تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820099139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير دفاع: هیچ‌قدرتی نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزير دفاع: هیچ‌قدرتی نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند
به نظر مي‌رسد حاشيه‌ها بر سر تحريم‌هاي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تمامي ندارد و حالا سخن از بهانه‌جويي‌هاي جديد بر سر برنامه موشكي جمهوري اسلامي ايران است.
نویسنده : مهدی پورصفا 
به نظر مي‌رسد حاشيه‌ها بر سر تحريم‌هاي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تمامي ندارد و حالا سخن از بهانه‌جويي‌هاي جديد بر سر برنامه موشكي جمهوري اسلامي ايران است.
يكي از مواردي كه بارها به عنوان يكي از خطرات بر سر اجراي برجام از سوي برخي كارشناسان عنوان شده بود و حالا به نظر مي‌رسد كه بار ديگر غرب در پي بهانه جويي‌هاي جديد براي بازگرداندن برخي تحريم‌ها در راستاي تحركات ايران در حوزه انرژي هسته‌اي است.
   
موشك‌ها زير بار تحريم
از همان زمان تصويب اولين قطعنامه تحريمي عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در سال 2006 برنامه موشكي ايران به عنوان يكي از اهداف اصلي تحريم‌ها ذكر شده بود.
اوج اين فشارها و تحريم‌ها در قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل متحد بود كه برنامه موشكي ايران به عنوان تهديدي عليه صلح و امنيت جهاني عنوان شد و حتي به صورت تلويحي به كشورها اجازه داده شد‌ عليه ايران و جلوگيري از حمل محموله‌هاي موشكي اقدام به حمله مسلحانه كنند.
با اين حال هشدارهاي مقامات نظامي جمهوري اسلامي سبب شد‌ اين تهديدها هيچ گاه عملي نشود. اما بسياري از شركت‌ها و مقامات نظام جمهوري اسلامي ايران به دليل شركت در برنامه موشكي ايران مورد تحريم‌هاي سنگين قرار گرفتند.  در جريان مذاكرات ايران و كشورهاي عضو 1+5 برنامه موشكي ايران يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي دو طرف بود. غرب به دنبال اين بود تا ايران محدوديت هايي را در حوزه موشكي بپذيرد.  ايران نيز در همان ابتدا اعلام كرد كه به هيچ عنوان اجازه ورود مذاكره‌كنندگان به حوزه سلاح‌هاي دفاعي را نخواهد داد.
در نتيجه نوعی مصالحه بين دو طرف انجام شد. غرب عملا وارد حوزه موشكي ايران نشد، اما همچنان تحريم‌هاي مرتبط با برنامه موشكي ايران نزديك به هشت سال ادامه پيدا مي‌كرد.
در كنار اين، ايران از هر‌گونه توسعه موشك‌هاي بالستيك با توانايي حمل كلاهك هسته‌اي منع مي‌شد. با وجود اينكه ايران هر‌گز به دنبال توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي نبوده است، اما اين بند را نيز خلاف سياست‌هاي دفاعي خود مي‌دانست.
ايران در نهايت در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل از هر گونه توسعه سلاح‌ها و موشك‌هاي توانمند براي توسعه موشك‌هاي بالستيك منع و همچنين از ايران خواسته شده است تا به توسعه موشك‌هاي بالستيك اقدام نكند.
   
موشك عماد
پس از تصويب قطعنامه 2231 برخي نگراني‌ها در كشور پيرامون توسعه موشك‌هاي بالستيك به عنوان مهم‌ترين ابزار امنيتي ايران ‌به وجود آمد و حتي برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از امكان توقف برنامه موشكي ايران ابراز نگراني كردند.
در همين راستا بارها نيروهاي مسلح ايران اعلام كردند كه به هيچ عنوان توسعه برنامه‌هاي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك ايران را متوقف نخواهند كرد و در همين رابطه بود كه در مراسم بزرگداشت صنعت دفاعي از موشك بالستيك فاتح 110 نسل چهارم با برد 500 كيلومتر رونمايي شد.
چندي بعد موشك بالستيك ايران موسوم به عماد آزمايش شد. اين موشك توانمندي هدف قرار دادن اهداف سنگين را با دقت بسيار بالا دارد و از همين رو به شدت مورد توجه محافل نظامي ايران و امريكا قرار گرفت.
در واكنش به اين اقدام بود كه غربي‌ها بلافاصله اين روند را نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عنوان كردند و خواستار واكنش تحريم‌ها به اين مسئله شدند.
   
سردار دهقان به ابهامات پاسخ گفت
در مقابل سردار دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به برخي ادعاهاي غربي‌ها درباره ماهيت برنامه موشكي ايران پاسخ گفت.
وي  روز گذشته در جشنواره پژوهش در دانشگاه مالك اشتر گفت: بعضي در داخل و عده‌اي در بيرون مطرح مي‌كنند كه با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران برجام را پذيرفته، پس محدوديت‌هايي را در فعاليت‌هاي نظامي نظير موشكي، تست‌ها، عمليات‌ها و مانورها پذيرفته است، اما ما نشان داديم به رغم برخي محدوديت‌ها در قطعنامه 2231، مسير فعاليت‌هاي تحقيقاتي، پژوهشي، توسعه‌اي و توليدي را با همه تست‌ها و همه ابعادش انجام مي‌دهيم.
وزير دفاع با بيان اينكه موشك عماد يك موشك كاملاً متعارف است، خاطرنشان كرد: در اوج فشار و جوسازي كه آنها به راه انداخته بودند، آزمايش موشك عماد را انجام داديم و برد و وضعيت آن را اعلام كرديم؛ هدف ما از انجام اين آزمايش اين بود كه مي‌خواستيم يك چيز را به دنيا بگوييم كه جمهوري اسلامي ايران بر مبناي منافع ملي خودش عمل مي‌كند و هيچ‌كس و هيچ قدرتي در هيچ جاي عالم نمي‌تواند براي ملت و كشور ما تعيين تكليف كند و هيچ محدوديتي را در اين قضيه نخواهد پذيرفت. از روز اولي كه برجام پذيرفته شد تا امروز حتي يك لحظه، يك روز، يك ساعت، نه تنها آزمايشات مختلف ما عقب نيفتاده، نه تنها رزمايش‌ها، كارهاي توليدي و پژوهشي را محدود نكرديم، بلكه ابايي از اعلام آن نيز نداشتيم، زيرا دفاع را حق مسلم و پذيرفته شده خود مي‌دانيم و براي دفاع از كشورمان هرگونه سلاح و تجهيزات متعارف را كه لازم باشد طراحي، توليد و عملياتي خواهيم كرد.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن