تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803096153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حذف محمد رسول‌الله از اسکار؛ حاشیه‌ها و واکنش‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: حذف "محمد رسول‌الله" از اسکار؛ حاشیه‌ها و واکنش‌ها
فیلم محمد رسول‌الله از اسکار حذف شد. چندماه پیش بود که هیات انتخابِ نماینده سینمای ایران برای اسکار 2016 این فیلم را علی‌رغم همه حواشی‌ای که داشت به اسکار فرستاد. هیات انتخاب محمد رسول‌الله را یک شانس خوب برای برگزیده‌شدن در بخش زبان‌های خارجی اسکار می‌دانست. فیلم مجید مجیدی اما در نهایت نتوانست یکی از 9 فیلمی باشد به مرحله بعدی اسکار رسیدند.
به گزارش نامه نیوز، فیلم سینمایی محمد رسول‌الله از اوایل شهریورماه در  همه‌جای ایران اکران شد. بنابر آمار و اخبار گیشه در آن زمان این فیلم فروش بسیار خوبی نیز داشت. پس از مدت کوتاهی و در حالی که یک ماه از اکران فیلم مجیدی در سینماهای کشور می‌گذشت، تهیه‌کننده آن در اول مهرماه خبر از راهی‌شدن محمد رسول‌الله به اسکار 28 فوریه 2016 داد.


در نهایت این فیلم که بزرگترین پروژه تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود در لیست فیلم‌های نامزد اسکار قرار گرفت. فیلم‌های رخ دیوانه، شیار 143، قصه‌ها، ماهی‌وگربه و در دنیای تو ساعت چند است 5 فیلم دیگر این لیست بودند که در نهایت محمد رسول‌الله به عنوان گزینه اصلی انتخاب شد.


البته پیش از انتخاب این فیلم زمزمه‌های حضور آن در مراسم اسکار شنیده می‌شد. علی جنتی وزیر فرهنگ شهریورماه در واکنش به این زمزمه‌ها گفت که هنوز در مورد اینکه محمد رسول‌الله نماینده ایران در اسکار باشد تصمیمی گرفته نشده‌است. با این حال حدس‌وگمان‌ها درباره حضور فیلم مجیدی در اسکار به واقعیت پیوست. 


امیر اسفندیاری –سخنگوی هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار- همان موقع در صحبت‌هایی گفت که از پیش قرار نبوده که فیلم محمد رسول‌الله به اسکار فرستاده شود و اینکه زمزمه‌ها و احتمالاتی پیش از این در این‌باره شکل گرفته بود تاثیری بر روی نظر هیات انتخاب نداشته‌است. 


اسفندیاری همچنین به فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی اشاره کرده و گفته بود که قبل از انتخاب این فیلم برای ارسال به مراسم اسکار نیز احتمالاتی مبنی بر اینکه فیلم فرهادی یکی از فیلم‌های ارسالی از ایران است به گوش می‌رسید. 


پس از این‌که فیلم پر سروصدای محمد رسول‌الله برای رفتن به اسکار آماده شد،کمتر کسی درباره این که آیا این فیلم باید به اسکار می‌رفت یا نه سخن گفت. با این حال ارسال این فیلم به اسکار موافقان و مخالفانی نیز داشت. 


در همان‌زمان تهیه‌کننده یکی‌دیگر از فیلم‌هایی که نامزد معرفی به اسکار بود با اشاره به نقدها و مخالفت‌ها نسبت به ارسال فیلم مجیدی به اسکار در واکنشی گفته بود "اگر کسی بخواهد نقدی بر ساختار سینمایی اثر محمد رسول‌الله داشته باشد از نظر برخی انگار محتوا و نام مقدس حضرت پیامبر را هدف گرفته‌است، در حالی‌که ما همه مسلمانیم".


همچنین شاهین شجری‌کهن –منتقد سینما- با اشاره به اینکه در فرستان اثر مجیدی به اسکار عجله شد گفت "عجله‌ای که برای فرستادن این فیلم به اسکار شد فرصت این فیلم را سوخت، چرا که فیلم می‌توانست در پاییز اکران خودش را شروع کند و نماینده سینمای ایران در اسکار سال بعد باشد". 


شجری‌کهن همچنین گفته بود که "این فیلم برای مصرف داخلی و اکران در کشورهای اسلامی گزینه خوبی بود. تصور اینکه فیلم در یک اکران و مسابقه بین‌المللی بتواند سمپاتی ایجاد کند اشتباه است".


روبرت صافاریان –مستندساز و منتقد سینما- نیز درباره این فیلم اظهار داشت محمد انتخاب معقول‌تری برای نماینده ایران به نظر می‌رسد اما شانس زیادی ندارد.


البته محمد رسول‌الله از ابتدا فیلم مهمی به شمار می‌رفت. اهمیت این فیلم به اندازه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب از مراحل تولید فیلم بازدید کردند.


اهمیت این فیلم توجه دیگر کشورهای مسلمان و عرب‌زبان و سایر مسلمانان را هم به خود جلب کرد. هرچند که مراجع شیعه با این فیلم موافق بودند اما به نظر می‌رسد اما مخالفت هایی در کشورهای سنی مذهب به این فیلم صورت گرفت. چرا که از نظر آن‌ها پیامبر اسلام نباید در یک فیلم تصویر شود. 


دانشگاه الازهر مصر که از مهم‌ترین مراجع دینی مسلمانان سنی است از همان ابتدا که خبر ساخته‌شدن فیلم محمد رسول‌الله منتشر شد، با آن مخالفت کرد. 


همچنین عبدالعزیز آل شیخ –مفتی اعظم عربستان سعودی- فیلم مجیدی را فیلمی مجوسی و به منزله دشمنی به اسلام خواند. 


مرکز "آکادمی امام احمدرضا" در هند هم از مخالفان این فیلم بود. آن‌ها این فیلم را توهین آمیز دانسته و خواستار برخورد با ای آر رحمان آهنگساز فیلم شدند. 


در کنار این مخالفت‌ها و واکنش‌های منفی در جهان اسلام نسبت به فیلم محمد رسول‌الله، نظر رسانه‌های غربی نیز به این فیلم جلب شد و حاشیه‌هایی برای آن ساخت. هالیوود ریپورتر در گزارشی مدعی شد که این فیلم 30 میلیارد دلار یعنی 100 میلیار تومان هزینه در بر داشته‌است. درحالی که رییس هیات مدیره شرکت نورتابان (تهیه‌کننده فیلم) گفته که فیلم در مجموع 623.3 میلیارد ریال هزینه دربرداشت.


در کنار این حواشی روزنامه‌های لیبراسیون و گاردین به تمجید از فیلم مجیدی پرداختند. روزنامه گاردین این فیلم را با فیلم رسالت –ساخته مصطفی عقاد- مقایسه کرده و فیلم مجیدی را فیلمی مذهبی‌تر دانسته‌است. 


همچنین حضور تعداد زیادی عوامل غیر ایرانی در ساخت فیلم، محمد رسول‌الله را از ابعاد دیگری مورد توجه قرار داده‌است. ویتوریو استورارد –فیلم‌بردار نامدار ایتالیایی- اسکات ای.اندرسون –مسئول جلوه‌های ویژه فیلم- و ای.آر.رحمان –آهنگساز سرشناس هندی- عوامل غیرایرانی فیلم هستند.


علاوه بر همه این‌ها نمایش فیلم مجیدی در جشنواره تورنتو و سینماهای کانادا و آمریکا بازتاب گسترده‌ای داشت.


واکنش ها به حذف

با همه این اوصاف محمد رسول‌الله نتوانست به مرحله بعدی اسکار راه پیدا کند. از همان لحظه‌ای که خبر حذف این فیلم منتشر شد حواشی و نظراتی نسبت به این اتفاق شکل گرفتند. تهیه‌کننده فیلم بلافاصله در واکنش به حذف فیلمش از اسکار گفت "جایزه اسکار یکی از هزاران اهداف معرفی فیلم به جهان بوده‌است".


شرکت نور تابان حضور فیلم محمد رسول‌الله در اسکار را فرصتی ویژه می‌داند که آکادمی اسکار آن را از جامعه آمریکا دریغ کرده است.


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه این فیلم برای حضور در جشنواره‌های دیگر جهانی فرصت دارد گفته است "4000 نفر فیلم های حاضر در اسکار را داوری می کنند که بیشترشان اروپایی و آمریکایی هستند و تا کنون موفق به دیدن فیلم محمد رسول الله (ص) نشده اندکه بخواهند در موردش نظر بدهند. اکران نشدن این فیلم در آمریکا و اروپا یکی از دلایل مهم بازماندن این فیلم از اسکار است".


حسین نوش‌آبادی معتقد است که "فیلم‌هایی که تا به امروز در اسکار موفق بوده‌اند به سیاه‌نمایی و مسائلی که مطابق میل مسئولان اسکار است پرداخته‌اند". وی همچنین گفته اسکار دوست دارد چهره سیاهی از جمهوری اسلامی به جهانیان نشان دهد و معمولان فیلم‌هایی را که به جمهوری اسلامی انتقاد می‌کنند می‌پذیرد.


امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار هم که قبلا شانس فیلم محمد رسول‌الله را بالا می‌دانست حالا می‌گوید "همه می‌دانند که این روزها هجمه‌های تبلیغاتی از سوی کشورهای مختلف از جمله آمریکا برضد اسلام و چهره رحمانی پیامبر ماست و هیئت داوران اسکار نیز از این قاعده مستثنی نیستند".


حالا خارج از همه این حواشی باز هم باید به انتظار بنشینیم تا ببینیم فیلم محمد رسول‌الله مجید مجیدی تا چه حد می‌تواند بازتاب جهانی داشته باشد. آیا همانطور که سازندگان فیلم گفته‌اند جهانیان این فیلم را خواهند دید؟



منبع: فرارو


۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن