واضح آرشیو وب فارسی:دارا نیوز: داراخبر: 16 آذر سالروز شهادت تعدادی از دانشجویان مبارز، استقلال خواه و عدالت طلب دانشگاه تهران ، در اعتراض به سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا ، در سال 1332 ، به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. که فرصت مناسبی است برای بازخوانی حقوق و تکالیف متقابل دانشجو و حاکمیت .لذا ضمن درود بر روان پاک همه شهدای اسلام ، به ویژه شهدای دانشجو و تبریک روز دانشجو بر همه دانشجویان فهیم و عدالتخواه ، نکاتی را به عرض می رسانم : باید پرسید مطالبات و اهداف دانشجویان از اعتراض به سفر نیکسون چه بوده است؟ با توجه به اینکه مردم ایران ، به ویژه دانشجویان فهیم ، آمریکا را مسبب اصلی کودتای ۲۸ مرداد – که حدود ۴ ماه قبل همان سال اتفاق افتاده بود- می دانستند. و دخالتهای ارباب مآبانه آمریکا را در سرنوشت این ملت مشاهده می کردند، و. از آموزه های اسلامی آموخته بودند که تسلط بیگانگان و غیرمسلمانان بر سرنوشت امت اسلامی مردود است .( ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا …- نساء / ۱۴۱-) و همچنین آزاد و استقلال و زیر ظلم دیگران نرفتن خواسته هر فطرت سالم است . و از آنجا که دانشجویان از فطرت پاک برخوردار بودند، لذا سفر ریچارد نیکسون را پس از کودتا و سرنگونی دولت مصدق دهن کجی آشکار به استقلال ملت غیور ایران ارزیابی می کردند، بدین سبب به سفر وی معترض بودند. و در راه استقرار آزادی ، عدالت ، استقلال و هویت دینی تا تقدیم جان خویش پیش رفتند و نام خود را به عنوان الگو و رهبر جنبش دانشجوی عدالتخواه در تاریخ به ثبت رساندند. بنابراین روز دانشجو می تواند بهترین فرصت جهت بازخوانی حقوق و تکالیف متقابل دانشجویان و حاکمیت باشد. لذا نکاتی به عرض می رسد: ۱-کسب علم و تخصص نخستین وظیفه دانشجو مجهز کردن خود به علم ، ایمان و تخصص های مورد نیاز جامعه ی خود است و اساسا فلسفه دانشگاه و دانشگاهیان تربیت انسانهای دانشمند ، خلاق و متخصص است بنابراین ، دانشجو موظف است با تجهیز خود به انواع علوم و تخصصهای مورد نیاز کشور ، ضمن رفع نیازهای فردی خود ، در جهت حل مشکلات جامعه خود حرکت نماید. و حق مسلم دانشجو ست که مسئولان زمینه تحصیل ، تحقیق و رشد او را فراهم سازد و از عواملی که میتواند در افزایش امید و شادابی دانشجو در مسیر تحصیل و تحقیق موثر باشد امیدوار کردن او به اشتغال آبرومند ، ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه و حل معضل ازدواج اوست . و حاکمیت باید در رفع این دغدغه های دانشجو برنامه و سیاست گذاری داشته باشد. هر یک از دانشجویان و مسئولان در صورت تعلل و کوتاهی در وظایف ، مورد مواخذه تاریخ و وجدانهای آگاه خواهند شد. ۲- عدالت خواهی کسب علم ، معرفت و تخصص ، مقدمه ای برای زندگی شرافتمندانه فردی و اجتماعی است .بنابراین ، دانشجو باید ضمن تجهیز خود به علم و تخصص های مورد نیاز جامعه ، از فعالیتهای فرهنگی ، سیاسی و عدالتخواهانه غفلت نکند. در دوران دانشجوئی عدالت و انصاف را از مسئولان مطالبه کند و در دوران پذیرش مسئولیتها نیز خود مجری واقعی عدالت باشد. و دانشجو و دانشگاهها باید بدانند و متوجه باشند که تاثیر گذار باشند نه متاثر ، پیشرو باشند نه دنبال رو جریانهای سیاسی. ۳- حریت و آزادی خداوند انسان را حرّ آفریده و فطرتهای سالم ، با آزادی و استقلال همسو و با استبداد و استعمار به اشکال گوناگونش مخالفند. دانشجو باید سعی کند ، این موهبت الهی را پاس بدارد و از آن حراست کند و آن را رشد و تعالی دهد. و این خود دانشجو است که باید آزادی را از حیث تئوری وعملی درست محقق سازد. و مرز میان آزادی و ولنگاری را بشکافد و در عمل پایبند آزادی انسانی و الهی باشد. و با ولنگاری و لاقیدی مبارزه عملی کند. تا آزادی از این ناحیه دچار خدشه نگردد. چرا که دشمن آزادی ، استفاده ابزاری از آن است. تکلیف مسئولان مربوطه نیز این است که ، زمینه های تحقق آزادی ، آزادگی و آزاد اندیشی را تحقق بخشند. چرا که اسلام بطور حقیقی بدنبال نهادینه شدن آزادی در ابعاد مختلف است. زیرا اسلام حقیقت است و از آگاهی انسانها با حقایق نه تنها مشکلی ندارد ، بلکه بقا و رواج خود را در گرو آگاهی انسانها می داند. ۴-سیره رهبران الهی در تحقق آزادی پیامبر (ص) آزاد اندیش ترین انسان خلقت است ، دوست و دشمن به راحتی با آن حضرت مباحثه و مناظره می کنند. حضرت علی ابن ابیطالب (ع) به عنوان رهبر معصوم امت اسلامی ، همیشه سعی در نهادینه کردن آزادی حقیقی است و برای فرهنگ کردن پرسشگری امت و پاسخگوئی حاکمیت بوده و خود بدان جامه عمل می پوشاند و خطاب به رعیت خود می فرماید:” … آنگونه که با زمامداران ستمگر سخن می گوئید با من سخن مگوئید، و آن چنان که در پیشگاه حکام خشمگین و جبار خود را جمع و جور می کنید، در حضور من نباشید و بطور تصنعی ( و منافقانه) با من رفتار منمائید، و هرگز گمان مبرید در مورد حقی که به من پیشنهاد کرده اید کندی ورزم ( یا ناراحت، شرم) و نه اینکه خیال کنید من در پی بزرگ ساختن خویشتنم ، زیرا کسی که شنیدن حق یا عرضه داشتن عدالت به او برایش مشکل باشد ، عمل به آن برای وی مشکل تر است! با توجه به این ، از گفتن حق و یا مشورت عدالت آمیز ، خودداری مکنید ” ( نهج البلاغه ، خطبه ۲۱۶/۲۴) امام خمینی (ره) مصلح بزرگ معاصر ، مسئولان و کارگزاران نظام را خادم و پاسخگوی مردم می شمارد. و بالاخره رهبری نظام اسلامی مبتکر طرح مسئله ” کرسیهای آزاد اندیشی ” است و به طور جد وحقیقی دنبال تحقق آن است . ولی متاسفانه با همه اصرار رهبری ، تاکنون جامه عمل نپوشیده است . و علت آن کوتاهی دانشجویان و جهل و ترس مسئولان است. دانشجو به طور جد تحقق ” کرسیهای آزاد اندیشی ” را از مسئولان مربوطه مطالبه نکرده است و یا مسئولان به مساله جهل دارند . و منظور رهبری و چگونه آغاز کردن آن را بلد نیستند و یا از عواقب آن می ترسند. می ترسند که اگر آزاد اندیشی تحقق یابد و نهادینه شود روزی به سراغ آنان نیز بیاید. و برملا سازد که چقدر از تکالیف خود را انجام نداده اند. روشن کند که به چه میزان ضوابط را فدای روابط کرده اند . و به چه میزان به وظایف فرهنگی و تربیتی خود و مطالبات رهبری در این زمینه ها بی توجه بوده اند ؟! بنابراین ، از جمله علل عدم تحقق ” کرسیهای آزاد اندیشی” در دانشگاه ها ، کوتاهی جنبش دانشجوئی ، جهل و ترس مسئولان است.
سه شنبه ، ۱۷آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دارا نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]