تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816780736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورود به عرصه سیاست و تخریب های آن با روحیه خانم ها سازگار نیست


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ورود به عرصه سیاست و تخریب های آن با روحیه خانم ها سازگار نیست
دکتر «شهلا میرگلوبیات » یکی از 9 زن مجلس نهم درباره مشارکت سیاسی زنان می گوید:« ورود در عرصه های سیاسی با یک سری تخریب هایی همراه است که این تخریب ها واقعا ناجوانمردانه اتفاق می افتد و برای اینکه رقیب را از عرصه خارج کنند بعضا ممکن است خیلی از کارها از روی بی تقوایی هم صورت بگیرد و به خاطر همین است که با روحیه خانم ها سازگار نیست.»
آفتاب :  این جراح و متخصص زنان که از حوزه ساوه و زرندیه در استان مرکزی برای نخستین بار به مجلس راه یافت و طلسم ورود زنان از این استان به خانه ملت را شکست همچنان تاکید دارد که برای افزایش مشارکت سیاسی زنان باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و نیازی به تجریه تخصیص سهمیه به زنان یا همان تجربه ای که اتحادیه بین المجالس از کشورهای عضو خواسته نیست. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می افزاید: « است اگر تعداد به عدالت نه به تساوی تقسیم می شد و خانم ها می توانستند تعداد بیشتری از کرسی ها مجلس را به خود اختصاص دهند به تبع در حوزه زنان موفقیت های بیشتری داشتیم.» در ادامه مشروح دیدگاه های این عضو فراکسیون زنان مجلس نهم را می خوانید:

 مشارکت سیاسی زنان در عرصه تصمیم گیری و قانونگذاری تا چه میزان بر ایجاد برقراری توازن جنسیتی کمک کننده است؟
چون زنان در حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند بنابراین مشارکت زنان باعث می شود که نه تنها در حوزه زنان بلکه در حوزه های عمومی و قوانینی که مربوط به حوزه زنان و پرداخت مطالبات آنان تاثیر به سزایی دارد.

عده ای از کارشناسان و مسئولین بر این عقیده اند که الزامی به وجود زنان در راس نهادهای قانونگذاری و یا پست های بالا دستی وجود ندارد ومردان هم می توانند قوانینی را به نفع زنان تصویب کنند نظر شما چیست؟
باید بگویم اگر قرار بود این اتفاق رخ دهد د ر طول این 37 سال رخ می داد و اگر این امر توسط مردان انجام می شد ما در حوزه زنان و خانواده با مشکلاتی به این بزرگی و پیچیدگی مواجه نمی شدیم و مشکلات در این حوزه کمتر می شد در حالیکه این مسایل نه تنها کمتر نشده بلکه مشکلات حادی در خصوص آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده است که این نیاز حضور فعال زنان در عرصه های فرهنگی را نشان می دهد.
بنابراین حضور زنان در عرصه های قانونگذاری و مجلس بسیار کمک کننده است تا اقدامات در این حوزه و درعرصه های مرتبط اجتماعی سیاسی اقتصادی و غیره به درستی تبیین شود. از طرف دیگر چون مجلس یک نهاد ناظر بر اجرا هم هست می توانند اجرای این تصمیمات را هم مورد بررسی قرار دهند چرا که ما در حال حاضر قوانینی در حوزه زنان داریم که متاسفانه در طی چند سال اجرایی نشده و فکر می کنم که یکی از دلایل آن تعداد کم زنان در مجلس است اگر تعداد به عدالت نه به تساوی تقسیم می شد و خانم ها می توانستند تعداد بیشتری از کرسی ها مجلس را به خود اختصاص دهند به تبع در حوزه زنان موفقیت های بیشتری داشتیم.

 چه دلایلی باعث شده که زنان نتوانستند در مجلس راه پیدا کنند؟
دلایل زیادی دارد یکی از دلایلش این است که تعداد خانم هایی که در این عرصه شرکت می کنند تعدادشان محدود است و بیشتر خانم راغب هستند که حوزه های علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی فعالیت کنند و کمتر در عرصه های سیاسی حضور پیدا می کنند و از دلایل دیگرش این است که همه زنان کشور ما چه آنها که در معرض انتخاب قرار می گیرند و چه آنهایی که رای می دهند باید به آن درجه از خودباوری برسند و به خودشان اطمینان پیدا کنند تا بتوانند در عرصه موفق ظاهر شوند.
با توجه به اینکه جمعیت زیادی از دختران ما به مدارج علمی دست پیدامی کنند پس توانمندی های زنان وجود دارد بنابراین چرا ورود زنان به این عرصه کمتر شده است؟
چون در عرصه های سیاسی رقابت هایی که ایجاد می شود رقابت های ناعادلانه ای است و گاها ممکن است خانم هایی که وارد این عرصه می شوند به اشکال گوناگون و شکل های مختلف مورد تهاجم قرار بگیرند و از صحنه به شکل ناجوانمردانه ای خارج شوند به همین دلیل است که خانم ها راغب نیستند که در این عرصه ها و به این شکل حضور پیدا کنند. می دانیم که ورود در عرصه های سیاسی با یک سری تخریب هایی همراه است که این تخریب ها واقعا ناجوانمردانه اتفاق می افتد و برای اینکه رقیب را از عرصه خارج کنند بعضا ممکن است خیلی از کارها از روی بی تقوایی هم صورت بگیرد و به خاطر همین است که با روحیه خانم ها سازگار نیست.

 فکر می کنید که مسئله تبعیض مثبت یا مشخص کردن درصد خاصی از مجلس برای زنان چقدر می تواند کمک کننده باشد؟
فکر می کنم که بیشتر باید فرهنگ سازی کنیم و به نظر می رسد که اگر درصدی هم قائل شویم آن آزادی و حق رای و حق انتخاب را از مردم جامعه گرفته ایم. خانم ها باید در این عرصه فرهنگ سازی کنند و فعالیت ها و توانمندی های آنها نشان داده شود. یکی دیگر از مشکلاتی که متاسفانه در حوزه زنان وجود دارد؛ تخریب هایی است که از طرف خود خانم ها صورت می گیرد یعنی در واقع خانم ها باید به جنس خودشان ایمان و اطمینان داشته باشند و در این مسئله را بپذیرند. در این مدتی که به انتخابات نزدیک می شویم می بینیم که از طرف گروه های سیاسی مختلف خانم ها همدیگر را تخریب می کنند. وقتی همچین مسئله ای پیش می آید خانم ها خیلی راغب نیستند که در این عرصه ها شرکت کنند د رغیر این صورت خانم ها از توانمندیهای خوبی برخوردارند. خانم ها ظریف کار می کنند دقتشان بالاست ، سلامت نفس و سلامت کار دارند؛سلامت مالی و پیگیری و پشتکار خانم ها بیشتر است و جاذبه های خوبی دارند ولی تاکید می کنم باید فرهنگ سازی شود و از طرفی خانم ها باید خودشان را قبول داشته باشند و تا زمانیکه خودشان به این درجه از اطمینان و ایمان نرسند اینکه ما بخواهیم سهم قائل شویم چندان فایده ای ندارد.

با توجه به اینکه در مجلس حضور دارید چقدردر فضای مجلس حضور زنان پذیرفته شده است ؟
در مجلسی که اکثریت را آقایان تشکیل می دهند وقتی تعداد کمی خانم وارد می شوند باعث می شود که حضورشان کمرنگ دیده شود چرا که وقتی یک خانم وارد شود درواقع صندلی آقایان را به خود اختصاص می دهد و آقایان از این مسئله راضی نیستند و تا آنجاییکه بتوانند با این مسئله مقابله می کنند اما این در حالی است که حضور اجتماعی خانم ها را بیشتر می بینیم حتی در انتخابات و تعداد رای دهندگان خانم از آقایان خیلی بالاتر است و این نشان می دهد که وقتی خانمها بخواهند حضور پیدا کنند و بخواهند کمک کنند هم میتوانند و هم بسیار توانمندوارد می شوند.حضور خانم ها در مجلس باعث می شود که خانم ها در دولت فعالتر شوند. بعضی از وزارتخانه ها هست که به نظر می رسد یک خانم باید در راس وزارتخانه قرار بگیرد اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد. به هر حال بانوان زمانی می توانند در دولت حضور فعال داشته باشند و مناصبی را به خودشان اختصاص دهند که در مجلس تعدادشان بیشتر از این شود.

 آیا تا به حال به خاطر کم بودن خانم ها در مجلس دچار مشکل شده اید که باعث شود امکان پرداختن به مسایل زنان ایجاد نشود؟
بله اگر خواستیم در حوزه زنان قانونی را مصوب کنیم و بودجه ای را تخصیص دهیم می بینیم که به راحتی چون تعدادمان کم است رای نمی آورد. خانم هایی بودند که می خواستند در هیات رئیسه مجلس حضور داشته باشند چون تعداد ما کم است و از طرف دیگر نیاز است که مصوبات رای بیاورند این اتفاق رخ نداد.

یعنی آقایان به بانوان رای نمی دهند؟
بله. اقایان به خانم ها رای نمی دهند.



تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن