واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: آرزو جعفریان گالری اثر این روزها، دنیای پر رمز و رازی را پشت سر می گذارد. نقاشی هایی روی دیوار این گالری رفته که علاوه بر دنیای وهم انگیز خیال، شما را به درون خود می برد. در این زمان است که مخاطب وارد دنیای جدیدی شده که شاید تجربیات مشترکی با آن نداشته باشد. در بدو ورود به این دنیای جدید در نقاشی های وحید چمانی کمی ترس به بیننده مستولی می شود ولی با مقداری تامل در می یابد دنیای اسید آمینه خیلی هم از دنیای ما دور نیست؛ مخصوصا در این نمایشگاه که چمانی، پرسوناژهایش را درون خانواده آورده و حتی عکس یادگاری نیز از آنها گرفته است. چمانی از سال 85 روی مجموعه اسید آمینه ها متمرکز است و شرکت در بیش از 50 نمایشگاه گروهی، آرت فر، حراج هنری، جشنواره و بی ینال داخلی و بین المللی را در کارنامه خود دارد. «اسید آمینه» ها مفاهیمی چون اصالت، هویت، سنت و مدرنیته را دنبال می کنند و هنرمند در خلق این آثار که سال هاست روی آنها کار می کند، نقطه اولیه زندگی موجودات زنده را روی بوم آورده است. این روند به مرور تکمیل شده و به تدریج تبدیل به موجوداتی با تنوع زیستی و با اشکال گوناگون شده است. چمانی تاکید دارد که «اسید آمینه» ها نامی است برای تمامی آثار متنوعی از او مانند چهره ها، حیوانات، فیگورها و حتی شهرها. تغییر و تحولات زندگی، جامعه و اطراف یک هنرمند، روی آثارش تاثیر گذار است. چمانی در «اسید آمینه»ها با تغییرات پیرامونش، کاراکترهای بوم ها را نیز دستخوش تغییر قرار داده است. او در این دوره علاوه بر خانواده، برای اسید آمینه ها زندگی شهری در نظر گرفته و با کمی دقت مخاطب نیز در می یابد که اسید آمینه ها رشد یافته تر و مترقی تر از گذشته به زندگی خود ادامه می دهند. آنها اکثرا در مرکز بوم های چمانی حی و حاضرند و حتی از زیور آلات هم استفاده و به ظاهرشان رسیدگی می کنند؛ انگار هدف آنها تقلید از انسان های امروزی است تا از این راه ارتباط جمعی خود را حفظ کنند، البته کمی هم غلو می کنند تا خود را شاد نشان دهند، منتها چشمان شان چیز دیگری می گوید. «اسید آمینه»، هفتمین نمایشگاه انفرادی چمانی است. در این نمایشگاه که در گالری اثر برقرار است، هشت اثر رنگ روغن روی بوم به تماشا در آمده است. کار کردن روی این مجموعه حدود سه سال برای این هنرمند زمان برده است. همچنین اثری چهار متر و نیمی روی دیوار اصلی گالری آویخته شده که به پایان رساندنش یک سال زمان برده است. این اثر المان ها و رازهایى ناگفته از سرزمین ناشناخته اسیدآمینه ها را بازتاب مى دهد. مخاطب مى تواند در این تابلو خود را در دل اقلیم آنان تخیل کند. خالق اثر بیشتر تمایل دارد، آثارش در عمق تغییر داشته باشد اما در عین حال، فضای شهری و فیگورها را به طور موازی پیش ببرد. چمانی بداهه نقاشی می کشد و در مواجهه با بوم سفید از قبل چیزی را کارگردانی نمی کند. معمولا آثار، بدون پیش طرح خلق می شوند و موتیف های جدید براساس ساختار یا ویژگی هر اثر به طور مستقل به تابلوها ورود می یابند. چشم های «اسید آمینه» ها از فضای ناشناخته ای خبر می دهند که نه تنها برای مخاطب، بلکه برای خودشان نیز وهم آلود است. با نگاه کردن به چشمان آنها در می یابیم که اضطراب ها و دغدغه های انسان معاصر از آینده ای ناشناخته و سرگشتگی از دنیای امروز، گریبان آنها را نیز گرفته است. اسید آمینه ها در جاهایی بزک کرده اند.
چهارشنبه ، ۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهیختگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]