تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826533743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تدريس دروس اسلامي در مدارس آلمان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

در سومين نشست "کنفرانس اسلامي" در روز سيزدهم مارس 2008 در برلين، دين اسلام بعنوان يکي از رشته‌هاي درسي در مدارس آلمان معرفي شد. گر چه همه‌ ايالت‌هاي آلمان حاضر نشدند اسلام را به عنوان رشته‌ي درسي وارد برنامه‌ي درسي مدارس خود کنند، اما اين به نوبه خود موفقيت بزرگي براي مسلمانان بود. هر چند اين اعتقاد وجود دارد که دولت آلمان براي کنترل بيشتر بر مدارس اسلامي دست به اين توافق با جامعه مسلمانان آلمان زده باشد، اما به هرحال مسلمانان اين کشور بايد اين فرصت را غنيمت شمرده و از فرصت پيش آمده بيشترين بهره­ را ببرند. دانش آموزان پسر يک مدرسه ابتدايي در مونيخ بر روي نيکت­هاي کوچکي در وسط نمازخانه بزرگي واقع در بخش قديمي اين شهر نشسته­اند و پي در پي انگشتانشان از راست به چپ بر روي متني عربي حرکت مي دهند. آنها لغت به لغت قرآن را مي­خوانند. بچه­ها به معلمشان که در مقابل آنها ايستاده نگاه مي­کنند. او "ايلماز" يک معلم جوان ترک است. ايلماز از بچه­ها مي­پرسد چه کسي ماه و خورشيد و ستارگان را آفريده است. آنها به­دقت پاسخ مي­دهند "الله"... مسلمانان خداوند را در سراسر جهان، در اندونزي،کشورهاي عربي، آلمان و يا در ترکيه اين­گونه مي­نامند و قرآن کتاب مقدس مسلمانان است. اگرچه اين نوجوانان مسلمان تنها به زبان آلماني و ترکي تکلم مي­کنند، اما بديهي است که آنها بايد قرآن را به زبان عربي بخوانند. يادگيري زبان عربي ساعت­ها و روزها براي کودکان وقت مي برد. بچه­ها براي ترجمه تحت­اللفظي قرآن بايد عربي بيشتري­ بياموزند در حاليکه امکان چنين کاري را ندارند. يک نوجوان 14 ساله مي­گويد: من قرآن را مي­خوانم اما نمي­توانم کلمات آن را بفهمم. البته کتابهايي هستند که سوره­هاي قرآن در آنها بصورت جداگانه ترجمه شده­اند و همچنين معلمان آنها را برايمان توضيح ميدهند. اما اين مقدار درک از قرآن براي يک مسلمان کافي نيست. حدود 2 هزار و 300 مسجد ترکهاي مسلمان در آلمان وجود دارد و به اين تعداد مساجد ساير مسلمانان نيز از قبيل مسلمانان آلبانيايي و بوسنيايي اضافه مي­شود. کسي نمي تواند به درستي مشخص کند که چه شماري از اين مساجد دوره­هاي آموزش ­قرآن برگزار مي­کند. با اين حال برآوردهايي وجود دارد که از برگزاري سالانه اين دوره ها براي حدود 70 هزار کودک و نوجوان مسلمان در آلمان حکايت مي کند. به نظر مي­رسد که اين دوره­ها تنها در مدارس معمولي و در واقع بطور خصوصي راه­اندازي مي­شوند و هيچ برنامه مدون درسي براي آن وجود نداشته و هر مربي هر آنچه را خود درست مي­داند به دانش آموزان مي­آموزد. پروفسور "فاروق سن" مدير مرکز مطالعات ترکيه در غرب آلمان مي گويد: هر مربي قرآني تفاسير خود از اسلام را در کلاسش ارئه مي­کند. در واقع نه اداره آموزش و نه وزارت فرهنگ ايالتي از مفاد درسي اين کلاس­ها اطلاع دقيقي ندارند. "اولريک زايسر" يکي از مسوولين وزارت فرهنگ ايالت بايرن اظها مي­کند: گاهي اوقات ما به مدارس تدريس قرآن بدگمانيم، چون احتمال مي­دهيم که به دانش­آموزان در اين دوره­ها، آموزه­هاي خاصي غير از روخواني قرآن آموخته شود. علاوه بر اين دادگاه قانون اساسي آلمان نيز بر اين باور است که در برخي از اين مساجد عقايد راديکال ارائه مي­شود،هرچند چنين چيزي تنها در حد يک ادعا باقي مانده است. اما مطمئنا "ايلماز" نمونه مثبتي براي نادرستي اين بدگماني مي­باشد. او درباره حملات تروريستي يازده سپتامبر در نيويورک و بمبگذاري­هاي لندن اينگونه با دانش­اموزانش سخن مي­گويد: خداوند مي­فرمايد،اگر کسي انساني را به قتل برساند مانند اين است که تمام بشريت را به قتل رسانده است. اينچنين اعمالي مطابق دين ما نيست. افرادي که به نام اسلام اين اعمال را انجام مي­دهند در واقع دين ما را آلوده مي­کنند. با اين تفاسير و از آنجاکه امکان کنترل محتواي دوره­هاي آموزشي، وجود ندارد، وزرارت­هاي فرهنگ برخي ايالتهاي آلمان قصد دارند، راهکارهايي براي آموزش عقايد در مساجد ارائه دهند. "زايسر" مي­گويد: " هدف طرح مذکور اين است که دانش­آموزان مسلمان هم مانند کاتوليک­ها، ارتدوکس­ها و يهوديان حق دارند که در مدارس با مفاهيم ديني و مبناي اعتقادات خود مطلع شوند. در ايالت بايرن آموزش دروس اسلامي براي کودکان و نوجوانان بيشتر با نام "تعليم اسلامي" شناخته مي شود وبيشتر در مدارس ابتدايي داير است. اين آموزش در واقع نوعي آموزش اخلاق اسلامي است که براي رده­ي سني تا پنجم دبستان ترتيب داده مي­شود. اما براي دانش­آموزان مقاطع بالاتر آموزشي وجود ندارد. "ولکان" 13 ساله هم به کلاس قرآن مسجدي در شهر مونيخ مي­رود، زيرا در مدرسه­اش آموزش دروس ديني وجود ندارد. او مي­گويد: هرچند که در اين کلاس­ها تنها اخلاق اسلامي تدريس مي­شود، اما خوب بود که در مدرسه هم مي­توانستيم دروس اسلامي بياموزيم. وزارت فرهنگ آلمان در تنظيم برنامه درسي براي کلاس­هاي آموزش دروس اسلامي، با دو مشکل روبه روست. يکي اينکه تدريس دروس اسلامي نسبتا طرح پيچيده اي است زيرا مفاهيم اعتقادي را نهاد "دين" ارائه مي­دهد و حال آنکه اجازه تدريس آنها را دولت بايد صادر ­کند. گذشته از اين وزارت فرهنگ دغدغه انتخاب آموزگار و برنامه هاي درسي را نيز دارد. در مورد گزينش آموزگاران مشکل بمراتب بيشتر است. زيرا بخش عمده­اي از مربيان آموزش دروس اسلامي در آلمان را معلمان ترک تشکيل مي­دهند. اين افراد با زبان آلماني آشنايي کمي داشته و نيز از زندگي بچه­ها در آلمان اطلاع کمي دارند. به همين دليل استفاده از اين معلمان راه­حلي موقت است. هدف کلي اين است که بيشتر از مربيان با تحصيلات آلماني استفاده شود. از اين رو بعنوان مثال در دانشگاه " ارلانگن" از مدتي پيش تعليم علوم اسلامي بعنوان يک رشته تخصصي تحصيلي داير شده و بزودي پس از اتمام دوره آن، نخستين مربيان دروس اسلامي تحصيل­کرده در آلمان مي­توانند در مدارس اين کشور تدريس کنند. هرچند آموزش دروس اسلامي در آينده بهتر سازماندهي شود،اما باز هم اين احتمال که والدين بچه­ها کماکان فرزندان خود را به کلاس­ها قرآن در مساجد بفرستند، وجود دارد. در کشوري مانند آلمان، مسجد براي مسلمانان بيش از يک محل عبادت ارزش و معني دارد. مسجد براي آنها مکاني است که آنجا دوستانشان را مي­بينند و مي­توانند به زبان خودشان با هم تبادل نظر کنند. حتي در برخي مساجد قهوه خانه هايي داير مي­شود که در آنها جماعت مسلمانان دور هم جمع مي­شوند و با هم گفتگو مي­کنند. بيسياري از والدين آنچنان به جماعت خود وابسته­اند که فرزندان خود را به کلاس­هاي قرآن مساجد محل خود مي­فرستند. به نظر پروفسور "فاروق سن" علاوه بر اين،دليل ديگري نيز براي رغبت والدين به مساجد محلي وجود دارد. وي مي­گويد: در بين جامعه مهاجرين مسلمان ، والدين اين ترس را دارند که مبادا فرزندانشان از مذهب فاصله بگيرند. به همين دليل مسلمانان آلمان ارزش بيشتري نسبت به هم وطنان خود در ترکيه براي تربيت و تعليم مذهبي قائلند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن