تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821045413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جبران بن‌بست سوري اردوغان در عراق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جبران بن‌بست سوري اردوغان در عراق
ترس از انتقام مسكو باعث شده سياست‌هاي تركيه در سوريه با بن‌بست مواجه شود و تقريباً تمامي فعاليت‌هاي مستقيم و علني آنكارا در آن كشور به حالت تعليق درآمده است


ترس از انتقام مسكو باعث شده سياست‌هاي تركيه در سوريه با بن‌بست مواجه شود و تقريباً تمامي فعاليت‌هاي مستقيم و علني آنكارا در آن كشور به حالت تعليق درآمده است، در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد آنكارا براي جبران ناكامي‌هاي خود در سوريه، تصميم گرفته با گسيل نظاميان خود به شمال عراق سياست‌هاي خود را كه مقامات بغداد آن را غيرسازنده توصيف كرده‌اند افزايش دهد.
به گزارش «جوان»، يك منبع امنيتي تركيه روز جمعه به رويترز خبر داد كه سربازان ارتش تركيه با استقرار در نزديكي شهر موصل در شمال عراق، آموزش نظاميان عراقي را آغاز كرده‌اند. بنابر گفته اين منبع استقرار نظاميان تركيه «بخشي از تمرينات آموزشي عادي نظامي است.» در همين حال، يك گروه مسلح در شمال سوريه كه به «حشد الوطني» معروف و مرتبط با جماعت «اسامه النجيفي» معاون سابق رئيس جمهوري عراق است، اعلام كرده كه اين يگان نظامي تركيه با تمام تجهيزات، نيروها، خودروهاي زرهي و تانك و توپخانه وارد منطقه «زيلكان» در شهرستان «شيخان» در شمال موصل شده تا در «عمليات آزاد‌سازي موصل شركت كند.» از سوي ديگر، دومقام نظامي امريكايي نيز روز جمعه تأكيد كردند: ايالات متحده از استقرار صدها نظامي ارتش تركيه در شمال عراق آگاه است، ولي اين اقدام بخشي از فعاليت‌هاي ائتلاف به رهبري امريكا به‌شمار نمي‌رود. اين اظهارات مقامات امريكايي در حالي است كه پيشتر منابع تركي به رويترز گفته بودند اين اقدام با هماهنگي ائتلاف و با هدف مبارزه با داعش صورت مي‌گيرد.
   
انگيزه‌هاي آنكارا
اقدام اخير تركيه در عراق تقريباً دو هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه آنكارا يك جت سوخو24 روسي را در شمال سوريه به بهانه نقض حريم هوايي تركيه سرنگون كرد. از آن زمان تاكنون تركيه از ترس انتقام روسيه كه به صورت غيررسمي خود را در مقام محافظ آسمان سوريه اعلام كرده، هيچ گونه عمليات هوايي در شمال سوريه انجام نداده است و ناظران تأكيد مي‌كنند كه آنكارا با سرنگوني جت روسي خود را به صورت مستقيم در مقابل مسكو قرار داده است، به همين دليل بعضي ناظران معتقدند اقدام اخير تركيه در عراق براي ايجاد موازنه در مقابل شكست سياست‌هاي خود در سوريه است.
در همين حال بعضي تحليلگران معتقدند برخي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و در رأس آنها عربستان و قطر به علاوه تركيه و برخي رهبران كرد در شمال عراق در تشكيل گروه مسلح سني «حشد الوطني» به رهبري اسامه و برادرش «اثيل النجيفي» نقش داشته و درصدد موازي‌سازي گروه‌هاي مسلح عرب سني همسو با خود با تشكيلات داوطلب مردمي معروف به «الحشد‌الشعبي» تحت امر نخست وزير عراق هستند.
  
واكنش بغداد
اين اقدام تركيه با واكنش تند مقامات عراقي مواجه شده است. روز شنبه دفتر رسانه‌اي نخست‌وزير عراق با تأييد استقرار نظاميان ارتش تركيه با تجهيزات سنگين از جمله تانك اعلام كرد: «اين اقدام بدون درخواست يا موافقت دولت عراق بوده است.» دفتر نخست وزير عراق در ادامه بيانيه خود خواستار «خروج فوري نيروهاي ارتش تركيه شده است.» وزارت خارجه عراق نيز با انتشار بيانيه‌اي اين اقدام تركيه را تجاوز ارزيابي و هرگونه عمليات نظامي را كه با دولت عراق هماهنگ شده باشد، رد كرده است. فواد معصوم رئيس‌جمهور عراق هم استقرار نظاميان تركيه در شمال عراق را نقض آشكار قوانين بين‌الملل دانست.
همچنين بعضي مقامات عراقي با محكوم كردن اقدام تركيه اعلام كرده‌اند كه آنكارا اهداف بزرگ‌تري از اين اقدام دارد، «حاكم الزاملي» رئيس كميسيون امنيت و دفاع پارلمان ملي عراق اعلام كرد كه حضور گروهي از نظاميان تركيه در شمال عراق زمينه‌ساز ورود تعداد بيشتري از نظاميان ترك و همچنين نيروهاي نظامي عربستان سعودي به كشور عراق است. برخي از سناتورهاي امريكايي اخيراً از ضرورت به كارگيري نيروهاي زميني مشترك عربي و اسلامي براي مبارزه با تروريسم در عراق و سوريه عليه تشكيلات تروريستي داعش خبر داده‌اند و اعتقاد كارشناسان عراقي اين است كه ورود نظاميان تركيه به منظور عملي كردن اين پروژه جديد محور ائتلاف امريكايي است.
  
احتمال عقب‌نشيني تركيه
در همين حال عصر روز شنبه بعضي منابع خبري از عقب نشيني نظاميان تركيه از موصل خبر دادند. يك منبع مطلع مي‌گويد نظاميان تركيه‌اي كه وارد خاك عراق شده‌ بودند، از استان نينوا عقب‌نشيني كرده‌اند. شبكه خبري الميادين به نقل از يك منبع بلندپايه گزارش داد كه احتمالاً نظاميان تركيه كه وارد خاك عراق شده بودند، از استان نينوا خارج شده‌اند. اين مقام بلندپايه كه الميادين هويت وي را فاش نكرد، گفت: «اطلاعات به دست آمده نشان مي‌دهد نظاميان تركيه از استان نينوا عقب‌نشيني كرده‌اند.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن