تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820881626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا: نظامیان ترکیه باید از عراق خارج شوند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آمریکا: نظامیان ترکیه باید از عراق خارج شوند
ورود غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق و اصرار دولت آنکارا بر حفظ این نیروها، به تنشی میان دو کشور دامن زده که طی روزهای اخیر به یکی از مسائل جدی در منطقه تبدیل شده است. اکنون، یک روز پس از انجام حمله ای علیه این نظامیان، دولت آمریکا خواستار اقدام دولت ترکیه در خارج کردن نیروهایش از عراق شده و حضور این نیروها را «غیرمجاز» توصیف کرده است.
کد خبر: ۵۵۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ - 17 December 2015



آمریکا: نظامیان ترکیه باید از عراق خارج شوند
ورود غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق و اصرار دولت آنکارا بر حفظ این نیروها، به تنشی میان دو کشور دامن زده که طی روزهای اخیر به یکی از مسائل جدی در منطقه تبدیل شده است. اکنون، یک روز پس از انجام حمله ای علیه این نظامیان، دولت آمریکا خواستار اقدام دولت ترکیه در خارج کردن نیروهایش از عراق شده و حضور این نیروها را «غیرمجاز» توصیف کرده است.


به گزارش «تابناک» به نقل از «راشا تودی»، آمریکا از ترکیه خواسته نیروهای نظامی خود را که به صورت «غیرمجاز» در شمال عراق حضور دارند، از این کشور خارج کرده و به حق حاکمیت و تمامیت سرزمینی عراق احترام بگذارد. این درخواست در گفت و گوی تلفنی جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مطرح شده است.


در بیانیه کاخ سفید درباره این گفت و گو آمده: «معاون رئیس جمهور بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت سرزمینی عراق تأکید کرده و از ترکیه نیز خواست با خارج کردن نیروهای نظامی اش از قلمرو عراق که بدون اجازه دولت عراق در آنجا حضور دارند، همین کار را انجام دهد».  این در حالی است که دو روز پیش، بایدن خود با احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت و گو کرده بود.


بایدن در ادامه این گفت و گو همچنین با تأکید بر تعهد واشنگتن بر همکاری نزدیک با هر دو کشور عراق و ترکیه جهت مبارزه با داعش، از آنکارا خواسته به گفت و گو با بغداد ادامه دهد. در بیانیه کاخ سفید آمده: «معاون رئیس جمهور اظهار داشت که هرگونه حضور نظامی خارجی در عراق، می بایست با موافقت کامل دولت عراق صورت گیرد». 


گفتنی است روابط بغداد و آنکارا از روز چهارم دسامبر و در پی اعزام 150 نیروی نظامی ترکیه به همراه تجهیزات و توپخانه به اردوگاه «بعشقیه» در نزدیکی شهر موصل عراق، تیره شد. این اقدام هم از سوی دولت عراق و هم شهروندان این کشور به شدت مورد اعتراض قرار گرفت. 


ترکیه مدعی بود که اعزام این نیروها، برای محافظت از افسران این کشور که مشغول ارائه آموزش های ضد تروریستی در منطقه هستند، صورت می گیرد. دولت آنکارا همچنین ادعا می کرد که این اقدام در پی دعوت دولت عراق انجام گرفته و با توافقنامه های پیشین میان دو کشور نیز کاملاً مطابقت دارد. با این وجود، دولت عراق تأکید کرد که اقدام آنکارا، اقدامی متجاوزانه است. 


از سوی دیگر، باید اشاره کرد که دولت آمریکا در ابتدا سعی داشت خود را از ماجرا کنار کشیده و مدعی بود که این منازعه، چالشی میان دو کشور بر سر تعدادی اندک از نیروهای نظامی است. اما اینکه اکنون واشنگتن به تکاپو افتاده و به طور جدی خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق است را می توان به چند عامل مرتبط دانست.


نخست، با توجه به موضع گیری جدی دولت روسیه نسبت به این اقدام ترکیه و در شرایطی که روابط مسکو و آنکارا خود به واسطه سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه همچنان به شدت تیره است، به نظر می رسد دولت آمریکا بیم از آن دارد که در صورت تداوم بحران میان عراق و ترکیه و درخواست احتمالی مقامات عراقی از روسیه برای مداخله، مسکو موقعیت را غنیمت شمرده و برای قدرت نمایی در مقابل ترکیه هم که شده، وارد میدان شود. امری که می تواند بحران را به شدت پیچیده ساخته و پیامدهای ناخواسته بسیاری را به همراه داشته باشد.


دوم اینکه شب گذشته و در میانه این کشمکش ها، اعلام شد که تروریست های داعش اقدام به حمله به اردوگاه بعشقیه کرده اند که این حمله به کشته شدن هفت نیروی کرد و زخمی شدن برخی از نظامیان ترکیه شده است. بر اساس اعلام برخی منابع خبری کردی، پس از این حمله شماری از سربازان ترکیه نیز مفقود شده اند و اثری از آن ها در دست نیست. به این ترتیب، می توان چنین استدلال کرد که واشنگتن نگران است حضور نظامیان ترکیه، نه تنها واکنش دولت عراق و متحدانش را برانگیزد، بلکه سبب تحریک بیش از پیش داعش شده و عملیات بین المللی علیه این گروه را با دشواری مواجه سازد. 























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن