واضح آرشیو وب فارسی:نیزو: آنچه در یک دهه اخیر در شبکه نمایش خانگی اتفاق افتاده نشان دهنده توانایی کارگردان های نامدار و شاخص سینما در جذب مخاطب میلیونی است.به گزارش نیزوا ، امروزه در بسیاری از کشور های صاحب صنعت فیلم سازی و سریال شبکه های نمایش خانگی به عنوان عضو مکمل و شانه بالنده این صنعت مورد توجه جدی قرار می گیرد. نقش شبکه نمایش خانگی هم در مواجهه با مخاطب و هم در مساله اقتصادی بسیار مهم است و بسیاری از مردم در انتظار تولید و عرضه آثار جدید به ویژه سریال های مطرح در این شبکه هستند و این امر تا جایی پیش رفته که حتی در فاصله کیلومتر ها دور تر نیز مردم کشورهای مختلف آثاری را خریداری و تماشا می کنند. به تعبیر دقیق تر فیلمساز می تواند با مخارج کمتر در فضای ویدیویی فیلم بسازد در حالی که تکنولوژی ساخت فیلم سینمایی و ویدیویی یکسان است. مدیران در صورت ایجاد یک سیاست گذاری درست می توانند جوانان مستعد را به سوی تولید این گونه فیلم های راهنمایی کنند و سپس بهره برداری درستی از آن ها در مدیوم سینما داشته باشند؛ در ایران نیز چند سالی است این امر به طور جد پیگیری می شود و هرچند در ابتدا این آثار با کاستی هایی از جمله کیفیت پایین عرضه شد اما امروز با حضور برخی افراد متخصص و تولید آثار فاخر در این حوزه توانسته جایگاه خوبی را در میان مخاطبان پیدا کند و حریفی جدی در مقابل سریال های بدون محتوای ماهواره ای باشد. شاید به دلیل فوق باشد که چندی است برخی شبکه های ماهواره ای سعی می کنند با تغییر برنامه جدی در عملکرد خود به جای پخش برنامه های معمول اقدام به روی خط بردن برخی سربال های شبکه نمایش خانگی می کنند در حالی که برخی دیگر از شبکه ها پا را فرا تر از همپالگی های خود گذاشته و به نقد بی اساس این آثار آن هم با عنوان کردن مسائل حاشیه ای و غیر تخصصی می پردازند. شبکه تلویزیونی من و تو که در جریان پروژه نفوذ سر شبکه تیم رسانه ای محسوب می شود و با خرج هزینه های سنگین سعی دارد مخاطب داخل کشور را به خود جلب کند در برنامه تحلیلی خبری خود به پدیده همین شبکه نمایش خانگی در ایران می پردازد و در پرونده ای سعی می کند تولید این گونه آثار در ایران را با نوعی رانت دولتی و حکومتی جلوه دهد. مجری این برنامه در ابتدای گزارش به سریال شهرزاد اشاره می کند و معتقد است که دلیل استقبال گستره از این سریال در قسمت های ابتدایی وجود رانت دولتی و حکومتی در بین سازندگان این سریال است و بدون در نظر گرفتن زمینه محتوایی و ساختاری سعی می کند این قضیه را به چند فیلم و سریال دیگر هم تعمیم دهد و بیان کند که بدون وجود رانت در ایران نمی شود فیلم فاخر تولید کرد و به مخاطب نوعی دلسردی را در رابطه با پشت پرده این گونه آثار القا می کند. حال فارق از اینکه چه می شود که به یکباره موضوع شبکه نمایش خانگی و معضلات آن برای رسانه وابسته فارسی زبان مهم جلوه می کند؛ توجه به این امر مهم به نظر می رسد که روند سعودی کار شبکه نمایش خانگی با تولید آثار فاخر نظیر سریال (شهرزاد) به گونه ای بوده است که مدیران عملیات روانی شبکه من و تو را به فراست تولید برنامه منفی و انتقادی وا داشته است و این یعنی احساس خطری که برای جماعت شبکه ای فارسی زبان ماهواره رخ داده است. به هر ترتیب آنچه در یک دهه اخیر در شبکه نمایش خانگی اتفاق افتاده نشان دهنده توانایی کارگردان های نامدار و شاخص سینما است که مخاطب میلیونی جذب کرده و باعث شده شبکه های ماهواره ای گنج عظیمی را از دست دهند و روز به روز از مخاطب های سریال های بی محتوای ترکی کاسته شود و گرایش به شبکه نمایش خانگی افزایش یابد. به نظر می رسد این رشد فزاینده نیازمند آن باشد که بجای همراهی با جریان تخریب ماهواره ای بر علیه شبکه نمایش خانگی که حاصلی جز سرد شدن فیلم سازان در بر نخواهد داشت نظیر افرادی که سرمایه خود را در عرصه شبکه نمایش خانگی در سال های اخیر به صنعت دیگری منتقل کرده اند؛ نیازمند حمایت معنوی از سوی اهالی سینما و فرهنگ در داخل است تا کسانی که با امید، عشق و اقتصادی کردن فعالیت ها در این زمینه در حال تلاش هستند آینده خوبی را در پیش روی فیلم سازی فاخر ایرانی قرار دهند. منبع:سایت سراج24 انتهای پیام/ن پایگاه خبری تحلیلی نیزوا شهرستان مهدیشهر
جمعه ، ۱۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیزو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]