تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820434888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه جهانی ایران در فرایند توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جایگاه جهانی ایران در فرایند توسعه وبلاگ > سلیمانی، افشار - به رسم هرساله موسسه پژوهشی لگاتوم اخیرا گزارش سال ۲۰۱۵ خود را درباره شاخص رفاه کشورهای جهان انتشار داد.

پژوهشگران این گزارش برای تعیین شاخص ۱۴۲ کشور در جهان از ۸ شاخص، اقتصاد؛ کارآفرینی و فضای کسب و کار؛ حکومت و حکمرانی؛ آموزش؛ بهداشت؛ امنیت و ایمنی؛ آزادی فردی؛ و سرمایه اجتماعی.بهره گرفته اند .دراين رده بندي ایران در مجموع در ردیف 106قرارگرفته است. نروژ، سوئیس، دانمارک، نیوزیلند، سوئد، کانادا، استرالیا، هلند، فنلاند، ایرلند، ایالات متحده آمریکا، ایسلند... بترتیب ردیفهای اول تا دوازدهم را احراز کرده اند.رتبه های ايران درشاخصهاي 8گانه بدین شرح است: اقتصاد رتبه ۱۰۵، کارآفرینی رتبه ۹۲، حکومت و حکمرانی ۱۲۲، آموزش ۶۵، بهداشت ۶۷، امنیت و ایمنی رتبه ۱۲۰، آزادی‌های فردی رتبه ۱۳۱، و سرمایه اجتماعی رتبه ۱۱۵ بهترین زیر شاخص ایران در زمینه آموزش است که رتبه ۶۵ را دارد. در مقابل پایین‌ترین زیر شاخص ایران در ارتباط با آزادی‌های فردی است که در جایگاه ۱۳۱ قرار دارد.ایران همچنين در فساد اداری رتبه 156 را داراست که به معنی وجود بیشترین فساد اداری در کشور است. همچنین موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح نيزتازه‌ترین گزارش خود با عنوان شاخص جهانی صلح درسال 2015 منتشرکرد.
دراین گزار ش، ایران با بیش از 6 میلیون نزاع خیابانی در سال و بیش از 15 میلیون پرونده ترو تازه در محاکم در سال گذشته رتبه ای بهتر از 138 نبوده است.مالزی، قطر، کویت، امارات و اندونزی پنچ کشور اسلامی هستند که در بالای جدول بترتيب از 28 به بعد قرار گرفته اند.براساس این گزارش ،آرامش در 25 کشور دنیا خیلی بالاست که شامل هیچ کشور اسلامی نمی شود.در 43 کشور آرامش بالاست که شامل 5 کشور اسلامی فوق است.خشونت در انواع مختلف در 87 کشور از جمله ایران بالاست. جایگاه جهانی ایران در دانش بنیان بنا به آماری که از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران - وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - منتشر شده است رتبه ایران از نظر شاخص دانش بنیانی 94 است. در این رتبه‌بندی سوئد به عنوان کشور بر‌تر جهان در اقتصاد دانش‌بنیان دارای امتیاز ۹.۴۳ بوده؛ و همچنین کشور تایوان با امتیاز ۸.۷۷ کشور بر‌تر آسیا و امارات با امتیاز ۶.۹۴ کشور بر‌تر منطقه خاورمیانه به شمار آمده است. بر پایه این رتبه‌بندی ایران حتی جایگاهی در میان ده اقتصاد آسیایی ندارد و تایوان، هنک کنگ، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، امارات، بحرین، عمان، مالزی و عربستان در این از نظر شاخص دانش بنیانی در رده بالا‌تر از ایران قرار دارند. اوضاع ایران براساس گزارش مرکز آمار کشور نرخ رشد بخش صنعت منفی 1.6
رشد صنعتی در صنایع کلیدی منفی 19.7
رشداقتصاد 1درصد که متاثر از رشد 5.7 درصدی کشاورزی و 0.9 درصدی بخش خدمات است. میانگین زمان مفید صرف شده در کار و فعالیت در ایران هر فرد بالای 15 سال به طور متوسط در یک شبانه روز2 ساعت و 46 دقیقه کار مفید انجام می دهد درحالی که بیشترین زمان کار مفید مربوط به آلمانی ها با آمار 5 ساعت و 58 دقیقه از 24 ساعت است. رتبه ایران در جذب استعدادها رتبه جذب شاخص استعداد در ایران در بین 8 کشور منطقه هشتم و از بین 143 کشور جهان 139 است.
رتبه شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی در ایران از بین 10 کشور منطقه 9 و از بین 185 کشور جهان 99 است. رتبه ایران در هدر روی منابع مالی شاخص میزان هدر روی منابع مالی در ایران از میان 10 کشور رتبه 5 و از میان 143 کشور جهان 82 است. بر اساس شاخص زمان مورد نیاز برای شروع کسب و کار، رتبه ایران در بین 12 کشور منطقه 6 واز بین 189 کشور جهان 82 است. بررسی شاخص مالکیت در 10 کشور منطقه حاکی از رتبه 8 برای ایران و در بین 143 کشور جهان 127 است. وضعیت دست و پاگیر مقررات ایران از بین 10 کشور منطقه رتبه 9 و درميان 143 کشور جهان رتبه 24 را دارد. فیلترینگ و کاهش دسترسی به آخرین فناوری فیلترینگ و کاهش پنهای باند اینترنتی در ایران باعث شده میزان دسترسی ایران به آخرین فناوری از بین 8کشور منطقه ایران 7 شود و این رقم در بین 143 کشور جهان از رتبه 122 فراتر نرود.
شاخص مصرف سوخت های فسیلی که به مصرف سرمایه اشاره دارد برای ایران در بین 9 کشور منطقه رتبه 6 و دربین 132 کشور جهان 126 است. ازحیث ارزیابی حاکمیت قانون در حل اختلافات ایران در بین 10 کشور منطقه رتبه 9 و دربین 175 کشور رتبه 94 است. شاخص انحراف از بودجه عمومی این شاخص نشان می دهد دولت در مصرف بودجه چقدر منظم است. بر اساس آن رتبه ایران در بین 10 کشور هشتم و در بین 143 کشور 83 است چرا که گردش مالی دولت در دستگاه ها و سازمان ها حدود 800هزار میلیارد تومان برآورد شده است. ناکارآمدی دولت اثر بخشی دولت در کشور نشان می دهد رتبه ایران از سال 2006 تا کنون در بین 16 کشور از رقم 14 بهتر نشده و در بین 151 کشور جهان به رقم 139 رسیده است این شاخص نشان می دهد دولت خروجی های کارآمدی نداشته است به طوریکه در پروژه های عمومی شاخص کارآیی 55 درصد است یعنی 45 درصد از بودجه های عمومی هدر رفته است.
آمار نشان می دهد جمعیت روستایی 29 درصد و جمعیت شهری 71 درصد است درحالی که با توجه به زیر ساخت های هر یک از این شهرها مشخص می شود صرفا در دولت قبل نام این روستا ها به شهر تغییر کرده در حالیکه وضعیت آنها همانند یک روستا است و به این ترتیب در واقع 44 درصد جمعیت ایران در روستاها سکونت دارد.
گستره سازمانها و شرکتها دولتی مختلف در حوزه ای مانند فرهنگ مانع از آن شده که بخش خصوصی بتواند وارد عرصه شود و کارایی لازم را داشته باشند. چه باید کرد؟ بديهي است بدون رفع مشکلات ساختاری موجود در سیستم اداري و اقتصادی کشور در زمینه متغیرهای اشاره شده دراین نوشتار که از رهگذر تامین فزاینده فضای مردمسالاری ، پاسخگو بودن نظام سیاسی کشور ، اجرای نعل به نعل قوانین و سيستم پویا و مستقل حقوقی و قضایی قابل حصول است ،رسیدن به توسعه همه جانبه و ارتقأ رتبه های ایران در زمینه های مطروحه امکان پذيرنخواهد بود. دراین میان ازآنجا که هدف و برآیند اساسی سیاست باز ورقابتی ،اقتصاد باز ،شفاف ورقابتيست و شرط اساسی رشد پایدار و دستیابی به توسعه اقتصادی در دوران کنونی نوآوری در عرصه زندگی اقتصادی است و جلوه‌های این نوآوری را تا میزان زيادي می‌توان در عرصه بنگاه‌های دانش‌بنیان و فنآوری اطلاعات مشاهده کرد،در شرایطی که ایران از این حیث 94مين کشور در جهان است واضح است که باچنين شرایطی نخواهد توانست به راحتی به اقتصاد برتر منطقه تبدیل شودبويژه آنکه در طول هشت سال دولت پرمدعای مهرورز ،برغم درآمدهای بی سابقه نفتي صدمات زیادی بر پیکره سیاسی ،اقتصادی و اداری کشور وارد شده است. ازسوی دیگر تمامي ابزار‌های برآمده از واحدهای دانش بنیان ازجمله تکنولوژی ارتباطات تنها جنبه ارتباطی و اطلاعاتی ندارد بلکه انجام امور بانکی و سرمایه‌گذاری نیز با بکارگیری آنها میسر است که ایران ازاین جهات وضعیت مناسبی ندارد و بجای تولید ابزارها ونرم افزارهای دانش بنیان مذکور ،بیشتر سخن و شعار تولید ميکند. باید توجه داشت که ارزش افزوده صنایع دانش‌بنیان بسیار بیشتر از بخش کشاورزی یا صنایع فیزیکی است و قدرت رقابت آن نیز بالاست،به همین دلیل بنگاه‌های کشورهای پیشرفته ترجیح می‌دهند بجای اختصاص منابع خود به تولید محصولات کشاورزی یا صنایع ساده، نیروی کار و سرمایه مالی را در تولید دانش‌بنیان به‌کار بگیرند که بازده و سودآوری بیشتر و رقابت بالایی دارد. دگرگونی ساختار اقتصاد به‌خصوص در کشورهای پیشرفته موجب شد تا در نخستین دهه هزاره سوم اقتصاد دانش‌بنیان به تدریج اقتصاد جهانی رقم بزند. بدین ترتیب اقتصاد جهانی وارد یک مرحله نوین شده است و اقتصادهایی که نتوانند خود را با این دگرگونی اساسی منطبق کنند به حاشیه اقتصاد جهانی رانده خواهند شد که پیامدهای حاشیه‌نشینی در عرصه سیاست جهانی و فرهنگ را به منصه ظهور خواهد رسید. اگر سهم ایران در اقتصاد جهانی به‌ عنوان شاخص دانش‌بنیانی آن درنظر گرفته شود،میتوان گفت ، هنوز به مرحلهٔ رقابت جهانی برای صادرات کالاهای صنعتی وارد نشده ودر دورهٔ پیشاتوسعه‌یافتگی و در حاشیه اقتصاد جهانی درجا می‌زند.

ورود به بازرگانی جهانی در عرصهٔ صنعت اطلاعات البته مرحلهٔ بالاتری از مرحلهٔ صادرات کالاهای صنعتی است. دستیابی به این مرحله الزامات خاص خودرا داراست و با چالش‌ها و فرصت‌های خاصی روبروست. اگر استراتژی ایران-آنچنان که گفته می‌شود- گسترش فنآوری دانش‌بنیاد و رهایی از اقتصاد برون‌زای رانتی -نفتی باشد، مهم‌ترین مزیتی که در دروه پسابرجام وجود دارد، اولویت توسعه فنآوری اطلاعات در داخل کشور و اشتغال‌آفرینی است.

کلید واژه ها: توسعه پایدار -




دوشنبه 16 آذر 1394 - 17:14:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن