تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850478539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفسیر قرآن/ قسم خوردن خداوند


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: عقیق : قسم خوردن در همه زبان ها به ویژه عربی که زبانی تاکیدی حساب می شود، کاربرد زیادی دارد. قرآن کریم نیز که به زبان عربی نازل شده، از این قاعده مستثنا نبوده و می توان مواردی از قسم یاد کردن را در آیات آن مشاهده کرد. اما در برخی آیات می بینیم که به جای قسم خوردن به چیزی از اصطلاح "لااقسم" استفاده شده که در ظاهر به معنای "قسم نمی خورم" است. در ادامه به بیان علت این نوع کاربرد قرآنی می پردازیم. باید گفت دقت در آیاتی که در آنها از این اصطلاح استفاده شده نشان می دهد که منظور خداوند از "لااقسم" سوگندخوردن است؛ نه سوگند نخوردن. اصطلاح "لااقسم" هشت بار در قرآن کریم استفاده شده است. به عنوان مثال می توان به آیه اول سوره بلد اشاره کرد: «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَد» در یکی از ترجمه های قرآن معنای این آیه به این صورت آمده است: «قسم به این بلد (مکه معظمه و مسجد کعبه) یاد نکنم» در حالیکه در آیه دیگری خداوند به مکه سوگند می خورد: «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ، وَ طُورِ سِینِینَ، وَ هَاذَا الْبَلَدِ الْأَمِین»[1] بنابراین می توان گفت منظور آیه اول نیز سوگند خوردن به شهر مکه است. اما همین اصطلاح "لااقسم" درهمان ترجمه در سوره قیامت به قسم می خورم معنا شده است: «لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَة» چنین نیست (که کافران پنداشتند) قسم به روز (بزرگ) قیامت. که این نشان دهنده تردید مترجمان در نحوه ترجمه کردن این اصطلاح است. اصلی ترین آیه ای که به نحوی قاطع نشان می دهد که معنای "لااقسم" برابر است با "اقسم"، آیات75 و 76 سوره واقعه است: «فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ. وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیم» سوگند به مواقع نزول ستارگان (یا آیات کریمه قرآن)، و این سوگند اگر بدانید بسى سوگند بزرگى است. در اینجا آیه دوم که به نوعی به آیه اول ارجاع می دهد، "لااقسم" را به معنای سوگند خوردن گرفته است، چرا که در توضیح آن، آنرا سوگندی عظیم معرفی می کند. بنابراین دیدگاه مفسران و مترجمانی که "لااقسم" را به معنای قسم نمی خورم دانسته اند، قابل نقد است. این گروه "لا" را در "لااقسم "نافیه گرفته اند و در نتیجه آنرا به قسم نمی خورم معنا کرده اند. برخی دلیلی هم برای آن ذکر می کنند و آن اینست که مثلا در «فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُوم»[2]چون مواقع نجوم عظمت دارد خداوند به آن قسم نمی خورد. اما این درحالیست که می بینیم خداوند به چیزهای مهم تر از مواقع نجوم مانند قرآن کریم در «ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ»[3] و خود حضرت حق در « قُل إی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ»[4] سوگند یاد کرده است. بنابراین مهم بودنِ مورد قسم دلیل برای قسم خوردن می شود، نه برای قسم نخوردن. اما باید گفت که بیشتر مفسران "لا" را در "لااقسم" زائده گرفته و آنرا برای تاکید دانسته اند، در نتیجه این هشت آیه را که در آنها اصطلاح "لااقسم" بکار رفته را به معنای سوگند خوردن گرفته اند. طبری در تفسیر خود می نویسد: «هرجا در قرآن لااقسم بکار رفته است، چنان است که همی گوید سوگند می خورم.» بیشتر مترجمان نیز "لااقسم" را به سوگند می خورم معنا کرده اند.[5] اما این زائده بودن "لا" حکمت دارد و آن هم تاکید است و این حکمت بلاغی جزء ماهیت زبان عربی است و این تاکید را نمی توان در زبان فارسی معنا کرد. به خصوص که زبان فارسی مانند عربی زبان تاکیدی نیست و آن همه ادات و ابزار تاکید موجود در زبان عربی در فارسی وجود ندارد.[6] به همین دلیل است که در ترجمه این نوع قسم های تاکیدی به فارسی دچار مشکل می شویم و به اشتباه آنرا به جای سوگند همراه با تاکید به سوگند نخوردن معنا می کنیم. بنابراین باید گفت طبق این شواهد و دلایل لااقسم به معنای سوگند خوردن است که به دلیل وجود "لا" تاکید نیز دارد و این نکته بلاغی(ادبی) این اصطلاح است. پی نوشت ها: [1] . قسم به تین و زیتون (دو میوه معروف انجیر و زیت یا دو معبد بزرگ کعبه و بیت المقدس). و قسم به طور سینا. و قسم به این شهر امن و امان (مکّه معظّم).تین،1-3 [2] . سوگند به جایگاه ستارگان (و محل طلوع و غروب آنها)! واقعه،75 [3] . ص، سوگند به قرآنى که داراى ذکر است (که این کتاب، معجزه الهى است). ص،1 [4] . بگو: «آرى، به پروردگارم سوگند، قطعاً حقّ است. یونس،53 [5] . قرآن پژوهی، بهاء الدین خرمشاهی،انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۸۹، ج2،ص111-128 [6] .نقد تفکیک و تفکیک نقد، محمدرضا حکیمی، بینات،بهار 1383، ش41، ص82-83 منبع:جام 211008


پنجشنبه ، ۱۷دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن