واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: امام حسین (ع) فرموده اند: «کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ»، یعنی در چهار مرحله کتاب خدای عزوجل قابل تأمل و تدبر است.عقیق : حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، به روایتی از امام حسین (ع) اشاره و اظهار کرد: امام حسین (ع) فرموده اند: «کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ»، یعنی در چهار مرحله کتاب خدای عزوجل قابل تأمل و تدبر است. وی به تشریح چهار مرحله تأمل و تدبر در قرآن پرداخت و تصریح کرد: امام حسین(ع) عبارات، رمزها (اشاره ها)، لطایف و حقایق را از چهار مرحله ای معرفی می کنند که کتاب خدا بر آن استوار است. نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر این که مرحله «عبارت» برای عوام و توده مردم است، ادامه داد: مرحله «عبارت» برای کسانی است که اهل تدبر، تأمل و تفکر نیستند و به ظاهر امر توجه می کنند. امام جمعه قزوین با بیان این که نباید به مرحله عبارت اکتفا کرد و در این مرحله انسان باید شوق و ذوق را برای رسیدن به مرحله بعدی که همان رمزها و اشاره ها است ایجاد کند، افزود: حفظ، ترجمه، ریشه یابی لغات، فهمیدن و نوشتن تفسیر قرآن همگی از مراحل عبارت محسوب می شوند. وی به تشریح معانی عبارت پرداخت و خاطرنشان کرد: کلمه عبارت از عابر، معبر و عبور گرفته شده و به معنای آن است که پس از رسیدن به عبارت، باید از این مرحله عبور کرد و نباید در آن متوقف ماند. حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ضمن بیان این که اشارات در مرحله بعد عبارات قرار دارد، اذعان داشت: امام حسین (ع) فرموده اند اشارات مختص خواص است و کسانی که به کم راضی نمی شوند و نمی خواهند در مرحله عبارات باقی بمانند، وارد مرحله اشارات خواهند شد. وی، لطایف قرآن را مرحله بعد از اشارات معرفی و اظهار کرد: امام صادق (ع) فرموده اند که «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) انطباق دارد و امام (ع) با بیان این مطلب از یک عالم دیگر پرده برمی دارد که از لطایف قرآن است. امام جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: این همان لطایف قرآن کریم است و هیچ مفسری نمی تواند با علم تفسیر، علم لغت، ادبیات عرب، فلسفه، منطق، اصول و فقیه این را بفهمد و درک کند و فهم این موضوع مهم از عهده ائمه معصوم (ع) و اولیاء خدا برمی آید. نماینده ولی فقیه در استان قزوین، وجود امامت و ولایت در جامعه را امری ضروری عنوان کرد و یادآور شد: امام باقر (ع) یکی از شروط قبولی طواف خانه خدا را پذیرش ولایت امامان معصوم (ع) معرفی می کنند و اگر این شرط وجود داشته باشدف خانه خدا در امنیت خواهد بود؛ «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ»، «وَطُورِ سِینِینَ»، «وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ» از لطایف قرآن قرآن هستند که در روایات به آن ها اشاره می شود و تفسیر برهان منبع اصلی این روایات است. وی با تأکید بر این که مرحله حقایق مربوط به انبیاء الهی است، تصریح کرد: پیامبر (ص) در خصوص اولی الامر که در آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» آمده است، می فرمایند: «اولی الامر» جانشینان من علیّ بن ابی طالب، حسن بن علی و حسین بن علی هستند و ادامه دادند تا به امام زمان (عج) رسیدند و فرمودند که ایشان غیبت می کنند و غیبتشان طولانی می شود. حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) فرمودند: در دوران غیبت افرادی به وجود امام زمان (عج) شک می کنند، اما کسانی که قلبشان در کوره های آزمایش و امتحان پخته شده است، در مسیر حق باقی می مانند . منبع:حوزه
جمعه ، ۱۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]