تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819240872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزشگاه تختی قزوین میراث فرهنگی یا مکان ورزشی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تنها مجموعه ورزشی مرکز شهر قزوین در بلاتکلیفی است؛
ورزشگاه تختی قزوین میراث فرهنگی یا مکان ورزشی

قزوین


شناسهٔ خبر: 3010317 - چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
استانها > قزوین

قزوین- تنها مجموعه ورزشی مرکز شهر قزوین با نیم قرن قدمت در بلاتکلیفی واگذاری به میراث فرهنگی در اجرای محدوده دولتخانه صفوی و تخریب وانتقال به مکانی دیگر، ورزشکاران را سرگردان کرده است. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در محدوده مرکز شهر قزوین مجموعه‌ای از امکانات ورزشی قرار دارد که بیش از نیم‌قرن در اختیار جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی به‌ویژه مناطق جنوبی شهر قزوین بوده است. سالن‌هایی هرچند قدیمی برای رشته‌های مختلف بسکتبال، فوتسال، والیبال، رزمی، تیراندازی، زمین فوتبال، تیراندازی، ژیمناستیک و ورزش ناشنوایان و دسترسی آسان به این مکان موجب شده امروز هم که این مجموعه در شرایط بسیار نامناسبی ازنظر امکانات ورزشی و تجهیزاتی قرار دارد و به‌نوعی مخروبه شده همچنان با اقبال ورزش دوستان مواجه باشد. پس‌ازآن که مصوبه سفر رهبری محدوده دولت‌خانه صفوی را به میراث فرهنگی واگذار کرد وادارات ورزش، پست و آموزش‌وپرورش بر این اساس با دریافت زمین ملزم شدند اماکن خود را به میراث فرهنگی تحویل دهند، این کار بعد از سال‌ها بلاتکلیف مانده و ساماندهی اماکن موجود در این محدوده که سالن تختی هم از آن جمله است از سوی هیچ‌یک از دستگاه‌ها عملیاتی نشده است. ۲۰۰۰ ورزشکار در آستانه سرگردانی  در عرصه ورزش، مجموعه تختی با ۵۰ – ۶۰ سال قدمت، مسابقات فراوانی را در خود برگزار کرده و محل خاطرات نوجوانانی بوده که اکنون پا به سن گذاشته‌اند و «تختی» برایشان ورق زدن خاطرات گذشته است و از سوی دیگر جانمایی بیش از ۱۵ هیئت ورزشی و فعالیت ۳۰ رشته ورزشی در مجموعه تختی سال‌هاست که ورزشکاران مرکز و جنوب شهر را به این نقطه می‌کشاند تا ساعاتی را برای ورزش سپری کنند. از سال ۹۱ صحبت جابجایی ورزشگاه تختی از مرکز به شمال شهر و تخریب سالن‌ها شنیده شد و بر همین اساس مجموعه تختی که روزی نخستین اداره ورزش شهرستان قزوین محسوب می‌شد در بلاتکلیفی موجود تخریب‌شده و اگر این موضوع بین ادارات و دستگاه‌ها رفع نشود احتمال بروز اتفاقی ناگوار در مخروبه این روزهای تختی دور از انتظار نیست.

مجموعه ورزشی تختی، پایگاه ثابت ۱۴ هیئت ورزشی مجموعه ورزشی تختی با سالن کشتی، رزمی، وزنه‌برداری، بوکس و یک سوله چندمنظوره به همراه دفاتر و انبارهای هیئت‌ها بیش از نیم‌قرن است که پذیرای ورزشکاران رده‌های مختلف سنی است و سال‌های نه‌چندان دور اولین زمین چمن این مجموعه که میزبان اولین مسابقات فوتبال بود به میدان چوگان تبدیل شد. مجموعه‌ای که محل تمرین رشته‌های رزمی، ووشو، کبدی، فوتسال، والیبال، بسکتبال، کشتی، سپک تاکرا، فوتبال دستی، دارت و چندین رشته ورزشی دیگر بود بعد از بلاتکلیفی و تخریب مجموعه‌ها و امکانات سخت‌افزاری در شرایطی قرار گرفت که هیئت‌های ورزشی مجبور شدند محل تمرین خود را از تختی به سالن بابایی انتقال دهند و امروز از مجموعه تختی که روزی میزبان رقابت‌های لیگ برتر والیبال با تیم آبگینه قزوین بود سالن‌های مخروبه‌ای برجای‌مانده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: مجموعه تختی بر اساس مصوبه سفر رهبری به قزوین جزئی جداشده از دولت‌خانه صفوی است و بر اساس اسناد، زمین معوض و اعتباراتی به دستگاه‌ها داده‌شده ولی از سوی آن‌ها هنوز هیچ اقدامی برای تخلیه صورت نگرفته و با این تأخیر نامه‌ای برای پیگیری بیشتر به دفتر مقام معظم رهبری هم ارسال کردیم و منتظر کسب تکلیف هستیم. جواد حضرتی‌ها گفت: برای ساخت مجموعه ورزشی تختی، ۷ کاخ از مجموعه اصلی چهل‌ستون تخریب‌شده و بعد از تخلیه مجموعه تختی کار باستان‌شناسی و بازسازی کاخ‌های تخریب‌شده را بجای مجموعه تختی انجام خواهیم داد.

افشین هادی چگینی، فرهاد رحمانی، محمدمهدی عباسی، محمد نوری مسئولین هیئت‌های ورزشی فعال در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مجموعه تختی تأسیسات مستهلک، تخریب اماکن، مرمت و بازسازی و نواقص تأسیسات را از مشکلات اصلی سالن‌های تختی یاد می‌کنند و می‌گویند: اگر فکری به حال مجموعه ورزشی تختی نشود صدمات جبران‌ناپذیری به ورزش استان وارد می‌شود و ورزشکاران فعلی دیگر جایی برای تمرین و مسابقه نخواهند داشت. مسئولان هیئت‌ها همچنین دسترسی این مجموعه به مرکز و جنوب شهر را از ویژگی‌های منطقه جغرافیایی مجموعه تختی عنوان کردند و یادآور شدند: اگر مجموعه تختی تخریب شود خیل عظیمی از ورزشکاران جنوب شهر که از اقشار کم‌درآمد هستند دیگر نمی‌توانند ورزش کنند زیرا امکان رفتن آن‌ها به مجموعه‌ سردار آزادگان در شمال شهر بسیار سخت و هزینه‌بر است. عباس اعلایی مقدم معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان هم در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه برای واگذاری مجموعه تختی قرار بود زمین و سالن‌هایی در اختیار ورزشکاران و هیئت‌ها قرار گیرد گفت: هنوز زمین معوضی به ازای مجموعه تختی به اداره ورزش و جوانان استان واگذار نشده است بر این اساس‌نامه‌ای به استانداری ارسال کرده‌ایم تا موضوع پیگیری شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر پیگیر وضعیت بهداشتی مجموعه هستیم و اگر مجوز داده شود تعمیرات و بازسازی تجهیزات مجموعه تختی انجام می‌شود تا بتوان شرایط بهتری برای استفاده از این سالن‌ها تا زمان اجرای طرح فراهم کرد. اعلایی افزود: البته قرار بود بخشی از ورزش‌ها به سالن‌های سپاه منتقل شود اما چون سپاه به سالن‌های خود نیاز دارد و برای استفاده نیروهای خود برنامه دارد این موضوع نیز منتفی است و برای آن نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد.

محمدتقی علوی معاون پشتیبانی اداره ورزش قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقل و انتقالات ورزشگاه تختی گفت: تا زمانی که دو سالن تعهد شده به اداره ورزش واگذار نشود تخلیه ورزشگاه صورت نمی‌گیرد. وی درباره وضعیت بلاتکلیفی ورزشکاران جنوب شهر در صورت تخریب ورزشگاه تختی تصریح کرد: نیاز سالن در شهر و ساختان از سوی مسئولان باید با نظر اداره ورزش و در مرکز و جنوب شهر باشد اگر سالنی در شمال شهر احداث شود به درد ورزش نمی‌خورد و سالن تختی واگذار نمی‌شود. معاون پشتیبانی اداره ورزش قزوین بیان کرد: ۱۴ هیئت در مجموعه ورزشی تختی با بیش از دو هزار ورزشکار مرد و زن از مرکز و جنوب شهر و حتی شهرهای هم‌جوار برای ورزش به این سالن مراجعه می‌کنند. علوی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه ورزشی جدیدی در استان احداث نمی‌شود و تا پایان سال با اجرای طرح‌های در دست اقدام حدود ۴ هزار متر فضای جدید به اماکن ورزشی استان می‌شود اما همچنان با کمبود مواجهیم و نیازها تأمین نشده است. در حال حاضر که استان قزوین با کمبود فضاهای ورزشی روبروست و سالن سرپوشیده شهید بابایی نیز به دلیل استفاده‌های غیرورزشی در مناسبت‌های مختلف نیاز به فضاهای ورزشی را دوچندان کرده است در صورت تخریب و یا واگذاری این مجموعه به میراث فرهنگی ورزشکاران زیادی بدون محل تمرین خواهند ماند که نگران‌کننده است. بدیهی است پاسخگویی به خیل علاقه‌مندان ورزشی که مدت‌هاست در سالن ورزشی تختی فعالیت می‌کنند و تأمین مکانی مناسب برای تداوم ورزش افراد باید قبل از تعیین تکلیف ورزشگاه تختی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از هم‌اکنون صورت گیرد تا در دقیقه ۹۰ با مشکلات دیگری روبرو نشویم.  

  یادمان نرود صدها ورزشکاری که به‌ویژه از منطقه جنوب شهر قزوین باعلاقه سال‌هاست در این مجموعه فعالیت ورزشی دارند سرمایه‌های ارزشمندی هستند که بافرهنگ سازی و هزینه‌های فراوان در مسیری گام برداشته‌اند که هم خود و هم دیگران را به‌سلامت رسانده‌اند و تعطیلی این مجموعه می‌تواند موجب دلسردی و احیاناً رها شدن ورزش از سوی برخی جوانان و نوجوانان را به همراه داشته باشد. هرچند اجرای طرح میراث فرهنگی نیز از کارهای مهمی است که می‌تواند چهره شهری را متحول کرده و فضای تاریخی و گردشگری مناسبی برای شهروندان فراهم کند اما باید تا دیر نشده مسئولان استان به‌ویژه استاندار محترم، مدیران ورزش و جوانان و میراث فرهنگی برای آن تدبیر کرده و چاره‌اندیشی کنند تا با تأمین فضایی مناسب برای ورزش جوانان جنوب شهر همچنان شاهد حضور پررنگ و بانشاط آینده‌سازان کشور در محیط‌های ورزشی باشیم و از این سرمایه‌های ارزشمند صیانت کنیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن