تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849288468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش حقوقی خسارت عدم النفع


واضح آرشیو وب فارسی:حمایت: افراد د ر زند گی روزمره، د ر هنگام انجام کارهای مختلف و به د لایل گوناگون ممکن است خواسته یا ناخواسته خساراتی به وسایل و اموال سایرین وارد کرد ه و موجب ورود ضرر و زیان مالی به این افراد شوند . اما با این وجود ضرر و زیانی که ممکن است به افراد وارد شود همیشه به معنای تخریب کامل وسایل یا ورود آسیب به اموال آنها نیست بلکه د ر موارد ی ممکن است این خسارات به د لایل د یگری به فرد وارد شود که یکی از این موارد ، عد م النفع است. عد م النفع را می توان اینگونه تعریف کرد : فرد ی د ر حال به د ست آورد ن منفعتی معین بود ه و همه مقد مات مورد نیاز هم برای تحقق این موضوع آماد ه و فراهم است. د ر چنین شرایطی ممکن است اتفاقی رخ د هد که مانع از این امر شد ه و اجازه ند هد که منافع مورد نظر، وجود پید ا کرد ه یا اینکه فرد ، مالک این منافع شود . به عنوان مثال، فرد ی که د ر شرکتی مشغول به فعالیت است و از این راه، کسب د رآمد می کند ، به د لیل توقیف غیر قانونی یا اشتباه از سوی ماموران انتظامی، ممکن است از د ریافت وجوهی که به عنوان حق الزحمه از کارفرمای خود د ریافت می کند ، بی بهره بماند . ضرر چیست؟ ضرر عبارت است از فوت و از بین رفتن آنچه انسان مالک و د ارای آن است. خواه نفس یا مال یا جوارح باشد . د ر تعریفی د یگر بیان شد ه است که ضرر عرفاً عبارت است از نقص د ر چیزی از شئون انسان بعد از اینکه وجود یافته است یا مقتضای پد ید ار شد ن آن د ر زمانی نزد یک وجود د ارد ، به طوری که عرف، آن را موجود می د اند . به عنوان مثال، کند ن د رختان میوه ای که شکوفه د ارند ، ضرر و زیان محسوب می شود زیرا د اشتن شکوفه مقتضای د اد ن میوه است و میوه منفعت د رخت محسوب می شود . انواع ضرر و زیان ضرر و زیانی که به شخص وارد می شود ، ممکن است ماد ی یا معنوی باشد . ضرر ماد ی شامل «از د ست رفتن مال موجود یا خسارت مثبت» و «منتفی شد ن منافع یا خسارت منفی که همان عد م النفع نامید ه می شود » است. د ر مواقعی، عد م النفع، ضرر محسوب می شود که د ر این صورت، عبارت است از بی نصیب شد ن از نفعی که به احتمال قریب به یقین د ر جریان عاد ی امور و اوضاع و احوال، امید د ستیابی به آن وجود د اشته و معقول و منطقی بود ه باشد . عد م النفع محقق الحصول عد م النفع محقق الحصول به معنای از بین رفتن منفعتی است که اگر اقد ام معینی، صورت نمی گرفت، آن منفعت به فرد زیان د ید ه می رسید و د ر حقیقت چنین اقد امی موجب شد که فرد از کسب این منفعت محروم شود . به عنوان مثال، شخصی د ر خیابان د ر جلوی گاراژی جوی عمیقی می کند و مانع از خروج اتومبیل کرایه ای می شود . بد ین ترتیب این شخص مانع رسید ن منفعتی شد ه است که مالک اتومبیل از کار کرد ن به د ست می آورد . عد م النفع محتمل الحصول عد م النفع محتمل الحصول نیز به این معنا است که اگر اقد ام معینی انجام نمی شد ، این احتمال وجود د اشت که منفعتی عاید فرد شود . د ر حالی که با این اقد ام، فرد از د ریافت آن محروم شد ه است. به عنوان مثال، توزیع کنند ه روزنامه، روزنامه ای که د ر آن اعلان مزاید ه ملکی د رج شد ه است را به مشترک آن روزنامه نمی رساند و او د ر مزاید ه شرکت نمی کند . مشترک روزنامه پس از اطلاع از این موضوع، علیه توزیع کنند ه، اقامه د عوی کرد ه و خسارت وارد ه خود را از او مطالبه می کند . با این استد لال که اگر روزنامه به او رساند ه می شد ، او د ر مزاید ه اعلان شد ه شرکت و برند ه می شد و از آن مبلغ به عنوان منفعت استفاد ه می کرد . این فرد معتقد است که به د لیل اهمال توزیع کنند ه روزنامه د ر انجام وظایف خود ، وی باید خسارات ناشی از این عد م النفع را به مشترک روزنامه بپرد ازد . البته لازم به ذکر است که شرکت د ر مزاید ه و برند ه شد ن شخص محرز نیست و به همین د لیل، عد م النفع محتمل الحصول است و نمی توان آن را مطالبه کرد . مالیت د اشتن یا ند اشتن عد م النفع پرسشی که د ر اینجا مطرح می شود ، این است که آیا عد م النفع مال محسوب می شود یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش باید ابتد ا تعریفی از مال ارایه د اد : مال چیزی است که ارزش اقتصاد ی د اشته و قابل تقویم به پول باشد . به بیان د یگر مال یک مفهوم عرفی است؛ به معنای چیزی که بتواند مورد د اد و ستد قرار گیرد و از نظر اقتصاد ی ارزش مباد له د اشته باشد . برخی فقها و حقوقد انان عقید ه د ارند که اطلاق مال بر (عد م النفع) صاد ق نیست زیرا عد م النفع محرومیت از کسب مال است؛ نه خود مال و مال چیزی است که فعلاً موجود باشد . د ر بیان د یگر گفته شد ه است که د ر مورد عد م النفع، کسی مال فعلی د یگری را از بین نبرد ه، بلکه اجازه ند اد ه است که فرد مالی را که احیانا می توانست به د ست آورد ، کسب کند . قابل مطالبه بود ن عد م النفع بر اساس قاعد ه لاضرر اگر عد م النفع را ضرر بد انیم، حسب قاعد ه لاضرر، عد م النفع قابل مطالبه است. بد ین معنا که قانونگذار حکمی وضع نمی کند که موجب ضرر به مرد م باشد . د ر نتیجه هرکس موجب اضرار به د یگری شود ، باید آن راجبران کند . بنابراین شاید بتوان گفت، قاعد ه لاضرر حکم می کند که چون عد م النفع ضرر است د ر صورت وقوع آن توسط شخصی، آن شخص ضامن جبران است و زیان د د یه می تواند بر اساس حکم لاضرر، به د لیل از د ست رفتن منافع، مطالبه ضرر و زیان کند . البته چنین نظری را د ر قوانین فعلی پذیرفته نشد ه و حتی فقهای شورای نگهبان نیز با چنین نظری تاکنون مخالفت کرد ه اند . از جمله د ر جریان بررسی لایحه آیین د اد رسی کیفری جد ید د ر شورای نگهبان، د ر حالیکه بر اساس تبصره ماد ه 12 لایحه تاکید شد ه بود که «عد م النفع قابل مطالبه است» اما فقهای شورای نگهبان، چنین مصوبه ای را خلاف شرع د انسته و د ر نتیجه با حذف آن د ر اصلاحات مجلس، د ر نتیجه، همچنان عد م النفع د ر قوانین فعلی قابل مطالبه نیست.


یکشنبه ، ۲۲آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حمایت]
[مشاهده در: www.hemayatonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن