دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
جاهای دیدنی قشم در شب که نباید از دست بدهید
سیگنال سهام چیست؟ مزایا و معایب استفاده از سیگنال خرید و فروش سهم
کاغذ دیواری از کجا بخرم؟ راهنمای جامع خرید کاغذ دیواری با کیفیت و قیمت مناسب
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1862280732

شش تدبیر حضرت امام رضا(ع) در نبرد با مأمون
واضح آرشیو وب فارسی:گفتمان نیوز: در آستانه سالروز شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بخش هایی از پیام حضرت آیت الله خامنه ای به کنگره جهانی امام رضا علیه السلام قابل بازخوانی است.گفتمان ما | پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR شش تدبیر حضرت امام رضا علیه السلام در نبرد با مأمون را که رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۶۳/۵/۱۸ مطرح کرده اند به شرح زیر بازنشر داد. ۱ پرکردن فضای مدینه از کراهت و نارضایتی خود در هنگام دعوت ایشان از مدینه به خراسان ۲ نپذیرفتن ولایت عهدی تا هنگام تهدید به قتل و ابراز اجباری بودن آن در هر فرصتی ۳ مشروط کردن پذیرش ولایت عهدی به دخالت نکردن در هیچ یک از شئون حکومت ۴ برملا کردن داعیه امامت شیعه در سطح عظیم اسلام و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمان ها ۵ استفاده امام از هر فرصتی برای قرارگیری در معرض ارتباط با مردم ۶ حمایت امام از شورشگران و سرجنبانان تشیع تشکیل کنگره علمی زندگی امام هشتم در جوار تربت پاک آن بزرگوار و هم زمان با سال روز ولادت آن حضرت، گام تازه ای در جهت روشن گری چهره تابناک ائمه معصومین (علیهم السّلام) و آشنائی با زندگی نامه پرحماسه و پررنج آن پیشوایان عظیم الشأن است. باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (علیهم السّلام) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت بار آنان حتی بر شیعیانشان پوشیده مانده است. مهم ترین چیزی که در زندگی ائمه به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر “مبارزه حاد سیاسی” است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی به طور آشکار با پیرایه های سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهل بیت (علیهم السّلام) مبارزه سیاسی خود را به شیوه ای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند. این مبارزه بزرگ ترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج ساله جنگ های داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر می توان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهل بیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهت گیری و همان اهداف ادامه می داده است. اکنون جای آن است که به اختصار، حادثه ولیعهدی را مورد مطالعه قرار دهیم. در این حادثه امام هشتم علی بن موسی الرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن می توانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب می کرد: اولین و مهم ترین آن ها، تبدیل صحنه ی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بی خطر بود. همان طور که گفتم شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگی ناپذیر و تمام نشدنی داشتند،این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیف ناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست… با این کار مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان می گرفت زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلق العنان وقت و متصرف در امور کشور است نه مظلوم است و نه آن چنان مقدس. دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافت های اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافت ها بود. سوم: این که مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاه های خود قرار می داد و به جز خود آن حضرت، همه سران و گردن کشان و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در می آورد. چهارم: این که امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤال ها و شکوه ها بود در محاصره مأموران حکومت قرار می داد و رفته رفته رنگ مردمی بودن را از او می زدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبت های مردم فاصله می افکند. هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب می کرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر این که فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دین داران به دنیاطلبان از آبروی دین داران می کاهد و بر آبروی دنیاطلبان می افزاید. ششم آن که در پندار مأمون، امام با این کار، به یک توجیه گر دستگاه خلافت بدل می گشت. بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوائی امام با آن حیثیت و حرمت بی نظیری که وی به عنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده می گرفت هیچ نغمه ی مخالفی نمی توانست خدشه ای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد. این همان حصار منیعی بود که می توانست همه ی خطاها و زشتی های دستگاه خلافت را از چشم ها پوشیده بدارد. اکنون به تشریح سیاست ها و تدابیر امام علی بن موسی الرضا در این حادثه می پردازیم: ۱- هنگامی که امام را از مدینه به خراسان دعوت کردند آن حضرت فضای مدینه را از کراهت و نارضائی خود پرکرد، به طوری که همه کس در پیرامون امام یقین کردند که مأمون با نیت سوء حضرت را از وطن خود دور می کند. امام بدبینی خود به مأمون را با هر زبان ممکن به همه ی گوش ها رساند. در وداع با حرم پیغمبر، در وداع با خانواده اش هنگام خروج از مدینه، در طواف کعبه که برای وداع انجام می داد، با گفتار و رفتار، با زبان دعا و زبان اشک، بر همه ثابت کرد که این سفر، سفر مرگ اوست. همه کسانی که باید طبق انتظار مأمون نسبت به او خوش بین و نسبت به امام به خاطر پذیرش پیشنهاد او بدبین می شدند در اولین لحظات این سفر دل شان از کینه مأمون که امام عزیزشان را این طور ظالمانه از آنان جدا می کرد و به قتلگاه می برد لبریز شد. ۲- هنگامی که در مرو پیشنهاد ولایت عهدی آن حضرت مطرح شد، حضرت به شدت استنکاف کردند و تا وقتی مأمون صریحاً آن حضرت را تهدید به قتل نکرد آن را نپذیرفتند. این مطلب همه جا پیچید که علی بن موسی الرضا ولیعهدی و پیش از آن خلافت را که مأمون به او با اصرار پیشنهاد کرده بود نپذیرفته است. دست اندرکاران امور که به ظرافت تدبیر مأمون واقف نبودند ناشیانه عدم قبول امام را همه جا منتشر کردند، حتی فضل بن سهل در جمعی از کارگزاران و مأموران حکومت گفت من هرگز خلافت را چنین خوار ندیده ام، امیرالمؤمنین آن را به علی بن موسی الرضا تقدیم می کند و علی بن موسی دست رد به سینه ی او می زند. ۳- با این همه علی بن موسی الرضا فقط بدین شرط ولیعهدی را پذیرفت که در هیچ یک از شئون حکومت دخالت نکند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبیر امور نپردازد و مأمون که فکر می کرد فعلاً در شروع کار این شرط قابل تحمل است و بعدها به تدریج می توان امام را به صحنه فعالیت های خلافتی کشانید، این شرط را از آن حضرت قبول کرد. روشن است که با تحقق این شرط، نقشه ی مأمون نقش برآب می شد و بیشترین هدف های او نابرآورده می گشت. ۴- اما بهره برداری اصلی امام از این ماجرا بسی از اینها مهم تر است: امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی می زند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بی نظیر بوده است و آن برملا کردن داعیه ی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمان هاست. تریبون عظیم خلافت در اختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقیه و به خصیصین و یاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کرد و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که جز در اختیار خلفا و نزدیکان درجه یک آن ها قرار نمی گرفت آن را به گوش همه رساند. ۵- درحالی که مأمون امام را جدا از مردم می پسندید و این جدائی را در نهایت وسیله ای برای قطع رابطه ی معنوی و عاطفی میان امام و مردم می خواست، امام در هر فرصتی خود را در معرض ارتباط با مردم قرار می داد، با این که مأمون آگاهانه مسیر حرکت امام از مدینه تا مرو را به طرزی انتخاب کرده بود که شهرهای معروف به محبت اهل بیت مانند کوفه و قم در سر راه قرار نگیرند. امام در همان مسیر تعیین شده، از هر فرصتی برای ایجاد رابطه ی جدیدی میان خود و مردم استفاده کرد. در اهواز آیات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دل هائی که با او نامهربان بودند قرار داد، در نیشابور حدیث سلسلهالذهب را برای همیشه به یادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانه های معجزه آسای دیگری نیز آشکار ساخت و در جابه جای این سفر طولانی فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد، در مرو که سر منزل اصلی و اقامت گاه خلافت بود هم هرگاه فرصتی دست داد حصارهای دستگاه حکومت را برای حضور در انبوه جمعیت مردم شکافت. ۶- نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام موجب دل گرمی آنان شد و شورش گرانی که بیشترین دوران های عمر خود را در کوه های صعب العبور و آبادی های دوردست و با سختی و دشواری می گذراندند با حمایت امام علی بن موسی الرضا حتی مورد احترام و تجلیل کارگزاران حکومت در شهرهای مختلف نیز قرار گرفتند. مأمون نه تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه ی امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شده است، در مدینه و مکه و دیگر اقطار مهم اسلامی نه فقط نام علی بن موسی به تهمت حرص بدنیا و عشق به مقام و منصب از رونق نیفتاده بلکه حشمت ظاهری بر عزت معنوی او افزوده شده و زبان ستایش گران پس از ده ها سال به فضل و رتبه معنوی پدران مظلوم و معصوم او گشوده شده است. کوتاه سخن آن که مأمون در این قمار بزرگ نه تنها چیزی بدست نیاورده که بسیاری چیزها را از دست داده و در انتظار است که بقیه را نیز از دست بدهد. این جا بود که مأمون احساس شکست و خسران کرد و در صدد بر آمد که خطای فاحش خود را جبران کند و خود را محتاج آن دید که پس از این همه سرمایه گذاری سرانجام برای مقابله با دشمنان آشتی ناپذیر دستگاه های خلافت یعنی ائمه اهل بیت (علیهم السّلام) به همان شیوه ای متوسل شد که همیشه گذشتگان ظالم و فاجر او متوسل شده بودند، یعنی قتل. بدیهی است قتل امام هشتم پس از چنان موقعیت ممتاز به آسانی میسور نبود. قرائن نشان می دهد که مأمون پیش از اقدام قطعی خود برای به شهادت رساندن امام به کارهای دیگری دست زده است که شاید بتواند این آخرین علاج را آسان تر به کار برد، شایعه پراکنی و نقل سخنان دروغ از قول امام از جمله این تدابیر است، به گمان زیاد این که ناگهان در مرو شایع شد که علی بن موسی همه مردم را بردگان خود می داند جز با دست اندرکاری عمال مأمون ممکن نبود. هنگامی که ابی الصلت این خبر را برای امام آورد حضرت فرمود: “بار الها، ای پدیدآورنده آسمان ها و زمین تو شاهدی که نه من و نه هیچ یک از پدرانم هرگز چنین سخنی نگفته ایم و این یکی از همان ستم هائی است که از سوی اینان به ما می شود.” تشکیل مجالس مناظره با هر آن کسی که کمتر امیدی به غلبه او بر امام می رفت نیز از جمله همین تدابیر است. هنگامی که امام، مناظره کنندگان ادیان و مذاهب مختلف را در بحث عمومی خود منکوب کرد و آوازه دانش و حجت قاطعش در همه جا پیچید، مأمون در صدد برآمد که هر متکلم و اهل مجادله ای را به مجلس مناظره با امام بکشاند، شاید یک نفر در این بین بتواند امام را مجاب کند. البته چنان که می دانیم هر چه تشکیل مناظرات ادامه می یافت قدرت علمی امام آشکارتر می شد و مأمون از تأثیر این وسیله نومیدتر. در آخر چاره ای جز آن نیافت که به دست خود و بدون هیچ گونه واسطه ای امام را مسموم کند و همین کار را کرد و در ماه صفر دویست و سه هجری یعنی قریب دو سال پس از آوردن آن حضرت از مدینه به خراسان و یک سال و اندی پس از صدور فرمان ولیعهدی به نام آن حضرت دست خود را به جنایت بزرگ و فراموش نشدنی قتل امام آلود.
شنبه ، ۲۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
شش تدبیر حضرت امام رضا(ع)در نبرد با مأمون
شش تدبیر حضرت امام رضا ع در نبرد با مأمون در آستانه سالروز شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام بخشهایی از پیام حضرت آیتالله خامنهای به کنگره جهانی امام رضا علیهالسلام قابل بازخوانی است آفتاب پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR شش تدبیر حضرت امام رضا علیهالسلاتحلیل رهبر انقلاب از سیاستورزی امام هشتم ۶ تدبیر حضرت امام رضا علیهالسلام در نبرد با مأمون
تحلیل رهبر انقلاب از سیاستورزی امام هشتم۶ تدبیر حضرت امام رضا علیهالسلام در نبرد با مأمونتاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ۱۰ ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران ۵ ساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند اما به تدبر میتوان فهمید امام هشش تدبیر امام رضا (ع) در برابر مأمون
شش تدبیر امام رضا ع در برابر مأمون در آستانه سالروز شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام بخشهایی از پیام حضرت آیتالله خامنهای به کنگره جهانی امام رضا علیهالسلام قابل بازخوانی است خبرگزاری ایسنا در آستانه سالروز شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام بخشهافزایش سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع)
ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد در سالروز شهادت حضرت امام رضا ع سرویس دهی خود به شهروندان را افزایش می دهند به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی با توجه به ازدحام جمعیت در مشهد در سالگرد شهادت حضرت امام رضا ع و ساگرد رحلت حضرت محمد ص و شهادت حضرت امام حسن مجتبی«به نشر» همزمان با ایام شهادت حضرت رضا(ع) معرفی میکند بسته کتابشناسی هشتمین خورشید آسمان امامت
به نشر همزمان با ایام شهادت حضرت رضا ع معرفی میکندبسته کتابشناسی هشتمین خورشید آسمان امامتانتشارات آستانقدس رضوی به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام رضا ع کتابهای برگزیده خود را شامل عنوان کتاب کودک و بزرگسال در زمینه سیره و سبک زندگی رضوی به علاقهمندان معرفی و پیشنهاد میکنمراسم ختم قرآن به مناسبت رحلت پیامبر اسلام و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت امام رضا علیه السلام
کانون هلال احمر دانشجویی مراوه تپه به مناسبت ایام سوگواری روزهای آخر ماه صفر مراسم ختم قرآن برگزار نمود به گزارش اترک درغم از دست دادن پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صل الله و علیه و آله و سلم و دو دردانه بزرگوارشان حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام رضا علیهم السلام به سوگ می نشینیمآغاز اجرای طرح عملیات امدادرسانی به زائرین پیاده حضرت امام رضا(ع)
آغاز اجرای طرح عملیات امدادرسانی به زائرین پیاده حضرت امام رضا ع معاون امداد ونجات هلال احمر خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح بزرگ عملیات امدادرسانی به زائرین پیاده حضرت علی بن موسی الرضا ع همسفران خورشید 2 خبرداد ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر ساعت 08 36 به گزارش پانا به نقل از روابطصلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) با نوای محمود کریمی
صلوات خاصه حضرت امام رضا ع با نوای محمود کریمی چند رسانهای > صدا - صلوات خاصه حضرت امام رضا ع را به مناسبت شهادت آن حضرت با نوای محمود کریمی میشنوید لطفا منتظر بمانید 17503 دانلود کلید واژه ها امام رضا ع - لینک را کپی کنید دانلود جمعه 20 آذرصلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) با صدای محمود کریمی + فیلم و صوت
خبرگزاری میزان - صلوات خاصه حضرت امام رضا ع را به مناسبت شهادت آن حضرت با نوای محمود کریمی مشاهده می کنید دانلود دانلودجمعه ۲۰آذر۱۳۹۴در آستانه شهادت حضرت امام رضا (ع) سوگواره قصهگویی دانشآموزی در اشکنان برگزار شد
در آستانه شهادت حضرت امام رضا ع سوگواره قصهگویی دانشآموزی در اشکنان برگزار شددر آستانه شهادت حضرت امام رضا ع سوگواره قصهگویی با حضور دانشآموزانی از آموزشگاههای بخش اشکنان برگزار شد رئیس سازمان دانشآموزی آموزشوپرورش منطقه اشکنان امروز در گفتوگو با خبرنگا-