تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815190830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واشنگتن: طرح جديد كنگره مقابل برجام است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: واشنگتن: طرح جديد كنگره مقابل برجام است
ظاهراً اعتراضات اروپايي‏ها كه دل به باز شدن فرصت‏هاي اقتصادي تجارت با ايران بسته‏اند، جواب داده است و هماهنگ كننده اجراي برجام در وزارت خارجه امريكا ‏ را مجبور كرده در نامه‌اي به كنگره هشدار دهد كه طرح تغيير در برنامه لغو رواديد آنچنان كه در مصوبه اخير ‏مجلس نمايندگان امريكا آمده است، مي‌تواند اثرات بسيار منفي بر توافق هسته‌اي ايران داشته باشد.


ظاهراً  اعتراضات اروپايي‏ها كه دل به باز شدن فرصت‏هاي اقتصادي تجارت با ايران بسته‏اند، جواب داده است و هماهنگ كننده اجراي برجام در وزارت خارجه امريكا ‏ را مجبور كرده در نامه‌اي به كنگره هشدار دهد كه طرح تغيير در برنامه لغو رواديد آنچنان كه در مصوبه اخير ‏مجلس نمايندگان امريكا آمده است، مي‌تواند اثرات بسيار منفي بر توافق هسته‌اي ايران داشته باشد.
وزير امور خارجه هم اذعان كرد، ايران ‏هيچ‌گونه اقدام مخفيانه يا هرگونه اقدام ديگري را در جهت ساخت يا توسعه تسليحات هسته‌اي انجام نداده است ‏و چاره‌اي جز لغو تحريم ايران وجود ندارد. بنا بر گزارش «سي‌ان‌اس‌نيوز»، استفان مول هماهنگ‌كننده اجراي برجام در وزارت خارجه امريكا روز گذشته در جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي امريكايي گفت، اقدام براي محدوديت در ‏برنامه لغو رواديد امريكا، آنچنان كه در مصوبه اخير مجلس نمايندگان امريكا آمده است، «اثرات بسيار منفي» بر اجراي توافق ‏هسته‌اي ايران خواهد داشت.
 ‏مصوبه 1/1 تريليون دلاري مجلس نمايندگان امريكا شامل بندي مي‌شود كه بر اساس آن ‏شهروندان 38كشور عضو توافق لغو رواديد با امريكا كه از ماه مارس سال 2010 به يكي از كشورهاي ايران، ‌سودان، سوريه ‏يا عراق سفر كرده باشند، بايد براي سفر به امريكا در آينده مراحل درخواست ويزا را طي كنند. ‏ در ابتداي جلسه استماع سناتور «كريس مورفي» درباره موضوع بررسي برجام اين احتمال را مطرح ‏كرد كه هرگونه تغيير در برنامه لغو رواديد امريكا مي‌تواند بر افرادي كه قبلاً به ايران سفر كرده‌اند اثرگذار باشد و اين نقض ‏برجام است. ‏ وي گفت: ما در حال تصويب اصلاحيه‌اي براي برنامه لغو رواديد هستيم كه در آن ايران نيز در فهرست كشورهاي ممنوع آمده و ‏افرادي كه قبلاً به ايران سفر كرده باشند ديگر صلاحيت شامل شدن در طرح توافق لغو رواديد را نخواهند داشت.  
اين سناتور امريكايي افزود: پيشنهاداتي وجود دارد مبني بر اينكه بخش‌هايي از توافق [هسته‌اي اخير با ايران] ما را ملزم مي‌سازد ‏تا اقدامي صورت ندهيم كه روابط اقتصادي ميان ديگر كشورها با ايران را مانع شود و شايد با تصويب چنين اصلاحاتي ما در ‏حال نقض اين توافق باشيم. ‏ ‏«مورفي» با خطاب قرار دادن «استفان مول»، هماهنگ‌كننده اجراي برجام در وزارت خارجه امريكا، پرسيد كه «آيا كشورهاي ‏اروپايي يا ديگر كشورها نگراني‌هايشان در خصوص اين طرح خاص را به شما منتقل كرده‌‌اند يا خير؟»
‏«مول» در پاسخ اظهار داشت كه «مقامات ارشد» اروپايي هم به وي و هم به «جان كري» وزير خارجه امريكا، گوشزد كرده‌اند ‏كه تصويب اين طرح در كنگره و تأييد آن از سوي اوباما، «اثرات منفي و مخربي بر برجام و توافق هسته‌اي با ايران خواهد ‏داشت.»‏ مول همچنين گفت كشورش در حال بررسي نتايج و پيامدهاي ‏‏‏آزمايش موشكي ماه اكتبر (آزمايش موشك عماد) ايران است. وي افزود: در آينده مشخص مي‌كنيم كه پاسخ امريكا چه خواهد بود. ‏ پيشتر باراك اوباما گفته بود آزمايش موشكي ارتباطي با توافق هسته‌اي ندارد. ‏ ايران تأكيد كرده است كه هيچ گاه در پي ساخت كلاهك‌هاي هسته‌اي نبوده و آزمايش‌هاي موشكي در چارچوب پيشبرد سلاح‌هاي متعارف صورت مي‏گيرد كه از حقوق اساسي ايران براي توسعه قابليت‌هاي دفاعي به حساب مي‌آيد و اساساً غير‌قابل‌‌مذاكره است. چند روز پيش، سفير اتحاديه اروپا در امريكا همراه با سفراي تمام 28 عضو اين اتحاديه در اعتراض به طرح كنگره امريكا براي ‏ايجاد مانع در مسير سفر بدون رواديد به امريكا، نامه‌اي سرگشاده منتشر كرده و تجديد نظر در اين طرح را خواستار شده بودند. ‏ ‏29 سفيري كه اين نامه را نگاشته‌اند، با برشمردن ويژگي‌هاي برنامه لغو رواديد دوجانبه و تأكيد بر اهميت آن بر گردشگري و ‏تجارت بين امريكا و اتحاديه اروپا، گفته‌اند كه با وجود اين برنامه، اتحاديه اروپا پيش از صدور مجوز سفر افراد به امريكا به ‏طور كامل پيشينه آنها را بررسي مي‌كند و لغو رواديد به اين مفهوم نيست كه افراد بدون هرگونه بررسي امنيتي راهي امريكا ‏مي‌شوند. ‏ نويسندگان نامه تأكيد كرده‌اند كه چنين اقدامي عليه «بيش از 13 ميليون شهروند اروپايي كه سالانه به ايالات متحده سفر مي‌كنند، ‏غيرسازنده خواهد بود، مي‌تواند به اقدامات قانوني تلافي‌جويانه منجر شود، هيچ كمكي به افزايش امنيت نمي‌كند و ضمناً به اقتصاد ‏در هر دو سوي آتلانتيك لطمه خواهد زد.»‏
 
كري: وقت رفع تحريم است
جان كري در نامه‌اي به كميته روابط خارجي سناي امريكا كه يك نسخه از آن ‏در اختيار خبرگزاري آسوشيتدپرس قرار گرفته است، در مورد روند اجراي برجام گزارش داد. ‏ وزير امور خارجه امريكا در اين نامه تأكيد كرد كه ايران در حال اجراي كامل همه الزامات و تعهدات خود در مسير توافق جامع ‏هسته‌اي برجام كه شفاف بوده و قابليت راستي‌آزمايي را دارد است و هم اكنون رفع تحريم‌هاي اقتصادي اقدام مناسبي است. ‏ كري همچنين تصريح كرده است كه ايران هيچ‌گونه اقدام مخفيانه‌اي در جهت ساخت سلاح هسته‌اي انجام نداده است. ‏ اين در حالي است كه روز پنج‌شنبه نيز سناتور بن كاردين در حاشيه جلسه استماع كميته روابط خارجي كنگره از احتمال برداشته ‏شدن تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران در ماه ژانويه (دي ماه) خبر داده بود. ‏
  
اجراي موقت و داوطلبانه پروتكل الحاقي
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با بيان اينكه بعد از بسته شدن پرونده هسته اي، اجرايي شدن برجام آغاز مي‌‏شود، تأكيد كرد: بعد از اقدامات اوليه كه حدوداً سه هفته زمان مي‌برد، نسبت به اجراي موقت و داوطلبانه پروتكل الحاقي اقدام مي‌‏كنيم. ‏ عباس عراقچي در خصوص زمان اجرايي شدن برجام افزود: پس از اجراي داوطلبانه و موقت ‏پروتكل الحاقي اين كار ادامه خواهد داشت. تا زماني كه مجلس شوراي اسلامي پروتكل را به طور دائمي تصويب كند برآورد ‏ما اين است كه ظرف سال‌هاي آينده اين كار صورت مي‌گيرد. ‏ وي ادامه داد: براي تصويب پروتكل الحاقي نيازي نيست كه دولت آن را تحت لايحه‌اي به مجلس ارائه كند؛ هر ‏زمان كه قوه مقننه بخواهد مي‌تواند آن را تصويب كند، اما از آنجا كه نمايندگان به نوعي برجام را تأييد كرده‌اند، در واقع با ‏پروتكل الحاقي كه در برجام به آن اشاره شده است، هم موافقت كرده‏‌اند. ‏ رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در خصوص زمان انتقال اورانيوم غني‌سازي شده گفت: طبق برجام تمام ذخاير مواد اورانيوم ‏غني شده به غير از300كيلوگرم را مي‌فروشيم و در مقابل، كيك زرد مي‌خريم. اين معامله با روسيه صورت گرفته و حدود 9 تن ‏مواد اورانيوم به روسيه داده مي‌شود و در مقابل، 140 تن كيك زرد وارد مي‌شود؛ اين معامله بعد از بسته شدن ‏PMD‏ انجام ‏مي‌گيرد.

منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن