تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819514335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کایت برد ورزش ناآشنای آشنا که المپیکی شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مجید عمیدی با حضور در پانا تشریح کرد/ کایت برد ورزش ناآشنای آشنا که المپیکی شد کایت برد ورزشی که حالا نه تنها آبی بلکه برفی نیز تلقی می شود و با توجه به جذابیت هایش می تواند بیشتر از آنچه که باید مدنظر واقع شود.
۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ دي ساعت 06:33

خبرگزاری پانا+کایت برد

به گزارش خبرنگار ورزشی پانا، کایت برد نامی است که شاید به گوش خیلی از ورزشی ها آشنا نباشد و با شنیدن این نام حتی بسیاری از حرفه ای ها هم احساس غربت خاصی با این ورزش کنند و آنرا از جمله جدیدهایی بدانند که آشنایی کمی در جامعه نسبت به این رشته بسیار کم است. اما وقتی کمی روی این ورزش ذوم می کنیم و مشخصاتی از آنرا ارائه می کنیم با این جمله مواجه می شویم که " من بارها این ورزش را در تیزرهای تلویزیونی می دیدم اما نام آنرا نمی دانستم "  

  کایت برد ورزشی که حالا نه تنها آبی بلکه برفی نیز تلقی می شود و با توجه به جذابیت هایش می تواند بیشتر از آنچه که باید مدنظر واقع شود. این ورزش توانسته جواز حضور در المپیک توکیو را بدست آورد و بدون شک بسیاری از کشورها برای گرفتن این سهمیه حضور خیز بلندی برداشته اند. با مجید عمیدی یکی از حرفه ای های این ورزش در ایران هم کلام شدیم تا درباره آن بیشتر بدانیم. عمیدی تاریخ این ورزش را اینگونه بیان می کند : " از سال 1980 به طور غیر رسمی این ورزش کارش را شروع کرد اما از سال 1991 به شکل رسمی خودش را به جامعه ورزش معرفی کرد و به عنوان ورزشی حرفه ای وارد جامعه شد. در ایران هم این ورزش بالای ده سال است وارد شده اما شناخت از آن بسیار کم است به گونه ای که مثلا وقتی ما برای انجام تمرین به جزیره کیش مراجعه کردیم برخی از مسئولان ورزشی هم از کم و کیف این ورزش بی اطلاع بودند و حتی نمی دانستند که ما چند وقت است در این جزیره پرواز می کنیم" از او می خواهیم بیشتر از تاریخ این ورزش در ایران بگوید " خود من اوایل که می گفتند چنین ورزشی وارد ایران شده باور نمی کردم. همانطور که گفتم بالای ده سال است کایت بردینگ وارد ایران شده اما اوایل به صورت تفریحی برگزار می شد تا اینکه کیوان آریان پور به آفریقای جنوبی رفت و در این کشور اصول این ورزش را یاد گرفت. سالهای اول شناخته نبودیم اما به مرور با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت خودمان را به جهان نشان دادیم. جالب است که خیلی از خارجی ها وقتی به اینستاگرام من سر می زنند تعجب می کنند که این ورزش در ایران هم وجود دارد " وی اضافه می کند " کسی اگر به کایت برد و جذابیت های آن علاقه داشته باشد و مربی خوبی داشته باشد حداقل طی دوره سه روزه می تواند این ورزش را یاد بگیرد. فراموش نکنیم که ما پتانسیل آب و هوایی بالایی برای این ورزش داریم که خیلی از کشورها حسرت آنرا می خورند. به غیر از ساحل جنوب و شمال ما دریاچه چیتگر را هم استفاده کردیم. البته به این سه مورد سد منجیل را هم اضافه کنید که موقعیت فوق العاده ای دارد و همیشه آماده کایت کردن است. در ضمن این را هم اضافه کنم که ما در برف هم می تواینم این ورزش را انجام دهیم"  

وقتی به شکل و شمایل کایت بردینگ نگاه می کنیم این تلقی در ذهن ما ایجاد می شود که شاید این ورزش هم مثل اسکی ورزش به اصطلاح بچه پولدارها باشد. واکنش عمیدی به این موضوع کاملا منفی است " نه اصلا قبول ندارم که ورزش بچه پولدارها باشد، نصبت به خیلی از ورزش ها ما هزینه های کمتری داریم و می شود گفت که ورزش چهار فصل است. برای مثال یک ست کامل وسایل کایت برد الان نهایتا 6 میلیون تومان هزینه دارد که اگر این مبلغ را به ورزشی مثل اسکی مقایسه کنید ناچیز است. شما اگر بتوانید از وسایلان خوب نگهداری کنید و شستشوی اصولی از چتر صورت بگیرد مدت زیادی می توانید بدون خسارت کار کنید. " وی ادامه می دهد " در ضمن برای ورزش هایی مانند اسکی شما ملزم به پرداخت ورودی هنگام حضور در پیست هستید اما در کایت بردینگ چنین مسئله ای وجود ندارد و هر جا آب با عمق زیر یک متر هم موجود باشد و در هوا باد مناسب باشد شما می توانید ورزش را انجام دهید. مثلا در همین دریاچه چیتگر که پایگاه تابستانی ما بود نه تنها پولی برای ورود پرداخت نشد بلکه توانستیم مسئولین را قانع کنیم که این ورزش با ایجاد موج می تواند به اکوسیستم دریاچه های راکد کمک زیادی کند. " عمیدی درباره تعداد حرفه ای های این ورزش در ایران می گوید: " طی این چند سال که کایت برد را جدی تر گرفتیم و به دنبال ثبت آن رفتیم تا موفق به ثبت شدیم 25 نفر به صورت حرفه ای در ایران کایت برد را انجام می دهند که از این میان 7 نفر خانم هستند" او اوضاع پوشش خانم ها در این ورزش را هم اینگونه ارزیابی می کند " پوششی که خانم ها استفاده می کنند همان پوشش آقایان است. با توجه به لباس های زیادی که ما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی می پوشیم شاید تشخیص اینکه فرد کایت کننده زن است یا مرد خیلی سخت باشد. " اما اوضاع کایت بردینگ آنجا جالب می شود که بدانیم این ورزش قرار است از المپیک 2020 وارد مسابقات شود، عمیدی می گوید " کایت برد با توجه به جذاب بودنش توانست سهمیه اوپن المپیک توکیو را بگیرد، اتفاقی که خیلی از رشته هایی که قدمت بیشتری دارند سالهاست دنبال آن هستند اما موفق نمی شوند " وی درباره شانس ایران برای داشتن نماینده در المپیک توکیو می گوید : " ما بچه های با استعداد زیادی داریم که خوب و حرفه ای هم کار می کنند، اما المپیکی شدن نیازمند برنامه ریزی است. از همین ابتدای سال 2016 باید برنامه های ویژه ای برای اعزام های خارجی داشته باشیم تا بتوانیم سهمیه بگیریم. این ورزش به گونه ای نیست که تک قطبی باشد، در همین خلیج فارس کشوری مانند امارات بسیار جدی کار را دنبال می کند و هزینه های خوبی انجام داده است. ما هم اگر دنبال سهمیه گرفتن و حضور در توکیو هستیم باید برنامه های جدی تری داشته باشیم، اعزام هایمان باید بیشتر شود و در مسابقات شرکت کنیم، فدراسیون انجمن ها و کمیته ملی المپیک باید حداقل در بحث اعزام ها بچه ها را کمک کنند نه اینکه ورزشکار برای حضور در رقابت بین المللی از جیب خودش کامل هزینه کند. "   















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن