تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806607676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک آیه قرآن بخوانیم؛ «باران نعمت الهی»


واضح آرشیو وب فارسی:بافق پویا: خداوند در سوره انفال آیه ۱۱ می فرماید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعاسَ أَمَنَهً مِنْهُ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدام . [به یاد آورید] هنگامى را که [خدا] خوابِ سبک آرامش بخشى که از جانب او بود بر شما مسلّط ساخت، و از آسمان بارانى بر شما فرو ریزانید تا شما را با آن پاک گرداند، و وسوسه شیطان را از شما بزداید و دلهایتان را محکم سازد و گامهایتان را بدان استوار دارد. شأن نزول : لشکر قریش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه ى کافى و حتّى زنان خواننده براى تقویت روحیّه جنگ جویان، وارد منطقه ى بدر شدند و ابتدا چاه هاى آب را در اختیار خود گرفتند ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر که مى دید یارانش ممکن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد که فرشتگان الهى به یارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى که شب را به آرامى خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر کمبود آب براى تطهیر و رفع تشنگى، مشکل اساسى منطقه ى بدر، وجود شن هاى نرم و روان بود که پاها در آن فرو مى رفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان  سفت شد. و به این ترتیب مسلمانان در آن شب پر اضطرار، از این نعمت بزرگى که فرداى آن روز در میدان مبارزه به آنها کمک فراوانى کرد بهره گرفتند. این راستى عجیب بود که ارتش نیرومند قریش در برابر سپاه کوچک مسلمانان – طبق نقل تواریخ – آن چنان روحیه خود را باخته بود که جمعى از درگیر شدن با مسلمانان بسیار وحشت داشتند، گاه پیش خود فکر مى کردند اینها افراد عادى نیستند بعضى مى گفتند مرگ را بر شترهاى خویش حمل کرده و از یثرب (مدینه) برایتان سوغات آورده اند.  شک نیست که این رعب افکنى در دل دشمن که از عوامل مؤثر پیروزى بود بدون حساب نبود. تفسیر : ۱ . ممکن است  مراد از  ثبات قدم   در آیه، همان  استقامت و پایدارى  باشد ، نه محکم شدن پاها در زمین باران خورده. هر دو احتمال نیز با هم ممکن است. ۲ .  مراد از «  پاک شدن از پلیدى  »  ممکن است  پاک شدن از وسوسه هاى شیطان  و یا  پاک شدن از پلیدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب  باشد، به هر حال باران با توجّه به نیاز شدید مسلمانان، همه ى این مشکلات را برطرف کرد. ۳ . “  نعاس ” به  ابتداى خواب و یا خواب کم و سبک و آرام بخش  گفته مى شود، و شاید اشاره به این است که در عین استراحت آن چنان خواب عمیقى بر شما مسلط نشد که دشمن بتواند از موقعیت استفاده کرده و بر شما شبیخون بزند. مزیّت های باران : ۱ .  بسیارى از میکربهایى که هوا را آلوده کرده به وسیله هوا و آب از شخصى به شخص دیگر منتقل مى گردد، با آمدن باران مى میرند. ۲ .  چون هوا به باریدن باران لطافت گیرد، آدمیان از برکات خداوندى برخوردار گردند و  دلهایشان آرامش پذیرد  و ترس و تردید از وجودشان رخت بر بندد. همچنین  باران آلایش هاى مادى را نیز که بر نفس انسانى چیره گردیده زایل گرداند  و این به وسیله وضو و غسل است. ۳ .  هنگامى که مسلمانان باران را مشاهده مى کنند که بر آنان مى بارد پى مى برند که این یکى از نعمتهاى خداوندى است که به آنان ارزانى شده در این حال ایمانشان به رحمت پروردگار خویش افزونى مى گیرد و یقین مى کنند که برکات آسمانها و زمین هر چه هست از اوست و بدین گونه دلهایشان مطمئن مى شود  و این اطمینان دل سبب ثبات و پایدارى آنها در میدان کارزار مى گردد. پی نوشت ها: تفسیر نمونه، ج ۷، ص: ۱۰۶ تفسیر هدایت، ج ۴، ص: ۲۵ تفسیر نور، ج ۴، ص: ۲۸۳ منبع: faraghlit


پنجشنبه ، ۳دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بافق پویا]
[مشاهده در: www.bafghpuya.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن