واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله علمالهدی:
نقشآفرینی امام عسکری(ع) در تشکیلاتسازی شیعه بینظیر بود/در مقام وابستگی به ائمه به احساسگرایی اکتفا و در معرفتشناسی کم آوردیم
امام جمعه مشهد با بیان اینکه مشکل ما این است که در مقام وابستگی به ائمه به احساسگرایی اکتفا کردهایم، گفت: اگر تشکیلاتسازی سه امام بزرگوار بعد از امام رضا(ع) نبود اصلاً شیعهای باقی نمیماند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیتالله سید احمد علمالهدی صبح امروز در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی رضوی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: در بین ائمه معصومین(ع)، سه امام به عنوان ابنالرضا نامیده شدند، که امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری هستند. وی با بیان اینکه این عنوان و رسم در سایر ائمه نبوده است، گفت: از وجود اقدس امام سجاد(ع) تا امام زمان(عج) همه میوههای دل حضرت علی(ع) هستند اما با وجود شهرتی که سیدالشهدا در عرصه ولایت داشتند، حتی فرزند آن حضرت را ابن الحسین نمیگفتند و سایر ائمه هم به عنوان منصوب به جد خود نامیده نمیشدند اما بعد از امام هشتم هر امامی را ابنالرضا نامیدهاند. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیا اینکه امام عسکری را ابنالرضا مینامیدند تنها به دلیل نسبی است که به ایشان رسیده است؟ باید گفت این اصطلاح تنها در بین دوستان حضرت مرسوم نبود، بلکه بیش از دوستان، دشمنان این اصطلاح را به کار میبردند. امام جمعه مشهد با بیان اینکه در سیره معصومین مسائل فوقالعاده راهبردسازی و مهمی وجود دارد که متاسفانه به دلیل ضعف معرفتشناسی ما این رفتار مغفول مانده است، تبیین کرد: مسئله شیعه و امامت در زمان امام رضا(ع) به دلیل مقابله با توطئههای شیطانی مامون در جریان تحول قرار گرفت. وی با بیان اینکه پیش از امام رضا(ع) مسئله شیعه و امامت به عنوان یک مسئله مخالف حکومت و خلاف امنیت و موضوع تحت تعبیر دستگاه حکومتی عنوان میشد، معاویه به عنوان شیعه انسانها را میکشت و بعد از آن هم ادامه داشت، تشریح کرد: بنی عباس نیز همین سیاست را تعقیب کرد و ائمه را به عنوان جریان ضد حکومتی متهم میکردند و بر این اساس شیعیان به عنوان عناصر با گرایش به امامت به عنوان یک جریان ضد حکومت، تحت تعقیب قرار میگرفتند. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اما در زمان امام رضا(ع) این پردهها از بین رفت زیرا مامون ولایتعهدی را به امام رضا(ع)واگذار کرد و نمیتوانست بگوید امام رضا(ع) ضد خلافت است. علمالهدی با اشاره به اینکه امام هشتم از فرصت توطئهای که مامون برای حضرت پیش آورده بود که در مسیر امام کشی، امام رضا(ع) را به خود وابسته کند و آن را جا بیندازد، افزود: از این مسئله که در واقع تهدید و خطر قطعی متوجه امامت شده بود، امام رضا(ع) به عنوان یک فرصت استفاده کردند و سبب توسعه شیعه شدند و نه تنها شیعهگری آزاد شد بلکه تشیع ادامه پیدا کرد. وی بیان داشت: امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) توسعه شیعهگری را رها نکردند، امام جواد یک فضای باز را که پدر بزرگوارشان برای توسعه شیعه به وجود آورده بود، ساماندهی کردند و به شیعه تشکیلات دادند. امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در زمان امام هادی(ع) این سازماندهی قوت گرفت، و افرادی به عنوان نایب خاص امام هادی(ع) در بین شیعیان منصوب شدند و نصب این نواب یک جریان سازماندهی قویتر را شکل داد، گفت: به همین دلیل حکومت میخواستند این ارتباط را قطع کنند لذا امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) را به سامرا که یک پایگاه نظامی قوی و گسترده دستگاه عباسی به وجود آورده بود، منتقل کردند. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حکومت به دنبال این بود که جریان شیعه را کنترل و اتصال بدنه به مرکز را قطع کند. وی با بیان اینکه امامی که دل دنیا را جذب میکند را آوردهاند و در دل قدرت نظامی حکومت قرار دادند، تشریح کرد: این امر سبب تسلط و نفوذ معنوی امام حتی بر توان ارتش و نیروی نظامی شد و این مسئله را نمیتوانستند جلوگیری کنند لذا امام بزرگوار چنان نیروهای نظامی را جذب کردند که اعتماد خلیفه از نیروهای نظامی سلب شد. امام جمعه مشهد ادامه داد: بر این اساس سامرا به عنوان مرکز قدرت امام هادی(ع) درآمد و لذا جز کشتن امام راهی دیگر نداشتند و امام هادی(ع) را به شهادت رساند، از همان ابتدا نیز امام عسکری(ع) را در زندان نگه میداشتند و آن جایی که مجبور بودند، امام را خانه منتقل کنند، خانه را محاصره میکردند و در داخل خانه امام عسکری(ع) هم کنیزان، جاسوس خلیفه بودند و لذا امام را در این فشار قرار دادند. وی با بیان اینکه در عین حال امام عسکری(ع) جریان شبکهسازی و تشکیلاتسازی شیعه را در بیرون به خوبی توسط همان عوامل نظامی مدیریت کردند، اظهار کرد: وحشت دیگر آنان از امام عسکری این بود که میدانستند پسری که دنیا را پر از عدل و داد میکند امام زمان(عج) است و بر این اساس کنترل میکردند کوچکترین فرزندی از امام به دنیا بیاید او را بکشند و به دنبال این بودن که هیچگاه امام عسکری(ع) بچهدار نشوند. وی ادامه داد: بعد از تولد امام زمان(عج) این اختناق آنقدر زیاد بود که امام فرزند خود به همراه همسرشان را به حج فرستادند که در سامرا در دسترس نباشند زیرا تمام دوران امام عسکری یا در زندان بودند یا خانه تحت اختناق شدید بود. امام جمعه مشهد با بیان اینکه مشکل ما این است که در مقام وابستگی به ائمه به احساسگرایی اکتفا کردهایم و فقط پهنه ارتباط خود را در جریان عواطف میبینیم و به سایر ائمه توجه نداریم، گفت: اگر تشکیلاتسازی این سه امام نبود اصلا شیعهای باقی نمیماند. عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام عسکری(ع) بدنه اجتماعی شیعه را به عنوان جریانات سیاسی در این تشکیلات حفظ کردند و در راستای دوم به دنبال این بودند که این جریان به صورتی در بیاید که شیعه به ندیدن امام عادت کند و برای قرنها آماده شود که امام را نبیند اما شیعه در دنیا محفوظ بماند. وی با اشاره به اینکه عظمت این شیعه امروز بیشتر و قویتر است، تاکید کرد: امروز شیعه به عنوان ارائه دهنده اسلام ناب به دنیا نفس میکشد که این زمینه را امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) به وجود آوردند. امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام عسکری(ع) این تشکیلاتسازی را به عنوان بعثه به حج میفرستادند، گفت: نقش آفرینی امام عسکری(ع) در تثبیت شیعه و معارف شیعه بینظیر بود. وی در پایان با بیان اینکه در معرفتشناسی امام کم آوردهایم و در مقابل بینش ما، مجاهدتهای این امام بزرگوار قابل مشاهده نیست، یادآور شد: شهادت این امام بزرگوار نیز به گونهای بود که در سیمای شهادت ائمه معصومین(ع)، این شهادت را کربلاییرنگ میکند. انتهای پیام/3138/ت
http://fna.ir/BWU4PP
94/09/29 - 11:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]