تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835643912
تربیت فرزند در اندیشه حاج آقا مجتبی تهرانی
واضح آرشیو وب فارسی:مهرخانه: «تربیت همراه غضب، اصلاً تربیت نیست. چون آن چه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می خواهیم از او استفاده کنیم، حیا و پرده داری است. اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی، فرزندت را تربیت کنی، چون هنوز نتوانستی خودت را کنترل کنی، ممکن است حرکتی از تو سربزند که این موجب پرده دری شود. چون عصبانی شده ای، ممکن است یک دفعه یک حرکتی از تو سر بزند - اعم از گفتار و کردار- که موجب پرده دری و بی حیایی شود.»استاد اخلاق بود، نمونه اعلای عمل بدان چه که گفته می شود. عالمی بود، عامل. فقهی بود، پارسا. مرجعی بود، وارسته. درس های اخلاقش در میان طلاب و بازاریان و مردم عادی، طرفداران فراوان داشت؛ کسانی که استاد را نمونه کامل عمل بدان چه که می داند و می گوید، می دانستند. به گزارش مهرخانه ، آیت الله مجتبی تهرانی، مرجعی بود که بیش از مرجعیتش، درس های اخلاقش شناخته شده بود. استادی که در 13 دی ماه سال 1391، در سن 75سالگی، به جوار رحمت حق شتافت و مریدانش را برای همیشه سوگوار کرد. در سال روز رحلت این استاد بزرگ اخلاق، نگاهی داریم بر گوشه ای از آموزه های تربیتی ایشان در محیط خانه و خانواده، تا چراغ راهمان باشد و نقشه مسیرمان. تربیتِ دنباله وجودی استاد معتقدند: «فرزند، دنباله وجودی و به منزله ادامه وجود پدر و مادر است.» و بر همین اساس «بهترین چیزی که پدر برای فرزند به ارث می گذارد، همان تربیت اوست.»؛ چراکه در این دیدگاه «فرزند ادامه وجود تو است، بقاء تو به بقای انسانیت و معنویت اوست. اگر او از بعد انسانی اش تربیت شود، از نظر بعد معنویاتش تربیت شود، این ادامه حیات انسانی تو است، ادامه حیات معنوی تو است؛ لذا، نه این که همت را نگذار برای اداره مادی او. نه! بیشتر روی مسئله تربیتی تکیه داشته باش.» حاج آقا مجتبی این بعد معنوی تربیت را چنان زیبا توصیف می کنند که عمق اهمیت آن را درک خواهی کرد: «تو اگر بیایی کار کنی، بیشترین همّ خودت را بگذاری برای این که این ها از دوستان خدا بشوند، روی بعد معنوی این ها کار کنی، پیوند این ها را با خدا محکم کنی، اگر این کار را بکنی، این را بدان خدا دوستانش را هیچ وقت وانمی گذارد، رهایشان نمی کند. چقدر زیبا تفهیم می کند. برو این فرزند و خانواده ات را ولی الله بکن، وقتی این رابطه اش با خدا درست شد، غصه این را نخور، هیچ وقت مولا عبد را رها نمی کند.» خراب کاری نکن! استاد معتقدند که کودک، از همان آغاز فطرتی خداجو دارد و بر همین اساس وظیفه والدین را چنین عنوان می کنند: «تو فقط یک کار بکن و آن این است که این فطرت را بیا و کمک کن؛ شکوفا کن؛ رو به رشد ببر. والّا خود او سرمایه دارد، نمی خواهد تو برای او سرمایه فراهم کنی، چه در بعد الهی او، چه در بعد انسانی او.» این حرف بدان معناست که ما تنها کافی است که مسیر صحیح الهی کودک را منحرف نکنیم: «تحمیلی نیست که تو بخواهی به او بگویی، فقط وقتی به دنیا آمد، خراب کاری نکن. خواهشی که از تو داریم این است که تو به این بچه ضربه نزن. تو به این امانت الهی خیانت نکن!» کار تو از یک دهقان ساده تر است «تعبیراتی وجود دارد که همه متخذ و برگرفته از معارف ماست، مانند این که نقش والدین مانند نقش زارع و دهقان است، اما با تفاوت هایی؛ زارع هم باید زمین را شخم بزند و آماده کند، هم بذر بپاشد یا نِشا کند و بعد هم آبیاری کند تا آرام آرام، محصول برسد و ثمر دهد. والدین هم نقش زارع و دهقان را دارند، اما به یک معنا خیلی آسان تر. شاید این تعبیر را تا به حال نشنیده باشید که تربیت برای والدین خیلی آسان تر است نسبت به کاری که زارع و دهقان برای محصولشان انجام می دهند؛ نه سخت تر! زارع باید سه کار بکند: هم باید زمین را شخم بزند و آماده کند، هم بذر بپاشد، هم آبیاری کند. بعد بنشیند دستش را روی هم بگذارد ببند ثمری می گیرد یا نه، ولی در مورد تربیت طفل، لازم نیست دو کارِ اول را بکنی، یک کار بکن. چون از نظر زمین، زمین آن طفل آماده است، هیچ شخم زدن نمی خواهد... بذر هم لازم نیست تو بپاشی، بذر آن را خدا پاشیده است... تو خراب کاری نکن! فقط آن را آب بده!» تنها، بذرت را آب بده! تربیت کودک یا همان آب دادن بذر وجودی او، مهم ترین وظیفه والدین است؛ کاری که تعبیر حاج آقا مجتبی، راحت تر از کار یک باغبان است. فقط باید تلاش کرد که به این بذر تازه جوانه زده، خوب و درست آب داد: «حالا با چه چیزی آب بدهی؟ تربیت از دو طریق سمعی و بصری است. هنگامی که بچه به دنیا می آید از نظر درونی این گونه است که یک قوه حافظه دارد (اتاق بایگانی). هرچه به او بگویی و هرچه ببیند، سریع می برد و در اتاق بایگانی اش می گذارد. سرعت گیرندگی اش زیاد و عمیق است. وقتی این کار تکرار شد، به صورت ملکه درمی آید و شاکله او را تشکیل می دهد. شاکله وجودی معنایش این است که ملکات، از دو راه سمعی و بصری شاکله وجودی و درونی انسان را تشکیل می دهد.» ملکه کن! از تمام آن چه گذشت، می توان به معنای تربیت و هدف آن رسید: «معنای تربیت در یک عبارت است: روش رفتاری و گفتاری دادن به غیر، به طور ی که این روش، ملکه او شود. این را تربیت می گویند. کسی را تربیت کردن یعنی این که روش رفتاری و گفتاری به او یاد داده شود.» اسوه حسنه باش! نکته مهمی که در این آموزش و تربیت وجود دارد، ارادی و غیرارادی بودن آن است: «این که می گوییم: تربیت، آموزش دادن است، یعنی روش رفتاری و گفتاری دادن است؛ این نکته ظریف را دارد که کسی که می خواهد روش بدهد، لازم نیست این روش دادن را اراده کرده باشد... می خواهد روش دادن را قصد بکند یا قصد نکند.» در این دیدگاه، پدر و مادر، اسوه کودک اند. «اسوه در لغت به معنای مقتدا و پیشوا است. هر محیطی که انسان در آن محیط ساخته می شود، آن جا برای خودش یک اسوه دارد. در محیط خانوادگی پدر و مادر اسوه اند... در سه رابطه: هم دیداری اش؛ هم شنیداری اش؛ هم گفتاری و کرداری اش... قصد هم این جا مطرح نیست؛ یعنی وقتی فرزند پیکره پدر را می بیند، دارد از او الگو می گیرد. پدر بخواهد یا نخواهد، دارد فرزندش را آموزش می دهد.» حواست باشد! «تربیت، تدریجی الحصول است و دفعی الحصول نیست؛ یعنی چه؟ معنای آن این است که با تکرار، شخص صالح می شود. باید تکرار بشود، تا شخص فاسد بشود. چه در رابطه با آموزش های دیداری، چه گفتاری و چه رفتاری. با یک دفعه تربیت نمی شود؛ لذا می گوییم تربیت تدریجی الحصول است.» پس در این سیر طولانی تربیت، لازم است یک سری قواعد را رعایت کنی؛ قواعدی که باعث حفظ شأن والدی تو و شخصیت کودک ات خواهد شد: الف- خشمت را فروببر! «تربیت همراه غضب، اصلاً تربیت نیست. چون آن چه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می خواهیم از او استفاده کنیم، حیا و پرده داری است. اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی، فرزندت را تربیت کنی، چون هنوز نتوانستی خودت را کنترل کنی، ممکن است حرکتی از تو سربزند که این موجب پرده دری شود. چون عصبانی شده ای، ممکن است یک دفعه یک حرکتی از تو سر بزند - اعم از گفتار و کردار- که موجب پرده دری و بی حیایی شود.» ب- کنایه از شیوه های سخن وری است «در معارف مان به ما آموخته اند آن جایی که قصد می کنی دیگری را با گفتارت تربیت کنی که گاهی هم با کردار ممکن است، ولی این جا گفتار روشن تر است- دو راه را پیش بگیر: 1- تلویح (اشاره)، 2- تعریض (کنایه). برای این که انسان اگر بخواهد دیگری را تربیت کند و قصد تربیت داشته باشد، در خانواده با کسی مواجه است که هنوز خوبی را از بدی تشخیص می دهد. در این جا می گویند، روش تربیتی؛ چون متناسب با مکان هاست- تلویحی یا تعریضی باشد.» ج- همیشه صراحت لازم نیست «روایت از علی علیه السلام که فرمود: عقوبت کردن عقلاء با تلویح (اشاره) است. اگر دیدید بچه کار بد کرده است و می خواهید مؤاخذه اش بکنید، با تلویح او را مؤاخذه کنید. تلویح در مقابل تصریح قرار می گیرید و و تلویح به معنای اشاره است. ما هم در مکالمات، محاورات عرفیه و حتی نوشته هامان، این هست که می گوییم: تلویحاً مطلب را به او فهماند؛ یعنی با اشاره. صراحت لهجه به خرج نده! چرا؟ چون پرده دری می شود. اثر آن از بین می رود. اگر بچه را می خواهی تربیت کنی، کار بد کرده، کار زشت کرده؛ با اشاره از او بازخواست کن! به بچه بگو: یک نفر این کار بد را کرد...!» خانواده ات را نجات بده! در پایان، ذکر تفسیر و توضیح روایتی از امام صادق علیه السلام به بیان استاد، خالی از فایده نخواهد بود. روایتی که حاج آقا مجتبی از آن به چند اصل مهم تربیتی در محیط خانواده می رسند. «امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی این آیه 6 سوره تحریم، نازل شد، مردم گفتند: چگونه ما خودمان و خانوادمان را از آتش جهنم حفظ کنیم؟ پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم جواب دادند: «إِعمَلُوا الخَیرَ وَ ذَکِّرُوا به أَهلیِکُم وَ أَدِّبوهُم عَلی طَاعَةِ اللهِ.» کارهای خیر انجام دهید و خانواده هایتان را به آن یادآور شوید و آن ها را بر بندگی خدا ادب کنید.» الف- برخورد نیکو/ إِعمَلُوا الخَیرَ «اول به راه کرداری و رفتاری اشاره می فرماید «إِعمَلُوا الخَیر» شما کردار و رفتارتان را، یک رفتاری بکنید که خوب و پسندیده باشد. خود این عمل در خانواده، یک تیر و دو نشان است؛ در بعد الهی و انسانی خودت را از آتش نجات می دهی؛ مثلاً نماز می خوانی، کمک به مستمندان می کنی و... با این کار، هم خودت را از آتش نجات می دهی؛ هم خانوادهات را. چون داری آن ها را آموزش می دهی و وظیفه تو هم آموزش د ادن بوده است.» ب- عامل بودن/ إِعمَلُوا «اول می گوید: «إِعمَلوا» اول خودت برو کار خوب بکن. بعد می گوید «وَ ذَکرِّوا بِه أَهلیکُم» بعد به بچه ات بگو کار خوب بکن! چرا؟ چون اگر بخواهی این گفتار تو اثر داشته باشد، باید مسبوق به کردار تو باشد. گفتاری مؤثر است که مسبوق به کردار باشد والّا بی فایده است، بلکه اگر منافات داشته باشد اثر عکس دارد. ما این را منافقانه می گوییم. بچه با خود می گوید: به من می گوید این کار را بکن، خود او آن کار را نمی کند!!! اگر می خواهی بچه ات درست بشود، باید این گونه عمل کنی. موعظه اگر بخواهد مؤثر باشد، واعظ باید عامل باشد.» ج- یادآوری/ ذَکِّرُوا «بعد می فرماید: «وَ ذَکرُِّوا به أَهلیِکُم» یادآور شو به خانواده ات! یعنی وقتی کار خیر کردی و او هم یاد گرفت، بعد به آن ها یادآوری کن. خودت که عمل را ادامه می دهی، به آن ها هم یادآوری بکن که نکند آن ها را ترک کنند. تا شاکله و ملکه برای آن ها بشود و شاکله وجودی آن ها را تشکیل دهد.» ج- در کنار هم/ به أَهلیِکُم «وَ ذَکِّروا بِه (أَی بِالخَیرِ) أَهلیکُم» یادآورشان کن به کارهای خیر. ما در باب اعمال نیک داریم که خیر، به طور عملی و لفظی باید کنار هم باشد. نسبت به تربیت کسانی که تحت تربیت انسان قرار می گیرند مثل فرزند انسان، باید با هم باشد تا خوب تأثیر بگذارد. در یک روایتی از امام رضا علیه السلام آمده که حضرت فرمود: کودک را امر کن تا با دست خود صدقه بدهد، اگرچه کم باشد. به صورت گفتاری به او امر کن این کار را بکند! حال که می خواهی دستگیری از مستمند کنی و صدقه بدهی، با دست او بده! پول را بده به او بگو: تو بده! صدقه را تو می دهی، اما به دست او بده! ببینید چقدر زیبا می آید مطلب را بیان می فرماید: با دست بچه ات بده!» هـ- تربیت الهی/ أَدِّبوهُم عَلی طَاعَةِ اللهِ و در تمام مسیر حواسش است که خدا به او فرموده است: «او را تربیت کن، یک تربیت الهی!» انتهای پیام/ 930623
دوشنبه ، ۱۴دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهرخانه]
[مشاهده در: www.mehrkhane.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
ضربه به نوه امام و انتقام از فرزند حاج احمدآقا!
یادداشت منتشره در یکی از رسانه های اصلاح طلب نمایانگر توطئه هایی در لایه های رخنه کرده در جریان موسوم به اصلاح طلبی است که به دنبال اهداف شوم خود بوده و درصدد هزینه کردن سلاله خمینی در راستای اهداف خود هستند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تبریزبیدار گویا پس لتبیین سرسلسله شرارت ها و قبایح عقلیّه در بیان آقامجتبی تهرانی
گروه اندیشه آیت الله مجتبی تهرانی در مجموعه جلساتی در خصوص حیاء به تبیین اهمیت این مبحث در اخلاق اسلامی پرداخته اند ایشان بی حیایی را سرسلسله شرارت ها می دانند به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا آیت الله مجتبی تهرانی مجتبی شهیدی کَلهُری در سال 1316 و در شهر تهران بهعده ای با شبهه افکنی، هنر تربیت فرزند و مدیریت خانه را امری کم ارزش تلقی می کنند
خبرگزاری شبستان نماینده ولی فقیه در بلوک کفت عده ای با راه انداختن شبهه در فضای مجازی وانمود کرده اند که هنر تربیت فرزندان و مدیریت خانه امری کم ارزش است در صورتی که از دیدگاه اسلام این امر آنقدر مهم هست که آینده جامعه در دست آنان رقم می خورد حجت الاسلام محمد حسین نوزایی پیش اآقاتهرانی: از کسانی که می گویند پایداری وحدت شکن است بپرسید امام زمان کی ظهور می کند
تسنیم نوشت دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه برگزاری همایش ائتلاف اصولگرایان برکات فراوانی در آینده خواهد داشت خاطرنشان کرد اصولگرایان اگر روی اصول خود که همان ولایتمداری و ایستادگی است بمانند موفق خواهند شد مرتضی آقاتهرانی با اشاره به طرح این ادعا از سوی اصلاح طلبان که جبههدر کلاس درس اخلاق آیتالله مصباح چه می گذرد؟/ خاطره حاج آقا از مهمانی در کلیساها و جشن دانشگاهها
در کلاس درس اخلاق آیتالله مصباح چه می گذرد خاطره حاج آقا از مهمانی در کلیساها و جشن دانشگاهها یکی از رئیسجمهورهای گذشته در یکی از سخنرانیهای خود به نقل از نویسندگان معروف در سخنرانیاش گفته بود اگر اسلام یا هر مکتبی با آزادی مخالفت کند گور خودش را کنده است من میگویم اسلاتربیت فرزندان با این شرایط
چه محیطی با چه ویژگی هایی برای تربیت فرزندان مهم است و چگونه می توان موجب شادی و آرامش اطفال شد در چه شرایطی کودک بهتر و باکیفیت بیشتر رشد می کند یک روانشناس کودک گفت یکی از اشتباهاتی که به غلط رایج شده این است که اغلب به زوجهایی که با هم اختلاف دارند توصیه میشود یه بچه به دپانزدهم دی ماه زمان برگزاری آزمون علمی داوطلبان مجلس خبرگان/ سید حسن خمینی، سروش محلاتی، موسوی بجنوردی و آقا ت
به گزارش ناب نیوز به نقل از رجانیوز متن این اطلاعیه به شرح زیر است به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به اطلاع ثبت نام کنندگان محترم برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری می رساند کلیه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام نموده اند به ج1600 زوج تهرانی در نوبت پذیرش فرزندخوانده
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن اعلام 230 مورد فرزندخواندگی در تهران طی 9 ماهه اول امسال اظهار کرد در حال حاضر 1600زوج پشت نوبت پذیرش فرزندخوانده هستند به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا دلبری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه چهار شیرخوارگوقتی «آقامجتبی» برای عروجش دست به دعا شد
وقتی آقامجتبی برای عروجش دست به دعا شد آقامجتبی تهرانی به پزشک معالجش که راهی سفر کربلا بود گفت آنجا زیر قبه سیدالشهدا که رفتی از قول من به حضرت بگو این مردم با دعاهایشان نمیگذارند من پیش شما بیایم شما خودتان مرا از دست دعاهای این مردم نجات دهید به گزارش فرهنگ نیوز آیت&zwnآقاتهرانی: اختلاف ما و لاریجانی قابلانکار نیست
آقاتهرانی اختلاف ما و لاریجانی قابلانکار نیست آقای لاریجانی گفته است فراکسیون رهروان اعلام نظر کند و آنها هم به رأی گذاشتند و به این نتیجه رسیدند به ائتلاف نیایند کد خبر ۵۵۷۹۳۶ تاریخ انتشار ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۹ - 02 January 2016 روزنامه شرق در گفت و گویی با مرتضی آقاتهرانی به-
گوناگون
پربازدیدترینها