محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831299527
انتخاب رهبری در مجلس خبرگان و انتقاد از او
واضح آرشیو وب فارسی:منبری ها: اینک به نحوه ی «انتقاد از رهبری و انتخاب او» در مباحث فقهی آقای منتظری می رسیم و ملاحظه می کنیم که ایشان چه مقدار در عمل، بدان نظریات فقهی خود وفا کرده اند!به گزارش "منبری ها" سینا زعیم زاده؛ درباره ی گزینش رهبری و انتخابات عمومی و بی واسطه یا با واسطه بودن آن، آیت ا... منتظری استدلال می کردند که گرچه مردم در انتخابات رهبری، مشارکت دارند اما نتیجه در مرحله ی دوم و با وساطت خبرگان، حاصل می شود و اطمینان در صورت دو مرحله ای بودن انتخابات، بیش تر است زیرا احتمال خطا در توده های مردم ساده، بیش تر از احتمال خطای خبرگان است. سپس درباره ی این شبهه و احتمال که شاید خبرگان، منافع فردی خود را در انتخاب رهبری، ملاک قرار داده و مصالح اجتماعی را رعایت نکنند، ایشان پاسخ می دهند که علاوه بر «خبره بودن»، قید «عدالت» هم در خبرگان وجود دارد و بدان علت که خبرگان، عادل می باشند، هرگز چنین احتمالی در مورد ایشان روا نیست (51) بنابراین «شبهه ی دور» و چیزهایی از این قبیل به نظر آقای منتظری به استناد «عدالت» که شرط حضور در مجلس خبرگان است، منتفی می باشد. این خبرگان مردم اند که تصمیم نهایی را برای مردم و درچارچوب احکام شرع در مورد مصداق رهبری می گیرند. این نقش به قدری جدی است که به عقیده ی ایشان، حتی اگر اکثریت مردم از شرکت در انتخابات خبرگان، اجتناب کنند، مرتکب معصیت و گناه کبیره شده اند و حتی حکومت می تواند مردم را مجبور به شرکت در انتخابات کند: (52) سپس به سراغ راه حل بعدی رفته و می گوید اگر اجبار مردم برای شرکت در انتخابات عملی نباشد، اکثریت که در انتخابات شرکت نکرده اند، باید تابع رأی اقلیت که مشارکت کرده و خبرگانی را برگزیده اند شده و همین تسلیم و تبعیت، در حکم گزینش و تأیید خبرگان منتخب اقلیت خواهد بود . راه حل بعدی ایشان باز هم جالب توجّه است و آن این است که اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند باز هم تکلیف فقیه به قوت خود باقی است و او از باب حسبه، در حد امکان باید به وظایف اجتماعی و حکومتی بپردازد چون حکومت، تعطیل بردار نیست و باز هم بر او واجب است که متصدی امور گردد. (53) امور حسبیّه هم دیدگاه ایشان (که دیدگاه درستی است)، محدود در چند قلمروی جزیی مثل سرپرستی اموال مجهول المالک یا دیوانگان و ... نیست بلکه شامل امور سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... و حفظ مرزها و امنیت داخلی و خارجی و حفظ نظام مسلمین و نهی از منکر و امر به معروف در امور حکومتی و ... است (54) مردم، هم چنین مختار در انتخاب هر کس به رهبری نبوده و صرف اکثریت آرا بدون تبعیت از ضوابط اسلامی، مشروعیت نمی آورد: «لا تنعقد الولایة لمن فقد الشرائط و ان اختاروه بآرائهم» (55) از طرفی ایشان معتقد بودند که اگر مردم در انتخابات جهت انتخاب رهبر صالح (که باید دارای 8 شرط باشد) مشارکت نکنند و حکومت هم نتواند آن ها را مجبور به شرکت در انتخابات کند، بدون رأی اکثریت، رهبر توسط اقلیت انتخاب شود و اگر اقلیتی هم در کار نبود، رهبر بدون انتخابات خود اقدام به انجام وظایف در حد توان و از باب حسبه (با دامنه ای کاملاً وسیع) کند، آن گاه در پاسخ به این پرسش که اگر بدون انتخابات هم ولایت برای فقیه واجد شرایط ثابت شود پس اصولاً چه نیازی به انتخابات برای کسب مشروعیت است، خود پاسخ می دهد: فعلیت و تحقق خارجی حکومت، محتاج به قدرت و نیروی اجتماعی است تا حاکم بتواند حدود الهی و احکام شرعی را اجرا کند و واضح است که بیعت مردم و انتخابات و آرای عمومی باعث قدرت، مقبولیت، تحقق حکومت و نفوذ کلمه ی حکومت است و فقیهی که از باب حسبه و بدون رأی مردم بر سر کار آید چه بسا قدرت تنفیذ احکام خود را نداشته باشد و بدون اطاعت پذیری اجتماعی، از پس ادای بسیاری از شئون حکومتی خود بر نخواهد آمد (56 . این نظریه بدان معنی است که ایشان هم می پذیرد آرای عمومی، نه در مشروعیت بلکه در مقبولیت و مقدوریت حکومت فقیه صالح، دخالت دارد و بر بقیه فقها نیز اطاعت از او در امر حکومت واجب است. چنان چه ایشان در همین مباحث بارها بر آن تصریح کرده اند، گرچه در همین مباحث از طرف دیگر، انتخاب عمومی در چارچوب شرع را در صورت فقدان نصّ و نصب خاصی منشأ ولایت می داند و جمع این دو نظر نیز آسان نبوده و غیر منطقی می نماید. به ویژه که ایشان در مسأله ی 15 نیز به وضوح از آسیب پذیری افکار عمومی یاد کرده و آنان را قابل اغوا و اهل هوی نامیده و بنابراین ضرورت وساطت فقهای عادل و خبرگان را مجدد مورد تأکید قرار می دهد : افکار عمومی آسیب پذیر بوده و به آرای عمومی بدون هیچ نظارت استصوابی، نمی توان اعتماد کرد و راه حل، آن است که تعیین صلاحیّت رهبری و معرّفی رهبر به مردم باید به فقهای عادل خبره و شورای نگهبان قانون اساسی واگذار شود چنان چه تعیین صلاحیّت نامزدهای ریاست جمهوری نیز باید با شورای نگهبان و خبرگان عادل باشد و در این صورت بسیار به ندرت ممکن است اشتباهی اتّفاق افتد امّا اگر تعیین رهبر به انتخابات عمومی و مستقیم مردم بدون هیچ محدودیّت و فیلتر نظارتی واگذار شود، کار بسیار مشکل می شود زیرا اکثریّت مردم، اهل هوس و یا عامی و جاهل به مصالح و مفاسدند چنان چه در روایت از سیدالشهدا(علیه السلام) نقل است که مردم بنده ی دنیا، منافع و لذایذ خویش اند و تا عیش آنان برقرار است دین دارند امّا وقتی در آزمون سختی ها گرفتار آیند، دین داران، بسیار کمیاب می شوند.» (57 وقتی آقای حجتی کرمانی می گوید: «برای این که اشکال آقای منتظری پیش نیاید، شورای نگهبان را در این جا دخالت دهید یعنی شورای نگهبان تشخیص بدهد و خبرگان را برای این کار جمع کند.» آقای منتظری پاسخ می دهد: «هر روز برای هر عذری نباید مجلس خبرگان تشکیل شود.» انتقاد از نظام و رهبری اینک به نحو ه ی «انتقاد از رهبری» در مباحث فقهی جناب آقای منتظری می رسیم و ملاحظه می کنیم که ایشان چه مقدار در عمل، بدان نظریات فقهی خود وفا کرده اند !! ایشان حکومت فقیه عادل را از باب «وکالت» ندانسته و تأکید می کردند که انتخابات عمومی درباره ی تعیین رهبری (انتخابات خبرگان )، هرگز به معنی «وکالت فقیه» نیست گرچه انتخابات ممکن است شبیه نوعی وکالت دادن به نظر رسد. البته اگر به معنای لغوی، نه اصطلاحی «وکالت» که متضمّن نوعی تعهّد دو جانبه میان «ولیّ فقیه» و «مردم» و حاکی از حقوق و تکالیف متقابل است، نظر داشته باشیم، بحثی لفظی است. بنابراین درباره ی ولایت فقیه، آرای عمومی، نه به مفهوم وکالت دادن یک طرفه و اذن مردم به یک فقیه برای حاکمیّت است نه به معنی نیابت فقیه از ناحیّه ی مردم است و نه حتّی از این باب که مردم برای فقیه، احداث ولایت و سلطه مستقل کنند زیرا اوّلی عقد نیست و دومی، عقد جایز است که مناسبتی با حکومت (که باید «لازم» و بادوام باشد) ندارد و سومی هم دلیلی بر جوازش نداریم، البته بدان معنی که مردم امارت به ولیّ فقیه، واگذارده و اظهار اطاعت می کنند، می تواند نوعی وکالت (به معنی لغوی نه اصطلاحی و حقوقی) دانسته شود امّا ماهیّت «وکالت» ندارد و در صورت عدم نصّ، بیعت مردم با رهبر، نوعی «تعهّد لازم» و غیر قابل تخلّف است و مردم، حقّ نقض و پیمان شکنی ندارند حال آن که اگر حکومت فقیه عادل، از باب «وکالت از ناحیه ی مردم» بود، مردم می توانستند هر وقت اراده کنند او را عزل کنند در حالی که چنین چیزی درست نیست و باید از حاکم صالح، پس از بیعت اطاعت کرد (58) و مردم و رهبر، هر دو باید شرعاً به تعهّد خویش عمل کنند. در خصوص اتهام زدن به حاکم و تلاش برای برکناری وی یا حق شورش، آقای منتظری در پرهیز از قضاوت های عجولانه علیه حاکم و یا انگیزه های مادی، جناحی و قدرت طلبانه در تلاش برای تضعیف یا تعویض و حذف رییس نظام، احتیاط های بسیار به خرج داده و در مورد اتهاماتی که به حکومت زده می شود، عکس العمل نشان می دهد و در مجلس خبرگان، در مذاکرات مربوط به اصل «خلع رهبری» در صورت فقدان یکی از شرایط می پرسد: «من سؤالم این است که این که می گویید «فاقد یکی از شرایط»، تهمت زننده کیست؟ اگر هر روز، یک نفر در روزنامه یا در مقاله ای نوشت که این رهبر فاقد شرایط رهبری است آیا ما باید فوری مجلس خبرگان تشکیل دهیم یا میزان معینی باید داشته باشد؟» (59) و حتی وقتی آقای حجتی کرمانی می گوید : «برای این که اشکال آقای منتظری پیش نیاید، شورای نگهبان را در این جا دخالت دهید یعنی شورای نگهبان تشخیص بدهد و خبرگان را برای این کار جمع کند.» آقای منتظری پاسخ می دهد: «هر روز برای هر عذری نباید مجلس خبرگان تشکیل شود.» (60) ایشان در مباحث فقهی خود نیز معتقد بود که حتی به صرف وقوع چند خطا نمی توان حاکم را زیر سؤال برد و باید حقّ خطا کردن را تا حدودی به رسمیت شناخت نه تنها خطا، بلکه حتی برخی گناهان جزیی را هم نمی توان به کلی منتفی دانست و به صرف وقوع خطا یا عصیان، علیه حکومت، شورش و نقض بیعت کرد. مسأله از سنخ کالای خریدنی نیست که اگر معیوب در آمد، به راحتی حکم به بطلان بیعت کرد و کالا را به اصطلاحپس داد و معامله را بر هم زد زیرا خطا و اشتباه و حتی گناه از افراد بشر سر می زند: (61) ایشان حتی جلوتر رفته در جای دیگری تصریح می کند که اگر کسانی احراز خلاف و انحراف در حکومت کنند، نمی توانند به سادگی و بدون لحاظ هم ه ی جوانب، نقض بیعت کنند به ویژه که ممکن است هر کس فردا چنین ادّعایی کند و به این بهانه نظام اجتماعی را تضعیف و متزلزل کند و باعث هرج و مرج و بی قانونی گردد. (62) ایشان از این هم پیش تر رفته و می گویند : (63) حتی به صرف وقوع چند گناه جزیی یا چند ظلم کوچک در موردی خاص یا صدور دستوری که به گناه یا ظلم کوچک منجر شود، در صورتی که اصل جهت گیری نظام در مسیر درست و اسلامی باشد، باعث عزل رهبری نشده و حق شورش به مردم نمی دهد، اعم از این که آن معصیت جزیی در گفت وگو و محاورات یا امور شخصی رهبر اتفاق افتد یا در وظایف حکومتی و اجتماعی او (چه رسد به سایر مقام های حکومتی که در مراتب پایین قرار دارند که شامل وزرا، کارگزاران، استانداران و... می شود.) زیرا بدیهی است که حاکمان، معصوم نیستند و نیز چه بسا کاری به نظر مردم، معصیت، گناه و ظلم به شمار آید حال آن که مسؤولین برای آن عذر یا توضیحی داشته یا نظر دیگری دارند و با ناظر منتقد، موضوعاً یا حکما اختلاف نظر دارند و به عبارت دیگر، موضوع اصلاً گناه، خیانت و ظلم نیست و معترضین اشتباه می کنند. اگر هر کس بر اساس تحلیل شخصی یا جناحی خود، حکومت را نامشروع شمرده و دستور قیام و مخالفت و عزل رهبری را بدهد، باعث هرج و مرج و اختلال نظام اجتماعی و بی قانونی شده و وحدت اجتماعی را به خصومت های متعدد تبدیل می کند و باعث درگیری وخون ریزی در هر روز ـ بلکه هر ساعت ـ و هر منطقه از کشور می شود زیرا هر آن و در هر نقطه ممکن است مسؤولی خطا یا گناه کوچکی کند و یا جناح و فردی، او را به خطا و فساد، متهم کند و ... وی ادامه می دهد که اساساً حتی اگر فساد یا ظلمی احیاناً اتفاق افتد، با صرف یکی دو تخلّف، مسؤولین، فاسق و ظالم و نامشروع نمی شوند و ملکه «فساد» و وصف ثبوتی «ظلم» ایجاد نمی شود: (64)* 51 ـ همان ؛ ص 571 ، الثانیة عشرة 52 ـ همان 53 ـ همان ؛ الثالثة عشرة 54 ـ همان ؛ ص 537 ، المسألة الثالثة 55 ـ همان؛ ص 573 56 ـ همان ؛ الخامسة عشرة 57 ـ همان ؛ ج1 ، الرّابعة عشرة 58 ـ مذاکرات خبرگان، قانون اساسی، جلس ه ی 62 ، ص 1710 59 ـ همان 60 ـ ولایة الفقیه ؛ ج 1 ، المسألة الثالصة ، ص 542 61 ـ همان؛ ج 1 ، المسألة الرابعة 62 ـ همان؛ المسألة السادسة عشره ، ص 593 63 ـ همان 64 ـ ولایة الفقیة ؛ ج 2 ، فصل 4 ، ص 58 (*) سینا زعیم زاده، پژوهشگر / برهان
سه شنبه ، ۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: منبری ها]
[مشاهده در: www.menbariha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
نام نویسی 52 نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری / تهران و خراسان رضوی بیشترین ثبت نام کنندگان
تهران- ایرنا– دبیر ستاد انتخابات کشور گفت تاکنون 52 نفر از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های مراکز استان ها نام نویسی کرده اند علی پور علی مطلق روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود این 52 نفر تفارس گزارش میدهد ثبت نام 40 داوطلب مجلس در حوزه انتخابیه استان البرز/12 نفر برای خبرگان رهبری نامنویسی کرد
فارس گزارش میدهدثبت نام 40 داوطلب مجلس در حوزه انتخابیه استان البرز 12 نفر برای خبرگان رهبری نامنویسی کردندفرماندار شهرستان کرج گفت تا پایان روز سوم ثبتنام از داوطلبان مجلس 40 داوطلب در حوزه انتخابیه استان البرز نامنویسی کردند به گزارش خبرگزاری فارس از کرج محمدتقی ایرحضور اولین زن کاندیدا برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری
خبرگزاری شبستان اولین زن کاندیدا برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای ثبت نام در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان در ستاد انتخابات حضور یافت به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان عصمت سوادی معاون فرهنگی دانشگاه علوم و تحقیقات به عنوان اولین زن کاندیدای پنجمین دورهگزارش فارس از نامنویسی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری و مجلس داوطلبان مجلس در چهارمحالوبختیاری به 45 نفر رس
گزارش فارس از نامنویسی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری و مجلسداوطلبان مجلس در چهارمحالوبختیاری به 45 نفر رسید 9 نفر برای خبرگان ثبتنام کردنددر سومین روز از نامنویسی داوطلبان مجلس شورای اسلامی تعداد داوطلبان در استان چهارمحال و بختیاری به 45 نفر رسید و داوطلبان مجلس خبرگان نآغاز ثبت نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری
آغاز ثبت نام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبتنام از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان در وزارت کشور و فرمانداریهای سراسر کشور آغاز شد ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر ساعت 13 02 به گزارش پانا کردستان ثبتنام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری اامام جمعه گراش داوطلب نمایندگی از فارس در انتخابات مجلس خبرگان رهبری
امام جمعه گراش داوطلب نمایندگی از فارس در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حجت الاسلام والمسلمین سید رضا حسینی از استان فارس به جمع داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری پیوست به گزارش حوزه استان های گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز پیش از این امام جمعه آباده نیز برای انترکیب هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشخص شد
در جلسه معتمدین اقشار شهرستان اهواز هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ترکیب خود را شناخت به گزارش سایت اطلاعرسانی فرمانداری اهواز با تشکیل جلسات مختلف و برنامهریزیهای انجام شده اعضای هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با رای گیری میان سی نفگزارش فارس از نامنویسی داوطلبنان انتخابات خبرگان رهبری و مجلس تنور انتخابات در چهارمحال و بختیاری داغ شد
گزارش فارس از نامنویسی داوطلبنان انتخابات خبرگان رهبری و مجلستنور انتخابات در چهارمحال و بختیاری داغ شددر سومین روز از نامنویسی داوطلبان مجلس شورای اسلامی تعداد داوطلبان در استان چهارمحال و بختیاری به 37 نفر رسید به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد تا این لحظه که سومین روز از مههیأت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تفت انتخاب شدند
نشست انتخاب اعضای هیات اجرایی شهرستان تفت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ریاست فرماندار و با حضور سایر اعضاء و جمعی از معتمدین شهرستان تفت در محل فرمانداری تفت برگزار شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح تفت فرماندار تفت در ابتدای نشست انتخاب اعضای هیات اجرایاعضای هیئت اجرایی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مرکز استان البرز انتخاب شدند
اعضای هیئت اجرایی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مرکز استان البرز انتخاب شدندفرماندار شهرستان کرج از انتخاب اعضای اصلی و علیالبدل پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مرکز استان البرز خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از پایگاه اطلاعرسانی استاند-
گوناگون
پربازدیدترینها