تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815260783
تأثیر حضور امام رضا(ع) در گسترش تشیع در ایران
واضح آرشیو وب فارسی:شهیدنیوز: شهیدخبر(شهیدنیوز): مقام علمی امام یکی از مهم ترین عوامل گسترش تشیع به حساب می آید و همچنین خنثی کننده تمام نقشه های شوم مأمون. چرا که مأمون با دعوت از دانشمندان می خواست که امام با شکست در جلسات مناظره، جایگاه معنوی اش سست شود.امام رضا ـ علیه السّلام ـ هشتمین امام شیعیان اثنی عشری بنا به درخواست و اجبار مأمون، خلیفه عباسی مدّتی را در ایران (مرو) حضور یافتند و در این مدّت عنوان ولایتعهدی مأمون را علی رغم میل باطنی خویش قبول کردند.[1]و این مدّت مهم ترین فصل تاریخی زندگی آن امام همام می باشد. با توجّه به اینکه تشیّع و محبت به اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از همان آغاز ورود اسلام و سپس در دوره اموی نفوذ چشمگیری در ایران و بالاخصّ در خراسان داشته ولی به خاطر خفقان موجود شیعیان نمی توانستند فعّالیت علنی انجام دهند و این روند تا حضور امام رضا ـ علیه السّلام ـ در ایران ادامه داشت. حضور امام رضا(ع) در ایران بدین ترتیب سبب رواج تشیع گردید: 1. با اینکه مأمون مسیر حرکت امام از مدینه به مرو را طوری تعیین کرده بود که امام رضا ـ علیه السّلام ـ از مناطق شیعه نشین عبور نکند ولی با این وجود امام رضا ـ علیه السّلام ـ در بین راه از آبادی های که گذر می کردند به ابراز احساسات مردم پاسخ می دادند و پاسخ مسائل شان را با سعه صدر بیان می کردند به طوری که رجاء بن ضحاک می گوید: در هیچ شهری از شهرها فرود نمی آمدیم، مگر آنکه مردم به سراغ او می آمدند و از او در مورد مسائلشان استفتاء می کردند و معالم دینی شان را می پرسیدند و او نیز احادیث زیادی از طریق آباء طاهرینش برای آنها نقل می کرد.[2] معروفترین رویداد در این مسیر حرکت، خطبه حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ در جمع مردم نیشابور بوده که در آن جمع حضرت با بیان حدیث سلسله الذهب به حقّانیت خویش و آباء و اجدادش تصریح می کنند و تعداد انبوهی از علماء و طلاّب آن را ثبت کرده و دهان به دهان پخش می کنند.[3] عملکرد امام در طول مسیر طوری بوده که می خواستند مردم را نسبت به اجداد خویش و همچنین ارتباطش را با پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مکرر بیان کنند و این را ما در روایاتی که حضرت نقل می کنند که اغلب از اجداد طاهرینش می باشد، مشاهده می کنیم و لذا مردمی که با امام آشنا می شدند و با رفتار حاکمان عباسی و اموی و سران قبایل عرب مقایسه می کردند، شیفته امام شده به تشیّع می گرویدند. و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ بیشتر شناخته می شدند. 2. مقام علمی امام یکی از مهم ترین عوامل گسترش تشیّع به حساب می آید و همچنین خنثی کننده تمام نقشه های شوم مأمون. چرا که مأمون با دعوت از دانشمندان و نخبگان می خواست که امام در جلسات مناظره شرکت کرده و به سؤالاتی که از طرف علمای ادیان و مذاهب طرح می شد پاسخ دهد، البته انگیزه مأمون شکست دادن امام و کاستن از مقام علمی و جایگاه معنوی آن حضرت نزد شیعیان و سایرین بود ولی امام با شایستگی و برتری و سعه صدر به تمام مباحثی که مطرح می شد با دلایل متّقن و محکم پاسخ می دادند و مباحثی نظیر مباحث امامت را پیش می کشیدند و راه و روش اسلام را درباره حاکمیت بیان می کردند.[4] 3. در پی مهاجرت امام به ایران عده زیادی از فرزندان و نوادگان ائمه ـ علیهم السّلام ـ نیز به ایران آمدند و در شهرها و مناطق مختلف و دور افتاده ساکن شدند که این امر هم باعث آشنایی مردم با فرهنگ اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ شد و موجب گرایش مردم به شیعه و گسترش و ترویج تشیّع گردید. از طرفی هم، مأمون چون خود را طرفدار علویان معرّفی می کرد و فضای نسبتاً باز نسبت به خلفای پیش از خود به وجود آورده بود نمی توانست مانع از تبلیغ و ترویج تشیع شود.[5] و لذا با حضور امام رضا ـ علیه السّلام ـ در ایران و مهاجرت عده ای از علویان فرصتی پیش آمده بود که اکثر مردم ایران و شهرهای شیعه نشین علناً به شیعه و علوی بودن خود افتخار کرده و آن را تبلیغ و ترویج می کردند. 4. تأثیر دیگر حضور امام در ایران و گسترش تشیع؛ کرد امام رضا ـ علیه السّلام ـ بر طبق روش و سنّت پیامبر عمل در عبادات بود. آنحضرت در مدتی که در خراسان بودند در اجرای عبادات سعی داشتند که روش و سنّت نبوی ـ صلّی الله علیه و آله ـ را زنده کند و لذا وقتی مأمون از امام خواست تا نماز عید را بخواند حضرت طبق سنّت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و بدون تجمّلات شاهانه عمل کردند و تأثیر این مسئله در بین مردم به حدّی بود که مأمون دستور داد امام را از نیمه راه برگرداندند.[6] 5. در مدّتی که امام در مرو بودند با ارسال نامه هایی به اطراف و سران قبایل و تبیین جایگاه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و بیان برخی مسائل کلامی و اخلاقی که میان شیعه و سنّی از مسائل اختلافی بود،[7] می خواستند مردم بیشتر با حقایق دین و قرآن آشنا شده و وحدت بین مسلمین بر قرار شود. لذا این امر نیز باعث شد تعداد زیادی به تشیّع گرایش پیدا کرده و موجب گسترش تشیع گردد. بنابراین می توان گفت که از همان ابتدای ورود امام به ایران حضرت روشی را انتخاب کردند که خنثی کننده نقشه های مأمون باشد و لذا با وجود اینکه امام را از مناطق شیعه نشین عبور ندادند ولی باز هم امام در ارتباطی هر چند اندک که با مردم پیدا می کردند به سؤالات مردم با سعه صدر جواب می دادند و حقانیت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ را در مجالس مختلف بیان می نمودند و همچنین با پیروزی امام در جلسات مناظره علمی و عمل نمودن بر طبق سنّت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در عبادات و ارسال نامه هایی برای سران قبایل مختلف و تشریح جایگاه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ موجب گسترش تشیع در ایران شدند. و همچنین با آمدن حضرت به ایران و ایجاد فضایی مناسب. عده ای از علویان نیز عازم ایران شدند و در مناطق مختلف مسکن گزیده و به تبلیغ و ترویج علنی تشیّع و مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ پرداختند که این امر نیز باعث گسترش تشیع در ایران گردید. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. الارشاد، شیخ مفید، ج2. 2. فصول المهمه فی معرفه الائمه، ابن صباغ مالکی، ج 2. 3. منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ج2. 4. مسند امام رضا ـ علیه السّلام ـ ، عزیز الله عطاردی. پی نوشت ها: [1] . اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبین، تحقیق احمد، بیروت، مؤسسه اعلمی، چاپ دوم ، 1987م، ص 454. [2] . صدوق، عیون اخبار الرضا، نجف، مطبعه حیدریه، 1390، ج2، ص 181 ـ 183. [3] . عاملی، جعفرمرتضی، حیاه سیاسی امام رضا ـ علیه السّلام ـ ، قم، انتشارات جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1362، ص 144. [4] . حرّانی، تحف العقول عن آل الرسول، ترجمه علی اکبر غفاری، تهران، 1363، ص 513 و شوشتری، نور الله، مجالس المؤمنین، تهران، انتشارات اسلامی، (بی تا)، ج2، ص272. [5] . خواجویان، محمّدکاظم، تاریخ تشیع، مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1379، ج4، ص110. اربلی، کشف الغمه، تحقیق سید هاشم رسولی، تبریز، ج2، صص 382 ـ 383. [6] . مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، تحقیق: علی اکبر غفاری، تهران، دار الکتب اسلامی، چاپ اول، 1388 ق، ج 49، ص 490 و صدوق پیشین، ج 149. [7] . جعفریان، رسول، تاریخ تشیع در ایران (از آغاز تا قرن هفتم) قم، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ سوم، 1371، ص 157. نسیم
شنبه ، ۲۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهیدنیوز]
[مشاهده در: www.shahidnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
اجمالی/ امام جمعه موقت رشت: ولایتمداری مردم ایران از برکات حضور امام رضا(ع) است
اجمالی امام جمعه موقت رشت ولایتمداری مردم ایران از برکات حضور امام رضا ع استامام جمعه موقت رشت با بیان اینکه شیعه شدن مردم ایران از برکات حضور امام رضا ع است گفت ولایتمداری مردم ایران مدیون حرکت و حضور علی بن موسیالرضا ع است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجتالاسلامسرزمین خورشید در اندوه عالم آل محمد/52 امروز مشهدالرضا میزبان ایران است/حضور میلیونی عاشقان امام رئوف(ع) در قط
سرزمین خورشید در اندوه عالم آل محمد 52امروز مشهدالرضا میزبان ایران است حضور میلیونی عاشقان امام رئوف ع در قطعهای از بهشت آمدهاند تا گره بزنند بینالحرمین را به گنبد طلایتحرم مطهر امام هشتم ع در روز شهادت این امام رئوف حال و هوای خاصی دارد و سراسر سیاهپوش شده است به گزارش خامام رضا(ع) زمینه ساز گسترش شیعه در ایران بودند
این استاد حوزه تاکید کرد الگو بودن امام رضا علیه السلام به خاطر مقام معنوی عظیمی که دربین مردم زبان زد خاص و عام شده بود موجب گرویدن عده ی زیادی به اسلام و مذهب تشیع گشته بود فلذا حضرت از کوچکترین اوامر جهت بهره بردن مردم از مسائل دینی کوتاهی نمی کردند و هر لحظه زمینه را برای جاهداف امام رضا (ع) از سفر به ایران
اهداف امام رضا ع از سفر به ایران ورود امام رضا ع به ایران و ترویج فرهنگ علوی توسط حضرت به کشورمان از جمله موضوعات مهم تاریخ اسلام است کد خبر ۵۵۳۳۸۴ تاریخ انتشار ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۰ - 12 December 2015 ورود امام رضا ع به ایران و ترویج فرهنگ علوی توسط حضرت به کشورمان از جملحضور 11 هزار اسفراینی در سالروز شهادت امام رضا در مشهد مقدس
حضور 11 هزار اسفراینی در سالروز شهادت امام رضا در مشهد مقدس اسفراین - ایرنا- رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسفراین گفت 11 هزار نفر از مردم این شهرستان در قالب 51 هیات مذهبی در مراسم دهه آخر صفر در مشهد عزاداری می کنند حجت الاسلام مجید بداریه روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کردحرم حضرت امام رضا(ع) از نمادهای تشیع
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت امروز ایران به عنوان جایگاه حمایت از اهل بیت ع شناخته شده و مقابل کفر جهانی ایستاده و این از برکات و محسنات سفر تاریخی امام رضا ع به ایران اسلامی است آیتالله محسن حیدری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویعضو جامعه مدرسین:امام رضا(ع) به ایران و ایرانی عزت بخشیدند
عضو جامعه مدرسین امام رضا ع به ایران و ایرانی عزت بخشیدند قم- ایرنا- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تسلیت سالروز شهادت امام رضا ع حضور این امام همام در ایران را از عنایات و الطاف الهی به این کشور عنوان کرد و گفت امام هشتم به ایران و ایرانی عزت و عظمت بخشیدند آیت الله عبدکرامات امام رضا(ع) در طول سفر به ایران
از امام رضا علیه السلام در طول سفر به ایران در منازل مختلف کرامات و معجزاتی مشاهده شده که آثار برخی از آنها تا امروز موجود است به گزارش عصر امروز آنچه در ادامه می خوانید گزارشی از کرامات امام رضا ع در سفر به ایران است که مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اختیار خبرگزاری فارسیاران ایرانی امام رضا(ع) چه کسانی بودند؟
به گزارش شهدای ایران سابقه ارادت ایرانیان به خاندان اهل بیت علیهم السلام مختص زمان زندگی امام رضا ع در ایران نیست برخی از یاران ایرانی امام هشتم از زمان حیات امام موسی کاظم ع در خدمت آل محمد ص بوده اند تعداد یاران ایرانی علی بن موسی الرضا ع که در تاریخ از آن ها نام بردهمراسم گرامیداشت سالروزشهادت پیامبرگرامی اسلام(ص)، امام حسن مجتبی و امام رضا(علیهمالسلام) با حضور صدها زن و مرد
در این مراسم صدها زن و مرد اشتراک داشتند و با اجرای سیدعبدالله موسوی نژاد نایاب آغازگردید و پس از قرائت قرآن کریم توسط آقای رضایی و مرثیه سرایی توسط آقای موسوی مولوی محمدمختار مفلح رهبر حزب نهضت اسلامی به ایراد سخن پرداخته و سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری پیرامو-
گوناگون
پربازدیدترینها