تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860863725
![نمایش مجدد: نخستین شهید بیداری اسلامی که بود؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نخستین شهید بیداری اسلامی که بود؟
واضح آرشیو وب فارسی:هم اندیشی: حوادث پس از «سقیفه» و حمله به خانه اهل بیت نبوت و آتش زدن آن و به شهادت رساندن حضرت زهرا(س) و حضرت محسن(ع)، تلخ ترین و دردناک ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می آید به گونه ای که امام صادق علیه السلام آن فجایع را از فجایع روز عاشورا، بالاتر، سخت تر و تلخ تر ذکر کرده اند.پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: حوادث پس از «سقیفه» و حمله به خانه اهل بیت نبوت و آتش زدن آن و به شهادت رساندن حضرت زهرا(س) و حضرت محسن(ع)، تلخ ترین و دردناک ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می آید به گونه ای که آن فجایع، از فجایع روز عاشورا، بالاتر، سخت تر و تلخ تر قلمداد شده است. این روز آنچنان در تاریخ شیعه مصیبت بار است که امام صادق علیه السلام با سه تعبیر، مصیبت سوزاندن بیت فاطمه زهرا و قتل محسن را سخت تر و جانکاه تر از عاشورا معرفی می کنند: « و لا کیوم محنتنا بکربلا و إن کان یوم السقیفه و إحراق النار علی باب امیرالمؤمنین والحسن والحسین وفاطمه و زینب و ام کلثوم وفضه و قتل محسن بالرفسه أعظم و أدهی و أمرّ لأنه أصل یوم العذاب. » «و هیچ روزی مانند محنت ما در کربلا نیست، اگرچه روز سقیفه و آتش به پا کردن بر در خانه امیرمومنین و حسن و حسین و فاطمه و زینب و ام کلثوم و فضه سلام الله علیهم و کشتن محسن سلام الله علیه با لگد، بالاتر و سخت تر و تلخ تر است؛ چراکه اصل روز عذاب و سختی آن روز است.» (نوائب الدهور، ج۳ ص۱۵۷/ انساب النواصب ص۵۶/ بحارجلد۲۳ ص۶۴) حضرت زینب سلام الله علیها نیز پس از حضور یافتن در گودال قتلگاه و مشاهده پیکر چاک چاک برادر، این گونه گفتند: « وَ هَذَا حُسَیْنٌ مَجْزُوزُ الرَّأْسِ مِنَ الْقَفَا مَسْلُوبُ الْعِمَامَةِ وَ الرِّدَاءِ بِأَبِی مَنْ أَضْحَی عَسْکَرُهُ فِی یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ نَهْبا » (لهوف/133) // «و این حسینی است که از پشت سر، ذبح شد؛ عمامه و عبای او به غارت رفت. پدرم به فدای آنکه لشگریانش روز دوشنبه غارت شدند.» (این در حالی است که عاشورا روز دوشنبه رخ نداد اما اشاره حضرت زینب علیهاالسلام به جلسه روز سقیفه بود که روز دوشنبه تشکیل شد و خلافت را از اهل بیت غصب کرد.) پیوند اقوام مرتجع عربی با خفقان رعب آور و خونریز جاهلیت برای انهدام باقیمانده نبوت، دست به کار خطرناکی زد. هنوز در و دیوار و منبر و محرابِ مسجدالنّبی به نیامدنِ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عادت نکرده بود که فرصت انتقام شیطان رجیم از رحمة للعالمین فرا رسید. سقیفه، بازتولیدِ شرک پیچیده توسط نفاقِ سازمان یافته بود. یک سرِ سیمِ معارفِ طایفه انکار و تردید به بازار عکاظ می خورد و یک سرِ آن به روسپی خانه های مشهورِ سرزمین شتر و شراب! پس از حادثه سقیفه، بنی هاشم و گروهی از مهاجران و علاقه مندان امام علیه السلام به عنوان اعتراض در خانه حضرت فاطمه علیها السلام متحصن شده بودند. تحصن آنان در خانه حضرت فاطمه علیها السلام، که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از احترام خاصی برخوردار بود، مانع می شد که دستگاه خلافت اندیشه یورش به خانه وحی را در دماغ خود بپرورد و متحصنان را به زور به مسجد بکشاند و از آنان بیعت بگیرد. این قبیله کور و کر، در پیِ تبدیلِ مدینة النّبی به مدینه العرب بود! در مکتب وحی، عصمت الله الکبری رکن دوم مدینه النّبی است. پس از پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) هجمه ها و یورش ها چنان وقیحانه شدت گرفت که هنوز مورخان (بعد از چهارده قرن) می نویسند و می گویند و هنوز باورشان نمی شود! اما سرانجام علاقه به گسترش قدرت کار خود را کرد و احترام خانه وحی نادیده گرفته شد. گروهی مأمور شدند تا به هر قیمتی که باشد متحصنان را از خانه حضرت فاطمه علیها السلام یبرون بکشند و از همه آنان بیعت بگیرند. گروهی که در میان آنان اسید بن حضیر و سلمة بن سلامة و ثابت بن قیس و محمد بن مسلمة به چشم می خوردند با سرکردگی برخی اشخاص مؤثر در دوران پس از پیامبر(ص)، رو به خانه حضرت فاطمه علیها السلام آوردند تا متحصنان را به بیعت با خلیفه دعوت کنند و اگر به درخواست شان پاسخ مثبت نگفتند آنان را به زور از خانه بیرون کشیده، به مسجد بیاورند. آنها در مقابل خانه با صدای بلند فریاد زدند که متحصنان برای بیعت با خلیفه هرچه زودتر خانه را ترک گویند اما داد و فریادشان اثر نبخشید و آنان خانه را ترک نگفتند. در این هنگام، حمله کنندگان هیزم خواستند تا خانه را بسوزاند و آن را بر سر متحصنان خراب کنند ولی یکی از آنان به پیش آمد تا حمله کننده اصلی را از این تصمیم باز دارد و گفت: چگونه خانه را آتش می زنی در حالی که دخت پیامبر فاطمه در آنجاست؟ وی با خونسردی پاسخ داد که «بودن فاطمه در خانه، مانع از انجام این کار نخواهد شد.» در این موقع حضرت فاطمه علیها السلام پشت در قرار گرفت و گفت: جمعیتی را سراغ ندارم که در موقعیت بدی همچون موقعیت شما قرار گرفته باشند. شما جنازه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در میان ما گذاشتید واز پیش خود در باره خلافت تصمیم گرفتید. چرا حکومت خود را بر ما تحمیل می کنید و خلافت را که حق ماست به خود ما باز نمی گردانید؟ احترام بیوت انبیاء، مؤمنین و ... از نظر اسلام از تعالیم زنده و ارزنده اسلام این است که هیچ مسلمانی به خانه کسی وارد نشود مگر اینکه قبلاً اذن بگیرد، و اگر صاحب خانه معذور بود و از پذیرفتن میهمان معذرت خواست، عذر او را بپذیرد و بدون رنجش از همانجا برگردد.(2) قرآن مجید، گذشته بر این دستور اخلاقی، هر خانه ای را که در آن صبح و عصر نام خدا برده شود و خدای یگانه مورد پرستش قرار گیرد، محترم و گرامی شمرده شده است، چنانکه می فرماید: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ .(3) «خداوند به عظمت و احترام بیوتی فرمان داده است که در آنها مردان پاکدامن خداوند را صبح و عصر تسبیح و تقدیس می کنند.» احترام این نوع بیوت، به خاطر عبادت و پرستش است که در آنجا انجام می گیرد و به احترام رجال بزرگ الهی است که در آنجا خدا را می پرستند و او را تسبیح می گویند و گرنه خشت و گل هیچ گاه احترامی نداشته و نخواهد داشت. در میان بیوت و خانه های مسلمانان، قرآن درباره خانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مسلمانان دستور مخصوص می دهد و می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ »(4) «ای افراد با ایمان به خانه های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدون اذن وارد نشوید». شکی نیست که خانه فاطمه زهرا علیهما السلام، از آن بیوت محترم و رفیعی است که در آنجا حضرت زهرا علیه السلام و فرزندان وی خدا را تقدیس می کردند.(5) شهادت حضرت محسن(ع) دانشمند بزرگوار شیعه مرحوم سید مرتضی می گوید: در آغاز کار، محدثان و تاریخ نویسان از نقل جسارت هایی که به ساحت دخت پیامبر اکرم وارد شد امتناع نمی کردند و این مطلب در میان آنان مشهور بود که حمله کنندگان با فشار، در خانه را بر حضرت فاطمه علیها السلام زدند و او فرزندی را که در رحم داشت سقط کرد و قنفذ، زهرا علیها السلام را زیر تازیانه گرفت تا دست از حضرت علی علیه السلام بردارد ولی بعدها دیدند که نقل این مطالب، با مقام و موقعیت خلفا سازگار نیست و از نقل آنها خودداری کردند! (6) مظلومیت امام علی(ع) این فراز از تاریخ اسلام بسان فراز پیشین تلخ و دردناک است زیرا هرگز انسان تصور نمی کند که شخصیتی مانند علی علیه السلام را به وضعی به مسجد ببرند که تقریباً سی سال پس از آن واقعه، معاویه آن را به صورت طعن و انتقاد نقل می کند. وی در نامه خود پس از یادآوری مقام امامت در برابر دستگاه خلافت چنین می نویسد: «تا آنجا که دستگاه خلافت، تو را مهار کرد و بسان شتری سرکش برای بیعت سوق داد..»(7) امام امیرمؤمنان علی علیه السلام در پاسخ نامه وی به طور تلویح، اصول موضوع را می پذیرد و آن را نشانه مظلومیت خود دانسته و می فرماید: «در نامه خود نوشته بودی که من بسان شتری سرکش برای بیعت سوق داده شده ام، به خدا سوگند خواستی از من انتقاد کنی، ولی در واقع مرا ستودی و خواستی رسوا کنی اما خود رسوا شدی، و هرگز بر مسلمانی ایرادی نیست که مظلوم واقع شود.»(8) قتل مظلومانه «محسن بن علی» علیهما السلام آبروی طراحان مدینة العرب را برای همیشه به باد داد! محسن بن علی علیه السلام اولین شهید راه «بیداری اسلامی» بود. او «سرّ مستودع» خدا برای اسلام بود. این خط سرخ محمد و آل محمد (علیهم السلام) با سکوت محسن بن علی علیه السلام در مدینه آغاز شد، با فریاد حسین بن علی علیه السلام در کربلا جهانی شد و با پیاده سازی عملی حکومت اسلامی در جهان، عملی خواهد شد. بیداری اسلامی، تداوم راهِ محسن بن علی علیه السلام است. (بخشی از دلنوشته احمد بابایی، شاعر آیینی معاصر) دادخواهی حضرت محسن(ع) در قیامت روز قیامت حضرت محسن علیه السلام می آید در حالی که او را حمل می کند حضرت خدیجه و فاطمه بنت اسد که دو جده او هستند و ام هانی و جمانه دو دختر حضرت ابوطالب علیه السلام که دو عمه او هستند و اسماء بنت عمیس، و در همان حال فریاد می زنند و دست ها را بر صورت گذارده اند و موها پریشان کرده اند و ملائکه ایشان را با بال های شان می پوشانند. در همین حال مادرش فاطمه علیها السلام گریه می کند و فریاد می زند و می گوید: «امروز همان روزی است که وعده داده شدید.» جبرئیل علیه السلام هم از طرف حضرت محسن علیه السلام فریاد می زند و می گوید: «من مظلوم هستم، خدایا به فریاد رس». پیامبر صلی اللَّه علیه و آله محسن علیه السلام را روی دست می گیرد و او را به آسمان بلند می کند و می گوید: الهی و سیدی، در دنیا بخاطر تو صبر کردیم، و امروز وقت آن است که هر نفسی آنچه بدی کرده آرزو کند که بین او و آنها فاصله زیادی باشد.(9) ﴿ وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ ﴾ (10) پی نوشت ها: 1. نام این افراد را ابن ابی الحدید در شرح خود بر نهج البلاغه(ج 2، ص 50) آورده است. 2. «یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوها بیوتاً غیربیوتکم حتی تستاذنوا و تسلموا علی اهلها ذلکم خیر لکم لعلکم تذکرون فان لم تجدوا فیها احداً فلا تدخلوها حتی یؤذن لکم و ان قبل الکم ارجعوا فارجعوا هو ازکی لکم والله بما تعملون عیم».(سوره نور آیه 27 و 28). «ای کسانی که ایمان آورده اید! در خانه هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید، این برای شما بهتر است، شاید متذکر شوید. و اگر کسی را در آن نیافتید، وارد نشوید تا به شما اجازه داده شود، و اگر گفته شد: بازگردید! بازگردید، این برای شما پاکیزه تر است، و خداوند به آنچه می دهید آگاه است». بسیاری از مفسّران می گویند که مقصود از بیوت همان مساجد است، در صورتی که مسجد یکی از مصادیق آن است. 3. سوره نور، آیه 36. 4. سوره احزاب، آیه 53. 5. محدثان یادآور می شوند، وقتی که آیه مبارک «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ » (سوره نور، آیه36) بر پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد، آن حضرت این آیه را در مسجد تلاوت کرد، در این هنگام شخصی برخاست و گفت: ای رسول گرامی مقصود از این بیوت با این اهمیت چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خانه های پیامبران! در این موقع ابوبکر برخاست، در حالی که به خانه علی و فاطمه علیهما السلام اشاره می کرد، گفت: آیا این خانه از همان خانه هاست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمود: بلی از برجسته ترین آنهاست. (تفسیر درّ المنثور، ج 6 ص 203؛ تفسیر روح المعانی، ج18، ص 174). در روایت دیگری وارد شده است که پیامبرگرامی صلی الله علیه و آله و سلم مدت نُه ماه در خانه دخترش می آمد و بر او و همسر عزیزش سلام کرد و این آیه را خواند: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً »(سوره احزاب آیه 33) (تفسیر درّ المنثور، ج6 ص 606). 6. تلخیص الشافی، ج 3، ص 76، شافی نوشته سید مرتضی است که شیخ طوسی آن را تلخیص کرده است. 7. متن نامه را ابن ابی الحدید، در شرح خود ج 15 ص 186 نقل کرده است. 8. نهج البلاغه، نامه 28، متن عبارت امام علیه السلام چنین است: «و قلت انی کنت اقادکما یقاد الجمل المخشوش حتی ابایع، و لعمر الله لقد اردت ان تذمّ فمدحتَ و ان تفضح فاتضحتَ و ما علی المسلم من غضاضه فی ان یکونا مظلوما». 9. نوائب الدهور، ج 3، ص 192. 10. سوره شورا، آیه 227. م
پنجشنبه ، ۲۶آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هم اندیشی]
[مشاهده در: www.hamandishi.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
نخستین شهید بیداری اسلامی
شهیدخبر شهیدنیوز حوادث پس از سقیفه و حمله به خانه اهل بیت نبوت و آتش زدن آن و به شهادت رساندن حضرت زهرا س و حضرت محسن ع تلخ ترین و دردناک ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می آید به گونه ای که امام صادق علیه السلام آن فجایع را از فجایع روز عاشورا بالاتر سخت تر و تلخ تر ذکرآخرین گفتوگوی فارس با شهید ابراهیم عثمان معاون رسانهای شیخ زکزکی حوادث نیجریه برای محدودکردن بیداری اسلامی د
آخرین گفتوگوی فارس با شهید ابراهیم عثمان معاون رسانهای شیخ زکزکیحوادث نیجریه برای محدودکردن بیداری اسلامی در آفریقاستابراهیم عثمان مسئول رسانهای جنبش اسلامی نیجریه که نامش در میان شهدای حمله یکشنبه ارتش نیجریه به محل زندگی رهبر جنبش اسلامی این کشور است معتقد بود حوادث نیجریشهید دستغیب از جمله ذخایر تمام نشدنی خداوند برای مردم و جامعه اسلامی است
شیراز- ایرنا- خطیب و روحانی برجسته استاد حوزه و دانشگاه شهید آیت الله دستغیب را از جمله ذخایر تمام نشدنی خداوند برای مردم و جامعه اسلامی دانست و گفت آثار ماندگار آن شهید همواره به عنوان چراغ راهی هدایتگر همه کسانی است که طالب معرفت و رستگاری هستند به گزارش ذاکرنیوز حجت الپیکر پاک پاسدار شهید شیخ الاسلامی تشییع شد
به گزارش شهدای ایران پیکر این شهید با حضور جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی قشرهای مختلف مردم خانواده های شهدا و ایثارگران از مقابل ناحیه مقاومت بسیج و سپاه چالوس تشییع و سپس در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت دراین آئین مردم این شهرستان ضمن قرائت فاتحه و گلباران پیکرمطهراین شسفر دکتر شهیدزاده به عراق برای حضور در مجمع عمومی صاحبان سهام بانک تعاون اسلامی
دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در راس هیاتی به منظور شرکت در مجمع عمومی صاحبان سهام بانک تعاون اسلامی و بازدید از تعدادی از شعب این بانک به کشور عراق سفر کرد بانک کشاورزی با هدف توسعه روابط اقتصادی در افق پسا تحریم استفاده از ظرفیت های همکاری در حوکلنگ زنی چهار مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری در مشهد
کلنگ زنی چهار مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری در مشهد باحضور مدیریت عالی مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری کلنگ احداث چهار مدرسه از این واحدهای آموزشی در مشهد به زمین زده شد ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۳ آذر ساعت 08 06 به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی سیدجواد حسینی مدیرکل آموزش وروایتی از «نخستین شهید مدافع حرم» فریدونکنار از زبان هم سنگرش
خدا به محمد نظر داشت محمد پس از متوجه شدن از این موضوع که به همراه ما می آید دو رکعت نماز شکر خواند این شهید بزرگوار از زمان حرکت از فریدونکنار حتی یک لحظه به فکر بازگشت نیفتادبه گزارش بلاغ به نقل از بصیرنیوز شهید محمد شالیکار نخستین شهید مدافع حرم از فریدونکنار است که پس ازویژه برنامههای نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی اعلام شد
ویژه برنامههای نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی اعلام شدمدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت افتتاحیه هفته علمی تمدن نوین اسلامی 30 آذر در مسجد جمکران و اختتامیه 7 دی ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برپا خواهد شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس فرزاد جهان&zwnjعکس منتشر نشده از نخستین شهید بهبهانی مدافع حرم
تصویر منتشره آخرین لحظات شهید فتحی نخستین شهید مدافع حرم از شهرستان بهبهان را به نمایش گذاشته است متن خبر نداردشنبه ۲۱آذر۱۳۹۴پیکرپاک پاسدار شهید مصطفی شیخ الاسلامی در چالوس تشیع شد
پیکر این شهید با حضور جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی قشرهای مختلف مردم خانواده های شهدا و ایثارگران از مقابل ناحیه مقاومت بسیج و سپاه چالوس تشییع و سپس در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت جوان پیکر این شهید با حضور جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی قشرهای مختلف مردم خانواده ه-
گوناگون
پربازدیدترینها