تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820428641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خیزش عمار برای فتح سینمای حرفه ای/مروری بر بازتاب فتنه در سینمای ایران+برنامه نمایش جشنواره


واضح آرشیو وب فارسی:تهران پرس: یکی از مهم ترین تأثیرات فرهنگی فتنه سال 88 و در پی آن، حماسه 9 دی در سینمای کشور را می توان شکل گیری جشنواره مردمی فیلم عمار دانست.سعید رضایی| یکی از مهم ترین تأثیرات فرهنگی فتنه سال 88 و در پی آن، حماسه 9 دی در سینمای کشور را می توان شکل گیری جشنواره مردمی فیلم عمار دانست. نخستین دوره جشنواره عمار که در اولین سالگرد حماسه 9 دی، در سال 89 برگزار شد، کمتر از 20 فیلم مستند و کوتاه که به طور خودجوش ساخته شده بودند را در بر می گرفت، اما این جشنواره، در ششمین دوره خودش در سال 94 به حدود دوهزار فیلم در موضوعات مختلف رسیده است، به طوری که این حجم حضور هنرمندان در یک رویداد هنری، کم نظیر است. همچنین جشنواره عمار، امروز دیگر به یک رویداد هنری مختص ماجرای فتنه محدود نیست، بلکه به جایی برای خودآزمایی و شناسایی استعدادهای جوان سینمای انقلاب تبدیل شده است. جشنواره ای که می توان آن را افقی برای سینمای ایران دانست؛ چراکه بسیاری از هنرمندان جوانی که آثاری در این جشنواره دارند در آینده ای نه چندان دور به فیلمسازان حرفه ای کشورمان تبدیل خواهند شد. 25 سال پیش بود که شهید سیدمرتضی آوینی با انتشار مقاله ای در ماهنامه سوره، افق جدیدی را در سینمای ایران گشود؛ افقی که امروز، تلألو آن را به خوبی می توان در جریانی به نام «جشنواره مردمی فیلم عمار» دید. این افق، در بند آخر مقاله «فرزندان انقلاب در برابر عرصه های تجربه نشده سینما» پدیدار شده بود. آنجایی که سید شهیدان اهل قلم تصریح کرده بود: «... اجازه دهید که امید ما برای آینده سینمای ایران جز به هنرمندان مؤمن خط شکن نباشد که نباشد. امام بت شکن بود و بسیجی ها به تبعیت از ایشان خط شکن و سینمای متعهد ما نیز باید خاکریزهای تثبیت شده سینمای غرب را بشکند و راهی تازه باز کند...» خلاصه رسالت و مقصد و مقصود جشنواره عمار را می توان در همین بخش از نوشتار شهید آوینی شناخت. ویژگی ذاتی جشنواره عمار خط شکنی در مصاف با سینمای بی آرمان واپسگرا تعریف می شود. هم از این روست که برخلاف جریان هایی که تحت دوگانه سنتی «آوانگاردیسم غربگرا» و «لمپنیسم عوام گرا»، 84 سال است در سینمای ایران زندگی می کنند، جشنواره عمار، ظرف شش سال، در حال تبدیل شدن به رقیب جدی و جدید این دو کهنه است. آنچه سبب شده تا جشنواره عمار به رویدادی متمایز و ممتاز تبدیل شود، دو عامل بوده است؛ نخست هویت انقلابی این جشنواره و دوم، مردمی بودن آن است. تجلی واقعی و عملیاتی وجه مردمی جشنواره عمار را در برگزاری هزاران اکران مردمی، از تهران گرفته تا دورافتاده ترین روستاهای ایران می توان مشاهده کرد. جشنواره عمار زمانی می تواند کل سازمان و نظام سینمایی ایران را در بر گیرد که به جنبشی فعال و فراگیر در بدنه سینمای حرفه ای ایران تبدیل شود. به طور طبیعی، ساختارهای فرسوده و ناکارآمد حاکم بر سینمای امروز ایران، اجازه خودنمایی گسترده هنرمندان عماری را نخواهد داد، چون این ساختارها، طی ده ها سال و در سیطره دولت ها و مدیریت های مختلف، مبتنی بر مناسبات سرمایه محور و پول سالار شکل گرفته است. حالا دیگر جشنواره عمار جایگاه ثابت شده ای در پهنه فرهنگی ایران یافته است. عملیات بعدی عماریون، تخریب این ساختارها و فتح سینمای بدنه و حرفه ای کشور است. همچنان که طی سال های اخیر مشاهده شده، برخی از هنرمندان برخاسته از جشنواره عمار، جزء موفق ترین فیلمسازان جوان سینمای حرفه ای شده اند. هادی محمدیان، یکی از جوانانی است که پیشتر در همین جشنواره خودنمایی کرده بود و امروز با «شاهزاده روم» یکی از فاتحان عرصه سینمای حرفه ای شده است. پیش از او نیز سیدجلال دهقانی اشکذری با فیلم «خانه ای کنار ابرها» به یکی از پدیده های سی ودومین دوره جشنواره فیلم فجر تبدیل شده بود و حتی در جشن منتقدان سینما هم تحسین شد. امروز هم ده ها نفر مانند این دو فیلمساز در خیل عظیم جوانان حاضر در جشنواره عمار حضور دارند. مروری بر بازتاب فتنه در سینمای ایران درحالی به ششمین سال حماسه بزرگ 9 دی رسیدیم که مواجهه رسانه های موافق و مخالف با جریان فتنه، همچنان نامتوازن است. درحالی که در آن سو شاهد حجم متراکم فعالیت های تبلیغاتی در رسانه ها برای حمایت از فتنه بوده ایم، در این سو، کم کاری محسوسی حاکم بوده است. به جز صدها پایگاه خبری و شبکه ماهواره ای و رادیویی که به طور مستمر سعی در «بازسازی فتنه» دارند، عرصه سینما نیز به محلی برای «تاریخ سازی فتنه» از سوی مخالفان انقلاب اسلامی و همراهان داخلی آنها تبدیل شده است. اگرچه در سال های اخیر، تعدادی فیلم با رویکرد روشنگری درباره فتنه ساخته شده است، اما این جریان در سال های اخیر رو به افول نهاده است. این درحالی است که به نظر می رسد در دوران کنونی، بازشناسی فتنه سال 88 و طرح مسائل ناگفته در آن اهمیت بیشتری دارد. «قلاده های طلا» مهم ترین و پربازتاب ترین فیلم در این زمینه بود که اینک چهار سال از ساخت آن گذشته است. همچنین در سال های گذشته، فیلم های دیگری چون «پایان نامه»، «اخراجی های3»، «لکه» و چند فیلم تلویزیونی نظیر «سایه بان»، «ابابیل»، «ذهن خاموش»، «مهتاب روی سکو» و... به نمایش درآمد. اما طی یک سال اخیر نیز چند فیلم با محوریت فتنه و حماسه 9 دی ساخته شد. ازجمله این آثار، می توان به فیلم کوتاه «اکسیژن» به کارگردانی امیر داسارگر اشاره کرد. این فیلم در قالب یک داستان نمادین، ماجرای تقابل یک جوان فعال در اغتشاشات خیابانی و یک جوان بسیجی را نمایش می دهد. «لبه پرتگاه» نیز آخرین فیلم تلویزیونی ساخته شده درباره حماسه 9 دی است. این فیلم به کارگردانی یعقوب غفاری، داستان زوج جوانی است که رابطه آنها در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دچار تلاطم می شود. زن، طرفدار فتنه است و خانواده اش تلاش می کنند تا او را از خطا نجات دهند، اما زن بر راه خودش اصرار دارد، تا اینکه برخورد او با واقعیت هایی درباره فتنه سبب می شود که به حقیقت پی ببرد. حضور زن به همراه سایر اعضای خانواده اش در راه پیمایی نهم دی سال 88 پایان بخش این فیلم است. آخرین فیلم سینمایی که به طور کنایی به وقایع فتنه سال 88 پرداخته، فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است. این فیلم، دروغ بزرگ «تقلب» را در قالب برگزاری یک انتخابات در یک روستا به تصویر کشیده است. هر چند که این اثر با ضعف هایی در روایت مواجه است. نسخه اصلی فیلم «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد نیز کنایه ها و اشاره هایی در حمایت از فتنه سال 88 را در بر داشت. اما در نسخه ای که امسال روی پرده سینماها رفت، این موارد حذف شده بودند. همچنین یک فیلم جدید دیگر با محوریت فتنه و حماسه 9 دی، هم اکنون درحال ساخت است. این فیلم، ابتدا با نام «88» برای دریافت مجوز ساخت ارائه شد، اما وزارت ارشاد با ساخت آن مخالفت کرد! با این حال، پس از مدتی، مجوز فیلمی با نام «ماه گرفتگی» صادر شد. این فیلم در قالب ملودرام، با فیلمنامه مهدی آذرپندار و به کارگردانی سیدمسعود اطیابی درحال ساخت است و احتمالاً سال آینده به نمایش درخواهد آمد. بدون تردید موضوع فتنه سال 88 ابعاد گوناگونی دارد که می توان براساس آنها آثار هنری جریان ساز و پرجاذبه ای را تولید کرد. با این حال، هنوز هم حتی یک درصد از حقایق آشکار و نهان سال 88 در سینما بازگو نشده است. امید است که فیلمسازان متعهد و نهادهایی که دغدغه روشنگری درباره این بخش مهم از تاریخ معاصر کشور را دارند، دست از تلاش در این زمینه برندارند. به ویژه اینکه می بینیم، طی سال های اخیر، حجم زیادی از فیلم های سینمایی ضدایرانی در آن سوی مرزها با موضوع فتنه ساخته شده است. اگر ما تاریخ فتنه را به درستی نمایش ندهیم، دیگران به نحو دیگر و در جهت اهداف و اغراض خود نمایش خواهند داد. برای دیدن برنامه نمایش جشنواره در سینما فلسطین کلیک کنید


پنجشنبه ، ۱۰دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تهران پرس]
[مشاهده در: www.tehranpress.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن