید دیگر به این کشور ارسال شود.

منبع: تسنیم


94/10/19 - 10:08 - 2016-1-9 10:08:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن