تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821002393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر انرژی ترکیه: گاز ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه ترانزیت می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزیر انرژی ترکیه:
گاز ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه ترانزیت می‌شود
وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: دولت این کشور پیگیر اجرای طرح انتقال گاز ترکمنستان از طریق خاک ایران به ترکیه است.

خبرگزاری فارس: گاز ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه ترانزیت می‌شود



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ترکمنباشی، «برات البیرق»  وزیر جدید انرژی ترکیه، که در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی کارشناسی به منظور حضور در مراسم افتتاحیه خط انتقال گاز «شرق-غرب» ترکمنستان به شهر «ترکمنباشی» ساحل ترکمنی دریای خزر سفر کرده در جمع خبرنگاران خارجی و محلی به سوالات آنها پاسخ داد.

این مقام عالی رتبه جدید دولت ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در  ترکمنستان مبنی بر موضع آنکارا در ارتباط با چگونگی اجرای طرح انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از طریق خاک ایران تصریح کرد: طرح انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران طرحی است که از مدت زمان طولانی مطرح است. وی افزود: توجیه فنی طرح انتقال گاز ترکمن به ترکیه از طریق خاک ایران از مدتها قبل آماده شده‌ و هم اکنون نیز تهران از طریق خطوط موجود گاز با حجم مشخصی را به آنکارا منتقل می‌کند. «برات البیرق» در ادامه افزود:  برداشته شدن تحریم‌های ایران قطعا تاثیری مثبت بر اجرای طرح‌‏های مشترک انرژی منطقه‌ای و بین المللی بین تهران و آنکارا به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که  خط لوله گاز سراسری ترکمنستان موسوم به «شرق-غرب» طی مراسم باشکوهی با حضور «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم عشق‌آباد در منطقه «بلک» نزدیکی شهر «ترکمنباشی» در غرب ترکمنستان افتتاح شد.

طول این خط انتقال گاز حدود 800 کیلومتر بوده و از منطقه گازخیز «شاتلیق» استان مرو در جنوب ترکمنستان آغاز شده و ظرفیت آن انتقال 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال می‌باشد. رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: هزینه این خط لوله گاز بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده و با نیروی داخلی و مهندسین ملی و محلی با استفاده از تجهیزات و فناوری نوین احداث شده‌است.

بردی‏‌محمداف افزود: این خط لوله گاز سراسری برای 4 هدف احداث شده که اولین آن تکمیل طرح خط لوله گاز ساحلی دریای خزر بین کشورهای  ترکمنستان-قزاقستان –روسیه است که سند آن در سال 2007 میلادی طی مراسمی در نشست سران این کشورها در شهر ترکمنباشی امضا شد. رئیس جمهور ترکمنستان گسترش تعاملات انرژی با جمهوری اسلامی ایران و نیز افزایش میزان صادرات گاز به ایران از دومین اهداف اجرای خط لوله گاز سراسری ترکمنستان عنوان کرد.

وی افزود: ترکمنستان و ایران جهت گسترش تعاملات انرژی به خصوص گاز از ظرفیت‌های مورد نیاز و موقیعت جغرافیای برجسته و منحصر به فرد برخوردار هستند. وی تاکید کرد: ترکمنستان و ایران طی سالهای اخیر 2 خط لوله گاز مشترک را به صورت موفقیت آمیز به اجرا درآورده‌اند که با راه اندازی خط لوله گاز سراسری «شرق –غرب» افق جدید همکاری ایجاد شده‌است. رئیس جمهور ترکمنستان با اعلام آمادگی «عشق‌‏آباد» برای تعاملات راهبردی انرژی با «تهران» از ایران دعوت کرد که چگونگی تعاملات و مشارکت بیشتر در طرح‌های دیگر انرژی به خصوص گازی را با ترکمنستان بررسی کند.

از سوی دیگر اعلام آمادگی آنکارا برای بررسی چگونگی اجرای طرح انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از طریق خاک ایران در حالی است که در تیر 1386 تفاهم‌نامه انتقال گاز ایران به اروپا از طریق خاک ترکیه و همچنین ترانزیت گاز ترکمنستان به بازارهای اروپایی از طریق خاک ایران و ترکیه به امضای مقامات 2کشور (ایران و ترکیه) رسید. این تفاهم‌نامه مجوزی برای ترانزیت گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه خواهد بود و همچنین این امکان را فراهم می‌آورد که گاز ترکمنستان با عبور از خاک ایران به اروپا منتقل گردد. ترکمنستان هم اکنون به عنوان دارنده چهارمین ذخایر بزرگ گازی جهان مطرح است، گاز خود را به ایران، روسیه و چین صادر می‏‌کند. انتهای پیام/ح

http://fna.ir/7NRLZF





94/10/03 - 09:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن