واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: مهربانو ابدی دوست «سه شو» عنوان برنامه ترکیبی ای است که پخش آن از پنجشنبه هفته گذشته از شبکه سوم سیما آغاز شده است. جواد رضویان برای کارگردانی همین برنامه بود که در اواسط طنز تلویزیونی «در حاشیه دو» از مهران مدیری جدا شد تا این مجموعه را دچار حواشی رسانه ای کند. تولید «سه شو» حدودا پنج ماه پیش به دلیل بی برنامگی عوامل تولید متوقف شده بود که بعد از تغییرات زیاد در عوامل تولید دوباره ساختش از سر گرفته شده است. این برنامه کپی برنامه هایی است که در زمینه بازیگری و خوانندگی استعدادیابی می کنند. در این برنامه مریم سعادت، حمید لولایی، مهران غفوریان و یکی دو بازیگر سرشناس تلویزیونی در حوزه طنز با رضویان همکاری می کنند. حسن وارسته، فیلمنامه نویس مجموعه های «پایتخت» نویسندگی این کار را به عهده دارد. با این نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون به بهانه پخش«سه شو» به گفت وگو نشسته ایم. از «پایتخت» چه خبر؟ آیا شما با این گروه همچنان همکاری دارید؟ هیچ خبری ندارم. راستش من آنقدر سرم شلوغ است که نمی دانم می توانم به آن تیم کمک کنم یا نه. تا حالا که هیچ خبری نشده است. مشغول چه کاری هستید؟ در حال نگارش سریال هایی برای مرکز گسترش فیلمنامه نویسی هستم که مسئولش امین صدیقی، مشاور محمد سر افراز است. یکی از سریال ها نامش «پاداش سال نو» است که در مورد برگزاری جشنواره نوروزگان اقوام ایرانی در پایتخت است. دو ، سه جوان بیکار و مدعی طی حوادثی ناخود آگاه جزء ستاد اجرایی یک جشنواره می شوند که در مواجهه با اقوام ایرانی موجب بروز خطاهایی می شوند. این سریال فضایی نوروزی دارد و به لحاظ نوع روایت، کار نو و بکری است. در حال حاضر پنج قسمت از فیلمنامه نگارش اولیه شده است. مجموعه دیگری هم دارید؟ یک سریال دیگری هم هست که مجموعه تقریبا فصلی است، منتها فعلا 26 قسمت اول مشخص شده است. برای این سریال 40 قصه آماده کرده ایم. فعلا « دنگ و فنگ روزگار» نام دارد. این سریال در مورد یک خانواده از توابع شهر کرد است که کارشان چلنگری ( آهنگری قدیمی) است. این سریال هم در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در حال نوشتن است. قضیه این مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در تلویزیون چیست که در دوره رئیس جدید راه اندازی شده است؟ این مرکز سعی دارد با الگو و استانداردهای فیلمنامه نویسی دنیا جلو برود. نه اینکه مثلا بگویند یک ماه دیگر رمضان است برای همین همزمان با تولید، فیلمنامه نوشته شود. طبق این برنامه فیلمنامه ابتدا در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی آماده می شود. این کار در همه دنیا مرسوم است. اینکه اول فیلمنامه نوشته می شود، سپس براساس فیلمنامه، تهیه کننده و کارگردان مشخص می شود. چون ما شاهد هستیم که کارگردانانی داریم که هم کار پلیسی و هم کار کودک و هم کار ماه رمضانی و هم کار طنز انجام می دهند. یک برنامه ترکیبی به نام « سه شو» در حال پخش است که شما نویسنده آن هستید. همکاری شما به چه صورت شکل گرفت؟ این برنامه، برنامه ای ترکیبی است که جواد رضویان تمایل دارد گرایش به فضاهای نمایشی داشته باشد و در مورد مهارت ها و سبک زندگی باشد. البته « سه شو» برای گروه اجتماعی شبکه سه با موضوعاتی که جامعه ما با آن درگیر است، ساخته شده است. در واقع این برنامه نقدی است به رفتار های فردی و اجتماعی خانواده مان به زبان طنز. من و آرش قادری در این مجموعه بودیم و وقتی نگارش سریال های « دنگ و فنگ روزگار» و « پاداش سال نو» به طور جدی تر شروع شد حضورم در برنامه ترکیبی سه شو کمرنگ تر شد. شما چند درصد این برنامه را نوشته اید؟ کار 70 تا 80 قسمت است. ما تا 15 قسمت بودیم. الان هم البته همکاریمان قطع نشده، بلکه کمرنگ تر شده است. آنها از ما قول گرفته اند زمانی که سرمان خلوت شد و تعهدات کارهای مان را انجام دادیم، دوباره به جمع شان ملحق شویم. برنامه هــای ترکیبـــی تلویزیون ایرانی اصولا کم کم مخاطب شان را از دست می دهند مگر در موارد استثنایی. با وجود جواد رضویان و مهران غفوریان و بیژن بنفشه خواه و... که همگی جزء بازیگران طنز هستند آیا می توان حدس زد که برنامه «سه شو» مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد؟ تمام تلاش اتاق فکر مجموعه فراهم آوردن شرایطی است که شما می گویید. سعی شده است از یک سری ترفند های روز و بجا استفاده شود برای جنبه های بصری و چیزهایی که باعث می شود برنامه جذاب شود. رایج شده است که به بهانه کمبود بودجه، برنامه های ترکیبی به سفارش حامیان مالی و دخالت آنها ساخته می شود. برنامه«سه شو» هم گویا خارج از این روال نیست و حامی مالی دارد. حالا با وجود حامی مالی دست شما نویسنده ها چقدر در نوشتن متن بسته می شود؟ اصولا روال کار این است که حامی می گوید فلان حرف را برای من بنویسید و ما یک پلاتو می نویسیم برای مجری. مجری هم بر حسب تعهدی که دارد، شاید وسط برنامه در مورد آن چیزی که خواست حامی مالی است، صحبت کند. این کار جزء وظایف ما نیست، ولی مثلا در سریال « پایتخت» به ما می گفتند تاچ که حامی مالی است، این خواسته را دارد و ما مجبور بودیم برایش سکانس تعریف کنیم. یا مثلا در پایتخت 3 ما مجبور بودیم برای اطلس مال موقعیت بتراشیم و شخصیت هایمان تا پروژه اطلس مال هم بروند ولی در برنامه « سه شو» از ما درخواست علنی نداشتند. شما برای مجریان چقدر دیالوگ نوشتید؟ ما اگر در مورد غیبت یا مثلا در مورد تخریب اموال عمومی به زبان طنز چیزی نوشته ایم شاید مجری ها به جهت اینکه بازیگر هم هستند لابه لای تخریب اموال عمومی یک مثال بیاورند که مثلا شیر پارک را خراب نکنید. منظورم این است که با بداهه یک چیزی بگویند که تعهدشان را انجام دهند، ولی به ما چیزی گفته نشده است. علت کمبود این نوع برنامه ها در تلویزیون چیست؟ ما در دوره سخت اقتصادی به سر می بریم. این ماجرای اقتصادی نه تنها گردن تلویزیون، بلکه دامان همه جریان های اقتصادی کشور را گرفته است. مسائل اقتصادی تمام فعالیت های کشور را؛ چه هنری و چه صنعت تحت تاثیر قرار داده است. همه ما در شرایط یکسان هستیم. بنابراین باید مدارا کنیم تا کشور از این برهه خارج شود.
جمعه ، ۱۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهیختگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]