واضح آرشیو وب فارسی:جوان پرس: لباس سنتی کردی یکی از زیباترین لباس های سنتی جهان محسوب می شود و هنوز خانواده هایی هستند که این لباس زیبا را بر تن کودکان خود می کنند.جوان پرس : همه استان های این سرزمین مهد تمدن و بزرگی است ؛ همه اقوام این اب وخاک از ترک ، کرد ، لر ، بلوچ ، عرب و …. دارای پیشینه تاریخی کهن با ورق های رنگین ودفاتر پربرگ ، همه مردمان این سرزمین دارای تکریم و جایگاه خاص می باشند ، قدمتی به فراسوی تاریخ بشریت در این سرزمین نهفته است. هر قومی برای خود فرهنگ و آداب و رسومی دارد که به آن می نازد از رسم زندگی گرفته تا لباسی که بر تن می کند و یکی از این اقوام که ریشه آریایی اصیل دارد کردها هستند که در این سرزمین زندگی می کنند و دوشادوش مردمان و اقوام دیگر از این اب وخاک پاسداری کرده و جان ومالشان را فدا کرده و می کنند . یکی از نشانه های هر ملتی که نماد ملی و فرهنگی آن ملت و میراث گذشتگان محسوب می شود، لباس است.لباس از بارزترین نمادهای فرهنگی، مهم ترین و مشخص ترین مظاهر قومی و همچنین از سریع الانتقال ترین نشانه های فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیر پدیده های فرهنگ پذیری در بین جوامع گوناگون انسانی قرار می گیرد.لباس همواره نشانگر بخش عظیمی از نیازهای مادی و معنوی انسان ها بوده که دانش فرهنگی و تصورات و تفکرات و جهان بینی یک گروه قومی را نشان می دهد. محیط زیست طبیعی، نوع معیشت، روابط و منزلت های اجتماعی، مواد و مصالح موجود در محیط زندگی از عواملی هستند که در شکل گیری لباس دخالت دارند. باید گفت که در جای جای ایران اسلامی به واسطه وجود اقوام مختلف، از جمله کُرد، ترک، لر، بلوچ، ترکمنی، بختیاری و … می توان انواع پوشش ها را مشاهده کرد. لباس کردی یکی از زیباترین، متنوع ترین و پوشیده ترین لباس هاست لباس کُردی یکی از زیباترین، متنوع ترین و پوشیده ترین پوشش هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه هایشان، در سطح فرهنگ مردم دنیا کم نظیر است؛ به طوری که این لباس در چندین جشنواره مختلف بین المللی مقام اول را به لحاض پوشش، زیبایی و تنوع طرح به خود اختصاص داده است.تنوع پوشش ها و البسه های محلی کُردی، ملون بودن و اهمیت دادن به پوشش توامان با زیبایی و تاثیرات عوامل جغرافیایی و جویی در ایجاد این تنوع ها تاثیرات بسزایی داشته است.با توجه به مصارف عمده ی این لباس، تعداد زیادی از صنعتگران به دوخت انواع لباس محلی، زنانه و مردانه می پردازند. هنر دوخت پوشش های کُردی با توجه به تنوع و تعدد فرم ها و کاربردهای مختلف آن از غنی ترین هنرهای این مرز و بوم بوده که پرداختن به آن مستلزم شناخت و تبحر زیادی می باشد. انواع البسه مردانه و زنانه کُردی بر اساس مناطق مورد استفاده آن نام گذاری شده اند که از جمله آنها می توان به اسامی لباس های زنانه از جمله اورامی، کردی سنندجی، سقزی، مریوانی، بانه ای و… اشاره کرد. قدمت لباس کردی قدمت لباس کردی به قدمت خود مردمان کُرد برمی گردد و اگر بخواهیم به تصویری مستند از قدیمیترین لباس کردی استناد کنیم، گویاترین تصاویر نقش برجسته های دوره هخامنشی است، در این نقش برجسته ها تصاویری از سربازان و سرداران ماد وجود دارد. با توجه به اینکه مادها را برابر مستندات تاریخی نیای کُردها می دانیم پس می توان این تصاویر را قدیمی ترین تصاویر از لباس کردی دانست؛ لباس و مخصوصاً کلاه مادها شباهت زیادی با لباس کردی(قبل از تغییر عمده آن در دوره قاجار ) دارد؛ کلاهی مشابه این کلاه هنوز در بعضی از مناطق کردستان استفاده می شود و به آن «سه ر کلاوه» و یا «کلیته» می گویند. اولین طرح های کشیده شده از لباس کردی مربوط به زمانی است که مستشرقان اروپایی به ایران آمدند، یعنی از دوره صفویه به بعد طرح های ارزنده ای از لباس مردمان آن زمان توسط این مستشرقین کشیده شده و در سفرنامه های آنان موجود است؛ چند طرح برگرفته از این سفرنامه ها در قطعی بزرگتر کپی شده و اکنون در خانه کُرد سنندج در معرض دید علاقمندان قرار دارد. قدیمی ترین عکس هایی که لباس کُردی در آن ها نشان داده شده، مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار است، که به اسم منطقه و شخص استفاده کننده نیز اشاره شده است، مجموعه ای از این عکس ها در خانه کُرد نیز موجود است. قطعا در طول زمان لباس کُردی تکامل یافته و به شکل امروزی در آمده است، عمده ی این تکامل بعد از دوره قاجار بوده که تنوع در پارچه ها بیشتر شده است و در دوره اخیر این تنوع بسیار رو به فزونی گذاشته تا جایی که لباس مورد استفاده به خصوص در لباس های زنانه تفاوت بسیاری با لباس ۱۰۰ سال پیش پیدا کرده است. لباس کُردی مطابق باورهای شرع مقدس دین اسلام است لباس کُردی که در تنوع به سان گل های رنگارنگ بهاری می باشد، این امتیاز را دارد که بسیار پوشیده بوده و مطابق باورهای شرع مقدس دین اسلام پدید آمده است. از دیگر نکات حائز اهمیت نیز می توان به منطبق بودن این لباس با ویژگی های جغرافیایی خاص منطقه و سردسیری بودن منطقه اشاره کرد که از آن جمله می توان به وجود کلاه های نمدی، سه روین یا سربند (نوعی پارچه که به دور سر می پیچند)، پشتوین یا شمال کمر، چه تفه (بافته ای استوانه ای مورد استفاده برای ساق پاها)، قولوانه یا قول بند (ساق بند دست ها) و چارکه نوعی شنل زنانه اشاره کرد که همه این موارد جهت حفاظت از سرما و گرفتار نشدن به بیماری های سینوزیت و یا امراض کلیوی و … مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون بسیار نیکوست که این لباس زیبا را که هم محجب بوده و هم با فرهنگ بومی منطقه سازگار است بیشتر به کار ببریم و اجازه ندهیم مدل های غربی و ماهواره ایی را که با فرهنگ و شرع مقدس دین اسلام سازگاری ندارند، در منطقه رواج پیدا کنند. سیلوانا نیوز هم در این خصوص آورده : هنوز هم خانواده های با فرهنگی در مناطق کردنشین هستند که با وجود لباس های رنگارنگ و جذاب که اکثرا مدل های غربی را ترویج می کنند ، از فرهنگ غنی خود دست بر نمی دارند و برای کودکان خود لباس های کردی تهیه می کنند ، لباس هایی که هر دختر را خانم تر و هر آقا پسری را آقاتر نشان می دهد ، علت این امر هم این است که این لباس از دل تاریخ تا به امروز زنده مانده است و باید در حفظ و پاس داشت این میراث گرانقدر نهایت تلاش را بکنیم . واقعا علت این مطلب چیست که بعضی از خانواده ها تا جایی به خود باختگی فرهنگی رسیده اند که پوشاندن لباس کردی به کودکان خود را نمی پسندند و پوشش های غربی را ترجیح می دهند ، واقعا علت چیست؟؟؟؟ جوانان باید این را بدانند که با فرهنگ بودن و با کلاس بودن در جهان امروز به هیچ وجه به این معنا نیست که از فرهنگ خود دست برداریم و به فرهنگ های غربی گرایش داشته باشیم ، اگر درست نگاه کنیم آنهایی که از فرهنگ خود جدا و خود را به فرهنگ های بی گانه می چسبانند در اوج بی فرهنگی هستند در حالی که خودشان عقیده ی دیگری دارند . پس بیایید برای حفظ ونگهداری ازاین میراث گرانقدر ، فرهنگ سازی کینم و بچه هایمان را با این لباس با فرهنگ تر کنیم تا آیندگان هم لذت پوشیدن این لباس تاریخی را داشته باشند.
شنبه ، ۲۸آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]