واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: فرهیختگان| اولین جلسه درس گفت وگوی «ساختار علم و دین» با حضور علی پایا و مهدی آیت اللهی در مدرسه آزاد فکری مهاجر برگزار شد. در این جلسه که با حضور پایا و آیت اللهی، که بخشی از درس گفت وگوهای پاییزه مدرسه آزاد فکری مهاجر است، (درس گفت وگو سبک مدرسه آزاد فکری مهاجر در طرح و بحث مباحث علوم انسانی است) برگزار شد، ابتدا پایا که به صورت ویدئو کنفرانس از لندن حضور داشت به تقریر نظرات خود در باب دانشگاه و علم پرداخت. در این جلسات که قرار است به صورت مرتب با اساتید بنام برگزار شود، ابتدا با سخنرانی دعوت شونده آغاز می شود و در ادامه با پرسش و پاسخ دانشجویان و حضار پایان می یابد. در اولین نشست از این سلسله درس- گفت وگوها علی پایا به بیان دیدگاه های خود درباره نسبت علم و دین پرداخت و جایگاه آن در مصادق دانشگاه را وضوح بخشید، وی همچنین در ادامه به نقادی مقاله دکتر آیت اللهی با عنوان «نگرشی اسلامی به فلسفه علوم انسانی» پرداخت. در ادامه خلاصه ای از گزارش اولین جلسه را می خوانید. امکان تحقق دانشگاه اسلامی علی پایا در ابتدای سخنرانی خود دانشگاه را یک تکنولوژی دانست که قابلیت دینی شدن دارد و توضیح داد: «این دانشگاه است که در کمال خود کاملا شبیه دانشگاه های برتر جهان مانند ام آی تی و کمبریج خواهد بود.» پایا افزود: «در صورت تحقق دانشگاه اسلامی، علم تولید شده در آن اسلامی نخواهد بود و تلقی اسلامی از علم زاییده شناخت نادرست از علم است. من معتقدم علم مجموعه گمانه هایی است که توسط دانشمندان تنها برای شناخت واقعیت تولید می شود و به مدد نقادی مداوم، از ایدئولوژی تهی شده و تنها محک آن خود واقعیت خواهد بود. یکی از راه های نقادی علم همین گفت وگوها است که ابعاد پنهان و پیش فرض های ما را در مقابل مان قرار می دهد و با این رخداد امکان ارزیابی آنها را برای ما فراهم می کند. علمی که راه به شکاکیت دارد این فیلسوف ایرانی در ادامه، مقاله «نگرشی اسلامی به فلسفه علوم انسانی» آیت اللهی را مورد نقادی قرار داد و رویکرد آن به علم را در نهایت منتهی به یک شکاکیت مذموم دانست. در ادامه این درس گفت وگو آیت اللهی نگاه پایا به علم را مورد خدشه قرار داد و از وی پرسد که «چگونه و با چه مجوزی از نزد خود تعریفی برای علم ارائه می دهد؟» پایا هم پاسخ داد برای تعریف علم باید به خود دانشمندان مراجعه کرد تا با رویکردی پدیدار شناسانه تعریف علم معین شود، وگرنه با این رویکرد هیچ گاه به تعریف عقل گرایان انتقادی نخواهیم رسید. در نهایت پایا در جمع بندی کوتاهی، رویکرد آیت اللهی را برخاسته از فلسفه علم و تجویزی دانست و گفت: برخلاف ادعای آیت اللهی نباید علم را پیشینی فهمید. نگرش ایشان متکی بر این اعتقاد پیشینی است که علم را باید با درک خود دانشمندان شناخت و این مساله را یک تجویز پیشینی خواند.
دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهیختگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]