تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831627758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلسله سلوکیان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: I s i L D u r8th July 2010, 01:04 AMبه نام پروردگار یکتا دوستان و سروران گرامی در این تاپیک سعی بر این می شود تا شما عزیزان را با سلسله سلوکیان و جانشینان سکندر! آشنا کنیم و از آنجایی که مطالب در رابطه با این سلسله محدود هست از عزیزانی که در این رابطه اطلاعات و یا مطالب خوب و شایسته ای در اختیار دارند تقاضای همکاری دارم . پاینده باشید . I s i L D u r8th July 2010, 01:07 AMمختصری از سلوکیان سلسله سلوکیان سلسله اي از مقدونيان می باشد که پس از اسکندر در ايران تشکيل شد (312 - 50 ق.م .). موسس اين سلسله سلوکوس اول است . سلوکيان که جانشين هخامنشيان گرديدند و تقريباً جميع متصرفات آنان رادر دست داشتند و بخش اعظم اصول تشکيلات خود را از ايشان اقتباس کردند، مجبور بودند که هدفي را برگزينند که اسلاف ايشان هرگز بدان دسترسي نيافتند و آن عبارت بود از وحدت پادشاهي با وجود تنوع ملل و تمدنهاي مختلف آن ، ولي سلوکيان هم بدين هدف نرسيدند همه اموري که بتدريج شاهنشاهي هخامنشي را تضعيف کرد، و عاقبت موجب انقراض اسف آور آن سلسله گرديد، دامنگير سلوکيان نيز شد. جنگهايي که آنان با سلسله هاي ديگر کردند نخست با مقدونيه و مصر سپس با پارتيان و روميان ، محاربات ايشان براي جلوگيري از تمايلات تجزيه طلبي بعضي ممالکي که در زمره متصرفاتشان بود، مساعيي که براي مطيعنگاه داشتن واليان خود بکار مي بردند، توطئه هاي دربار و رقابتهاي مدعياني که غالباً منجر به قتل ميگرديد، شاهان اين سلسله در قرن دوم ق.م . از بکار بردن طلا که راه فساد را بازميکرد، خودداري نداشتند. آنان به سناتورهاي رومي براي دخالت قشون روم ضد دشمنان خود رشوه ميدادند. اما چون پيروزي بدست مي آمد، روميان ديگر ممالک آنان را ترک نميکردند. و سلوکيان پس از ديري فهميدند که خود آنان مشرق را تسليم روميان کرده اند. محقق است که بعضي شاهان ايشان ، از جمله آنتيوخوس سوم براي ترميم شاهنشاهي خود فعاليت بسيار و کوشش قابل توجه کردند، ولي از متوقف ساختن استيلاي دو قوه اي که از ضعف ايشان استفاده ميکردند عاجز بودند: قوه تدريجي و بطي ولي مستمر ايرانيان ، و قوه روم که سابقاً در آغاز قرن دوم ضربتي علاج ناپذير بشاهنشاهي سلوکي وارد آورده بود. megaHZ8th July 2010, 11:31 PMسلوکوس سردار اسکندر سلوکوس نیکاتر Selucos Nicator سر سلسلة پادشاهان سلوکی است . وی پس از غلبه بر آنتیگون خود را ملقب به نیکاتر یعنی فاتح ، کرد و سال 312 ق . م ، در بابل به تخت نشست . سال جلوس او ، مبدأ تاریخ سلوکی یا اسکندری است . برای اینکه نامی بلند پیدا کند ، به جهانگشایی اسکندر ادامه داد و به هند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) لشکر کشید ولی از عهدة پادشاه مقتدر آن سرزمین که چندره گوپتا Chandragupta نام داشت برنیامد و همة ولایاتی را که اسکندر در پنجاب هند تسخیر کرده بود به وی واگذاشت و دختر خود را به زنی به او داد و در عوض از او پانصد زنجیر فیل گرفت . زن سلوکوس بانویی ایرانی به نام آپامه آ Apamea دختر اسپیتامن سردار درسغد بود که نام او نه شهر بنا کرد . پایتخت سلوکوس نخست شهر سلوکیه در ساحل راست دجله بود که خود او بنا کرد ولی پس از آن شهر انطاکیه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند C%D 9%87) را در کنار دریای مدیترانه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 85%D 8%AF%DB%8C%D 8%AA%D 8%B 1%D 8%A 7%D 9%86%D 9%87) ساخت و آن را پایتخت خویش قرار داد . فراز و فرود سلوکیان سلوکوس نیکاتر متصرفات خود را به هفتاد و دو بخش تقسیم نمود و برای هر یک فرمانروایی معین کرد . جانشینان سلوکوس نیکاتر نتوانستند آن قدرت و عظمتی را که او بنیان نهاده بود ادامه دهند . پس از مرگ او در سال 281 پسرشآنتیوخوس Antiochus اول و پس از وی پسر او آنتیوخوس دوم بپادشاهی رسیدند . در زمان آنتیوخوس دوم اشکانیان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند C%D 8%A 7%D 9%86) ، در سرزمین پارت به پیشوایی نامی شوریده و دولت اشکانی را تأسیس کردند . (250 ق . م ) مقارن همین زمان ، دیودوتوس Diodotus یکی از امیران یونانی مشرق سر به شورش برداشته و دولت معروفی یونانی و باختری را در بلخ و افغانستان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 3%D 8%AA%D 8%A 7%D 9%86) امروز تشکیل دادند . در سال 190 ق . م ، رومیان که تازه پایشان به مشرق بازشده بود در مگنزیا Magnesia که محلی در آسیای صغیر بود سلوکیها را شکست دادند و آسیای صغیر به دست رومیان افتاد . در مشرق دولت پارت و باختر نیز دست سلوکیها را کوتاه کرد و از ایران به سوریه رانده شدند . سرانجام دولت کوچک ایشان در سوریه نیز در 64 ق . م ، به دست رومیان منقرص شد . مجموع حکومت ایشان 248 سال بود که قریب هشتاد سال در ایران و بقیة آن را در سوریه سلطنت کردند . آغازهلنیسم یا یونان مآبی : خواست اسکندر نقشة اسکندر مقدونی آن بود که مردمانی را از آسیا به اروپا برد و اقوامی را از اروپا به آسیا آورد تا مشرق به مغرب نزدیک شود و مردم آن دومنطقه با هم بیامیزند . گرچه این فکر به مرحلة عمل در نیامد ولی گروه بسیاری از مردم یونانی در شهرهایی که اسکندر و سلوکیها ساخته بودند ، ساکن گشتند و حکومتهای خود مختاری پدید آوردند و بیش از اسکندر و سلوکیان موجب یونانی شدن مشرق گشتند . فراز و فرود یونانی مآبی در شرق غلبة اسکندر بر ایران و انقراض دولت هخامنشی بکلی احوال فرهنگ و تمدن ایران را زیر و زبر ساخت . انقلاب سیاسی و هرج و مرج اوضاع کشور مستلزم انقلاب ادبی مهمی گشت . بر اثر استیلای اسکندر و جانشینان او تمدن و زبان یونانی در ایران رواج یافت و جایگزین فرهنگ کهن ایران گردید . علوم یونانی از قبیل پزشکی و فسلفه و شعر و ادبیات و همچنین لغات یونانی در ایران رایج گشت . این رسوخ و نفوذ تمدن و فرهنگ یونانی در ایران هلنسیم Hellenisme خوانده اند ، زیرا هلن به معنی یونانی و هلنسیم به معنی یونان مآبی و تمدن و آداب یونانی است . سلوکیان که قریب هشتاد سال در ایران سلطنت کردند ، عامل بزرگ یونانی کردن مشرق زمین بودند . سلاطین یونانی نژاد باختر ( ایلات بلخ ) که به ریاست دیودوتوس Diodotus در 250 ق . م ، یعنی مقارن روی کار آمدن اشکانیان در مشرق ایران سر به استقلال برداشتند . نیز یونانی و یونانی زبان بودند . اسکندر و سلوکیان قریب هفتاد شهر در سرزمین ایران بنا نمودند و مهاجران یونانی را به آنها جلب کردند . این شهرها نامهای یونانی مانند :اسکندریه و انطاکیه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند C%D 9%87) داشت . از جملة آنها هکاتم پیلس ( صد دروازه ) است که در جنوب غربی دامغان فعلی واقع بود . یونانی شدن مشرق از زمان اسکندر مقدونی آغاز گشت . در آن زمان متصرفات شرقی اسکندر به دو بخش تقسیم می شد . قسمت غربی از دریای مدیترانه تا رود فرات و قسمت شرقی از رود فرات (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) تا سند و جیحون . در قسمت غربی که مجاور سرزمین یونان بود ، یونان مآبی دوام بیشتری یافت . اما در قسمت شرقی و این طرف فرات بعد از زوال سلطة مغرب بر مشرق یونان مآبی بتدریج رو به ضعف نهاد و زایل شد . حتی خود شهرهای یونانی که در جانب مشرق قرار داشتند در بین شرقیان تحلیل رفتند . نفوذ زبان و تمدن در ایران ، اشکانیان و دولتهای شرقی را نیز تحت تأثیر قرار داد . اشکانیان برای جلب رعایای یونانی خود که در شهرهای یونانی ایران حکومتهای نیمه مسـتقل تشکیل داده بودند ، خود را فیل هلن Philhellen یعنی محب یونانی می خــواندند و در ترویـج و گسترش آداب و زبان یونانی می کوشیـدنـد و بـرای خـود القــایی از قبیــل : اپیفانس ، یعنی جلیل القدر و سوتر ، یعنی منجی انتخاب می کردند . همة پادشاهان مشرق تا چند قرن سکه های خود را به زبان و خط یونانی ضرب می نمودند و تقویم خود را همان تاریخ سلوکی که مبدأ آن سال 312 ق . م ، است قرار داده بودند . منبع:دانشنامه I s i L D u r11th July 2010, 05:21 PMاسامی پادشاهان سلسله سلوکیان اسامي شاهان اين سلسله عبارت است از: کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سلوکوس اول جلوس 312 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس اول جلوس 281 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس دوم جلوس 261 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سلوکوس دوم جلوس 246 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سلوکوس سوم جلوس 225 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس سوم جلوس 222 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سلوکوس چهارم جلوس 187 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتیوخوس چهارم جلوس 175 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتیوخوس پنجم جلوس 164 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دمتريوس اول سوتر (منجي ) جلوس 161 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند الکساندر باکدس اول جلوس 152 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دمتريويس دوم - نيکاتور (فاتح ) بار اول جلوس 138 - 145 ق.م . بار دوم 125 - 129 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس ششم ديونيوس اپيفانس - جلوس 145 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دیدورتوس تریفون جلوس 140ق.م. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس هفتم سيدت جلوس 138 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند الکساندر دوم جلوس 129 ق م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کلئوپاترا تیا جلوس 125 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سلوکوس پنجم فرزند کلئوپاترا جلوس 125 ق.م فاقد سکه و عکس .آنيتوخوس هشتم ، گري پس جلوس 125 - 96 ق.م . که تا سال 121 ق.م همراه با کلئوپاترا تیا (مادرش) سلطنت کرد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس نهم ، سيزنبکس جلوس 115-95 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دمتريوس سوم فيلوپاتر جلوس 96 - 87 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند سلوکوس ششم اپيفانس جلوس 96 - 94 ق.م کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس دهم فيلادلفس جلوس 95-92 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند فیلیپ اول فيليپوس جلوس 95 - 83 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس يازدهم - ديونيسوس جلوس 95 - 88 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس دوازدهم مقدس جلوس 87 - 83ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند تیاگرانس کبیر دوم جلوس 95-55 در ارمنستان کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آنتيوخوس آسيايي سیزدهم جلوس 69 - 64 ق.م . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند فیلیپ دوم فیلورمائوس جلوس 65 - 64 فاقد سکه و عکس مجموعه حاضر در میان سایتهای فارسی زبان تنها در سایت نیک صالحی موجود هست . برگرفته از : کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دلیل تداخل برخی از سالها به علت حکومت در نقاط مختلف می باشد . OSTAD SIS11th July 2010, 07:48 PMسپاهی‌گری سلوکی سلوکیان به جز سپاهیان مقدونی-یونانی - که بخشی از آن از شهرهای یونانی‌نشین فراهم می‌آمد- از مردمان بومی نیز در جنگ‌ها بهره می‌بردند، برای نمونه در نبرد رافیا که میان سلوکی‌ها و دودمان بطلمیوسیمصر باستان در ۲۱۷ رخ‌داد از ۶۸هزار سپاهی سلوکی ۱۲ هزار تن از مردمان لودیه، پارس، تراکیه، کادوسیان، کردوک، داهی، کوسیان، عرب و کیلیکی‌ها بودند. از ایرانیان بیشتر در یگان‌های کمان‌داران و فلاخن ‌اندازان بهره می‌گرفتند. آرایش جنگی فالانژهای مقدونی گاه ایرانیان در سپاه سلوکی سر به شورش برمی‌داشتند، برای نمونه یک بار ۳ هزار جنگاور ایرانی دست به شورشی مسلحانه زدند ولی اندکی پس از آن همگی کشته‌شدند. دلیل شورش‌های گاه و بی‌گاه ایرانیان در سپاه سلوکی عبارت بود از کینه از اشغالگران، کمبود جیره و تبعیض میان ایرانیان و یونانیان، تحریکات بزرگان ایرانی برای گرفتن امتیازهای بیشتر از سلوکیان بود. همچنین این شورش‌ها بازتابی از نفرت ایرانیان به سلوکی‌ها نیز دانسته می‌شود. نیروی رزمی اصلی سلوکی پیاده‌نظام سنگین ‌اسلحهٔ فالانژ بود. فالانژها دسته‌های ۸ تا ۱۶ تنی بودند که در میدان نبرد به یکباره بر دشمن می‌تاختند. خاستگاه این شیوهٔ جنگی را اسپارت دانسته‌اند. در آینده به دلیل کاستی‌های این شیوه-به ویژه بی‌پدافند بودن سوی راست جنگاوران(زیرا سپر در دست چپشان جا می‌گرفت)- این شیوه کنارگذاشته شد. پس از پیاده نظام سواره‌نظام سلوکی مهمترین بخش سپاه سلوکی شمرده‌می‌شد. در میان این رسته کاتافراکتارها که هم خود و هم اسبشان زره‌پوش بودند از دیگران مهمتر بودند. همچنین سلوکیان از فیل‌ها و ارابه‌های جنگی نیز بهره‌می‌بردند. نگاره‌ای باستانی از سواره‌نظام مقدونی شمار جنگاوران ثابت سلوکی را میان ۱۶۰هزار تا ۲۰۰ هزار تن نوشته‌اند. هزینه‌های جنگ را نیز سلوکیان با گرفتن باج و خراج و عوارض گوناگون، غنائم جنگی و نیز تاراج مردمان سر راه لشکرکشی خود به دست می‌آوردند. برای نمونه در جنگ آنتیوخوس سوم با اشک دوم در ۲۰۹ (پیش از میلاد) سپاه ۱۲۰هزار تنی سلوکی با پس نشستن اشکانیان شهر صددروازه(هکاتم‌پلیس در نزدیکی دامغان کنونی) را گشوده و گرگان(هیرکانیه) را تاراج کردند. پیش از این نیز سپاه سلوکی در سر راه خود ماد را تاراج‌کردند و زر و سیم فراوان نیایشگاه آنه را ربودند. همچنین بخشی از هاین هزینه‌ها را سلوکیان با تحمیل شرط‌های ملی در برابر صلح به هماوردانشان به دست می‌آوردند. برای نمونه در ۲۸۰ که آنتیوخوس یکم به باختر تاخت اوتودموس پادشاه دولت یونانی باختر پولی هنگفت و بخشی از آذوقه و علیق سپاهیان و چهارپایانشان را پرداخت نمود و همچنین چند زنجیر فیل بدیشان پیشکش نمود. همین آنیوخوس پس از لشکرکشی به هندوستان نیز آنگاه که کار به آشتی کشید آذوقهٔ فراوان و پیشکش‌های گرانبها و ۱۵۰ زنجیر فیل از هندیان ستد. سازه‌های به‌جا مانده از دوران سلوکی از روزگار سلوکی در گوشه و کنار ایران یادگارهایی به جای مانده‌است که مهمترینشان از این دستند: نیایشگاه های سلوکی در استخر، کنگاور ،خورهه، نورآباد و تخت جمشید. نقش برجسته های دینور، نهاوند، شوش و تل زهاک. سکه‌ها و سفال‌های گوناگونی که از کاوش شوش به دست آمده‌است. گاهشماری سلوکی تاریخ سلوکی سامانه‌ٔ سالشماری بود که امپراتوری سلوکی و برخی سرزمین‌های همجوارش از آن بهره‌می‌بردند. مبدا تاریخ سلوکی پاییز سال ۳۱۲ پیش از میلاد بود که در آن زمان سلوکوس یکم به بابل درآمد و از آن پس امپراتوریش پاگرفت. در آینده اشکانیان نیز یک چنین گاهشماری را از روی نمونهٔ سلوکیش قالب‌برداری کردند. برگرفته ازکاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند******.com OSTAD SIS12th July 2010, 03:29 PMسلوكيان‌ و كارنامه‌ منحوس‌ امپراطوري‌ سلوكيان‌ تركيبي‌ از هم‌ گسيخته‌ و نيم‌بند از عناصر و اقوام‌ نامتجانس‌ در تحت‌ فرمان‌ يك‌ طبقه‌ي‌ سرباز بيگانه‌ و جنگجوي‌ حرفه‌اي‌ بود كه‌ با آنچه‌ ايران‌ طي‌ قرنها بدان‌ عادت‌ كرده‌ بود تفاوت‌ داشت‌. حفظ‌ اين‌ امپراطوري‌ هم‌ كه‌ در بين‌ اقوام‌ تابع‌ هيچ‌كس‌ طالب‌ آن‌ نبود، فقط‌ ضامن‌ تأمين‌ منافع‌ طبقه‌ي‌ حاكم‌ بود كه‌ رعيت‌ را به‌ عنوان‌ رمه‌اي‌ كه‌ بايد دوشيده‌ شود مي‌نگريست‌ و حتي‌ به‌ اينكه‌ حيات‌ اين‌ رمه‌ را بايد از تعرض‌ خطر و فنا دور داشت‌ نمي‌انديشيد. اين‌ سلسله‌ از بين‌ اقوام‌ تابع‌ خويش‌ برنخاسته‌ بود، با آنها هم‌ رابطه‌اي‌ كه‌ بتواند براي‌ وي‌ نقطه‌ي‌ اتكايي‌ باشد نداشت‌، لاجرم‌، تا آنجا كه‌ به‌ اقوام‌ داخل‌ فلات‌ ايران‌ مربوط‌ مي‌شد نمي‌توانست‌ به‌ عنصر ايراني‌ كه‌ در قلمرو آنها اكثريت‌ با آن‌ بود اعتماد كند. انديشه‌ي‌ اختلاط‌ اقوام‌ شرق‌ و غرب‌ هم‌ كه‌ اسكندر آن‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ شعار مطرح‌ كرده‌ بود و در عهد فرمانروايي‌ كوتاه‌ خود او هم‌ جز به‌ طور سطحي‌ و موقت‌ و آن‌ هم‌ در بين‌ طبقات‌ جنگجوي‌ سپاه‌ وابسته‌ به‌ اتحاديه‌ي‌ يوناني‌ او تجربه‌ نشد، در عهد حكومت‌ اين‌ سلاله‌ي‌ «با تمام‌ عالم‌ بيگانه‌» قابل‌ اجرا به‌ نظر نمي‌رسيد. جلب‌ مهاجران‌ مقدوني‌ و يوناني‌ به‌ داخل‌ اين‌ «قلمرو به‌ زور به‌ هم‌ بربسته‌» جهت‌ ايجاد يك‌ نقطه‌ي‌ اتكاي‌ بالنسبه‌ قابل‌ اعتماد براي‌ حفظ‌ سلطه‌ي‌ قوم‌، يگانه‌ راه‌ حل‌ به‌ نظر مي‌رسيد، و لازمه‌ي‌ اين‌ كار هم‌ ايجاد و توسعه‌ي‌ شهرهاي‌ يوناني‌ در سراسر اين‌ امپراطوري‌ بود كه‌ قبل‌ از اين‌ طايفه‌ هم‌، اسكندر آن‌ را به‌ عنوان‌ بخشي‌ از طرحهاي‌ سوق‌الجيشي‌ و در واقع‌ براي‌ ايجاد پادگانهاي‌ نگهباني‌ و آمادگي‌ افراد ذخيره‌ لازم‌ يا سودمند ديده‌ بود و تا حدي‌ هم‌ در تأسيس‌ نمونه‌هايي‌ چند از آنها موفق‌ شده‌ بود. سلوكيان‌ تعدادي‌ از اين‌ شهرها را در سرزمين‌ ماد كه‌ «قلب‌ ايران‌» محسوب‌ مي‌شد به‌ وجود آورده‌ بودند تا در اين‌ نواحي‌ طرز زندگي‌ مقدوني‌ را براي‌ جنگجويان‌ خويش‌ فراهم‌ كنند. در همان‌ آغاز كار لااقل‌ هفاد شهر يوناني‌ در ايران‌ به‌ وجود آمد. تعداد بيشتري‌ بعدها در امتداد جاده‌ي‌ نظامي‌ كه‌ سلوكيه‌ي‌ بابل‌ را از يك‌ سو به‌ ماد و باختر (بلخ‌) و از سوي‌ ديگر به‌ انطاكيه‌ و تمام‌ سوريه‌ مي‌پيوست‌ ايجاد شد و وجود آنها به‌ منزله‌ي‌ «سيماني‌» بود كه‌ در بناي‌ دولت‌ سلوكيان‌ اجزاي‌ ساختمان‌ حكومت‌ را به‌ هم‌ مي‌پيوست‌، و در عين‌ حال‌ حكومت‌ را در اين‌ نواحي‌ با اتباع‌ خويش‌ اتصال‌ مي‌داد. اين‌ شهرها مهاجرنشينهاي‌ نظامي‌ يا ادواري‌ بود كه‌ نواحي‌ سغد و باختر براي‌ مقابله‌ با هجوم‌ طوايف‌ بياباني‌ و در نواحي‌ ماد و پارس‌ براي‌ ايمني‌ از شورش‌ بر ضد حكومت‌ به‌ وجود مي‌آمد و البته‌ در تأمين‌ روابط‌ بازرگاني‌ بين‌ شرق‌ و غرب‌ - كه‌ خود تا حدي‌ مايه‌ي‌ حفظ‌ و دوام‌ قدرت‌ نظامي‌ سلوكي‌ بود - نيز تأثير بسيار داشت‌. از اين‌ جمله‌ در سغد و درنگيان‌ (سيستان‌) غير از تقويت‌ آنچه‌ اسكندر ساخته‌ بود شهرهاي‌ ديگر هم‌ ايجاد شد و سرزمين‌ باختر - كه‌ بر وفق‌ مبالغه‌آميز ژوستن‌ هزار شهر يوناني‌ داشت‌ - يك‌ كانون‌ حيات‌ نظامي‌ و اقتصادي‌ براي‌ اين‌ مهاجران‌ يوناني‌ و مقدوني‌ بود. از جمله‌ در پارس‌ انطاكيه‌اي‌ در حوالي‌ بندر بوشهر به‌ وجود آمد؛ در ماد شهري‌ به‌ نام‌ لائوديكيه‌ در محل‌ نهاوند روييد؛ مهاجرنشيني‌ كه‌ در نزديك‌ ري‌ به‌ وجو آمد به‌ نام‌ اوروپوس‌ خوانده‌ شد؛ در سر دره‌ي‌ خوار شهري‌ به‌ نام‌ هكاتوم‌ پيلوس‌ (صددروازه‌) بنا شد و حتي‌ در خجند ماوراءالنهر اسكندريه‌اي‌ به‌ نام‌ اسكاته‌ از زمين‌ جوشيد. با آنكه‌ در اكثر اين‌ شهرها ساكنان‌ بومي‌ هم‌ اگر بودند باقي‌ مي‌ماندند ارگ‌ شهر همه‌ جا در دست‌ مقدونيها بود، قانون‌ حاكم‌ غالباً اراده‌ي‌ حكام‌ سلوكي‌ بود، و عادات‌ و رسوم‌ رايج‌ همان‌ سنتهاي‌ اقوام‌ يوناني‌ بود. تا وقتي‌ امنيت‌ راهها و قدرت‌ حكومت‌ باقي‌ بود، جمعيت‌ يوناني‌ و مقدوني‌ در اين‌ شهرها دائم‌ در حال‌ تردد و تزايد به‌ نظر مي‌رسيد و جنب‌ و جوش‌ اقتصادي‌ انعكاس‌ قدرت‌ و سلطه‌ي‌ حكومت‌ بود. از وقتي‌ با ايجاد دولت‌ ارشكها در پارت‌ و با استقلال‌ دولت‌ يوناني‌ در باختر، نظارت‌ سلوكيان‌ در اين‌ نواحي‌ كاستي‌ گرفت‌، شهرهاي‌ اين‌ مهاجرنشينها هم‌ كه‌ بيش‌ از پيش‌ صحنه‌ي‌ اختلاف‌ عناصر يوناني‌ و مقدوني‌ شد از رونق‌ افتاد. شهرهاي‌ غيريوناني‌ هم‌ كه‌ تبعيض‌ نژادي‌ حكومت‌ را با نظر ناخرسندي‌ مي‌ديد دائم‌ آماده‌ي‌ طغيان‌ بود. قدرت‌ پادشاه‌ مطلقه‌ بود و آن‌ نفرتي‌ كه‌ در عهد ماجراهاي‌ ماراتون‌ و سالاميس‌ نسبت‌ به‌ استبداد شرقي‌ اظهار مي‌شد از همان‌ عهد اسكندر به‌ اظهار انقياد و تملق‌ در حق‌ حكام‌ مستبد مقدوني‌ تبديل‌ شد. حتي‌ دعوي‌ الوهيت‌ پادشاهان‌ و الزام‌ رعايا به‌ اجراي‌ مناسك‌ پرستش‌ در حق‌ آنها هم‌ كه‌ ظاهراً مبني‌ بر سياست‌ و ناظر به‌ ايجاد رابطه‌ي‌ قلبي‌ بين‌ پادشاه‌ و رعيت‌ بود، در شرق‌ بر خلاف‌ يونان‌ با نظر كراهت‌ تلقي‌ شد و منجر به‌ تأليف‌ قلوب‌ و ايجاد علاقه‌ بين‌ پادشاهان‌ و رعايا نشد . بي‌حرمتي‌ سلوكيها نسبت‌ به‌ معابد و مناسك‌ اقوام‌ تابع‌، و كوچك‌شماري‌ آنها نسبت‌ به‌ كاهنان‌ اين‌ اقوام‌ هم‌ ورطه‌اي‌ را كه‌ بين‌ اتباع‌ و حكام‌ بود عميق‌تر كرد. نسبت‌ به‌ يهود، نسبت‌ به‌ مردم‌ عيلام‌، و نسبت‌ به‌ عقايد اهل‌ ماد بي‌تسامحي‌ آنها بارها ظاهر شد. نسبت‌ به‌ اقوام‌ ديگر هم‌ اگر تسامح‌ نشان‌ دادند ظاهري‌ بود و در حقيقت‌ از بي‌اعتنايي‌ ايشان‌ نسبت‌ به‌ عقايد ديگران‌ ناشي‌ مي‌شد. بدين‌ گونه‌، به‌ رغم‌ آنچه‌ اسكندر دعوي‌ كرد يا انتظار داشت‌، در پايان‌ سالها اختلاط‌ ظاهري‌، شرق‌ و غرب‌ همه‌ جا در كنار هم‌ اما دور از هم‌ باقي‌ ماندند. نفوذ آنها در يكديگر سطحي‌ بود و اگر نفوذي‌ � سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 685]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن