تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845779506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطرح کرد ضرورت نقش‌آفرینی عمومی در تحقق تمدن نوین اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطرح کرد
ضرورت نقش‌آفرینی عمومی در تحقق تمدن نوین اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد اسلامی نوین بر دوش آنها است؛ یعنی نباید منتظر تصمیم‌گیری‌های دیگران باشیم و باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم.

خبرگزاری فارس: ضرورت نقش‌آفرینی عمومی در تحقق تمدن نوین اسلامی



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پنل تخصصی مراسم افتتاحیه هفته تمدن اسلامی، پیش از ظهر همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محسن الویری اظهار کرد: بینش تمدنی به نحو نگریستن و نگاه کردن به همه افق‌های زیست فردی و اجتماعی گفته می‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: در زمانی که انسان خود را در نظر می‌گیرد خردترین شکل نگرش‌های انسانی است ولی وقتی انسان نهاد خانواده را مبنا قرار می‌دهد به امور از منظرگاه خانواده نگاه می‌کند و خوب و بد شمردن فعالیت‌های مختلف را نیز از این منظر مورد مطالعه قرار می‌دهد. الویری گفت: زمانی که فردی نگاهی ملی دارد به تحولات جامعه از دید منافع ملی نگاه می‌کند و تصوراتی که در این زمینه دارد دامن زده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: نگاه تمدنی فراتر از نگاه جهانی است زیرا نگاه جهانی نگاه عرضی است و نظام تمدنی نگاه طولی است که گذشته و آینده را به هم پیوند می‌زند. این استاد حوزه بیان کرد: اگر این بینش تمدنی ایجاد شود برکاتی به بار خواهد داشت و اگر نداشته باشد آفاتی چون جزیی‌نگری و رواج نگاه واگرایانه و عدم بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها او را در بر می‌گیرد. وی افزود: نگاه تمدنی به این شکلی که بیان شده ویژگی‌های دارد که از آن جمله می‌توان به خاستگاه دینی و وحیانی اشاره کرد؛ عمومیت، عدم وابستگی به خود آگاهی تمدنی، عدم تلازم با توان تمدن سازی و مدیریت تمدنی و زمان‌مند نبودن از جمله ویژگی‌های بینش تمدنی است. عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: مسجد یک شکل از جایگاه تمدنی اسلامی است و همه روابطی که در مسجد وجود داشته است در سطح بالاتر تمدن اسلامی را شکل خواهد داد و انسان مسجدی انسان تمدنی است. وی خاطرنشان کرد: بینش تمدنی بیش از توجه به گذشته بیشتر به آینده توجه دارد و نگاه خاصی به آینده خود دارد و آینده ساز است. استاد حوزه بیان کرد: بایستگی‌های بینش تمدنی بسیار مهم است که رعایت این موارد به تقویت بینش تمدنی به جامعه کمک می‌کند؛ تن دادن به واقعیت تکثر دیدگاه‌ها و دوری جستن از خود محوری، تحمل دیدگاه‌های مخالف، دوری از تنگ نظری و بداخلاقی و دل سپردن به قواعد حرکت جمعی با نگاهی همگرایانه و بر مدار آموزه‌های دینی از جمله این بایسته‌ها است. وی افزود: ضرورت بازخوانی همه ظرفیت‌ها از کوچکترین تا گسترده‌ترین اجزای نظام جمهوری اسلامی معطوف به نقش‌آفرینی در یک افق تمدن نوین، دغدغه‌مندی نسبت به تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی بینش تمدنی به کمک انبوه ابزارهای نوین ارتباطی، رصد وضعیت دیگر تمدن‌های جهان و اعتنا و احترام به خیزش‌های تمدنی دیگر کشورهای اسلامی است. عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد اسلامی نوین بر دوش آنها است؛ یعنی نه اینکه همیشه به دنبال تصمیم‌گیری‌های دیگران باشیم و باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم. در ادامه این پنل، دکتر موسی نجفی به ایراد سخن پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی در بطن خود دارای یک نظریه پیوستگی شامل پیوستن تمدن گذشته اسلامی و تمدن نوین اسلامی است. عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی افزود: نظریه گسستگی بحران هویت را به‌وجود می‌آورد؛ اندیشه، تعالی، تمدن برتر، تکامل و هویت از دیگر ویژگی‌های این بحث است. وی خاطرنشان کرد: تمدن مهدوی شامل مهدویت در مقابل پایان تاریخ غربی، شریعت در مقابل سکولارسیم و اندیشه تعالی در مقابل اندیشه ترقی غربی شکل گرفته است. نجفی اظهار کرد: تکامل بیداری اسلامی به سه مرحله جنبش، نظام سیاسی و برتری تمدنی است؛ تمدن برتر اسلامی مهدویت است؛ البته مهدویت مقدمه تمدن برتر است؛ غربی‌ها در دو مرحله اول با ما مشکل دارند سعی هم می‌کنند که این مسایل را مدیریت کنند ولی در زمان برتری تمدنی اعتقاد دارند که این برتری کاملا منحصر در غرب است. عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی گفت: رهبر انقلاب اسلامی برای طی کردن از نظام به سمت تمدن اسلامی الگوهای مختلف از جمله تحول علوم اسلامی و بومی‌سازی علمی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی را مطرح کردند. وی افزود: اگر بخواهیم در نظریات پایان تاریخ پژوهشی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها به دنبال تفوق نهایی و پیروزی بر همه تمدن‌ها، اسلام‌هراسی و برتری تمدن غربی و نظم نوین جهانی و به حاشیه رفتن تمام فرهنگ‌ها در مقابل فرهنگ غربی هستند. وی خاطرنشان کرد: نظریه تمدن نوین اسلامی شامل دو بعد تمدنی و اسلامی است؛ در بعد تمدنی می‌توانیم با تمدن غربی گفت‌وگو داشته باشیم ولی در بعد اسلامی است که در مقابل غرب ممیز می‌شویم؛ نظریه گفت‌وگوی تمدنی سخن خوبی بود که در این زمینه شکل گرفت ولی متاسفانه بیش از حد سیاسی شد و به حاشیه رفت. عضو پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، گفت: تمدن اسلامی، شرق شناسی نوین را از بین می‌برد؛ در ضمن جهانی‌سازی مدرن را نیز از بین می‌برد؛ تمدن اسلامی با مفهوم بنیادگرایی، سطحیت و خشونت و پروتستانیست مبارزه می‌کند و اسلام سیاسی را به اسلام تمدنی ارتقاء می‌دهد. انتهای پیام/78009/ط40

http://fna.ir/6NSL1W





94/09/30 - 13:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن