محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855183565
توسعه ژئوکالچر شیعه/ تجمع اربعین و ظهور یک بازیگر منطقه ای جدید
واضح آرشیو وب فارسی:زمان نیوز: ژئوکالچر شیعه در زمینه های سیاسی و فرهنگی، موفقیت های چشم گیری داشته و وجود خودش را بر دشمنانش تحمیل کرده است. غرب آسیا امروز با یک شبکه قوی فرهنگی و سیاسی فراملی به عنوان ژئوکالچر شیعه مواجه است که در تحولات منطقه به طور چشم گیری نقش آفرینی می کند. اما این اثرگذاری برای شیعیان در اقتصاد منطقه، دیده نمی شود.از آغاز هزاره، روند کاهش سلطه استبداد در غرب آسیا، ظرفیت های ژئوکالچر شیعی را برجسته کرده است. رخداد بین المللی تجمع اربعین سالار شهیدان، یک نمونه روشن از این تحول مهم و اساسی در منطقه به حساب می آید. این عظیم ترین تجمع بشری در یکی از ناامن ترین مناطق جهان، صورت یک بازیگر غیردولتی قدرتمند منطقه ای به عنوان مذهب تشیع است. این رخداد بین المللی در شرایطی فرصت ظهور یافته که تحولات منطقه ای، سرکوب های دینی و ایدئولوژیک علیه شیعیان را تضعیف کرده است. کشور عراق اگرچه با معضل داعش دست به گریبان است، اما دیگر هیچ نهاد رسمی در آن، از افزایش آزادی های اجتماعی شیعیان نمی ترسد. در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز سرکوب شیعیان آنگونه که در گذشته وجود داشته، به شدت هزینه زا شده و توان اثرگذاری اجتماعی و سیاسی شیعیان ارتقاء یافته است و بیداری اسلامی در سال 2011 نیز این روند را تسریع کرده است. جنبش های شیعه با الهام از حزب الله لبنان فعالیت های خود را در کشورهایشان توسعه داده اند. ج.ا.ایران نیز یک قدرت مهم منطقه ایست و مرکز ثقل این ژئوکالچر محسوب می شود. یک پیامد مهم برای این وضعیت جدید، توسعه روابط فراملّی شیعیان در منطقه و شکلگیری یک شبکه فعال منطقه ای است. به لحاظ سیاسی- نظامی، شبکه ای از گروه های شیعی در کشورهای منطقه به ویژه سوریه، لبنان و عراق با مرکزیت جمهوری اسلامی شکل گرفته و ظهور داعش به تقویت انسجام و جایگاه بین المللی این شبکه سیاسی- نظامی انجامیده است.[1] شبکه ای که در حال حاضر در چارچوب یک اتحاد- با هویت فرهنگی- در برابر داعش در حال جنگ است و طی سال های گذشته کارآمدی قابل توجهی از خود نشان داده است. تجمع اربعین، ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی این بستر ژئوکالچری را نمایندگی می کند. به عبارت دیگر این رخداد بین المللی، نمایانگر عمق آن دسته از پیوندهای فرهنگی است که شبکه سیاسی- نظامی شیعه در منطقه بر آن بنا شده است. این شبکه در منطقه دارای ویژگی هایی است که آن را از دیگر جریان های رقیبش متمایز می کند. این مؤلفه های تمایز در تجمع اربعین به عنوان مهم ترین رخداد فرهنگی این جغرافیای فرهنگی، متجلی شده است؛ به طوری که بررسی ابعاد مختلف اجتماع اربعین، زمینه های فرهنگی کنش سیاسی ژئوکالچر شیعه در طول سال های پس از انقلاب اسلامی را نشان می دهد. 1- حفظ صلح و امنیت بین المللی واژه مسالمت جویانه که همراه با تجمع اربعین تکرار می شود، ماهیت صلح طلبانه قدرت ژئوکالچر شیعی را نمایندگی می کند. از سال 2003 که نظام بعثی در عراق سقوط کرده است، هر ساله میلیون ها نفر در روز اربعین به زیارت امام حسین (ع) رفته اند. جمعیت زائران تنها در سال 2004 به طور تقریبی با جمعیت حجاج در ایام حج برابر بوده است. یعنی در حدود 4 میلیون نفر. اما این عدد در سال های بعد رشدی شگفت انگیز را طی کرده تا جایی که کربلای معلا در سال های 2009 و 2010 در ایام اربعین، پذیرای جمعیتی بین 10 تا 14 میلیون نفر بوده است. این رقم در سال گذشته به نزدیک 20 میلیون زائر رسیده است.[2] تنها اجتماع بزرگی که جمعیت آن از تجمع اربعین بیشتر است، آیین کومبه میلا ( kumbh mela ) در مذهب هندوست، که در طول دو ماه برگزار می شود و هر 4 سال سه بار اجرا می گردد.[3] رقم 20 میلیون زائر در ایام اربعین، در حالی اعلام شده است که معبد سن سوجی که یک معبد مهم بودایی در ژاپن است، در طول یک سال پذیرای 20 تا 30 میلیون نفر اعم از توریست های خارجی است. مکه مکرمه و مدینه منوره، سالانه 7 تا 10 میلیون نفر زائر را می پذیرد و جمعیت کاتولیک هایی که برای زیارت واتیکان می روند، به 18 میلیون نفر در یک سال نمی رسد.[4] این جمعیت عظیم در منطقه ای گردهم می آیند که در فاصله چند ده کیلومتری آن یک جنگ تمام عیار در جریان است. تجمع اربعین که چند برابر بزرگتر از موارد مشابه خود است، به مرزها و قوانین بین المللی احترام می گذارد، امنیت منطقه را به مخاطره نمی اندازد، با وجود زمینه های مناسب، ماهیت فرهنگی خود را تغییر نمی دهد و بیشترین تنوع ملی و دینی را در درون خود به رسمیت می شناسد. همین وضعیت در شبکه سیاسی- نظامی شیعی در منطقه وجود دارد. نیروهای شیعی برهم زننده ثبات به حساب نمی آیند و به راحتی با افراد و گروه ها از مذاهب مختلف تعامل می کنند. 2- الگوی فراملّی گرایی در غرب آسیا تجمع اربعین اگرچه با حمایت های امنیتی دولت های ایران و عراق برگزار می شود، اما از سوی هیچ نهاد رسمی سازماندهی نشده و یا دعوتی برای برگزاری آن صورت نمی گیرد. دولت ها در این رخداد بیش از هر چیز امنیت زائران را تأمین می کنند. ملیت های مختلف از 60 کشور جهان بدون آنکه تسهیلات خاصی از سوی کشورهایشان دریافت کنند و یا حتی در طول اقامت در عراق از امکانات رایج سفر در دوران کنونی بهره مند شوند، در این تجمع شرکت می کنند. در سال گذشته تنها از کشور بحرین 60 هزار زائر- یعنی 6 درصد جمعیت این کشور- به کربلا رفته اند. این درحالی است که دولت بحرین از روزهای بیداری اسلامی تا کنون، تدابیر امنیتی ویژه ای علیه شیعیان به کار گرفته است.[5] خودجوش بودن این تجمع، ظرفیت های فراملّی گرایی در منطقه غرب آسیا را به نمایش می گذارد. فراملی گرایی از جمله پدیده های نو در نظام بین الملل به حساب می آید و نقش مؤثری در دوران گذار کنونی در نظام های منطقه ای بازی می کند. فراملی گرایی شیعه یک روند روبه توسعه است و از یک جغرافیای فرهنگی خبر می دهد که با یک هویت سیاسی در صحنه منطقه، برخاسته است. این هویت سیاسی در طول دوران پس از انقلاب اسلامی تقویت شده و نویدبخش حضور بازیگران فراملی با رویکردهای صلح طلبانه و مسالمت جویانه در منطقه به شمار می آید. 3- تکثرگرایی فرهنگی در برابر تکفیری گرایی منابع خبری از حضور گسترده اهل تسنن در کنار شیعیان در این مراسم خبر داده اند.[6] همچنین به گزارش ایسلامیک فایندر، یکی از شگفت انگیز ترین وجوه اربعین این است که تقریبا تمام ادیان و نژادهای جهان در آن نماینده ای دارند. نه فقط پیروان مذاهب ابراهیمی مسیحی، یهودی و صابئی یا ادیان منطقه ای زرتشتی و ایزدی بلکه حتی هندوها و بودائیان از شرق و جنوب آسیا هر ساله با گسیل کردن نمایندگانی به عراق، مراسم عظیم اربعین را به عنوان عالی ترین شکل مناسک پرستش توسط انسان ها مورد توجه قرار می دهند. تحلیلگران بر این نظرند که اجتماع اربعین همه مذاهب موجود در عراق را در بر می گیرد و از این جهت می تواند مقوم وحدت ملی در این کشور باشد.[7] یک هیأت مذهبی از سوی واتیکان به همراه گروهی از مقامات مسیحی عراقی در دو سال گذشته یک کیلومتر باقی مانده به کربلا را به همراه زائران اباعبدالله (ع) راه پیمایی کرده اند. منابع عراقی گفته اند: هیئتی از واتیکان که در عراق به سر می برده، در مراسم پیاده روی زائران اربعین حسینی (ع) مشارکت کرده است. ریاست این هئیت واتیکان را مونستنیور لیبریو آندریاتا بر عهده داشته و حدود یک کیلومتر از شهر ناصریه به سوی کربلا را با زائران حسینی طی کرده است. برخی از شخصیت های دینی مسیحی عراقی نیز این هیئت واتیکان را همراهی کرده اند.[8] این میزان تکثرگرایی در منطقه ای رخ می دهد که داعش و دیگر گروه های تکفیری، زنان ایزدی و مسیحی را به بردگی می گیرند و خون سنی ها و شیعیان را مباح می دانند. نیروهای شیعی در سال های گذشته و در صحنه سیاسی و نظامی، بارها در کنار اقلیت های مذهبی یا قومی در جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و داعش در منطقه قرار گرفته اند و بخشی از موفقیت این نیروها در نحوه تعاملشان با اقلیت های مذهبی و قومی بوده است. این واقعیت برخاسته از چنین ماهیت فرهنگی متکثر و مداراجویانه در ژئوکالچر شیعی ارزیابی می شود. 4- ضرورت توسعه شبکه ی اقتصادی ژئوکالچر شیعه با ابعاد کنونی، یک بازیگر نوظهور در منطقه حساس غرب آسیا به حساب می آید. این پدیده از آن جهت که یک بازیگر مؤثر فراملی است و در چارچوب نظام بین الملل کلاسیک قرار نمی گیرد، نوظهور محسوب می شود. سیاست های اتخاذ شده از سوی شیعیان، اهتمام ج.ا.ایران به پشتیبانی از ژئوکالچر شیعی در عین اعتقاد راسخ به وحدت و اخوت اسلامی و به طور ویژه رویکردهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در این زمینه، در کنار رخدادهای منطقه ای و شرایط خاص نظام بین الملل، مهم ترین عواملی هستند که به شکل گیری و توسعه این بازیگر منطقه ای یاری رسانده اند. ژئوکالچر شیعه در زمینه های سیاسی و فرهنگی، موفقیت های چشم گیری داشته و وجود خودش را بر دشمنانش تحمیل کرده است. غرب آسیا امروز با یک شبکه قوی فرهنگی و سیاسی فراملی به عنوان ژئوکالچر شیعه مواجه است که در تحولات منطقه به طور چشم گیری نقش آفرینی می کند. اما این اثرگذاری برای شیعیان در اقتصاد منطقه، دیده نمی شود. اگرچه حوزه های سیاست و فرهنگ همچنان دارای ظرفیت های قابل توجهی هستند، یک وجه مهم و ضروری در راستای توسعه ژئوکالچر شیعه، وجه اقتصادی آن است. زمینه های اقتصادی، پیوندهایی عمیق تر از فرهنگ، در کوتاه مدت، ایجاد می کنند و حساسیت های سیاست را ندارند.[9] ظرفیت های اقتصادی در این ژئوکالچر می توانند راهنمای مناسبی باشند. دو کشور ایران و عراق با اکثریت شیعه، تولیدکنندگان عمده انرژی و از اعضای اوپک هستند. شیعیان در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت از موقعیت برتر اقتصادی برخوردارند. رشد اقتصادی جمعیت شیعه در عراق و لبنان روندی رو به رشد دارد و از زمینه های قوی سیاسی بهره مند است. جغرافیای فرهنگی شیعه در جوار مناطق مهم اقتصادی هم چون خلیج فارس، مدیترانه و اروپا، شبه قاره هند، قفقاز و آسیای میانه قرار دارد. همچنین جمعیت شیعیان بازار مصرف گسترده ای را تشکیل می دهد که می تواند در اقتصاد منطقه اثرگذار باشد. توجه به این ظرفیت ها می تواند پیوندهای موجود در دو شبکه سیاسی و فرهنگی را تقویت کند و به این ترتیب جایگاه شیعیان در آینده منطقه را ارتقاء بخشد. [1] برای مطالعه بیشتر درباره شبکه ژئوکالچر شیعی نگاه کنید به: سیفی، یوسف (1391) "ژئوکالچر اسلام گرایی شیعی در خاورمیانه و تاثیر آن بر بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران "، آفاق امنیت، شماره 17، زمستان. [2] http://www.bultannews.com/fa/news/183509 [3] https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%A8%D9%87_%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7 [4] http://danakhabar.com/fa/news/1164591 [5] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930922000386 [6] http://javanonline.ir/fa/news/691107 [7] http://tabyincenter.ir/index.php/menu-examples/child-items-5/از-اربعین-تا-آزادی [8] http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=289977 [9] برای مطالعه بیشتر درباره نقش اقتصاد در همگرایی نگاه کنید به: نجارزاده، رضا و دیگران (1384) "همگرایی اقتصادی- منطقه ای و تاثیر آن بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی "، پژوهشهای رشد و توسعه پایدار، پاییز، شماره 17. برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی « جدیدترین اخبار » اینجا کلیک کنید
پنجشنبه ، ۱۲آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: زمان نیوز]
[مشاهده در: www.zamannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]
صفحات پیشنهادی
تجمع عظیم اربعین بهتر از هر رسانهای شیعه را معرفی میکند
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۰ مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان گفت اربعین از منظر سیاسی و اجتماعی رویدادی مهم و قابل تأمل است و میتواند همانند یک رسانه حتی بهتر از یک کتاب و سخنرانی عمل کرده و شیعه را به بهترین نحو به جهان معرفی کند محمد قطبی در گفتوگو با خبراربعین بیانگر فانی فی الله شدن امام حسین(ع)/ تجمع ۲۰صفر زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم می کند
خبرگزاری شبستان امام جمعه بابلکنار اربعین را بزرگترین و باشکوه ترین تجمع انسانی و آئین مذهبی در دنیا دانست وگفت پیاده روی۲۰صفر زمینه ظهور امام زمان عج را فراهم می کند حجت الاسلام عباس بابائیان امام جمعه بابلکنار امروز 10آذر درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری با اشارفرانسه برای توسعه انرژی های تجدید پذیر دو میلیارد یورو به آفریقا کمک می کند
تهران خبرگزاری صدا و سیما سیاسی 1394 09 10فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در گفتگو با مقامات آفریقایی که در حاشیه کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا در بورژه در نزدیکی پاریس صورت گرفت اعلام کرد پاریس تا سال 2020 دو میلیارد یورو را برای توسعه انرژی های تجدید پذیر دهمزمان با اربعین حسینی مراسم یادواره 15 شهید منطقه قیام لنده برگزار شد
همزمان با اربعین حسینیمراسم یادواره 15 شهید منطقه قیام لنده برگزار شدبا حضور اقشار مختلف مردم و خانوادههای شهدا و مسئولان شهرستان لنده مراسم یادواره 15 شهید منطقه قیام در این برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از لنده عصر امروز همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان یادواره 15 شهیرئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن: شور و شعور اربعین زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) است
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن شور و شعور اربعین زمینه ساز ظهور امام عصر عج استرئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت اربعین شعار الهی و یوم الله است بنابراین زمینه مناسبی را برای ظهور امام زمان عج فراهم کرده تا حق مطلق پابرجا شود حجتالاسلام صادق یوسفیمقدم امروز در گفت&zفارس گزارش میدهد بلوغ عاشورا در اربعین بیآفتاب شدن زینب (س) / زیارتنامهای تا ظهور منتقم
فارس گزارش میدهدبلوغ عاشورا در اربعین بیآفتاب شدن زینب س زیارتنامهای تا ظهور منتقماربعین را چله منزل وداع جانسوز خواهری دلسوخته با برادری مظلوم میدانیم که عاشورایی خونین در این چهل منزل بالغ و زیباییهای آن بر جهان عیان شد به گزارش خبرگزاری فارس از قروه چلهنشینانتوسعه گردشگري شهر تهران نيازمند تحولي جديد است
۱۰ آذر ۱۳۹۴ ۱۵ ۴۳ب ظ توسعه گردشگري شهر تهران نيازمند تحولي جديد است موج - دبير شوراي راهبردي شهرسازي و معماري مرکز و مطالعات و برنامهريزي شهر تهران از تهيه و ارسال گزارش گردشگري شهري در تهران نيازها و الزامات زير ساختي آن براي شوراي اسلامي شهر تهران خبر داد به گزارش خبرگزابازیگر سینما در پیاده روی اربعین+ عکس
به گزارش عصر امروز ارسلان قاسمی بازیگر جوان سینما و تلویزیون هم گام با عاشقان حسینی رهسپار کربلای معلی شد وی با به اشتراک گذاشتن تصویری از حضور خود در پیاده روی اربعین در صفحه اینستارام خود نوشت بسم اول دفتر به نام خالق اکبر آن که سزد نام او در اول دفتر نکته ای از قدرتش برییس اتحادیه علمای شیعه ترکیه:اربعین، روز رسیدن پیام عاشورا به مقصد
اختصاصی رییس اتحادیه علمای شیعه ترکیه اربعین روز رسیدن پیام عاشورا به مقصد استانبول- ایرنا- رییس اتحادیه علمای شیعه ترکیه گفت اربعین حسینی روز رسیدن پیام عاشورا به مقصد خود و روز اعلام فضیلت انسانی و راه عزت است حسن کارابولوت رییس اتحادیه علمای شیعه ترکیه این مطلب را درهافینگتون پست:زیارت اربعین عظیم ترین تجمع دینی جهان است
روزنامه هافینگتون پست با انتشار مقاله ای تحت عنوان بزرگترین اجتماع دینی جهان تاکید کرد که زیارت اربعین امام حسین ع بزرگترین تجمع دینی در جهان محسوب می شود و این ویژگی باید در دایره المعارف ها ثبت شود این مقاله با برشمردن دلایلی می افزاید که زیارت اربعین امام حسین ع بزرگت-
گوناگون
پربازدیدترینها