واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پیشبینی «شیخ نمر» درباره شهادتش شهید شیخ نمر باقر النمر میگفت: میدانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهید آمد، خوش میآیید! این منطق و راه و روش شماست، بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمیهراسیم. ما از هیچ چیز نمیترسیم.
به گزارش فرهنگ نیوز، صبح امروز تلخترین خبر پس از فاجعه منا از عربستان سعودی مخابره شد؛ اعدام «شیخ نمر».
این خبر بهتآور در حالی مخابره شد که پیش از این بارها حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان از سوی سازمانهای حقوق بشری محکوم شده و از آلسعود خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند. حتی علمای اهل سنت ایران نیز به نهادهای بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاریهای اسلامی نامه ارسال کرده و آزادی آیتالله نمر را خواستار شده بودند.
در ادامه مروری بر زندگی این روحانی سرشناس عربستان داریم.
نمر باقر النمر در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی در شهر العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان در خانوادهای اهل علم و دین به دنیا آمد، وی تحصیلات مقدماتیاش را در شهر العوامیه به پایان برد و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی برای تحیصیل در دروس حوزوی وارد تهران و حوزه علمیه حضرت قائم(عج) شد که در همان سال توسط آیتالله سیدمحمدتقی مدرسی تأسیس شده بود.
این عالم بزرگ شیعی عربستان پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) عازم سوریه میشود و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) به تحصیلات خود ادامه میدهد و در این مدت کتابهای اصولی از جمله اصول المظفر، رسائل شیخ انصاری و کفایة آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز اللمعة الدمشقیة نوشته شهید اول، جامع المدارک خوانساری، مکاسب شیخ انصاری و مستمسک العروة الوثقى سیدحکیم و دیگر کتابهای فقهی را مطالعه میکند.
با این وجود حوزههای علمیه ایران و سوریه شاهد تدریس این شهید بزرگوار در زمینه کتبهایی چون اللمعة الدمشقیة، جامع المدارک و مستمسک عروةالوثقى و الحلقات شهید سیدمحمدباقر صدر بوده است، شهید النمر پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم(عج)» در العوامیه را سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی را بنا میکند.
وی در بیستم تیرماه سال 92 برابر با سال 2012 از سوی عمال رژیم آلسعود هنگام بازگشت از مزرعهاش دستگیر میشود که از ناحیه پا مورد هدف قرار میگیرد، به مکان نامعلومی منتقل میشود، این بار چهارمی بود که از سوی وهابیون سعودی بازداشت میشود، شهید النمر در پی اعتراضات شیعیان عربستان بازداشت میشود و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام باشمشیرو بهصلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم میکند.
بلندمنشی، وسواس در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزشهای دینی از ویژگیهای بارز شخصیتی این عالم شیعی بود، با این وجود سخنرانیهایش پیرامون نقاط ضعف حکومت مستبد آلسعود موجب شد که آلسعود وجود ایشان را برنتابد.
بار نخست دستگیری شهید شیخ النمر به می سال 2006 و بار دوم به 23 آگوست سال 2008 باز میگردد، در می 2006 میلادی هنگام بازگشت شیخ از سفر کوتاه مدتش از بحرین به دلیل مشارکت در همایشی بینالمللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت میشود، وی در این همایش از رژیم سعودی خواسته بود به قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشییع را به رسمیت شناخته و شیوههای آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.
در 23 آگوست 2008 میلادی در شهر قطیف بنا بر ادعای آلسعود، شیخ از شیعیان مناطق شرقی عربستان خواسته بود، به منظور دفاع از خود و جامعه خویش آماده شوند، این سخنان شیخ را به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی تلقی میکند و ایشان را برای بار دوم دستگیر میکنند که البته رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد میکند، این روحانی شهید عربستانی همچنین در مارس 2009 میلادی هم مجدداً بازداشت میشود.
بلندمنشی، وسواس در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزشهای دینی از ویژگیهای بارز شخصیتی این عالم شیعی بود، با این وجود تحلیلها و سخنرانیهایش پیرامون حوادث منطقه، نقاط ضعف حکومت مستبد آلسعود و راهبری جامعه شیعه عربستان موجب شد که آلسعود وجود ایشان را بر نتابد.
شیخ شهید همواره در خطابههایش رژیم سعودی را به اعمال سیاستهای تبعیضآمیز طایفهای سازمانیافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم میکرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.
آیتالله النمر که هیچ گاه از گفتن کلام حق بیم و واهمهای نداشت، بارها در سخنرانیهایش خواستار توجه به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی عربستان میشود که فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، وی بارها با تأکید بر اینکه در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار میگیرد، از اعتقادش سخن میگوید که بدون مبارزه و تلاش نمیتوان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نخواهند توانست آزاد زندگی کنند.
ما ساکت نمیمانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید، هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزشترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید
این عالم شهید همواره به خطبه جهاد امیرالمؤمنین علی(ع) استناد کرده و میگوید: به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خودگذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.
انتقادهای وی نسبت به حقوق شیعیان عربستان بارها از تریبون نماز جمعه به گوش میرسید که میگفت: ما ساکت نمیمانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید، هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزشترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید.
آیتالله النمر، مفتیهای وهابی را ساخته و پرداخته آلسعود میدانست و میگفت: آلسعود به مفتیهای وهابی پول میدهند تا با دامنزدن به اختلافات طایفهای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفهای و قبیلهای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهای آن ادامه دهند.
وی حتی در یکی از سخنرانیهایش به برخورد رژیم مستبد آلسعود اشاره و تأکید کرد: میدانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهید آمد، خوش میآیید! این منطق و راه و روش شماست، بازداشت و شکنجه و کشتار؛ ما از قتل و کشتار نمیهراسیم. ما از هیچ چیز نمیترسیم.
در آخرین سخنرانی شهید آیتالله النمر که منجر به دستگیریاش میشود، در ارتباط با اعتراض بهسرکوب معترضان خیابانی شیعیان اظهار داشت: رژیم عربستان در حالی مردم را در خیابان سرکوب میکند که در عرصه مقابله با بیگانگان ناتوان است.
منبع: فارس
94/10/12 - 14:43 - 2016-1-2 14:43:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]