تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846397435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به بدعت شب اول ماه ربیع الاول +استفتاء از رهبر انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:آزادگان ایران: نگاهی به بدعت شب اول ماه ربیع از نگاه روایات، اصل داستان و استفتا از رهبر معظم انقلاب اسلامی بخشی از مطالب "سنت یا بدعت" در ارتباط با شب اول ربیع است.پایگاه اطلاع رسانی آزادگان ایران : “بدعت یا سنت شب اول ربیع” نگاهی به مساله شب آخر صفر از نگاه سنت و روایات دارد. رسم شب آخر صفر از موارد خرافه بوده و بدون ریشه و اساس است٬ همچنین به نظر می رسد که این رسم ساخته و پرداختۀ مردم ساده و ناآگاهی است که از سر ذوق اقدام به انجام چنین عملی کرده و سپس به انتقال آن به دیگری و انتشار عمومی آن پرداخته اند. در ادامه؛ یادداشت به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محسن موسوی٬ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران آمده است: در میان عده ای از مردم مرسوم است که در نخستین ساعات شب اول ربیع الاول به در مساجد رفته و دِر بستۀ هفت مسجد را کوبیده و با مژده دادن به اهل بیت(ع) در به پایان رسیدن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول حاجات خود را طلب میکنند آیا این رسم دارای اساس و ریشه است یا خیر؟ پاسخگویی به این پرسش نیازمند طرح چند مقدمه است: ابتدا باید معنای خرافه و تفاوت آن با سنتهای پسندیده و سنتهای شرعی را دانست. خرافات٬ جمع خرافه و در اصل به معنای حکایتهای شب است٬ اما در تداول فارسی زبانان به سخنان نامربوط و پریشان که خوشایند باشند و به کلام باطل و بیاساس گفته میشود. گرچه قلمرو حرکتی خرافه ها٬ محدود به دین و عقاید دینی نیست ولی خرافات در عقاید مراسم های دینی بیشتر رخ میدهد. از این رو خرافۀ دینی٬ گفتار یا کرداری است به ظاهر دینی که بر مبنای عقل و منطق استوار نبوده و با موازین شرع سازگار نباشد. به طور خلاصه آنچه که در میزان عقل و وحی مردود شمرده شود٬ خرافه است. در فرهنگ روایی ما٬ از خرافه با تعبیراتی چون بدعت و سنت سیّئه نام برده شده است. بدعت٬ عمل جدیدی است که در اعمال دینی به وجود آمده و ریشه و سندی حدیثی و قرآنی دربارۀ آن وجود ندارد و نیز پیشینهای از روش علمای دین دربارۀ این عمل مشاهده نمیشود. در حقیقت آنچه که مخالف سنّت باشد بدعت نام میگیرد. بدعت گزاری در دین و ایجاد سنتهای بی اساس که ظاهری دینی و عامه پسند دارند از بزرگترین گناهان و بدترین اعمال است. امام علی (ع) در این باره فرموده است: ماَهَدَم الّدیَنِمثُل اْلبِدعِ؛ هیچ چیز مانند بدعت دین را از بین نمیبرد. (بحارالأنوار٬ ج ٬۷۸ ص ۹۲). ایشان از بدعتگزاری در دین نهی فرموده و گفته اند: إِیّاَک أَن تَُسَّنُسَّنَه بِدَعٍهَفإَِّن اْلَعبَد إِذاَسَّنُسَّنًهَسیَِّئًه لَِحَقُهِوزَرها وِوزَرَمنَعِمَل بِها ؛ بپرهیز از این که رسم بدعتآمیزی را پایهگذاری کنی زیرا اگر بندهای چنین کند٬ گناه عملش و گناه هر کس که بدان عمل میکند٬ به او خواهد رسید. (بحارالأنوار٬ ج ٬۷۷ ص ۱۰۴) همچنین در روایات اهل بیت(ع) اهل بدعت و کسانی که خرافهها را به عنوان اعتقاد و عملی دینی انجام میدهند نکوهش شدهاند. پیامبر گرامی ر اْلَخلقِ واْلَخلیَقِه؛ بدعتگزاران بدتریِن مردم و بدترین اسلام(ص) فرموده است: أهُل البِدعِ َشُّر موجودات هستند (میزان الحکمه٬ ح ۱۶۲۹) نکته ای که حایز اهمیت است این است که شهرت عمومی و عمل کردن مردم به یک رسم دلیل بر صّحت عمل و مطابقت با سنت نبوی نیست. در کلامی از امام علی(ع) آمده است: بدعت گزاران کسانی هستند که با فرمان خدا و کتاب او و پیامبرش مخالفت می ورزند و بر اساس رأی وهواهای نفسانی خود عمل میکنند هر چند شمارشان بسیار باشد. ( کنزالعّمال٬ ح ۴۴۲۱۶) برای فهم بهتر این رسم باید با تحلیل بخشها و آنالیز کردن گفتار و کردار انجام دهندگان آن سوالاتی را که در مقابل این رسم وجود دارد٬ پیش رو قرار دهیم. ـ کسانی که این مراسم را انجام میدهند در ساعات اولیه صبح روز اول ربیع الاول مبادرت به انجام این عمل میکنند پرسشی که به ذهن میآید این است که آیا ساعت اولیه روز قمری با روز شمسی مطابق است و در همان ساعت ۱۲ به بعد شب ماه متولد میشود یا خیر؟ اگر این چنین نیست چرا انجام دهندگان این عمل دقت در انجام این عمل نداشته و آنرا در زمان دقیق آن انجام نمیدهند؟ ـ علت اینکه در پایان ماه صفر به انجام این کار مبادرت میشود چیست؟ آیا ماه صفر دارای ویژگی خاصی است که این عمل را ویژه میسازد؟ اگر در پاسخ گفته شود که غمهای اهل بیت در این ماه بسیار بوده و از این رو ماه درد و غم بوده و پایان آن نیز برای اهل بیت و شیعیان مهم است سؤال دیگری به ذهن می آید و آن اینکه آیا ماه محرم یا ماههای دیگری که شهادت ها و رحلت هایی در آن رخ داده دارای این ویژگی نیستند؟ پس چرا چنین عمل یا مشابه آن وجود ندارد؟ ـ علت اینکه در این رسم باید به دِر مساجد رفته و با درب بستۀ مسجد روبرو شده و آنرا کوبید چیست؟ و اصولاً چه رابطهای میان کوبیدِن دِر مسجد و مژده دادن به اهل بیت(ع) وجود دارد؟ آیا در فرهنگ قرآن و حدیث مشابه این عمل که به پشت درب بسته مساجد رفته و در بزنند و یا پشت در مسجد شمع روشن کنند وجود دارد؟ ـ پرسش دیگر اینکه عدد۷ در این میاه چه نقشی دارد و از کجا پیدا شده است؟ و اگر عدد هفت را مقدس میدانند چرا اعداد مقدسی مانند ۱۴ ـ ۴۰ ـ ۷۰ ـ ۱۱۰ و ۱۱۴ را استفاده نکنیم که اثر بیشتری داشته باشد؟ و آیا اگر این تعداد را کم و بیش کنیم اثر مطلوب را خواهیم گرفت؟ ـ اختلاف شدیدی که در شکل انجام دادن این عمل وجود دارد و عدهای مژده را به پیامبروعدهای به حضرت زهرا و … میدهند و از ایشان طلب حاجت میکنند؟ یا اینکه عدهای دیده شدن یا دیده نشدن در کنار درب مساجد را دارای موضوعیت میدانند؟ منشأ این اختلافات چیست؟ ـ آیا کتاب یا منبعی که از انجام این عمل ذکری به میان آورده باشد٬ کتابی حدیثی ـ دعایی ـ تاریخی و … وجود دارد و اگر هست قدیمیترین منبعی که آن را نقل کرده کدام است؟ اگر هم در منبع مکتوبی اثری نیست به چه اعتمادی این عمل را انجام میدهند؟ اساساً این عمل چند سال است که در کشور ما رواج یافته و به شکل عمومی امروزی درآمده است و انجام دهندگان آن٬ آن را به گفته و شنیدۀ کدام مرجع و منبع معتبر استناد میدهند؟ ¬ در افواه برخی از متدینان چنین شهرت یافته که منشأ این رسم حدیثی از پیامبر اکرم(ص) است که میفرماید: هر کس به من بشارت خروج ماه صفر را بدهد٬ بهشت برای او است. پیش از پرداختن به درستی یا نادرستی گفتۀ فوق پرسشی دیگر به ذهن میآید و آن اینکه وقتی با انجام دهندگان این عمل روبرو میشویم و از علت این عمل و بشارت دهی میپرسیم جواب رسم شب آخر ماه صفر ٬ بدون ریشه و اساس است ۱۲/۸/۲۰۱۵ میگویند که بعلت غم و اندوه اهل بیت در این ماه و رنجهایی که کشیده اند٬ اهل بیت(ع) غمگین اند و … حال پرسش این است زمانی که این عبارت از پیامبر(ص) صادر شد پیش از اتفاق افتادن غمها و شهادت های اهل بیت(ع) بود پس آیا این روایت شامل حال هم عصران پیامبر نمیشده یا علت دیگری در کار است؟ حال ببینیم در مجموعه های روایی ما چنین حدیثی که موید رسِم مورد بحث باشد وجود دارد یا خیر؟ با جستجویی در کتابهای حدیثی با روایتی روبرو میشویم که ترجمه آن بدین شرح است: ابن عباس میگوید: روزی پیامبر(ص) به همراه عده ای از یاران در مسجد قبا نشسته بودند. پیامبر فرمود: نخستین کسی که الآن بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است٬ هنگامی که اطرافیان این سخن پیامبر را شنیدند٬ تعدادی از آنها از مسجد خارج شدند و هر یک از آنها در سرداشت تا دوباره به مسجد بازگردد و مشمول این سخن رسول خدا گردد. پیامبر اکرم (ص) این مطلب را فهمید آنگاه به آنان که در نزدش نشسته بودند روکرد و فرمود: اکنون گروهی که هر یک بر دیگری پیشی میگیرند بر شما وارد خواهند شد هر کس از آنان که مرا به خروج ماه آذار بشارت داد٬ بهشت از آن اوست.َفَمن بََّشرنی بُِخروجِ آذارَفلَُه الجنّه٬[ماه آذار از ماههای رومی است]. جماعتی وارد مسجد شدند و ابوذر(ره) با ایشان بود. پیامبراز ایشان پرسید: اکنون در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر پاسخ داد: ماه آذار خارج شده است. پیامبرفرمود: ای اباذر من این را میدانستم ولی دوست داشتم که مردم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی … (علل الشرایع٬ ج ٬۱ ص ۱۷۵؛ معانی الأخبار٬ ص ۲۰۴ ؛ بحارالأنوار٬ ج ٬۲۲ ص ۴۲۴) بنابر جستجویی که متخصصین رشتۀ حدیث انجام داده اند تنها متنی که دربارۀ خروج از ماه آذار است٬همین متن است و متن دیگری که مؤید رسم مورد بحث باشد یا مشابه آن وجود ندارد. چنانکه مشاهده میشود علاوه بر تطبیق نابجا و نادرست ماه صفر قمری با ماه آذار رومی؛ حدیث فوق در مقام بیان جایگاه والای ابوذر است و اصلاً دربارۀ ماه صفر و خارج شدن آن بحث نمیکند و در حقیقت علت صدور حدیث بیان مقام ابوذر است نه نحوست ماه صفر. با توجه به مقدمه های گفته شده و با توجه به: ۱ ـ عدم وجود مستند حدیثی ـ تاریخی یا دعایی و … ۲ـ عدم پیشینۀ قابل قبول در عرف متدینین ۳ ـ عدم پذیرش عقل و منطق از علت و روش این رسم ۴ ـ فتوای مراجع دینی بر بیپایه بودن آن و لزوم برخورد با آن ۵ ـ شائبه ایجاد یا پیروی از بدعت و سنت سیّئه به نظر میرسد که رسم مورد بحث از موارد خرافه بوده و بدون ریشه و اساس میباشد٬ همچنین به نظر میرسد که این رسم ساخته و پرداختۀ مردم ساده و ناآگاهی است که از سر ذوق اقدام به انجام چنین عملی کرده و سپس به انتقال آن به دیگری و انتشار عمومی آن پرداختند. استفتا از مقام معظم رهبری در مورد عمل آخر ماه صفر: سوال: چند سالى است در شب اول ماه ربیع الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و یا ترویج نوعى خرافه در آن مى رود، ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع الاول از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادى که غالباً خانم ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى رسد و معتقد هستند بدینوسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول را خبر مى دهند نظر حضرتعالى در این باره چیست؟ جواب: عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوه اى قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده اى است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایى که چه بسا ممکن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.


شنبه ، ۲۱آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آزادگان ایران]
[مشاهده در: www.badriyoon.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن