واضح آرشیو وب فارسی:هم اندیشی: چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: «ثروت، شهرت و شهوت» سه عنصری است که انسان نمی تواند از آن فرار کند، اینها عقل را به خطا می برند و تنها انبیاء برای راهنمایی انسان در این مسیر گزینه های مناسب اند.پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت در شبکه چهارم سیما عنوان کرد: مسئله نبوت از اصول دین و مباحث عقلانی است، حکیم سبزواری به حکم فیلسوفی از دید عقلانی نبوت را اثبات کرده است. وی در ادامه افزود: بر اساس نظر او، اثبات نبوت دارای دو نوبت عام و خاص است. نوبت خاص که پرداختن به یکی از پیغمبران است، اما نوبت عام یا مطلقه این است که چرا ما نیاز به پیغمبر داریم؟ حکیم سبزواری برای نبوت مطلقه چندین طریق نام برده و برای هر گروه یکسان صحبت نکرده است. دینانی با اشاره به اینکه گروه اول متکلمان هستند که درباره قاعده لطف صحبت کرده اند، افزود: بر این اساس خداوند به حکم حکیم علی الاطلاق، لطفش شامل حال همه می شود، او خوبی بندگان را می خواهد و براساس قاعده اصلح پیغمبری را مستقیم از جانب خدا می فرستد که انسان ها را اصلاح کند. چهره ماندگار فلسفه ایران در ادامه افزود: آیا بر خداوند رعایت اصلح کردن واجب است؟ متکلمین معتقدند که بله، رعایت اصلح بهترین طریق است که خداوند پیغمبران را برای هدایت مردم می فرستد. اما برخی معتقدند که بر خداوند واجب نیست که رعایت اصلح کند و این محل اختلاف است. وی با بیان اینکه حکام طریقه دیگری دارند و معتقدند ما به قاعده لطف نمی توانیم استناد کنیم و خدا آگاهی مطلق، فیاض و رحمت مطلقه است، افزود: فضل و لطف دائم خدا اقتضا می کند که به همه جا برسد. دینانی همچنین گفت: انسان در کنار عقل، شهوت، خواسته ها و نفسانیات نیز دارد بنابراین عقل محض نیست، خداوند برای جبران نقصان او پیغمبران را می فرستد که راه درست را نشانش دهند، انبیا پاک هستند و گرفتار شهوات نمی شوند. ثروت، شهرت و شهوت سه عنصری است که انسان نمی تواند از آن فرار کند بنابراین عقل را به خطا می برد و اینجا انبیاء هستند که برای راهنمایی انسان وارد مسیر می شوند. وی با بیان اینکه انبیا در مسیر معرفت افزایی انسان گام برمی دارند، گفت: انسان تنها موجودی است که می تواند فضیلت داشته باشد یک حیوان بدنبال فضیلت نیست اما انسان به دنبال فضیلت است افرادی که در مسائل طبیعی غرق هستند به خصوص در دنیای امروز باید توجه کنند که در طبیعت هم فضیلت هست اما علوم طبیعی دل ها را به هم نزدیک نمی کند. چهره ماندگار فلسفه در پایان اظهار داشت: فضیلت است که دل ها را به هم نزدیک می کند برای تحصیل فضیلت باید ما به سمت آن برویم و این فضیلت هم دستورات انبیا و مرسلین است. م
شنبه ، ۱۴آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هم اندیشی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]