واضح آرشیو وب فارسی:عصر هامون: امروزه دیدگاه غالب اهالی ورزش نگاه غربی به ورزش است که نباید از آن انتظاری جز بی اخلاقی گری داشت بنابراین با تغییر نگرش مفاهیم و تعاریفی مبتنی بر اسلام ارایه دهیم و ورزشی را پایه ریزی کنیم که اساس آن را تقوا تشکیل می دهد.به گزارش خبرنگار ورزشی عصر هامون ، در این میان رسانه نیز بایستی به کمک اخلاق و منش پهلوانی آید نه اینکه مادیات حوزه ورزش را از قبیل میزان قرارداد یک فوتبالیست را مورد بحث و تبلیغ قرار دهد به طوری که امروزه کودکان و دانش آموزان در دفتر انشای خود به جای نوشتن معلم یا پلیس یا مهندس می نویسند می خواهیم فوتبالیست شده تا مشهور و پولدار شوند. در فرهنگ و اخلاق ورزشی بایستی شهدا مورد الگوی نسل جوان و ورزشکاران قرار گرفته تا همگان بدانند که قهرمانان اصلی آن هایی هستند که با خون خود امنیت و آسایش را برای ما به ارمغان آورند. بی اخلاقی ورزشکاران باعث بدبینی می شود رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر زاهدان عنوان کرد: بایستی تلاش شود تا در کنار ورزش کردن مسایل فرهنگی و اخلاقی و چگونگی رفتار مناسب اجتماعی را هم به جوانان و هم ورزشکاران آموزش داده شود. عباس شیبک افزود: بی اخلاقی ورزشکاران و قهرمانان باعث بدبینی جامعه نسبت به ورزش و ورزشکاران می شود بنابراین بایستی در بین اهالی ورزش اخلاق محوری در همه ابعاد شامل نوع پوشش، نوع رفتار، رفت و آمد به محل باشگاه، رفتار با دوستان و سایر شهروندان وجود داشته باشد. وی با عنوان اینکه اگر امروزه مشکلاتی در عرصه ورزش وجود دارد به این خاطر است که نتوانستیم مسایل فرهنگی را در کنار ورزش یکی کنیم گفت: قهرمانان، مربیان و داوران به عنوان الگوهای جامع بایستی بهترین از نظر اخلاق باشند تا بقیه از آن ها به عنوان هدف نام ببرند. اخلاق ورزشی در اسلام دارای جایگاه ویژه ای است عضو کمیته فنی فدراسیون ووشو با بیان اخلاق ورزشی در اسلام دارای جایگاه ویژه ای است افزود: رسول مکرم اسلام می فرمایند: نیرومند و قهرمان مسب نیست که در کشتی رقیب خود را به زمین زند بلکه نیرومند کسی است که در موقع خشم مالک نفس خود باشد. وی در این راستا افزود: حضرت علی می فرمایند " هوای نفست دشمن ترین دشمنان توست بنابراین کوشش کن که بر آن غالب و پیروز شوی و گرنه هلاکت خواهد کرد" همچنین امام حسین نیز وقتی به لشکر انبوهی از دشمن حمله می برد می فرمود " لا حول و لا قوه الا باالله" که نشان از ضرورت اخلاق دارد. وی ادامه داد: امام خمینی با تاکید بر این دو اصل اساسی، در دیدار با ورزشکاران می گویند" ورزشکاران به همان صورتی که ورزش جسمی دارند ورزش روحی نیز داشته باشند چرا که از قدیم ورزشکاران ایران با یاد خدا و حضرت علی بوده اند و این از برجستگی های آنان بوده است. ورزشکاران باید به وظایف اخلاقی خود آشنا باشند رییس هیات ووشو سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هر کدام از سازمان های ورزشی و ورزشکاران باید به وظایف اخلاقی خود آشنا بوده و آن را به تناسب در میادین ورزشی به کار ببرند زیرا اگر سازمان ورزشی دارای قوانین و منشور اخلاقی نباشد یک ورزشکار هم نمی تواند به وظایف خود آشنا بوده و خود را در زمینه ورزش نزدیک به اخلاق نمایید. وی بیان داشت: ورزشکاران بایستی دارای روحیه گذشت و بخشش باشند وقتی در اوج قدرت و توانایی بوده بر رقیب خود برتری و پیروزی یافته بر او سخت نگیرد و درصدد انتقام جویی و صدمه زدن به حریف برنیاید و عفو و گذشت را شکرانه پیروزی خویش قرار دهد. شیبک تاکید کرد: اگر ورزش را به عنوان یک حرفه در نظر بگیریم اخلاق ورزشی گونه ای از اخلاق حرفه ای است عده ای شعار ورزشی و قهرمانی را برترین، سریعترین و جابکترین و بهترین می دانند و ورزش قهرمانی بخشی از رفتارهای پیرامون ورزشی در دنیای کنونی است در این میان بدن انسان تلفیقی از نیرو و توان که به عنوان یک کالا بایستی ارزیابی شود همواره مورد توجه و دید قرار می گیرد. وی اضافه کرد: دین اسلام همواره به عنوان دین کامل به تمامی زوایای یک زندگی سالم می اندیشد و همه راه هایی که می توان به سمت و سوی خوشبختی و دنیا و آخرت نزدیک شد را به ما نشان می دهد. در بیشتر لحظات ورزش عامل وحدت و برادری بوده است عضو شورای شهر زاهدان اظهار داشت: یک ورزشکار باید فضایل اخلاقی از قبیل جهاد با نفس، گذشت، رقابت جوانمردانه، امانت داری و انضباط را در میادین ورزشی رعایت نماید. شیبک با بیان، امروزه ورزش در زندگی مردم نقش به سزایی دارد میلیون ها نفر به آن اشتغال دارند و چندین برابر نیز به تماشا و طرفداری برنامه های مختلف ورزشی می پردازند عنوان کرد: در بیشتر لحظات ورزش عامل وحدت و دوستی و برابری و برادری بوده و گاها بر یکپارچگی ملی و اجتماعی نیز می پردازد. وی گفت: برخی از مهم ترین محورها و موضوعاتی که همیشه در ورزش و مباحث اخلاقی می توان روی آن کار کرد ارزش های درونی و بیرونی یک ورزش و مسابقه مانند جوانمردی، رقابت سالم، همکاری، بازی منصفانه، تقلب، مواد نیروزا، اخلاق هواداری و تماشاگری، روابط اخلاقی میان مربی و ورزشکار، اخلاق مدیریتی در ورزش و اخلاق امنیتی در میادین و ورزشگاه ها است. عاقبت غرور، شکست و سقوط است رییس هیات ووشو سیستان و بلوچستان بیان داشت: عاقبت غرورشکست و سقوط است شخص مغرور و متکبر حریف را دسته کم گرفته احتیاط را از دست داده و در نتیجه شکست می خورد همان طوری که امام علی می فرماید آفت انسان شجاع ضایع کردن دوراندیشی است. شیبک بیان داشت: نظام ورزشی کشور به صورت چهار لایه، ورزش پرورشی با رویکرد تربیت و تندرستی، ورزش همگانی با رویکرد سلامت و نشاط اجتماعی، ورزش قهرمانی با رویکرد کسب مدال و ورزش حرفه ای با رویکرد اقتصادی طراحی شده است. وی افزود: در دو بخش ورزش پرورشی و ورزش همگانی، اخلاق نقش اساسی و زیربنایی ایفا می کند به ویژه در مدل ورزشی و پرورشی توجه بیشتر به سمت و سوی اخلاق می باشد و اساس کار تعلیم و تربیت را تشکیل می دهد. وی ادامه داد: در مدل ورزش قهرمانی و حرفه ای که امروزه به صنعت و اقتصاد در امده است اصالت کار بیشتر بر منفعت و سود بیشتر می باشد و اصل اصول آن برد به معنای همه چیز محسوب می شود و در این بخش به نوعی می توان گفت برده داری نوین حاکم است چون ورزشکار به عنوان یک وسیله با هر شرایطی که برنده شود مورد ستایش قرار می گیرد و قهرمان شدن را اصل کار می دانند و اصالت کار را ورزشکار و یا تیم برنده می باشد در این جاهمه چیز به ویژه اخلاق قربانی می شود. وی فزود: اخلاق در ورزش حرفه ای جایگاهی ندارد و صرفا اخلاق حرفه ای یاد می شود که نگاه آن در تضاد با قران است اما اگر به اسلام روی آوریم ورزش وسیله ای است که بدن را در رسیدن به روح انسان به تعالی و مقام رستگاری یاری می رساند. انتهای پیام/9031-1
پنجشنبه ، ۱۰دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر هامون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]