تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833267797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صميميت و همدلي محور بقا ی خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: محبوبه علي پور يکي از مباحث مهمي که در موضوع قوانين مربوط به خانواده همواره مطرح است اين است که آيا در آموزه هاي ديني که منشأ قانونگذاري کشور ما به شمار مي رود؛ اولويت با رعايت و مصونيت حقوق نهاد خانواده است يا اعضاي آن؟ * نرگس ايزدي، دکتراي حقوق عمومي در اين باره مي گويد: به نظر من، تکيه آموزه هاي ديني برحفظ وحمايت از نهاد خانواده است. به تعبير ديگر شخصيت حقوقي خانواده با توجه آن به حفظ و حمايت ازحقوق اعضاي خانواده، يکسان و لازم و ملزوم يکديگر و دوروي يک سکه اند. همان گونه که در آموزه هاي فقهي، حقوقي؛ کل خانواده، به عنوان يک شخصيت حقوقي با ارزش و مؤثر در رشد و تعالي جامعه مورد عنايت ويژه قرار گرفته است، شخصيت حقيقي اعضاي خانواده نيز مورد حمايت و توجه خاص واقع شده است؛ چنانکه افزون بر بيان حقوق وتکاليف مستقل و مشترک زن و مرد، حقوق فرزندان نيزحتي پيش از تولد و در دوران جنيني توجه شده است. وي درادامه مي افزايد: با توجه به اينکه طبق اصل چهارم قانون اساسي کشورمان، تقرير تمامي قوانين و مقررات، بايد منطبق با موازين شرعي و اسلامي باشد، مي توان گفت ديدگاه حقوقي -قانوني نسبت به خانواده، به نوعي بيانگر جايگاه خانواده، مبتني بر آموزه هاي دين مبين اسلام مي باشد. تا آنجا که در مقدمه قانون اساسي، که از آن به منشور قانون اساسي تعبير مي شود، مهم ترين محور هاي کليدي تدوين اين قانون، که محور تقرير اصول بنيادي قانون اساسي هم قرار گرفته اند، مطرح شده است. از جمله اين محور هاي کليدي که به طور شفاف و با صراحت کامل، مورد توجه ويژه قرار گرفته، اين است که: «خانواده به عنوان واحد بنيادين جامعه و کانون اصلي رشد وتعالي انسان معرفي شده است.» اين مساله، به وضوح بيانگر جايگاه مقام و منزلت قابل ملاحظه خانواده در جامعه اسلامي مي باشد، پس تعامل جامعه و خانواده و تأثير و تأثر اين دو بر يکديگر، ضرورتي انکار ناپذير بوده و رشد وتعالي هر يک در گرو رشد و تعالي ديگري است. * دکتر عباس شيخ الاسلامي وکيل پايه يک و استاد دانشگاه نيز معتقد است: از آنجا که قوانين مدني ما مربوط به 80 سال پيش است، تاکنون تحقيقي براي اين موضوع انجام نشده و ما تفکيکي بين اين دو مساله نمي بينيم. حتي قانون گذار ما با اين نگاه به قوانين توجه نکرده است تا بداند مصالح نهاد خانواده اولويت دارد يا اعضاي آن؛ البته با توجه به قوانين مدني مي توان دريافت که گاه از خانواده حمايت شده و زماني از اعضاي آن. چنانکه در قوانين مربوط به حضانت از فرد به عنوان کودک و از والدين هر دو حمايت کرده و در بحث ترک انفاق نيز از زوجه حمايت کرده است. نيازمند قوانين شفاف هستيم بي ترديد کاستي هاي موجود در قوانين، از دلايل چالش هاي خانواده است، چنانکه صاحب نظران بارها برتغيير وبازنگري قوانين تأکيد داشته اند. ايزدي از کارشناسان حوزه ودانشگاه در اين باره اظهار مي دارد: قانونگذاران ازجنبه هاي متعدد نظير؛ دفاع از جايگاه خانواده در جامعه، نقش مؤثري دارند. البته اگر چه در قانون اساسي، به عنوان قانون مادر، توجه قابل ملاحظه اي به خانواده شده است. اما به نظر مي رسد در قوانين ارگانيک، همچون قوانين مربوط به ازدواج و طلاق و قوانين کار و امور استخدامي هنوز تا رسيدن به حد مطلوب از منظر اسلامي فاصله داريم و در بعضي موارد بنا به مقتضيات زمان، قوانين مربوطه، نيازمند بازنگري است. دکتر شيخ الاسلامي نيز براين اصل تأکيد داشته، مي گويد:به باور من بايد متناسب با شرايط روز خانواده، قوانين بازنگري و تصويب شود، زيرا در غير اين صورت فقه وحقوق به يک سو وجامعه از سويي ديگر مي رود. بنا براين بايد جامع تر به مسايل نگاه کرد، البته فقه نيز اين توانايي وپويايي را دارد که پاسخگوي شرايط زمان باشد. وي مي افزايد: براي آنکه قوانين پاسخگوي شرايط و نياز هاي زمان باشند، به اعتقاد من در کنار قانونگذاران بايد عده اي از جامعه شناسان، وکلا وقضات وساير متخصصان هم حضور داشته باشند. نکته ديگر آنکه به نظر من قانونگذاري مهم است، اما کافي نيست. ما به قانوني جامع و شفاف نياز داريم تا مسايل خانواده حل شود. اما همه مشکلات نيز با قانون حل نمي شود، زيرا در کنار قانون مناسب، نيازمند فرهنگ سازي هستيم. تکيه براخلاق وايمان * حجة الاسلام علي اکبرمظاهري، پژوهشگر در حوزه خانواده هم دراين باره اظهار مي دارد: به نظر من تنها با اتکا به قوانين نمي توان خانواده را سامان داد، زيرا آنچه خانواده و حرمت آن را حفظ مي کند، تکيه بر اخلاق و ايمان است. اگر اين روند حاکم باشد، نياز خانواده به حمايت هاي قانوني به حداقل مي رسد. قانون زماني کارگشا خواهد بود که اخلاق جوابگوي مشکلات نباشد و اين يعني حدود ده درصد نياز خانواده. بنابراين خانواده براي شادکامي وموفقيت حدود 90 درصد به اخلاق وايمان نياز دارد.اين آموزه در سيره بزرگان نيز تأکيد شده براي مثال، حضرت رسول(ص) در آخرين روزهاي عمر پربرکت خود به مردان توصيه مي کنند؛ «اي مردم زنان در دست شما امانت هستند» بنابراين، اگر به واقع مردي به همسرش به عنوان امانت نگاه کند ديگر نسبت به او بي حرمتي نمي کند. حضرت محمد(ص)، همچنين درباره مردان به زنان مي گويند: اگر سجده برغيرخدا جايز بود من به زنان مي گفتم بر همسرشان سجده کنند؛ که اين سخنان نشان از تأکيد آموزه هاي ديني بر احترام متقابل است. شجره طيبه خانواده گرچه با رشد دانش بشري، بسياري از مردم از امکانات بيشتر بهره مند هستند، اما اغلب خانواده ها چندان خود را سعادتمند وموفق نمي دانند. واقعاً چگونه مي توان، خانواده اي سالم وموفق داشت؟ دکتر ايزدي در پاسخ مي گويد: دوام وقوام بنياد خانواده در هرجامعه اي مبتني برفرهنگ، عرف و عقايد آن جامعه است. در ايران نيز که مذهب و باورهاي ديني، تا حد زيادي، زير ساخت هاي فرهنگي و عرف را تحت تأثير قرار داده، براساس همين آموزه ها عوامل تداوم خانواده، ترسيم گرديده است. البته با استناد به اصل دهم قانون اساسي ميتوان گفت؛ دو مولفه مهم «رعايت حقوق» و «اخلاق اسلامي» مبناي اصلي دوام و استواري روابط خانوادگي از عناصر مهم در اين زمينه به شمار مي آيند؛ که مکمل رفع نيازهاي مادي و معنوي افراد و اعضاي خانواده خواهند بود. در اين مساله مي توان به روايتي از امام رضا(ع) اشاره کرد که درمقام راهنمايي شخصي که در امر تزويج دخترش با ايشان مشورت مي کرد، فرمودند: «دخترت را به ازدواج فرد با ايمان در آور؛ زيرا در خلال زندگي، چنانچه محبت و علاقه او به دخترت وجود داشت؛ او را اکرام خواهد کرد و در غير اين صورت نيز به او ظلم نخواهد کرد. » مظاهري نيز در اين باره اظهار مي دارد: براي داشتن خانواده اي سالم بايد اخلاق وايمان را در اين نهاد تقويت کنيم، البته بخشي از اين مساله را خانواده خود مي تواند با برنامه ريزي و آموزش به اعضا انجام دهد. براي نمونه، يکي از ائمه معصومين(ع) مي فرمايند :«اگر هفته اي بگذرد و يک روايت از ما به دل مؤمني نرسد آن دل مي ميرد». بنابراين خانواده مي تواند يک روز در هفته؛ به بحث درباره مفاهيم و آموزه هاي ديني و اخلاقي بپردازد. همچنين رفتارمتقابل اعضا با يکديگر و توأم با حيا باشد. نکته ديگر اينکه؛ والدين در کنترل و رفتار با فرزندان مستبدانه عمل نکنند و از سوي ديگر از وانهادن آنها نيز بپرهيزند. بدين ترتيب با تدبير و ايمان، نهال خانواده به شجره طيبه تبديل شده و جامعه را نيز تحت تاثير قرار مي دهد، زيرا اگر خانواده با صفا باشد عطر افشاني آن نيز به جامعه مي رسد. صميميت و همدلي محور بقا سالهاست برنامه ريزان و سياستمداران حوزه خانواده بر ايجاد خانواده اي متاثر از الگوي ديني تأکيد دارند.به اعتقاد نرگس ايزدي؛ بي گمان اگر بخواهيم به طور موجز و رسا و در عين حال کامل و به مصداق «خير الکلام قل ودل» بهترين الگوي خانواده ديني را از ديدگاه اسلام معرفي کنيم، آن خانواده پر برکت مولاي متقيان علي(ع) وحضرت زهرا(س) است که ثمره آن فرزنداني چون حسين(ع) و حضرت زينب(س) هستند، اما متأسفانه در جامعه ما اين مساله مورد کم لطفي قرار گرفته و بسياري از جوانان ما از آن شناخت کاربردي و صحيحي ندارند. در حالي که ضروري است اين خانواده مقدس و روابط حاکم بر آن از ابعاد مختلف همانند فرهنگي، عاطفي، اقتصادي و... در سطوح مختلف علمي مورد بررسي قرار گيرد تا از نتايج آن، جامعه بهره مند شود.وي درادامه مي افزايد: در يک خانواده مطلوب ديني هرکس در جايگاه خود قرار دارد، در چنين خانواده اي در عين حال که صميميت وهمدلي محور ارتباط اعضاي آن است، اما هريک در حيطه مشخص خود انجام وظيفه مي کنند. به طور مثال زن در چنين خانواده اي هرچند به لحاظ علمي واعتقادي برتر باشد، جايگاه ويژه پدر را اشغال نخواهد کرد. در خانواده مطلوب از منظر اسلام، خانواده متأثر از افکار فمنيستي نيست و ، حق وحقوق بيشتري را به زن اختصاص نمي دهد، البته اين نگرش مبتني بر کرامت انساني، شامل زن نيز مي شود. جاي خالي انديشه ها با توجه به آنچه گفته شد اکنون اين پرسش مطرح مي شود « که چرا تاکنون در ارائه تأسي به الگوي ارائه شده براي خانواده ديني موفق نبوده ايم ؟»حجة الاسلام مظاهري، پژوهشگر؛ در پاسخ مي گويد :سالهاست همه ما تاکيد داريم خانواده بايد براساس آموزه هاي ديني پايه گذاري شود و الگوي خانواده ما کانون فرخنده زندگي حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) باشد. بي گمان اين سخن و نظر صحيح است، ولي ما در اين زمينه فقط به کلي گويي پرداختيم تا حدي که گاه خودمان نيز متوجه نشديم زيرا کليات هميشه پاسخگو نيست. حال آنکه بايد ابعاد وجودي اين بزرگان با جزييات بيان شود. براي نمونه براساس منابع موجود حضرت زهرا(س) نخستين نويسنده در عصر اسلام هستند که کتاب «صحيفة الفاطمه» را نوشته اند. همچنين حضرت امير(ع) اولين نويسنده مرد در اسلام هستند که «کتاب علي» را نوشته اند. در روايت نيز به اين اثر اشاره شده است.از سوي ديگر، بنا بر سيره نبوي(ص) پيامبر آن قدر مهربان بودند که هيچ کس را بي عنايت از لطف خود نمي گذاشتند. چنانکه نقل شده روزي همراه يارانشان از کوه احد عبور مي کردند به دوستانشان گفتند: «اين کوهي است که ما را دوست دارد وما نيز اورا دوست داريم». اين بيانگر آن است که حتي موجود بي جاني نظير يک کوه نيز بي بهره از لطف ايشان نبودند حال ببينيد با اطرافيان چگونه رفتار مي کردند. آيا ما نيز اهل لطف ومهرباني هستيم؟ آيا اطرافيانمان را از محبت سرشار مي کنيم ؟ اين درحالي است که اگر ما نتوانيم مهر و رأفت خودمان را نثار والدين، همسر يا فرزندانمان کنيم آن جاي خالي را کس ديگر به نوع ديگر پر مي کند. به طور قطع زماني که مرد نتواند ظرف جان همسرش را از محبت لبريز کند آن زن اين کمبود را در جاي ديگر جستجو خواهد کرد. عنصر خلاقيت در آموزه هاي اخلاقي حجة الاسلام مظاهري در ادامه بر عنصر خلاقيت در آموزش مفاهيم ديني واخلاقي تاکيد کرده و مي افزايد:از جمله مسايلي که باعث دلزدگي مردم از برخي مباحث ديني مي شود، مطالب تکراري است ديگر آنکه خلاقيت لازم را براي ارائه اين مفاهيم غني نداريم. ما اغلب اين رفتارها را در چند روايت داستاني نقل مي کنيم، حال آنکه امروزه نيازمند تحليل و واکاوي بيشتر اين رفتارها هستيم. متأسفانه اين روند تنها به سيره بزرگان محدود نمي شود. براي نمونه، متن تفسير الميزان به عربي است و ترجمه فارسي آن نيز چندان امروزي و صريح نيست که مردم عادي نيز از آن بهره ببرند. تلاشي هم براي ترجمه نوين نشده، اين درحالي است که ما براي مرحوم علامه طباطبايي؛ همايشها و بزرگداشت هاي متعددي مي گيريم. ساير آثار نظير «تحف العقول» و «وسايل الشيعه» نيز ترجمه مناسبي ندارند. حال آنکه بسياري از رمانها و داستان ها به سرعت و مناسب ترجمه شده و در اختيار مخاطب قرار مي گيرد. بنابراين لازم است گروهي کتب روايي و منابع ارزشمند ديني را با ترجمه خوب و به زبان امروزين ترجمه کنند تاهمه مردم از آن بهره ببرند. آموزش احترام به بزرگترها با نگاهي به ساختار خانواده امروزي مي توان جاي خالي بسياري را احساس کرد. از عناصري که نبود آن در روابط خانوادگي ملموس است؛ پدر بزرگها ومادر بزرگها هستند حجة الاسلام مظاهري با ابراز ناخرسندي از اين مسأله اظهار مي دارد: به باور من بنا بر يک مرز بندي قراردادي، علاوه براعضاي معمول خانواده، پدر بزرگ ومادر بزرگ نيز در اين مجموعه قرار مي گيرند. اين همان ساختار خانواده بود که از گذشته ها وجود داشت، اما در حال حاضر نقش پدر بزرگ و مادر بزرگ کمرنگ شده است. اين در حالي است که وجود اين اعضا مايه مبارکي خانواده است. بنابراين، چنانچه نسبت به اين افراد لطف ومهرباني نشان داده شود، علاوه بر احساس نشاط در پدر بزرگها ومادربزرگها، فرزندان جوان نيز ياد مي گيرند چگونه به والدين خود محبت کنند. بنابر سيره بزرگان دين، والدين از جايگاه ارزشمندي بهره مند هستند. چنانکه حضرت رسول اکرم(ص) مي فرمايند: «نيکي بر پدر و مادر واجب است، گرچه مشرک باشند». بايد تامل کرد؛ قرآن کريم به نکوهش مشرکان مي پردازد، بنابراين تأکيد به مهرباني به والدين با اين بيان، نشانگر توجه وافر به والدين است. کلام آخر يک روز ويک مناسبت ديگر سپري شده و مراسم وبرنامه هاي متنوعي در زمينه آن برگزار مي شود. اما اي کاش با تأمل به بحرانهايي که خانواده را تهديد مي کند مي کوشيديم با سرمايه گذاري هاي زيربنايي، بنياد خانواده را از ثمرات غناي معنوي «الگوي خانواده ديني» بهره مند سازيم. روزنامه قدس




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 526]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن