تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804032348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارامنه پرشور در ورزش، افتخارآفرين براي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ارامنه پرشور در ورزش، افتخارآفرين براي ايران
شروع سال جديد ميلادي انگيزه‌اي شد تا نگاهي هر چند گذرا به چهره‌هاي شاخص اقليت‌هاي ورزشي به‌خصوص ارامنه در ورزش كشورمان داشته باشيم.
نویسنده : وحيد صابري 


شروع سال جديد ميلادي انگيزه‌اي شد تا نگاهي هر چند گذرا به چهره‌هاي شاخص اقليت‌هاي ورزشي به‌خصوص ارامنه در ورزش كشورمان داشته باشيم. چهره‌هايي كه در رده‌هاي باشگاهي و حتي تيم‌‌هاي ملي بسيار خوش درخشيدند و اين اميد وجود دارد كه در آينده نيز با معرفي ستارگان بيشتر و بهتر كمك حال ورزش ايران باشند.

   فوتباليست‌هاي ارامنه‌
ارامنه به عنوان يك اقليت قومي - مذهبي از زمان آغاز فوتبال در ايران حضوري مؤثر در اين رشته داشتند. آندرانيك اسكندريان، ‌‌‌بزرگ‌ترين اين بازيكنان در دهه ۵۰ است. او در سال 52 ‌از تيم آرارات به تاج سابق پيوست و تا سال‌57 عضو اين تيم بود. اسكندريان را يكي از سه ‌مدافع چپ برتر فوتبال ‌ما مي‌دانند. وي در المپيك مونترال، جام ملت‌هاي 1976 آسيا و جام‌جهاني ‌آرژانتين يكي از بهترين ‌بازيكنان ايران بود. در دهه‌۵۰ به جز اسكندريان مي‌توان به ستارگاني مثل كارو حق‌ورديان، وازگن‌ صفريان، باغديك‌ عابديان، مائيس ميناسيان و گارنيك ‌شهبندي اشاره كرد. صفريان بزرگ‌ترين دروازه‌بان تاريخ فوتبال ارامنه بود‌‌ كه سابقه بازي در تيم پرسپوليس را هم دارد.  پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز ارامنه چه در باشگاه آرارات و چه در تيم‌هاي ديگر فوتبال ايران خوش درخشيدند؛ بازيكناني بزرگي همهچون ماركر آقاجانيان، رافيك‌مارگوسي، آلن‌ميناسيان، ايشخان ست‌آقايان، ماسيس‌ هاكوپيان، سامسون ‌پطروسيان، ژورس غازاريان، سرژيك ‌تيموريان، ادموند‌ بزيك، ادموند اختر و فرد ‌ملكيان كه از اين تعداد، سامسون پطروسيان، ادموند ‌بزيك و ادموند اختر در تيم‌ملي بزرگسالان و ژورس ‌غازاريان، ورژ سركيسيان، سرژيك‌ تيموريان و فرد‌ ملكيان در تيم‌ملي ‌اميد ‌بازي كردند و در نهايت بايد به نام بزرگي همچون آندرانيك تيموريان اشاره كرد كه از آرارات، ابومسلم و استقلال حتي به ليگ برتر انگلستان رسيد تا امروز افتخار بستن بازوبند كاپيتاني تيم‌ملي فوتبال ايران را نيز داشته باشد.

   بسكتبال
اوشين ساهاكيان يكي از باتجربه‌هاي تيم‌ملي بسكتبال ايران شناخته مي‌شود؛ بازيكن ارمني كه در سال 2007 با تيم‌ملي ايران براي نخستين بار قهرمان آسيا شد و علاوه بر كسب مدال طلاي قاره كهن به المپيك نيز راه يافت. مدال طلاي قاره كهن آرن داودي ديگر اقليت بسكتبال است كه مانند ساهاكيان پيراهن تيم‌ملي را بر تن كرده است.

   شمشيربازي
سركيس اسادوريان شمشيرباز ملي پوش كشورمان است كه در مسابقات انفرادي و گروهي اپه و فلوره بازي‌ها المپيك تابستاني ۱۹۷۶ حضور داشت.

   وزنه‌برداري
لئون كوركچيان وزنه‌بردار و داور بين‌المللي اين رشته بود كه در هفتمين دوره مسابقات وزنه‌برداري ايران در سال ۱۳۲۵و ۱۳۲۷ در دسته سنگين وزن قهرمان كشور شد. او همچنين در مسابقات بازي‌هاي آسيايي ۱۹۵۱ در هند توانست مدال طلا را از آن خود كند. هنريك تمرزيان ديگر وزنه‌بردار ارمني بود كه افتخارات زيادي در اين عرصه كسب كرده بود.

   بوكس
بوكس ايران از سال 1948 در بازي‌هاي المپيك لندن كارش را آغاز كرد، آن زمان تيم‌ملي با هشت بوكسور كه يكي از آنها امانوئل آغاسي (پدر آندره آغسي تنيسور معروف امريكايي) بود كارش را آغاز كرد. اين بوكسور ارمني در بازي‌هاي 1952 هلسينكي فنلاند هم حضور داشته است. البته در اين بازي‌‌ها ژرژ عيسي بيك و آرداشيس ساگينيان هم اعضاي تيم‌ملي ايران بودند. پس از آن ارامنه باز هم در بازي‌هاي 1960 رم ايتاليا حضور داشتند. وارزيك قازاريان يكي از بهترين بوكسورهاي ارامنه در تيم‌ملي حضور داشت اما خيلي زود از دور رقابت‌ها كنار رفت. در بازي‌هاي 1972 مونيخ آلمان وارتكس پارسانيان، يكي از بوكسورهاي ارامنه بود كه حتي به دور دوم هم راه يافته بود اما در نهايت از دور رقابت‌ها كنار رفت. آرداشس ساگينيان و پطروس نظربيگيان هم از ديگر بوكسورهاي ارامنه بودند كه پيش از اين در دهه‌هاي ۱۳۳۰ در المپيك لندن و هلسينكي حضور داشتند.

  دوچرخه‌سواري و دو‌و‌ميداني
آشوت آوديان بزرگ‌ترين و شاخص‌ترين دوچرخه‌سوار ارمني ايران است كه هم به قهرماني كشور رسيد و هم افتخارات بين‌المللي زيادي را كسب كرد. در دو و ميداني هم مثل ساير رشته‌هاي ورزشي ستاره‌هاي ارمني داشتيم كه براي كشورمان افتخارآفريني كردند. هوريزاد آيوازيان و ادوارد مانگاساريان نيز با كسب رتبه‌هاي دوم تا چهارم، در ليگ سراسري دو و ميداني، توانستند به عضويت تيم‌ملي درآيند و در مسابقات غرب آسيا، رتبه چهارم را به دست آورند.
  كوهنوردي و شمشير بازي
فليكس مناساكانيان يكي ديگر از ورزشكاران اقليت كشورمان است كه پيشاهنگي باشگاه آرارات بود، اين كوهنورد در سال 1333، هنگام صعود به قله علم‌كوه دچار سانحه شد و جان باخت. در شمشير بازي هم ارامنه يك فوق ستاره داشتند. سرژيك آساطوريان در سال ۱۳۴۹ در آسيا توانست به مقام قهرماني برسد و در المپيك مونترال شركت كرد هر چند موفق نبود اما به هر حال حضورش در المپيك يك موفقيت به حساب مي‌آمد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن