تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820342514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرورش ماهي از حوضچه خانگي تا توليد سالانه 700 هزار ماهي كپور


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پرورش ماهي از حوضچه خانگي تا توليد سالانه 700 هزار ماهي كپور
محمد بهمن يكي از معدود فارغ التحصيلان رشته شيلات است كه به جاي پشت ميز نشيني يا اشتغال در كارهاي غير مرتبط با تحصيلاتش، در عرصه توليد ماهي مشغول به كار شده است.
محمد بهمن يكي از معدود فارغ التحصيلان رشته شيلات است كه به جاي پشت ميز نشيني يا اشتغال در كارهاي غير مرتبط با تحصيلاتش، در عرصه توليد ماهي مشغول به كار شده است. او كار خود را فقط با 120 هزار تومان سرمايه از حياط منزل پدري‌اش شروع كرد و حالا با در اختيار داشتن 14 استخر، سالانه 700 هزار قطعه ماهي كپور پرورش مي‌دهد.
او درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش ماهي مي‌گويد: «زماني كه در رشته شيلات تحصيل مي‌كردم، متوجه شدم اين رشته دانشگاهي به شدت از فقدان واحدهاي عملي و تجربي مفيد و مؤثر رنج مي‌برد. همان موقع فهميدم اگر تجربه عملي كار توليد ماهي را نداشته باشم، به صرف داشتن مدرك كارشناسي آينده شغلي درخشاني در انتظارم نخواهد بود. در نتيجه تصميم گرفتم همزمان با تحصيل هر طور شده كار پرورش ماهي را آغاز كنم.» محمد بهمن مي‌افزايد: «از آنجا كه پولي براي خريد يا اجاره زمين و استخر ماهي نداشتم، در حياط منزل با صرف هزينه 120 هزارتوماني يك حوضچه كوچك با ظرفيت 2 هزار قطعه ماهي احداث و كار پرورش ماهي را آغاز كردم. حدود يك سال مشغول همين كار بودم و توليدات اين حوضچه در حد خودش درآمد قابل توجهي نيز در پي داشت اما مهم‌تر از آن اعتباري بود كه در منطقه برايم ايجاد كرد.»
  
اعتبار كه آمد، سرمايه‌گذار هم پيدا شد
اين فعال اقتصادي معتقد است كسب اعتبار در درجه اول مهم‌تر از رسيدن به سود است. او در اين باره اظهار مي‌كند: «موفقيت من در پرورش ماهي به صورت خانگي توجه سرمايه گذاران و نهادهايي را كه از توليد حمايت مي‌كنند، جلب كرد و چند نفر براي سرمايه گذاري اعلام آمادگي كردند. علاوه بر آن بسيج سازندگي هم وقتي از موفقيت پرورش خانگي ماهي با خبر شد، 20 ميليون تومان وام به من اختصاص داد و توانستم اولين استخر ماهي را تأسيس كنم. به مرور كار توسعه پيدا كرد و سرمايه گذاري‌ها افزايش يافت به گونه‌اي كه هم اكنون 14 كارگاه توليد ماهي در استان‌هاي تهران، قم، كرج و بابلسر داريم و براي حداقل 40 نفر اشتغالزايي صورت گرفته است.»
 
توليد تجهيزات آبزي‌پروري
محمد بهمن استخرهاي توليد ماهي را به همراه تعدادي از همكلاسي هايش اداره مي‌كند. آنها توانسته‌اند تمام دستگاه‌هاي لازم براي توليد صنعتي و مدرن ماهي گرمابي را خودشان توليد كنند و با اداره علمي استخرها ضمن حفظ كيفيت ماهي، نرخ رشد آنها را افزايش داده‌اند.
  توليد 700 هزار قطعه ماهي كپور
محمد بهمن مي‌افزايد: «ما توانستيم دستگاه‌هاي حذف ذرات معلق، حذف مواد ميكروني و پروتئين ها، دستگاه هواده و دستگاه اكسيژن ساز را خودمان بسازيم. در طول روز اگر لازم باشد مي‌توانيم دهها بار آب را تصفيه كنيم. بر اساس نظر سازمان شيلات اگر تلفات استخرها بين 10 تا 15 درصد باشد، وضعيت استخر استاندارد است اما تلفات استخرهاي ما همواره كمتر از 5 درصد است كه نتيجه به‌كارگيري اصول علمي در اداره استخر است.» اين فعال اقتصادي درباره سودآوري پرورش ماهي كپور در كشور مي‌گويد: «بازار ماهي در كشور وضعيت خوبي دارد و محصول روي دست توليد كننده نمي‌ماند. در حال حاضر 700 هزار قطعه ماهي كپور در اختيار دارم كه در صورت فروش پيش بيني مي‌كنم بين 350 تا 400 ميليون تومان سودآوري خالص داشته باشد.»
محمد بهمن معتقد است رشته دانشگاهي شيلات در كشور در حال حاضر براي تربيت پرورش‌دهندگان موفق با چالش مواجه است. او در اين باره مي‌گويد: «من در دانشگاه دريانوردي چابهار شيلات خواندم. وقتي ما وارد دانشگاه شديم، چهار نسل قبل از ما در رشته شيلات از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شده بودند. نتيجه يك تحقيق از فارغ‌التحصيلان رشته شيلات دانشگاه دريانوردي نشان داد هيچ كدام از آنها پس از اتمام تحصيلات وارد فعاليت توليد ماهي نشده بودند.»


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن