تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819757508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فغانی: تهدید به مرگ شدم!


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: فغانی: تهدید به مرگ شدم!
از روزی که داور موفق بین‌المللی فوتبال ایران توانست فینال جام باشگاه‌های جهان بین تیم‌‌های بارسلونا و ریورپلاته آرژانتین را سوت بزند، همه جا صحبت از علیرضا فغانی است.
به گزارش کاپ داوری که با عملکرد خوب خودش توانسته به عنوان داور نامزد حضور در جام جهانی ٢٠١٨ روسیه هم توسط فیفا انتخاب شود. همه این اتفاقات خوب و بزرگ بهترین بهانه بود تا گفت‌وگویی با یکی از بهترین داوران حال حاضر فوتبال ایران و جهان داشته باشیم که در زیر می‌خوانید: بعد از قضاوت فینال جام باشگاه‌های جهان این روزها همه جا حرف از موفقیت‌های شما در داوری است.
اکثر اهالی فوتبال ایران در این مدت به بنده لطف داشته‌اند. همیشه سعی و تلاش ما این بوده که بتوانیم این روند رو به رشد را ادامه بدهیم.
فکر می‌کردید که فینال این مسابقات را سوت بزنید؟
با تیم داوری از همان اول عهد کرده بودیم در یک هفته قبل از شروع مسابقات در کلاس‌های آماده‌سازی این بازی‌ها، از نظر تکنیکی، تاکتیکی، روحی و روانی خودمان را به بهترین شکل آماده حضور در این مسابقات کنیم و کار خوب‌مان را به رخ فیفا بکشیم. خوشبختانه بچه‌ها هم خوب عمل کردند و قضاوت‌های خوب ما در بازی‌های اول باعث شد فیفا این اعتماد را به ما داشته باشد و قضاوت فینال را بین بارسلونا و ریورپلاته به تیم داوری ایران بدهد.
قبل از مسابقه فینال استرس نداشتید؟ به هر حال بارسلونا بزرگ‌ترین و بهترین تیم حال و حاضر فوتبال جهان یک طرف میدان بود و ستاره‌هایی چون مسی و نیمار و سوارس و پیکه و... را در ترکیب خود داشت.
قضاوت این مسابقه واقعا سخت بود. اما توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم. چیزی که فیفا به ما آموزش می‌دهد این است که تیم A با تیم B مسابقه دارد. به این ترتیب مسی و سوارس و نیمار برای داوران و از جمله خود ما فرقی با یک بازیکن نیمکت‌نشین در ریورپلاته نداشتند و ندارند. این اصل داوری است که نباید تحت تاثیر نام‌ها و تیم‌ها قرار بگیرید. کارهایی که داوران در زمین انجام می‌دهند هم دقیقا بر اساس آموزشی است که فیفا می‌دهد. به هیچ عنوان اسم‌ها برای ما مهم نبود!
کدام بازیکن بارسلونا شما را بیشتر اذیت کرد؟
مسی که اخلاقش را همه می‌شناسند و در سخت‌ترین شرایط هم وقتی شدیدترین خطاها به روی او انجام می‌شود عکس‌العمل خاصی انجام نمی‌دهد و در زمین واقعا کار خودش را انجام می‌دهد. ولی نیمار بازیکنی بود که زیاد شیطنت کرد. همه‌اش دنبال پنالتی گرفتن و خطا گرفتن است و مثل سوارس زیاد اعتراض می‌کرد. کلا بازی سختی بود اما ما از پس آن به خوبی برآمدیم.
اما در گل اول بارسلونا خطای هند مسی را ندیدید!
در کل بازی فیفا از عملکرد تیم داوری رضایت کامل داشت. اما در آن صحنه من واقعا چیز خاصی ندیدم. صحنه طوری اتفاق افتاده که از چشم من و کمکم پنهان بود و شما وقتی می‌توانستید آن صحنه را فقط هند اعلام کنید که از روی تصاویر تلویزیونی ببینید. خودم قبول دارم که مسی در زدن گل هند کرد. اما آن صحنه در زمین برای من قابل رویت نبود و طبیعی است که اگر می‌دیدم هند اعلام می‌کردم!
برای داوری جام جهانی ٢٠١٨ نامزد شده‌اید.
بله. ما باید در کلاس‌های فیفا و تورنمنت‌هایی که اعزام می‌شویم بهترین عملکرد را و از لحاظ بدنی هم همیشه فرم خوبی داشته باشیم. تمام تلاش‌مان این است که در جام جهانی حضور پیدا کنیم و بازی‌های مختلف را سوت بزنیم.
اگر این روند را بتوانید ادامه بدهید به نظر می‌رسد از تیم داوری ایران از اصلی‌ترین تیم‌های داوری جام جهانی باشد.
قبول دارم. اما این مساله علاوه بر تلاش همیشگی ما نیاز به حمایت فوتبال ایران و مسوولان مختلف از داوران دارد که بستر خوبی را برای ما و سایر همکاران فراهم کنند که دغدغه‌ای جز مسائل فنی داوری نداشته باشیم.
این روزها هجمه‌های زیادی هم علیه داوران ایرانی وجود دارد.
من همیشه گفته‌ام که نگاه به داوری در کشور ما با بقیه کشورهای جهان فرقی اساسی و عجیب دارد. در ایران توقعات از داوران خیلی زیاد شده است ولی مربیان و بازیکنان و باشگاه‌ها در همین فوتبال در سال‌های اخیر پیشرفت آنچنانی و قابل توجهی نداشته‌اند. یک پولی هر ساله در فوتبال ایران هزینه می‌شود اما هیچ موفقیتی در عرصه‌های بین‌المللی شاهد نبوده‌ایم. در این شرایط همه از جامعه داوری توقعات بالاتری دارند. این هجمه‌ها و مشکلاتی که برای داوران درست کرده‌اند باعث شده به مرور زمان حاشیه‌ها بیشتر شود و هیچ کسی از این فوتبال لذت نبرد. درگیری‌و تنش هم بیشتر شده است. خیلی صریح بخواهم حرف بزنم باید تاکید کنم که مدت‌هاست در فوتبال ایران «احترام» فراموش شده است.
الان علیرضا فغانی و داوران دیگر برای قضاوت در فوتبال ایران آرامش لازم را دارند؟
الان اوضاع خیلی بهتر شده است. داوران دارند سنگ تمام می‌گذارند و از جان و دل زحمت می‌کشند. دوستان فوتبالی که مدام عادت کرده‌اند علیه داوری حرف بزنند تا به حال روی این مساله فکر کرده‌اند که اصلا در فوتبال ایران چقدر برای داوری هزینه می‌شود که آنقدر توقعات از داوران بالاست؟ کمترین هزینه را در فوتبال ایران برای داوری می‌کنند اما بیشترین توقع را از آنها دارند! درآمد فعال‌ترین داور فوتبال ایران در یک سال برای قضاوت در مسابقات داخلی به ٢٠ میلیون تومان هم نمی‌رسد! اما آنهایی که پول‌های چند صد میلیون تومانی می‌گیرند هم اشتباهات خود را گردن داوران می‌اندازند! باید حمایت مادی و معنوی از داوران بیشتر شود. پولی که به داوران پرداخت می‌کنند واقعا ناچیز است.
تا به حال شده تصمیم بگیرید به خاطر مشکلات از داوری خداحافظی زود هنگام داشته باشید؟ بعد از بسیاری از داوران در سال‌های اخیر همه دارند به این موضوع فکر می‌کنند که نکند علیرضا فغانی هم به دلیل بی‌احترامی‌ها و فشارهایی که علیه او وجود دارد، چنین تصمیمی را بگیرد؟
زیاد ما را اذیت کرده‌اند. اما به نظر من اگر هدف شما بزرگ و مهم باشد و به این مساله فکر کنید که به این هدف خود برسید، سخت‌ترین مشکلات هم نباید روی کار شما تاثیر منفی بگذارد. من از همان اول هم گفته‌ام که هدفم قضاوت در جام جهانی و داوری فینال این رقابت‌هاست. شاید خیلی‌ها فکر کنند که این هدف دست‌نیافتنی و خنده‌دار باشد. اما من مدت‌هاست برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنم. به خاطر همین اگر مقابل مسائل خاص و حواشی‌ای که به قصد علیه من درست کنند قرار بگیرم، خللی در کارم ایجاد نمی‌شود! من همین جا اعلام می‌کنم تا خودم نخواهم افراد نمی‌توانند من را از مسیری که می‌روم منحرف و مقدمات رفتنم از داوری را فراهم کنند. من همه‌چیز را به خدا واگذار می‌کنم و معتقدم هیچ چیزی بالاتر از خواست خدا نیست. ان‌شاءالله هر چیزی که قسمت ما باشد همان شود. برای من فعلا شرایط فراهم است که کار خودم را با قدرت انجام بدهم.
برخورد مردم با شما در کوچه و خیابان چگونه است؟
خدا را شکر می‌کنم عزتی به من داده که در هرجایی می‌روم مورد لطف مردم قرار می‌گیرم. اخیرا مد شده است که در صفحات مجازی شدید‌ترین هجمه‌ها را علیه افراد مختلف به وجود می‌آورند. حمله می‌کنند به دلایل و طرق مختلف به شخصیت و کار آدم‌ها. در خیابان تا به حال نشده است که کسی من را ببیند و فحاشی و توهینی به بنده داشته باشد.
بعد از بازی معروف تراکتورسازی و نفت تهران که آن همه جنجال به همراه داشت هم تهدید نشدید؟
در صفحات مجازی همیشه تهدید وجود داشته است، حتی تهدید به مرگ. خیلی‌ها به خاطر فشار مشکلات زندگی و ناراحتی‌ها از شرایط بد اقتصادی دنبال تخلیه کردن خودشان هستند و این اتفاق در صفحات و شبکه‌های مجازی با توهین کردن به اشخاص اسم و رسم‌دار رخ می‌دهد. این فرهنگ بدی است که در کشور ما دارد جا می‌افتد. در آن مقطع کلی حرف و حدیث و شایعه درباره بنده مطرح کردند. اما من دیدم بهترین جواب به آن آدم‌ها سکوت است. سعی کردم با کار خوب و با قضاوت کردن در مسابقات جواب آن آدم‌ها را بدهم. خب آن روزها هجمه‌ها علیه من زیاد بود و خیلی از بحث‌ها به ناحق علیه من و تیم داوری به وجود آمد و تهمت‌‌های بدی هم به ما زدند. گذر زمان همه‌چیز را به همه نشان داد!
کفاشیان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تاج از او خواسته‌ بود به تیم داوری شما سفارش کند در بازی تراکتورسازی و نفت در هفته آخر لیگ برتر فصل قبل، سوت جنجالی علیه تراکتورسازی نداشته باشید.
مسوولان امنیتی استان دلواپس این بودند که بازی حساس است و شرایط امنیتی هم در تبریز حکمفرما شده بود. سفارشی داشتند که اتفاقات خاص پیش نیاید که متاسفانه در نهایت این اتفاق بد رخ داد! البته نه از طرف داوری بلکه از طرق دیگر!
اما در نهایت همه‌چیز را گردن داوری انداختند!
بالاخره یک نفر همیشه باید تقصیرات به گردنش بیفتد. واقعیت آن طوری که در نهایت عنوان کردند نبود! من و تیم داوری هم به اندازه سایر عوامل در به وجود آمدن آن شرایط نقش داشتیم.
http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg






شنبه, 12 دی 1394 ساعت 08:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن